Aihe: Omistan Fenderin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 517 18 19 20 21 22
msalama
16.04.2023 08:55:20

Mun Roadworn Mexi Deluxessa on deep C tai chunky C ja se istuu mun käteen paremmin kuin mikään muu, mutta huomattakoon, että siinä on jumbot ja 12" radius. Eli aika varma olen, ettei 7.25" ja matalat vintagenauhat toimis siinä yhtään, koska tällä varustuksella se on aivan helvetin nopea soittaa ja vennauksetkin kuin voita vaan. Eli just passeli kaula mulle!

Ja toinen helvetin hyvä on sitten tuo mun -75 Tele Customin kaula. Muuten orkkiskuntoinen tuhti C, mutta jumboilla uudelleennauhoitettu ja toisin kuin mexissä oletetusti, tässä tuo 7.25" ei haittaa ollenkaan eikä paksu muovilakkauskaan häiritse. Eli siinä toinen passeli mulle!

Joten kyllä se tuhti C vaan rulaa. Olihan mulla myös jonkun aikaa MIC Squier CV todella ohuella kaulalla ja sehän ei mulle pelittänyt + toosa kulutti myös nauhansa aika huonoon kuntoon jo vuoden soittelulla, joten menemäänhän se piti laittaa. Mutta tuhti on tukevaa!
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
Mikko1978
16.04.2023 20:21:11
T.K.: Juu,täytynee yrittää jossain tsekata deep c. Omassa Telessäni oleva modern c on siro ja litteä, ei siinä tarvitsisi kuin hieman puuta lisää peukalon alle niin olis just hyvä. Lisäksi taipuu kaarelle jo 0.10 setillä, 0.09 paksuin setti mitä voi käyttää. Alkuperäiset nauhat olivat melko pehmeää kamaa, vaikka puhutaan Am.std.sarjasta.Tuntuma parani kun vaihdettiin 6105 Dunlopit. Tää on tätä ikuista säätämistä , kadehdin soittajia jotka vaan antaa palaa, oli specsit mitkä vaan.

Eikö tuota taipumaa saanut kompensoitua kaularautaa kiristämällä?

Mitä tulee tuohon Deep C -kaulaan, niin erot ovat aika pieniä. Isoin ero taitaa olla siitä, että Deep C:ssä on olkapäissä enemmän puuta. Itse pidän tuotakin liian ohuena. Fenkun parhaat mulle ovat boat neck ja Eric Johnson.
msalama
17.04.2023 06:37:12

No mites sitten se ysärin alun Jeff Beck-strato jota Fender jonkun pienehkön sarjan silloin teki? Siinä nimittäin on ehkä paksuin kaula mitä mä olen koskaan missään Fenkussa nähnyt, mutta siitä omituinen, että se on sekä kapea että paksu. Ei istunut mun näppiin yhtään...
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
T.K.
17.04.2023 15:27:55
Niin vielä tuosta kaularaudasta modern c.n tapauksessa. Jotain outoa siinä on. Jos laittaa 0.10 setin niin kaularaudan pito ei riitä. Kaula on hetken, n 1 vuorokauden suora, sen jälkeen taas säädön lähtötilanteessa. Ohuemmalla setillä pysyy paremmin kaula suorana mutta silloinkin todella herkkä lämpötilavaihtelulle. Eli kaulaa saa olla jatkuvasti säätämässä.
Katselen siihen varmaan jostain American original 60 Tele kaulan. Hieman hintavia ovat mutta tosiaan tuhdimpi c ja satula 42 mm. Radius 9,5 ja korkeahkot vintage nauhat.
73nd3r
17.04.2023 19:39:12
T.K.: Niin vielä tuosta kaularaudasta modern c.n tapauksessa. Jotain outoa siinä on. Jos laittaa 0.10 setin niin kaularaudan pito ei riitä. Kaula on hetken, n 1 vuorokauden suora, sen jälkeen taas säädön lähtötilanteessa. Ohuemmalla setillä pysyy paremmin kaula suorana mutta silloinkin todella herkkä lämpötilavaihtelulle. Eli kaulaa saa olla jatkuvasti säätämässä.

Kuulostaa kyllä kaula/kaularautavialta enemmän kuin kaulaprofiilin ominaisuudelta. Paljonko olet kiristänyt sillä .010-setillä, eli onks vaan kyse siitä ettei kireyttä ole tarpeeksi?
.010 on kumminkin todella lähellä vakio .009-settiä, ja Squierin hammastikku/jousipyssy -kaulojakin on saatu säädetyksi paksummille kielille.
T.K.
18.04.2023 08:55:05
Kaularaudassa on täysi kireys , se mitä siitä irti saa. Eli jengat pohjassa, voisihan siihen yrittää laittaa prikkoja säätömutterin alle lisää. Silloin vaan pitäisi se pähkinäpuu tulppa siitä edestä rikkoa ja jostain tilata uusi.
En taida jaksaa ton kanssa enää taistella, kaula menee vaihtoon. Body sinänsä resonoi hienosti.
discominister
06.05.2023 20:49:54
Tulipa tänään opittua, että mun 1997 Fender American Standard Stratocasterissa on tällainen Delta Tone System. Eli kun toinen tone-potikka on täysillä ohittaa se tämän potikan kokonaan, jonka seurauksena enemmän ulostuloa ja kirkkautta. Ja tähän potikaan on kytketty sekä keski-, että tallamikki.

