Aihe: Onko minua huijattu
1 2 3
Larzes
05.10.2023 21:51:31
Tuleehan niitä jos vetelee pitkin pöytiä ja kolhii työpöytään.
Paskaa soittoa jo syksystä 2008. Kun lukioikäinen tarttui kitaraan niin insinöörihän siitä tuli.
basisti1971
06.10.2023 08:29:07
Moi.

Satulatyö on tehty jonkin verran eri tavalla kuin itse teen, mutta kuten aiemminkin todettiin, täysin linjassa veloituksen kansa.

Zaikoni3D: Satulaa siis nostettiin vähän ylemmäs...

Mikä oli moiseen purkkakorjaukseen syynä?
Parempi ehkä olla etäarvailematta mutta en voi kiistää että eittämättä yksi syy tulee nopeasti mieleen ;).

Satulaa korotetaan vain jos on kiire ja/tai sopivaa aihiota ei juuri sillä hetkellä ole tarjolla syystä tai toisesta.
Tai jos kokeillaan uranmuotoja eikä haluta uhrata kokeiluihin varsinaisia satula-aihioita.

Kumpikin noista -ja muistakin vastaavista- syistä tehdyistä purkkakorjauksista kuitenkin tehdään paremmalla ajalla oikeaoppisesti käyttäen aihiota jota ei tarvitse korottaa.

Zaikoni3D: Se ihmetyttää että satulan asennus ei tarvi edes paljon sitä liimaa, mutta tässä tapauksessa sitä on lisätty tosi runsaasti.

Korottaminen vaatii verraten paljon liimaa vaikkei neitseellisestä aihiosta tehty tarvitsekaan.
Vanhan satulan irroittaminen niin että sen voi uusiokäyttää ei myöskään ole välttämättä helppoa, ei ainakaan yhtä helppoa kuin jos satulan käyttökelpoisuutta ei tarvitse murehtia.

Arkka: Satulaan ei tarvi laittaa kuin tippa pikaliimaa...

Vaikka pikaliimaa ylitse kaiken rakastankin ja sitä aina kuin on mahdollista käytänkin, satulan liimaamiseen vain jos on satavarma ettei lavan/kaulan pintakäsittely syanoakrylaattihöyryistä ota itseensä.
Tuossakin metyyli- ja etyyli-akrylaatit toimivat hivenen eri tavoin joten tarkkana pitää olla.
On myös useampaa kertaluokkaa kenkumpaa poistaa kuin "puuliimat" joilla itse muut kuin metallisatulat liimaan.

Tässä tapauksessa kun (ESP LTD?) on mitä ilmeisimmin satiinipinnalla varustettu olisin todella varovainen pikaliiman kanssa, tuo pintakäsittely kun ottaa itseensä kun vähän tuimemmin katsoo.
Ylivoimaisesti viheliäisin pintakäsittelymuoti jota musiikki-instrumentteihin on aikojen saatossa valkkautunut ellei nopea relikoituminen ole tarkoituksena.

T:Samuli
Zaikoni3D
06.10.2023 08:57:21 (muokattu 06.10.2023 08:58:27)
basisti1971: Moi.

Satulatyö on tehty jonkin verran eri tavalla kuin itse teen, mutta kuten aiemminkin todettiin, täysin linjassa veloituksen kansa.

Mikä oli moiseen purkkakorjaukseen syynä?
Parempi ehkä olla etäarvailematta mutta en voi kiistää että eittämättä yksi syy tulee nopeasti mieleen ;).

Satulaa korotetaan vain jos on kiire ja/tai sopivaa aihiota ei juuri sillä hetkellä ole tarjolla syystä tai toisesta.
Tai jos kokeillaan uranmuotoja eikä haluta uhrata kokeiluihin varsinaisia satula-aihioita.

Kumpikin noista -ja muistakin vastaavista- syistä tehdyistä purkkakorjauksista kuitenkin tehdään paremmalla ajalla oikeaoppisesti käyttäen aihiota jota ei tarvitse korottaa.

