Kissatäti 20.10.2023 23:15:25 (muokattu 20.10.2023 23:36:36) | |
---|
Kumpi tulee ensin, sävel vai sanat? Miten opin kirjoittamaan lauluja jos en osaa soittaa? Onko tilanne mahdoton. |
Henri Henri Olavi 20.10.2023 23:33:58 | |
---|
Meininki voisi siis olla vielä paljon oikeistolaisempaakin.
-Jucciz |
carnation 20.10.2023 23:38:10 | |
---|
Kumpi vaan voi tulla ensin eikä ne välttämättä ole toisistaan riippuvaisia. Sovitusvaiheessa voi sitten hioa ja miettiä, pitääkö tekstiä muokata, että se rytmittyy musiikkiin jne. Tai sitten teet siitä vaan jotain jazzia tai progea, jolloin lopputulos voi olla ihan mitä vaan. "Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua." |
Kissatäti 20.10.2023 23:39:40 | |
---|
Henri Henri Olavi: Tää olis varmaan parempi paikka tuolle: https://muusikoiden.net/keskustelu/19 Kiitos! Liikaa viiniä, etsin haku toiminnolla vain sanat aiheita! Lyriikat eivät tulleet mieleen. |
Kissatäti 20.10.2023 23:43:09 | |
---|
carnation: Kumpi vaan voi tulla ensin eikä ne välttämättä ole toisistaan riippuvaisia. Sovitusvaiheessa voi sitten hioa ja miettiä, pitääkö tekstiä muokata, että se rytmittyy musiikkiin jne. Tai sitten teet siitä vaan jotain jazzia tai progea, jolloin lopputulos voi olla ihan mitä vaan. Kiitos vastauksesta. Olen aika vähän perehtynyt äänitekniikan ohjelmiin, viimeksi vuonna pipo opiskellessani mediatekniikkaa. Mutta peruskäyttö kyllä onnistuu. Se vain että jos minä alan söheltämään säveliä niin tulee extra höpötaiteellista :D Vaan mitä se haittaa. |
Kissatäti 20.10.2023 23:59:37 | |
---|
|
Kissatäti: Kumpi tulee ensin, sävel vai sanat? Miten opin kirjoittamaan lauluja jos en osaa soittaa? Onko tilanne mahdoton. Sen voi päättää itse. Sen vähän mitä olen muka sävellellyt niin kaikki lähtee liikkeelle kitarariffeistä. |
Sabbathologist 21.10.2023 06:25:07 (muokattu 21.10.2023 06:29:57) | |
---|
Itselläni lähti alun perin niin, että halusin tehdä omaa kitarapainotteista ''hevimusiikkia'' ja kun riffit oli keksitty, niin oli sanoitus sitten välttämätön paha, jota en olisi missään nimessä halunnut tehdä. Ja englanniksi tietenkin, koska kaikki idolitkin veti enkuksi. Ja koska en osannut enkkua, niin paskaahan ne oli. Ja paskaa oli se ''musiikkikin'', mutta jostainhan sitä on aloitettava. Siitä on nyt noin 23 vuotta aikaa, ja paskaa nykyinenkin musiikin irvikuvani on. Toki ymmärrys musiikin teoriasta on kasvanut ja kielitaito englannin(kin) suhteen, kun niitä on tullut suht aktiivisesti harrastettua. Vaan jos ei omaa lahjoja, niin sille ei voi sitten mitään. Itse luulin ennen olevani huippulahjakas, mutta nykyään olen sitä mieltä etten ole edes keskivertoa. Esim. luovuuteni on puolitoista jalkaa haudassa. En ole keksinyt uusia kappaleita ainakaan kolmeen vuoteen, ja nekin vähäiset riffit ja naurettavat ukko-nooa-tason melodiat ovat aivan kamalaa sontaa. Ja vaikka keksisinkin jonkun ''hyvän'' riffin, en meinaa saada biisiä valmiiksi en sitten millään. Tähän on useampi syy: a) ei ole kunnon soittimia eikä äänitysvehkeitä. Haluaisin tehdä pitkiä kappaleita, mutta on pakko tehdä melko lyhyitä, koska koko ajan on kusi sukassa, milloin äänityslaite (läppäri+audacity/metronomi) sanoo sopimuksen irti. Kunnon kitarasoundeja ei saa, kun ei ole varaa ostaa kunnon kitaraa. Muita soittimia en saa mukaan, koska en osaa soittaa mitään muuta paitsi huonosti kitaraa, kerrostalossa ei voi soittaa rumpuja, ei ole varaa sähkörumpuihinkaan, en osaa