Aihe: Yleisluontoinen musiikkikeskustelu
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Vessajono
13.10.2023 19:46:39
Onhan se kieltämättä aivan perseestä, että asioita pystyy tekemään paremmin ja helpommin.
Once is a mistake, twice is a jazz
velipesonen
13.10.2023 20:22:03

sormunen: Sellaista PA-systeemiä, joka tarvitsee erillistä miksaajaa, ei tietenkään tarvitse, jos esiintyy niin pienissä paikoissa, että ei tarvitse sellaista PA-systeemiä, joka tarvitsee erillistä miksaajaa.

Jos haluaa esiintyä ilman minkäänlaisia laulukamoja, on se mahdollista, jos jättää bändistä laulajan pois tai muuten soittaa niin hiljaa ja esiinnytään niin pienissä paikoissa, että laulajan ääni kuuluu ilmankin.

Valinnoista tässä on kyse. Ei mistään rockin syntymästä tai kuolemasta olettaen, että rock tarkoittaa sinulle musaa. Se tapahtuu tai on tapahtumatta tai on tapahtunut ihan muista syistä.

Minä vastustan joka ikistä miksaajaa kaikkialla. Piste. Kaikkia.
Minun argumenttini ovat laaja-alaisempia, tarkempia ja huolellisemmin perusteltuja kuin teidän muiden.
sormunen
13.10.2023 23:52:44
velipesonen: Minä vastustan joka ikistä miksaajaa kaikkialla. Piste. Kaikkia.

Arvostan (kuitenkin aika vähän) ryhdikästä kannanottoasi vastustaa taltioitua tai esitettyä musiikkia.
velipesonen
14.10.2023 06:47:29

sormunen: Arvostan (kuitenkin aika vähän) ryhdikästä kannanottoasi vastustaa taltioitua tai esitettyä musiikkia.

straight from the horse's mouth as they say
Minun argumenttini ovat laaja-alaisempia, tarkempia ja huolellisemmin perusteltuja kuin teidän muiden.
Epämuusikko
14.10.2023 08:30:31
velipesonen: Minä vastustan joka ikistä miksaajaa kaikkialla. Piste. Kaikkia.

Miksaajat pois jazzkeikoilta, mutta muilta osin rakastan miksaajia. paitsi silloin kun subbarista tulee liikaa tavaraa.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Vessajono
14.10.2023 09:16:46
Epämuusikko: Miksaajat pois jazzkeikoilta, mutta muilta osin rakastan miksaajia. paitsi silloin kun subbarista tulee liikaa tavaraa.

Avainsana tässä lienee nimenomaan keikat. Miksaajia lienee ihan kiva vastustaa jos keikkailee pääasiassa treeniksellä.
Epämuusikko
14.10.2023 10:08:26 (muokattu 14.10.2023 11:25:32)
Vessajono: Avainsana tässä lienee nimenomaan keikat. Miksaajia lienee ihan kiva vastustaa jos keikkailee pääasiassa treeniksellä.

Täällä on kaiken maailman periaatteesta änkyrää joiden on omia mielipiteitään omassa kuplassaan helppo buustata, kun ei tarvi olla muiden kanssa tekemisissä.

musiikki-incelit.
Kefiiri
14.10.2023 20:51:24
Kyllähän miksaajat oikeasti ovat ihan kunnon väkeä :)
Orkesterin ei vaan kannata itse sohlata mahdollisuuksia tolkulliseen miksaukseen.
En ole musiikin asiantuntija.
Danko
14.10.2023 22:42:28

velipesonen: Mitkään sanat eivät riitä kuvaamaan tyytyväisyyttäni jonka uusi tablettimiksaus sinetöi: miksauspöydän katoamisen myötä katoaa miksaajan valtaistuin.

Tablettimiksaus on vaihtoehto lähinnä vakkaribändeille - mikäli illan aikana on useampi esiintyjä niin mieluiten otan siihen sen fyysisen rajapinnan kokonaisvaltaisempaa hallintaa varten. Useimpia tapahtumapaikkoja vain ei ole suunniteltu musiikin esittämistä varten, joten foh:n joutuu sijoittamaan jonnekin kulman taakse keittiön oven viereen, jolloin taas tabletti kainalossa voi kesken esityksen käydä suorittamassa tarvittavia korjausliikkeitä.
"Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko
velipesonen
15.10.2023 06:22:04

Danko: Tablettimiksaus on vaihtoehto lähinnä vakkaribändeille - mikäli illan aikana on useampi esiintyjä niin mieluiten otan siihen sen fyysisen rajapinnan kokonaisvaltaisempaa hallintaa varten. Useimpia tapahtumapaikkoja vain ei ole suunniteltu musiikin esittämistä varten, joten foh:n joutuu sijoittamaan jonnekin kulman taakse keittiön oven viereen, jolloin taas tabletti kainalossa voi kesken esityksen käydä suorittamassa tarvittavia korjausliikkeitä.

