Aihe: Suosittujen bändien aliarvosteut levyt
1 2 3 4
Mortte
22.11.2023 08:09:43 (muokattu 22.11.2023 09:50:32)
pekkap82: Poweragen kohdallahan alkuperäinen on Euroopan julkaisu - kuukausi-kaksi ennen Australiaa. Nykyisin markkinoilla oleva on US/AUS-julkaisu. Euroopan vinyyliversiossa on raaemmat soundit, eri biisijärjestys ja muistaakseni ainakin lauluosuuksissa ja lopetuksissa jotain eroja. Siinä on myös mukana Cold Hearted Man. Ihan ensimmäisistä painoksista puuttuu myös R'n'R Damnation. Se tehtiin vasta kun levy-yhtiö vaati, että albumille piti lisätä joku potentiaalinen sinkkubiisi.

https://youtu.be/UBkMnhrQPLM?si=_2v0B7Nh8GimNTaG

+ Little Lover.

Aussi/Uusiseelantipainos eroaa tosta US-painoksesta vielä siten, että siihen on laitettu 6:sta biisistä eri versiot. Eli Poweragesta löytyy ainakin 4 erilaista versiota!

https://www.discogs.com/release/3367698-ACDC-Powerage
Don't you know that I'm losing hold
lukethesis
22.11.2023 11:32:52
Epämuusikko: Policen Ghost In The Machinesta ei puhuta tarpeeksi.

On se vähän epätasainen minusta. Mutta se tulee niiden bändikaverien huonommista biiseistä :D

Minusta on aina ollut kutkuttava ajatus, että esim. dystooppinen ja todella synkkä "Invisible Sun" on kirjoitettu (oletettavasti) aurinkoisen Montserratin maisemissa, jossain uima-altaan liepeillä. Toisaalta, kirjoittihan se myös Every Breathin käsittääkseni samassa paikassa.
lukethesis
22.11.2023 12:04:09
Eaglesin The Long Run (1979). Vaikeat sessiot, mutta hyvän nimibiisin lisäksi ainakin "I Can't Tell You Why", hyvä baari-ränttäys "Heartache Tonight"...mutta etenkin aivan huikea "Disco Strangler"!
vanha_pieru
22.11.2023 21:25:09
Kefiiri: Itsetarkoituksellinen kikkailu on mielestäni edelleen progen ydin :D

Suurena progen ystävänä on myönnettävä, että on tuo vähintäänkin osatotuus.
Sitten tylsempi ja tosikkomaisempi kommentti olisi se, että proge(kin) voi olla paljon muutakin, mm. loistavia melodioita ja jopa tyylitajua: Pink Floyd, Genesis, Yes, Jethro Tull, Camel, Rush. Yleensäkin mun mielestä ne kaikista suosituimmat progebändit ovat saaneet ja säilyttäneet suosionsa sen takia, etteivät ne ole - ainakaan koko aikaa - itsetarkoituksellista kikkailua, vaan yksinkertaisesti aikaa kestävää, erinomaista rock-musiikkia.
stratopaul
22.11.2023 22:14:05
Lennu: Pink Floydin Division bell.

En tiedä onko aliarvostettu, mutta pakko olla samaa mieltä siinä määrin että levy on ehkä parasta 90-luvun musiikkia Kingston Wallia lukuunottamatta. Aivan eri maata genremielessä kuin muut Pink FLoydin levyt, joten saattaa sen takia jäädä huomioimatta, kun listataan parhaat PF - albumit. Mielestäni ehdottomasti paras albumi 70 - luvun järkäleiden jälkeen.
stratopaul
22.11.2023 22:18:53
Black Sabbathin Sabotage jää kyllä myös monesti edeltäjiensä jalkoihin. Ozzyn ajan viimeinen oikeasti hyvä levy...
Mortte
23.11.2023 06:49:44 (muokattu 23.11.2023 06:57:59)
vanha_pieru: Suurena progen ystävänä on myönnettävä, että on tuo vähintäänkin osatotuus.
Sitten tylsempi ja tosikkomaisempi kommentti olisi se, että proge(kin) voi olla paljon muutakin, mm. loistavia melodioita ja jopa tyylitajua: Pink Floyd, Genesis, Yes, Jethro Tull, Camel, Rush. Yleensäkin mun mielestä ne kaikista suosituimmat progebändit ovat saaneet ja säilyttäneet suosionsa sen takia, etteivät ne ole - ainakaan koko aikaa - itsetarkoituksellista kikkailua, vaan yksinkertaisesti aikaa kestävää, erinomaista rock-musiikkia.

