Aihe: Kerrostalon vahvarivaihtoehto
1 2
discominister
23.11.2023 20:04:27
Arkka: Pitikin tuossa jo aiemmin sanoa, että usb-interfacessa tulee sekin puoli mukaan, että se todennäköisesti on korvin kuultavasti hifimpi kuin emon integroitu äänipiiri, eli ei välttämättä mene soittamattakaan hukkaan jos esim. kuuntelet musaa, pelaat tai katot leffoja tietsikalla. Aika moni ostaa juuri noihin tarkoituksiin noita.

Siis todellakin! Ja usb-interfaceissakin on suuria eroja. Päivitin joku aika sitten Focurite Scarlettin UA Voltiin ja pelkästään Spotify-musan kuuntelussa huomattava ero.
Little Savage
13.12.2023 21:47:06
Kiva että ajatellaan naapurien mielenterveyttä. Itsestä kuitenkin tuntuu siltä vaikka kuin hiljaa soitat sähkökitaraa kerrostalossa ilman vahvistinta. Soitto kuuluu naapuriin joka tapauksessa. On mulla kotisoittoon sopiva 1w vahvistin jota käytän ehkä kerran 1- 4 kuukaudessa soittamiseen. Ei mihinkään plönk plönk plönk opetteluun. Mä olenkin etsimässä sähkökitaraa joka soi akustisesti mahdollisimman hiljaa.
Älä koske mun ratukasteriin.
Heavymetalization
13.12.2023 22:32:05
Pitää kyllä olla todella huono äänieristys että kuuluu akustinen ääni sähkökitarasta naapuriin. Itse soitan öisin paljon kuulokkeilla ja olen kysellyt seinänaapurilta että kuuluuko se akustinen rämpytys. Ei ole kuulemma ikinä pannut merkille. Alakerran suunnassa sama homma.
mpekkanen
13.12.2023 22:54:26
Heavymetalization: Pitää kyllä olla todella huono äänieristys että kuuluu akustinen ääni sähkökitarasta naapuriin. Itse soitan öisin paljon kuulokkeilla ja olen kysellyt seinänaapurilta että kuuluuko se akustinen rämpytys. Ei ole kuulemma ikinä pannut merkille. Alakerran suunnassa sama homma.

Akustinen kitara kyllä kuuluu, mutta ei sähkökitara ilman sähköjä voi kuulua naapuriin.
Kuulokkeet on hyvä ratkaisu kerrostalossa...
otamatone
14.12.2023 02:28:18
Itsellä on kokemusta paikasta jossa sähkis voi melko varmuudella kuulua naapuriin ilman sähköjäkin. Legendaarinen liesituulettimen hormi, yhdistää paikoitellen kämpät niin hyvin. Pohjaratkaisussa keittiö voi olla kuin puinen kopiseva lokero joka kerää äänet sitä rööriä kohti. Siihen lisätään sitten kova laminaattilattia (ohuiden mattojen alla) + kuitenkin kaikuja demppaava sisustus. Sellaisessa tilassa sähkis on tuntunut soivan varsin erottuvasti kun tila on aika hiljainen mutta silti kovia pintoja löytyy. Tuohon lisätään luultavasti hieman ohuemmat seinät/lattia (kai noissakin on eroja) ja vesikiertopatterit myös samaa verkkoa niin väittäisinpä, että umpirunkoinenkin sähkis voi ottaa tilan haltuun niin että lähimmissä naapuriasunnoissa pystyy havaitsemaan jotain kitaran ääntä. Vaihdetaan käteen joku semi-hollow runkoinen sähkis ja tuore 11-56 kielisetti niin kerrosta alempana saisi varmasti jo laitettua sointukierrot paperille. Tuohon sitten combo mukaan ja sähköt päälle, että saisi särösoundin ja oikeaa tuntumaa. Ja soittoharjoittelua = ei mitään valmiiden ja sujuvien juttujen soittamista hyväksyntää hakien, vaan äänten kokeilemista, kaikenlaista renkkailemista mieli avoimena ja sitkeästi kuvioita joita ei vielä osaa.
Penasol
14.12.2023 08:05:45 (muokattu 14.12.2023 08:14:16)