Onko tämä nyt jo aika ylimielistä höpinää: "fyysinen rajapinta"; "kokonaisvaltainen hallinta"; "tarvittavat korjausliikkeet"?

Entä jos sinua ei päästetä keikkapaikalle? Entä jos pääsysi estetään? Minä kampanjoin sen puolesta että miksaajan pääsy keikkapaikalle estetään ja toivon kaikki muut mukaan projektiin.

Ajatelkaa vähän: jos miksaaja eli äänitarkkailija, kaikki miksaajat ja kaikki äänitarkkailijat, myös monitorimiksaajat, poistetaan kokonaan musiikkielämästä tällä sekunnilla - nyt - eikö elämämme ole paljon parempaa? Eikö elämämme ole kaikin puolin parempaa?
Vessajono
15.10.2023 09:52:39
velipesonen: Ajatelkaa vähän: jos miksaaja eli äänitarkkailija, kaikki miksaajat ja kaikki äänitarkkailijat, myös monitorimiksaajat, poistetaan kokonaan musiikkielämästä tällä sekunnilla - nyt - eikö elämämme ole paljon parempaa? Eikö elämämme ole kaikin puolin parempaa?

Ei.
Epämuusikko
15.10.2023 11:10:59
velipesonen: Musiikissa tärkeintä on miksaajan työsuorituksen estäminen. Tämä tehdään niin että sijoitellaan kitara- ja bassokamat siten ja pannaan lavalla niin lujaa ettei miksaajalla ole mitään mahdollisuutta tehdä hyvää soundia. Parasta olisi tietenkin ns. käytännön pila eli järjestää miksaajalle porttikielto keikkapaikkaan soundcheckin ja keikan välissä. Jos miksaaja onnistuu kuitenkin jotenkin puhumaan itsensä sisään, bändin tehtävä on paeta lavalta ja jättää kaikki kamat kiertämään.

Mä oon yrittäny ymmärtää sun ajatuksenjuoksua, mutta vaikutat aika ailahtelevalta tyypiltä.
Piepe
15.10.2023 19:03:59
Pois miksaajat keikoilta ja kitarasoolot musiikista. Pois äänittäjät studioista ja siivoojat hotelleista.
Kefiiri
16.10.2023 07:41:21 (muokattu 16.10.2023 07:41:57)
velipesonen: Ajatelkaa vähän: jos miksaaja eli äänitarkkailija, kaikki miksaajat ja kaikki äänitarkkailijat, myös monitorimiksaajat, poistetaan kokonaan musiikkielämästä tällä sekunnilla - nyt - eikö elämämme ole paljon parempaa? Eikö elämämme ole kaikin puolin parempaa?

Peitsamollahan on se kappale "kaikki miksaajat pitäisi ampua" tai jotain sinne päin. Eritoten monitorimiksaajat.

Ehkä oletkin huolellisesti toteutettu Peitsamon alter ego -hämäys :)
Arvostan epäjohdonmukaisuutta, tuoreita näkökulmia ja sitä että ollaan itsensä kanssa eri mieltä.
En ole musiikin asiantuntija.
velipesonen
16.10.2023 07:53:49

Jaa no kyllä minä nyt olen itseni kanssa ihan samaa mieltä siitä että miksaaja on ennen kaikkea portinvartija. Se on sama kuin portsari.

Miksaaja vastaa siitä että musiikkiesitys vastaa järjestävän joukkueen (ravintoloitsija, klubi-isäntä, urheiluseura, säätiö tms.) toiveita ja mieltymyksiä. Näille toiveille ja mieltymyksille on tavanomaista että NE vaihtelevat ja elävät omaa elämäänsä minuuttien mittakaavassa.