Ihmekkös oli niin mahottoman kirkas tuo tallamikki! Mukava pitää tuota tonea ysillä, jolloin täysille laitto on vähän kuin jotain boostia löis.
lifer
13.10.2023 23:10:35 (muokattu 13.10.2023 23:18:05)

Ketjun perusteella eipä ole melkein puoleen vuoteen ollut Fenderin omistajilla kaikki hyvin. Näin ollen haluan ilmoittaa, että olen liittynyt vaihtokauppojen johdosta Fenderin omistajaksi. Sanomattakin se lienisi olevan tapahtumien valossa selvää, mutta totean nyt kaiken olevan hyvin kuitenkin.

Player sarjan strato tuli kotiin. Parin jazzmasterin täyteisen vuoden jälkeen tuntuu straton body pieneltä mutta varsin tutulta. Kyllä se ergonomia tuli kohdilleen jo varhain näissä. Olen tippunut kelkasta näissä Fenderin sarjojen päivityksissä. Onko millaisia mielipiteitä tästä Player sarjasta ihmisillä?
Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti".
Tomtom
14.10.2023 13:21:44
discominister: Tulipa tänään opittua, että mun 1997 Fender American Standard Stratocasterissa on tällainen Delta Tone System. Eli kun toinen tone-potikka on täysillä ohittaa se tämän potikan kokonaan, jonka seurauksena enemmän ulostuloa ja kirkkautta. Ja tähän potikaan on kytketty sekä keski-, että tallamikki.

Ihmekkös oli niin mahottoman kirkas tuo tallamikki! Mukava pitää tuota tonea ysillä, jolloin täysille laitto on vähän kuin jotain boostia löis.

Itsellä taas vähän sama (mutta ihan eri) systeemi toteutettuna treble bleedillä. Stratoissa on osattu toteuttaa hienoja juttuja ilman miljoonaa kytkintä pleksissä. Kyllähän se on fakta että muita kitaroita ei tarvita ja ne voidaan poistaa maailmasta tarpeettomina.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Tomtom
14.10.2023 13:43:15
fox: Tokihan tarpeellinen määrä kytkimiä on tarpeen. https://lehmo.com/fox/lataamo/RichBich.jpg

No niin justiinsa. Ettei olisi vaan kyseessä Lee Sklarin "harmonizer"- tyyppiset kytkimet?

Vastaan omakuvalla. https://muusikoiden.net/dyn/users/160756.jpg
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Simeonii
30.10.2023 18:01:46
Kaikki ei ole tällä kertaa hyvin. Viime vuoden elokuussa ostettu Custom Shop Fenderin kaulamikki mykkänä. Tsekkasin yleismittarilla, että ei tule lukemaa. Minkälainen takuuohjelma fenderillä on? Onko kokemuksia? Uusia mikkejä?
BigPapa
30.10.2023 18:29:47 (muokattu 30.10.2023 18:40:18)

erty
30.10.2023 18:49:39
Simeonii: Kaikki ei ole tällä kertaa hyvin. Viime vuoden elokuussa ostettu Custom Shop Fenderin kaulamikki mykkänä. Tsekkasin yleismittarilla, että ei tule lukemaa. Minkälainen takuuohjelma fenderillä on? Onko kokemuksia? Uusia mikkejä?

Mittasitko jakista vai suoraan mikin nastoista? Jos mikin nastoista niin tsekkaa onko kelan lanka poikki jommasta kummasta päästä (kuori pitää ottaa pois et näkee koko matkalta). Jos on poikki kelan loppupäästä niin sen korjaa suht helposti jälkiä jättämättä, mut alkupään korjaus on sit vähän haasteellisempaa mut ei mahdotonta. Voi olla myös huono juotos langan ja nastan liitoksessa. Jos mittari näyttääkin lukemaa mikin nastoista niin sit kytkimen liuska on todennäkösesti väsynyt eikä ota kontaktia. Fenderin takuuhommista ei oo valitettavasti kokemusta.
Simeonii
30.10.2023 18:56:29
erty: Mittasitko jakista vai suoraan mikin nastoista? Jos mikin nastoista niin tsekkaa onko kelan lanka poikki jommasta kummasta päästä (kuori pitää ottaa pois et näkee koko matkalta). Jos on poikki kelan loppupäästä niin sen korjaa suht helposti jälkiä jättämättä, mut alkupään korjaus on sit vähän haasteellisempaa mut ei mahdotonta. Voi olla myös huono juotos langan ja nastan liitoksessa. Jos mittari näyttääkin lukemaa mikin nastoista niin sit kytkimen liuska on todennäkösesti väsynyt eikä ota kontaktia. Fenderin takuuhommista ei oo valitettavasti kokemusta.

Mikin nastoista otin, en nähny langan olevan poikki.
erty
30.10.2023 19:08:23
Simeonii: Mikin nastoista otin, en nähny langan olevan poikki.