Itse soitan klassista kitaraa kerrostalossa ja olen suhtautunut asiaan niin, että jos kuuluu niin kuuluu. Minusta tällaiset harrastukset on tavanomaisia elämän ääniä, mutta toki vain tiettyyn pisteeseen asti. Järkevällä volalla järkevinä aikoina ja tolkullisina annoksina kerrallaan on syytä pystyä kyllä soittamaan. Naapuri voi mainita asiasta jos se alkaa harmittaa, mutta kun soittaja pitää soittonsa fiksulla tasolla, niin ei minusta kannata liiaksi rajoittaa harrastustaan. Voihan se olla, että naapurit suhtautuvat musajuttuihin positiivisesti.

Meidän talossa on ollut kerrosta alempana akustinen piano jo pari vuotta. Nyt joulun alla on taas tullut joululaulua viikkotolkulla laulun kanssa. Hyvin kuuluu meillekin. En nyt silleen ole kovin innokas joululaulufani, mutta minusta alakerran touhu on silti erittäin kannatettavaa. Ihan on lystikästä kuunnella miten kehitystä tulee ja ne aluksi haparoiden soitetut jutut alkaa hiljalleen sujua. Eipä kai tuosta ole kukaan valittanut kun piano on kämpässä jo vuosia soinut.

En tiedä miten paljon minun soitto kuuluu naapuriin. Varmaan ne siellä kuuntelee, että nythän se alkaa monen viikon hinkkauksen jälkeen sujua. Jos valitusta tulee, niin muutan tapoja. Ennen sitä en katso tarpeelliseksi tuottaa hallaa itselleni olettamalla vihamielisyyttä soittoani kohtaan.

Ja noista kotivahvistimista. En ole soitellut sähkökitaraa juuri ollenkaan varmaan viiteentoista vuoteen, mutta joskus tykästyin Tech 21:n vahvistimiin. Jonkin TM30:n tai TM60:n saa aika edullisesti ja ovat ihan monipuolisia vehkeitä. TM60 on ajatuksena hankkia itselle jossain kohdin, mutta pitää nyt tuo kitara ensin laitella kuntoon.
En tiiä saatana
jakezzz
18.12.2023 12:52:07
Little Savage: Kiva että ajatellaan naapurien mielenterveyttä. Itsestä kuitenkin tuntuu siltä vaikka kuin hiljaa soitat sähkökitaraa kerrostalossa ilman vahvistinta. Soitto kuuluu naapuriin joka tapauksessa. On mulla kotisoittoon sopiva 1w vahvistin jota käytän ehkä kerran 1- 4 kuukaudessa soittamiseen. Ei mihinkään plönk plönk plönk opetteluun. Mä olenkin etsimässä sähkökitaraa joka soi akustisesti mahdollisimman hiljaa.

Fenkun 70-luvun lopun / Kasarin ekojen vuosien suopaskasta tehdyt HardTail himmelit.
Resonoi kuin kananpaskabetoni.
pidä tunkkis
askomiko
18.12.2023 14:48:12
Ensimmäisen sukupolven AxeFx ja kuulokkeet. Tai vaikka kajareihinkin mikäjottei.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
chinaski79
18.12.2023 23:11:04
Heavymetalization: Pitää kyllä olla todella huono äänieristys että kuuluu akustinen ääni sähkökitarasta naapuriin. Itse soitan öisin paljon kuulokkeilla ja olen kysellyt seinänaapurilta että kuuluuko se akustinen rämpytys. Ei ole kuulemma ikinä pannut merkille. Alakerran suunnassa sama homma.

Kun tässä puolityhjässä 60-luvun neukkukuutiossa yhden naapurin subbari pauhaa yötä päivää ja toisella on rappukäytävään sontivine älykääpiökavereineen ikuinen vappu, niin vastapainoksi saavat sitten nauttia säveltaiteestani sen koko viidentoista putkivatin edestä. Eli ns. reilu meininki.
Some people never go crazy. What truly horrible lives they must lead. Charles Bukowski
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)