Miksaaja on myös arkkitehti joka vastaa tilan ääniympäristön hienovirityksestä. Minun mielestäni sellaista ei yksinkertaisesti tarvita eikä saisi olla. Piste. Ei kenenkään pidä vastata tilan ääniympäristön hienovirityksestä, enkä sivumennen sanoen pidä siitäkäään että jonkun vastuulla on miljöön suunnittelu - eli itse tila.

Sellaiseen ei ole tarvetta ja jos eli kun teeskennellään että kuitenkin olisi tarvetta, kieroutetaan mielemme ja tuhlataan varallisuutemme. Ajatelkaapa vain sellaista tilannetta että joku suosikkiyhtye, vaikka nyt joku Popeda tai Yö, menisi Levin Hullu Poro -areenalle keikalle yhtäkkiä ilman miksaajaa; olisivat opetelleet hoitamaan homman ilman. Siitä seuraisi välittömästi että Hullu Poron omistaja tai pomo tai toiminnanjohtaja reklamoisi yhtyeen esityksen "epäasiallisena" ja keksisi tekosyitä jättää keikkapalkkio maksamatta. Vikaa alettaisiin keksiä mistä tahansa kuten vaikkapa siitä että yhtyeen basisti oli edellisenä iltana juonut keskioluen viereisessä baarissa joten hän ei voinut olla esiintymiskunnossa.

Näin syvällä suossa me rämmimme. Jos yleisön joukossa on joku joka ei pidä kuulemastaan, hänelle kerrotaan syyn olevan - ei musiikissa vaan siinä että se on "epäammattimaisesti toteutettua" tai "viimeistelemätöntä".
velipesonen
21.10.2023 16:47:46 (muokattu 21.10.2023 16:49:59)

Katri Helenan esittämä Lui on suomennos italialaisen Rita Pavonen alun perin esittämästä samannimisestä kappaleesta. Suomenkielinen sanoitus l. käännös on merkitty Ulf-Erik Qvickströmin nimiin.

Huomiota kiinnittää sanoituksen perinpohjainen erilaisuus alkuperäiseen nähden; erilaisuus on temaattisella tasolla ja Qvickström edustaa aurinkokulttia sekä sinisen värin pyhittämistä. Sininen ei Qvickströmin sanoituksessa merkitse missään tapauksessa ainakaan samaa kuin blueslaulajien "blue", alakuloinen tunnelma.

Jesidien usko sisältää nämä elementit; jesidit kääntyvät aurinkoon päin rukoillessaan ja heille sininen on pyhä väri. Jesidien uskolla ja zarathustralaisuudella on oletettavasti yhteinen perusta.

Rich Cohenin mukaan Rolling Stonesin jäsenet ovat zarathustralaisia ja omistaneet elämänsä ystävyydelle; eikö tuota samaa ystävyys-hokemaa kuulla merkillisen usein myös Beatlesin kohdalla? Onko siis niin että sama taho, joka näyttäisi kaapenneen Suomen luterilaisen kirkon ja parhaillaan muokkaa sitä pakanalliseen uususkonnon suuntaan, on tilannut Ulf-Erik Qvickströmiltä tämän sanoituksen, tai peräti niin että Qvickström on pistetty panemaan nimensä alle jonkun muun sanoitukseen.

Mitenkäs se Rosemaryn painajaisessa menikään: "Year is 66, year is One!"

https://www.youtube.com/watch?v=dGyVKm6lt1I
velipesonen
03.11.2023 20:58:36

Epämuusikko: Mä oon yrittäny ymmärtää sun ajatuksenjuoksua, mutta vaikutat aika ailahtelevalta tyypiltä.

Olen järkevä ja tahdon antaa itsestäni sekavan ja väljähtyneen vaikutelman.
Sir Jöpötin
03.11.2023 21:27:16
Varmasti..
Kissatäti
04.11.2023 17:43:36
Millaisia kriteereitä asetat biisille ennen kuin annat sille mahdollisuuden, eli alat kuunnella? Esim. jos seikkailet YouTubessa tao Spotifyssa? Eli millaista musiikkia kierrät kaukaa?

En tykkää humpasta. Ennen en tykännyt koko iskelmägenrestä mutta nyt pidän joistakin, lähinnä 60-luvun vanhoista iskelmistä joita isäkin aikoinaan tykkäsi kuunnella kuten esim. Laila Kinnusesta, Fredikin on hyvä vaikka onkin 70-luvun puolelta. jne.. Jotku kotimaiset hiphop ja rap biisit joissa jauhetaan asenteellista ja kiroilevaa paskaa saa kiertämään kaukaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)