Lisäisin tuohon hyvin laadukkaan ja kestävän progen esittäjien listaasi nimet King Crimson, Caravan, Family ja Traffic. Toki varmastikin kahdesta jälkimmäisestä joku nillittäjä saattaa alkaa huutelemaan, että "onko ne muka progea", mutta progeen ne on aikanaan liitetty ja molemmat löytyy progarchivesista King Crimsonin (ja myös Gentle Giantin) tavoin kategoriasta eclectic prog. Sitten kun asiaan oikein hurahtaa, löytyy mielenkiintoisia sivupolkuja. Tuo Caravanhan taas kuuluu "Canterbury"-alagenreen, sen lisäksi minusta tuohon kuuluvia parhaimpia ovat Kevin Ayers, Soft Machine, Gong ja Matching Mole. On folk-rogea, johon kuuluu Jethron tavoin Comus ja Pentangle (minä kylläkin olisin pistänyt myös Jethron eklektiseen). Saksassa taas Krautrock luo ihan oman kuvionsa, siitä mainittakoon Faust (tietysti), Can ja Amon Düül II. Ranskassa puolestaan muodostui upean Magma-yhtyeen ympärille oma Zeuhl-tyylisuuntansa (tuo sana tarkoittaa muuten taivaallista musiikkia), en ole kylläkään muista tuon tyylin bändeistä innostunut. Ranskalaisista voisi mainita vielä Angen. Melodiseen progeen liittyen haluan mainita vielä semmosen argentiinalaisen bändin kuin Arco Iris, hemmetin hieno! Sitte tietty on niin metallista progea kuin avantprogea, eipä niistä nyt sen enempää... toki, että jos kerran progessa se kikkailu on tärkeintä, niin sitte kannattaa tutustua semmosiin bändeihin kun Henry Cow ja Samla Mammas Manna, molemmista olen ihan tykännyt, Samlan "Måltid" on jopa erityisen hieno levy!
Mortte
23.11.2023 07:04:43
stratopaul: Black Sabbathin Sabotage jää kyllä myös monesti edeltäjiensä jalkoihin. Ozzyn ajan viimeinen oikeasti hyvä levy...

Tätä en kyllä allekirjoita ollenkaan. Mulle on aina toiset Sabbath-fanit kehuneet myös Sabotagea. Kun kattelin wikipediaa, se on saanu aikanaan jopa ylistäviä arvioita Rolling Stonelta ja myyny hopeaa briteissä, Usassakin kultaa 90-luvulla. Oli toki ensimmäinen Sabbath-älpy Usassa, joka ei myyny platinaa pian ilmestymisen jälkeen. Onhan levyllä myös legendaarinen "Symptom Of the Universe", jonka meitin Stonekin coveroi! Eiköhän ne aliarvostetummat Ozzy-ajan levyt ole "Technical Ecstasy" ja "Never Say Die", mun mielestä molemmat ja varsinkin ensimmäinen on kuitenkin iha kelpo levyjä. Mutta tapahtu siinä tason laskua, Sabotage on tosiaan viimeinen kova Sabbath-älpy.
Mho
25.11.2023 12:31:18
Black Sabbath ollut mulle se ykkösbändi jo 80-luvun alusta. Tecnical Extacy mulla soi useimmin, viime viikolla viimeksi. Mielestäni aliarvostettu.
stratopaul
26.11.2023 21:59:32
Mortte: Tätä en kyllä allekirjoita ollenkaan. Mulle on aina toiset Sabbath-fanit kehuneet myös Sabotagea. Kun kattelin wikipediaa, se on saanu aikanaan jopa ylistäviä arvioita Rolling Stonelta ja myyny hopeaa briteissä, Usassakin kultaa 90-luvulla. Oli toki ensimmäinen Sabbath-älpy Usassa, joka ei myyny platinaa pian ilmestymisen jälkeen. Onhan levyllä myös legendaarinen "Symptom Of the Universe", jonka meitin Stonekin coveroi! Eiköhän ne aliarvostetummat Ozzy-ajan levyt ole "Technical Ecstasy" ja "Never Say Die", mun mielestä molemmat ja varsinkin ensimmäinen on kuitenkin iha kelpo levyjä. Mutta tapahtu siinä tason laskua, Sabotage on tosiaan viimeinen kova Sabbath-älpy.

Hyviä pointteja. Itse lähestyin asiaa nykyajan näkökulmasta ja sen mukaan miten nykyään Sabbathia muistellaan, kun vanhan mutta ajattoman musiikin vasta muutama vuosi sitten löysin. Symptom of the Universe on tosiaan eeppinen ja yksi parhaista Sabbathin biiseistä :D
stratopaul
26.11.2023 22:00:28
Mho: Black Sabbath ollut mulle se ykkösbändi jo 80-luvun alusta. Tecnical Extacy mulla soi useimmin, viime viikolla viimeksi. Mielestäni aliarvostettu.