Sit vois koittaa lämmittää nastan liitosta uudelleen ja lisätä hieman uutta tinaa mikäli kolvi pysyy kädessä. Toki noi takuuhommat kantsii eka tarkastaa jos saa sitä kautta huoltoon.
Rämppy
31.10.2023 12:56:10 (muokattu 31.10.2023 12:58:47)
Fenderin vintagekorrektit mikkinytkimet, joita useimmissa usa-reissueissa ja cs-malleissa käytetään, ovat rakenteeltaan heikkoja. Saattaa semmoinen nasta löystyä, joIloin luvassa on pätkimistä ja saattaa ko. asento mennä kokonaan mykäksikin. Mulla on parista cs-fenkusta kytkin hajonnut. Vaihdoin molemmat normaaliin "nykymalliseen" kytkimeen, joka on varmatoiminen.
Tulin, näin, soitin.
BigPapa
31.10.2023 13:20:34 (muokattu 31.10.2023 13:52:48)

1997 Custom Shop Cunetto -58 Relicissä on tuota lajia switchi ja täysin ongelmaton, lieneekö vintagekorrekti vai ei, sillä tuskin merkitystä kunhan on toimiva.

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5217.jpg

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5220.jpg

2001 Custom Shop Closet Classic '69 Relicissä taasen tuollainen, eikä mitään ongelmia, kaik hyvin vaikka olisikin vintagekorrekti. Tosin nuo molemmat ovat viisiasentoisia,
että sehän ei tainnut olla alunperin 50-lukulaisissa tai 60-lukulaisissakaan vielä optiona. Tuli muistaakseni 70-luvun loppupuolella tarjolle.

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5218.jpg
XTL
01.12.2023 14:21:25
Tuli tuossa lukiessa mieleen että teknisesti ottaen ehkä hetkellisesti omistan Fenderin ja melkein kaikki on siinä hyvin. Sain nimittäin testiin MX Jazzmaster jonkun special editionin sillä neliasentoisella kytkimellä. Jostain syystä tässä on se kierretankomallin talla ja musta krumeluurilapa mutta näiden kokoonpano vissiin vähän vaihtelee vaikkei kai ole kovin pitkä sarja.

Kuitenkin, kitara on joku liikedemomalli ja hyvin siistin näköinen. Kympit, ehkä vähän kovettuneet, mutta puhtaat. Lienee ollut lähinnä jossain standissä tai seinällä vireessä kauan tms. Intonaatio oli kohdallaan, mikit melkein tasapainossa, nauhat päineen tosi siistit, viimeistelyssä ei mitään mikä olisi pistänyt silmään. Kielet jopa vähän alhaalla eikä tavallisessa kauppojen taivaskorkeudessa. Oikeastaan mihinkään säätöön ei tarvii koskea ennen kuin säät muuttuu tms. Hämmentävää sinänsä kun mitä olen nähnyt esim strato ja tele MX malleja muuten niin ovat vähintään karkeaa tekoa ja säätöä uutena. Tuo parjattu tallakin toimii kuin ajatus ja palaa vireeseen eikä kielet hypi. En ole kyllä purkanut mitään tai säätänyt kaularautaa tai tallan korkeutta tai jousiakaan koska olivat yksinkertaisesti kohdallaan tullessa.

Ainoat ongelmat on että volume on periaatteessa kiinni jo 8 kohdalla eikä tonekaan ole käytännöllisin. Hehkutetut vintage original uusio mikit ei ehkä ole parasta mitä olen kuullut. Kaikki asennot kyllä on kyllä toimivia ja äänipaletti vähintään hyvä. Kammessa kyllä tuntuu olevan melkein milli väljää eli se tippuu sisään ja ulos. Mulla on kuitenkin toinen kampi joka istuu melkein hyvin. Mutta tässä ois hyvin pienellä korjauksella ehkä se just sopiva yksilö.

Kuitenkin, this one does not spark joy. Varsinkin kun ajattelee paria saman hintaluokan kitaraa mitkä pyörii käytössä. Lähtee siis varmaan lähipäivinä takaisin ja päätän että minä vain en tykkää offseteista. Kaikkiaan hyvä kitara kyllä. Paitsi ne potikat. Ja kampi. Suosittelen, jos muutkin yksilöt on tätä tasoa.
buttfinger
15.12.2023 12:00:16 (muokattu 15.12.2023 12:01:11)
Jaahas, tuli tilattua heräteostoksena professional 2 sss dark night kuosilla.
Vielä ei ole kitara hyppysissä ja saas nähdä jääkö kotiin.

Ainahan noita olisi hyvä päästä liikkeessä käpistelemään kun ovat yksilöitä.

Ei olekaan juuri 4 vuoteen tullut sähkistä soitettua ja tuli myytyä kaikki fenkut aikoinaan pois. Yhden playerin kyllä hankin seinälle roikkumaan muutama vuosi sitten.

Kait ne rahat vois turhempaankin laittaa.

11-49 setti punotulla g:llä kiinni niin pysyy tatsi akkariin yllä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)