soittaa koskettimia, vaikka joihinkin biiseihin nekin sopisivat kuin porkkana ahteriin. b) Jos olisi bändi, niin biisejä voisi syntyä paremmin, kun ei tarvitsisi tehdä kaikkea yksin. Tässä taas astuu esteeksi äärimmäinen epäsosiaalisuuteni; inhoan lähtökohtaisesti kaikkia ihmisiä ja jos joku on eri mieltä, hän on täys m*lkku. Joten en voi soittaa missään bändissäkään. c) Laulaa ei voi kerrostalossa, enkä kyllä osaakaan. d) Periaatteessa pidän instrumentaalimusiikista, mutta sen tekeminen ei ole kovin motivoivaa, koska ''kukaan'' muu ei halua sitä kuunnella. Aina pitäisi olla LAULUA. En tajua miksi. Eihän Metallican Orionissakaan ole laulua, ja on maailman hienoin biisi. Olenkin miettinyt, että tämän kaksikymmentäviisivuotisen pään seinään takomisen sijaan voisin alkaa harrastaa jotain aivan muuta kuin melusaastetta ja sen tekemisestä haaveilua ja onnetonta rävellystä. Mieluiten harrastaisin nukkumista. Nukkuessa ei tarvitse ajatella miten kamalaa sontaa tämä elämä on. Sori avautuminen. Kunhan yritin vastata kysymykseen ja osallistua keskusteluun. =) V*tuttaa |
juhahay 21.10.2023 19:37:03 | |
---|
Useimmiten minulla välähtää mieleen jokin riimi tai lausepari, jotka kuulostavat minusta ihan laulun sanoilta. Mukana yleensä myös ajatus laulun melodiasta tai ainakin rytmityksestä. Tämän ytimen ympärille sitten tulee keksittyä teemaan sopivia sointukulkuja, riffejä yms. kunnes törmään seinään tai viisu on valmis. Välillä vapaasti luritellessa esiin ponnahtaa jokin sävelkulku tai muu, minkä haluan käyttää myöhemmin tulevaisuudessa, näitä sitten tulee kokeiltua satunnaisella menestyksellä eri lauluissa, kun tarvetta ilmenee. |
shuffle 21.10.2023 20:59:27 | |
---|
Tossahan sulla on jo ensimmäiselle laululle nimi. Miten laulu kirjoitetaan Miten kyyhky varustetaan Miten sydän vallataan Miten rakkaus linnoitetaan Siin on sulle eka kertsi, heh. Shuffle it all by the Izzy Stradlin and the Ju Ju Hounds |
Sabbathologist 21.10.2023 21:05:05 | |
---|
Kissatäti: Miten opin kirjoittamaan lauluja jos en osaa soittaa? Ei Jim Morrisonkaan osannut mitään soittaa. Kyllä hän silti kai melodioita keksi. Sitä en kyllä allekirjoita, kun jossain luki, että ''Kaikki Doorsin kappaleet ovat Jim Morrisonin sävellyksiä''. Eiköhän ne Manzarek ja Krieger ne todelliset säveltäjät olleet. |
velipesonen 21.10.2023 21:46:11 | |
---|
Sanoituksia kannattaa koettaa tehdä koneellisesti eli antaa koneen tehdä ja kerätä itse rahat! Minun argumenttini ovat laaja-alaisempia, tarkempia ja huolellisemmin perusteltuja kuin teidän muiden. |
ituvirtanen 21.10.2023 22:12:45 | |
---|
velipesonen: Sanoituksia kannattaa koettaa tehdä koneellisesti eli antaa koneen tehdä ja kerätä itse rahat! Hyvää huutelua, kun aloittajalla oli jo hetken aikaa täällä valmiit sanatkin näytillä. |
Henri Henri Olavi 21.10.2023 22:37:01 | |
---|
ituvirtanen: Hyvää huutelua, kun aloittajalla oli jo hetken aikaa täällä valmiit sanatkin näytillä. Minusta vieläpä aivan hyvät sanat. Ne ovat nyt tuolla lyriikka-palstalla. Meininki voisi siis olla vielä paljon oikeistolaisempaakin.
-Jucciz |
Kissatäti 30.10.2023 19:42:06 | |
---|
Henri Henri Olavi: Minusta vieläpä aivan hyvät sanat. Ne ovat nyt tuolla lyriikka-palstalla. Kiitos :D Lämmitti mieltä. Yritin kirjoittaa toisenkin samaan ketjuun englanniksi. Taisi olla virhe yrittää vääntää englantia koska en ole hyvä siinä. https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=19&t=248509 |