Aliarvostettu se kyllä on. Ehkä pitäisi itselläkin kuunnella se pitkästä aikaa.
Lunnu
27.11.2023 09:58:03
Mho: Black Sabbath ollut mulle se ykkösbändi jo 80-luvun alusta. Tecnical Extacy mulla soi useimmin, viime viikolla viimeksi. Mielestäni aliarvostettu.

TYR on sapattin paras levy. Jos siinä olisi vielä kitaristina joku muu niin se olis täydellinen.

:---D
Nostalgy is not what it used to be
vanha_pieru
27.11.2023 22:14:58
vanha_pieru: Suurena progen ystävänä on myönnettävä, että on tuo vähintäänkin osatotuus.

Mortte: Lisäisin tuohon hyvin laadukkaan ja kestävän progen esittäjien listaasi nimet King Crimson, Caravan, Family ja Traffic.

Itse asiassa pointtinani ei ollut aivan tuo, luetella bändejä, jotka on "hyviä", erotuksena niistä, jotka ei ole. Pointteja oli useampi.
Ensinnäkin sen tiedostaminen, että Kefiirin kommentti oli heitetty ns. läpällä, mutta että toisaalta siinä on niin sanotusti "totta toinen puoli". Kyllähän itsetarkoituksellinen kikkailu on yksi tärkeä elementti, jos progea aletaan rehellisesti määrittelemään - mutta ei suinkaan ainoa.
Nimittäin melkein kaikki suosituimmista progeyhtyeistä eivät olisi voineet saavuttaa ja toisaalta säilyttää niinkin hyvin suosiotaan, jollei niissä olisi ollut tarttumapintaa myös ns. suurelle yleisölle, edes 70-luvulla, progen kultakaudella ainakin suosion perusteella. Lopulta iso osa Pink Floydin, Genesiksen, Yesin, Jethro Tullin, Camelin ja Rushin tuotannosta ei lopulta ole mitenkään ylettömän haastavaa kuunneltavaa. Sen sijaan King Crimsonia ja ELPiä en mainnut, koska usein ne taas ovat varsin vaativaa, perehtymistä edellyttävää musiikkia. (Toki Pink Floydilla, Yesillä, Genesiksellä ja Rushilla on myös ne härömmät hetkensä, enkä jaksa niitä tässä luetella.)
Kuitenkin näkisin niin, että suosituimmat progebändit, kuten Pink Floyd, Genesis, Yes, Jethro Tull ja Rush ovat suosionsa saavuttaneet siksi, että niissä on ainakin ajoittain hyvin VÄHÄN itsetarkoituksellista kikkailua, vaan ovat vaan yksinkertaisesti erinomaista, melodista, ymmärrettävää ja aikaa kestänyttä rock-musiikkia. Tietenkin, mitä enemmän progea kuuntelee, niin sitä vähemmän "oudolta" ja "kikkailevalta" se alkaa kuulostaa.
vanha_pieru
28.11.2023 20:20:35
Mortte: Aikaslailla sama pointti meillä oli tossa ekassa listauksessa. Mielestäni niin Pink Floyd, Genesis, Yes, Camel, Rush, Jethro Tull, King Crimson, Caravan, Family ja Traffic (jos joku alkuperäisestä listasta unohtoi niin pahoittelut) ovat juurikin enemmän tehneet aikaa kestävää, hienon melodista musiikkia enempi vähempi kuin keskittyneet kikkailuun. King Crimsonia pidetään yleisesti vaikeana, kimuranttia musiikkia soittavana bändinä, mutta siltäkin löytyy sellaisia aivan uskomattaman hienoja helmiä kuten "I Talk To the Wind, "Epitaph", "the Court Of the Crimson King", "Cadence & Cascade", "In the Wake Of Poseidon", "Cirkus", "Lady Of the Dancing Water", "Formentera Lady", "Ladies Of the Road", "Islands", "Book Of Saturday", "Exiles", "Easy Money", "The Night Watch" ja "Fallen Angel", jotka ovat kuiteskin aika suoraviivaisia ja sisältävät enemmänkin haikeaa melodisuutta kuin mitään soittotaidollista kikkailua. Caravan ja Family eivät toki suosiossa yllä samalle tasolle kuin nuo muut mainitut, Traffic taas oli aikanaan yhtä suosittu, mutta harmillisesti ehkä viime vuosikymmeninä on jäänyt monien muiden varjoon. Traffic myöskään ei ole koskaan suurta kikkailua harrastanut, vaan on tehnyt aikaa kestävää, hienoa rockmusaa.

Sen ekan listauksen jälkeen jatkoin tekstiäni lähinnä sillä ajatuksella, että progesta löytyy hyvin monenlaista. Jos ihminen kuuntelee vain noita suosituimpia progeyhtyeitä, jää kuva progesta hyvin kapeaksi. Mutta juu, asiasta saa heittää läppää eikä kenenkään tarvitse innostua laillani progesta, jos nyt vaan ei yksinkertaisesti kiinnosta.

Joo, totta tuo, että King Crimsonillakin on useita "helppoja" kappaleita. Samoin on totta kai myös ELP:llä, lähinnä kaikki ne Greg Laken balladit. Progesta on moneksi, kyllä.
Kefiiri
28.11.2023 20:25:32 (muokattu 28.11.2023 20:27:50)
Kuuntelen minäkin King Crimsonia mutta en ole edes huomannut ajatella sitä progeksi kun niiden kikkailu ei koskaan kuulosta itsetarkoitukselliselta vaan aina taiteellisesti perustellulta!

Ja tosiaan suosituimmat progeryhmät varmaan ovat suosittuja kikkailusta huolimatta, eivät niinkään sen ansiosta :D

No tuosta en ole ihan varma, kyllähän maailmaan myös kikkailun ystäviä mahtuu.
En ole musiikin asiantuntija.
Penasol
28.11.2023 22:03:35

Kefiiri: Kuuntelen minäkin King Crimsonia mutta en ole edes huomannut ajatella sitä progeksi kun niiden kikkailu ei koskaan kuulosta itsetarkoitukselliselta vaan aina taiteellisesti perustellulta!

Ja tosiaan suosituimmat progeryhmät varmaan ovat suosittuja kikkailusta huolimatta, eivät niinkään sen ansiosta :D

No tuosta en ole ihan varma, kyllähän maailmaan myös kikkailun ystäviä mahtuu.

Spastic Inkhän pelasi kikkailuprogen läpi. Siitä vaan sietokykyä kokeilemaan.
https://m.youtube.com/playlist?list=PLN_G7yTx9SXe-LrM3wTYlJri3cOCXyZU5
En tiiä saatana
rakula
29.11.2023 10:11:32
RHCP:n One Hot Minute on aina miellyttänyt jopa ehkä eniten heidän tuotannostaan. Eivät ymmärtääkseni soita livenäkään kys. levyn biisejä, mikä sinänsä sääli. Mainio plätty.
Sun skittas maalin alta paljastui todella hieno puupinta
Mortte
29.11.2023 10:50:40 (muokattu 29.11.2023 10:53:42)
Kefiiri: Kuuntelen minäkin King Crimsonia mutta en ole edes huomannut ajatella sitä progeksi kun niiden kikkailu ei koskaan kuulosta itsetarkoitukselliselta vaan aina taiteellisesti perustellulta!

Täysin samaa mieltä! Tota ajatusta haluan jatkaa vielä sillä, että väittäisin, että oikeastaan kaikilla mun suurimmilla suosikeilla on jo hyvin musantekemisensä aloittaessaan ollut jokin oma visio, mitä sitten ovat lähteneet toteuttamaan ja selkeästi juuri se visio erottaa heidät muista. Sitten on hirveästi sellaisia artisteja, joilla ei oikein ole sellaista, ainakaan selkeästi muista erottavaa omaa visiota. Kutsun sitä musiikkia keskinkertaiseksi musaksi. Samalla tässä voi todeta, että aika harvoin mulle kolahtaa ne, jotka hyvin stereotyyppisesti edustavat sitä genreä, mihin heidät on lokeroitu. Se, että on joku omaperäinen juttu, jolla yhtye erottuu genrensä keskiverrosta, on mun mielestä pelkästään positiivista. Tokihan sitä ihan pikkupoikana kuunteli kaikkea sitä, mitä isoveljet kuunteli ja sieltä on jääny sitte semmosia "perusbändejä", jotka edelleen kolahtaa. Mutta enpä kyllä sitten sanotaanko nyt ainakaan peruskoulun jälkeen ole oikein yhdestäkään perusartistista innostunut, jotakin erikoista tai kummallista niissä kaikissa sen jälkeisissä löydöissä on ollut.
Kefiiri
29.11.2023 11:25:16
Penasol: Spastic Inkhän pelasi kikkailuprogen läpi. Siitä vaan sietokykyä kokeilemaan.
https://m.youtube.com/playlist?list=PLN_G7yTx9SXe-LrM3wTYlJri3cOCXyZU5

Onpa mainiota menoa :D kunnolla mopo rotkoon.

Katsoin oikein Wikipediasta että onko tuollainen ryhmä tosiaan ollut olemassa, ja sitten kuuntelin sen hulppean Bambi-representaation, A Wild Hare. Pakko arvostaa :)
En ole musiikin asiantuntija.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)