Korottaminen vaatii verraten paljon liimaa vaikkei neitseellisestä aihiosta tehty tarvitsekaan.
Vanhan satulan irroittaminen niin että sen voi uusiokäyttää ei myöskään ole välttämättä helppoa, ei ainakaan yhtä helppoa kuin jos satulan käyttökelpoisuutta ei tarvitse murehtia.

Vaikka pikaliimaa ylitse kaiken rakastankin ja sitä aina kuin on mahdollista käytänkin, satulan liimaamiseen vain jos on satavarma ettei lavan/kaulan pintakäsittely syanoakrylaattihöyryistä ota itseensä.
Tuossakin metyyli- ja etyyli-akrylaatit toimivat hivenen eri tavoin joten tarkkana pitää olla.
On myös useampaa kertaluokkaa kenkumpaa poistaa kuin "puuliimat" joilla itse muut kuin metallisatulat liimaan.

Tässä tapauksessa kun (ESP LTD?) on mitä ilmeisimmin satiinipinnalla varustettu olisin todella varovainen pikaliiman kanssa, tuo pintakäsittely kun ottaa itseensä kun vähän tuimemmin katsoo.
Ylivoimaisesti viheliäisin pintakäsittelymuoti jota musiikki-instrumentteihin on aikojen saatossa valkkautunut ellei nopea relikoituminen ole tarkoituksena.

Hei Samuli,

Mietin tässä että nyt kun hän suostui korvaamaan minulle työn ja asentamaan uuden luu satulan, minkä hän joutuu ehkä tekemään alusta asti, koska hän ei ollut varma onko hänellä sopivaa luu satulaa. Nyt kun lähtee irroittamaan tuota nykyistä satulaa mikä on liimattu, niin että pursuaa yli reunojen onko mahdollista että tekee vielä enemmän vahinkoa kitaraani, kun sitä lähdetään taas irroittamaan. Kyseessä on ESP LTD M-201HT.
darrell
06.10.2023 09:09:56 (muokattu 06.10.2023 09:10:19)
Zaikoni3D: Hei Samuli,

Mietin tässä että nyt kun hän suostui korvaamaan minulle työn ja asentamaan uuden luu satulan, minkä hän joutuu ehkä tekemään alusta asti, koska hän ei ollut varma onko hänellä sopivaa luu satulaa. Nyt kun lähtee irroittamaan tuota nykyistä satulaa mikä on liimattu, niin että pursuaa yli reunojen onko mahdollista että tekee vielä enemmän vahinkoa kitaraani, kun sitä lähdetään taas irroittamaan. Kyseessä on ESP LTD M-201HT.

Kävin katsomassa yrityksen sivuja ja palautteen perusteella on asiansa osaava tekijä. Satulan irroitus voi tosiaan olla hankalaa, jos on käytetty jotain liimaa, joka tekee puuta kestävämmän sidoksen. Silloin irroituksessa pitää tietää, mitä tekee, ettei esim kaulan viimeistely tai otelaudan yläpää lohkea. Kun hän on sen nyt itse korottanut ja kiinni laittanut, niin uskoisin, että irtikin saa.

Enemmän suuntaisin keskustelua tekijän kanssa tuohon korotetun ja uudelleen viilatun satulan viimeistelyyn. Verrattuna siihen, miten satulan itse teen, niin tässä aikaisemmassa työssä ei ole viimeisen päälle noudatettu "yleisiä satulanteon periaatteita". Toisaalta, satulan voi tehdä niin monella tavalla ja siinä on niin monta osatekijää otettavana huomioon, että se on aina tekijänsä ja käyttötarkoituksensa (=mihin kitaraan) näköinen.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Zaikoni3D
06.10.2023 09:18:37 (muokattu 06.10.2023 09:19:13)
darrell: Kävin katsomassa yrityksen sivuja ja palautteen perusteella on asiansa osaava tekijä. Satulan irroitus voi tosiaan olla hankalaa, jos on käytetty jotain liimaa, joka tekee puuta kestävämmän sidoksen. Silloin irroituksessa pitää tietää, mitä tekee, ettei esim kaulan viimeistely tai otelaudan yläpää lohkea. Kun hän on sen nyt itse korottanut ja kiinni laittanut, niin uskoisin, että irtikin saa.

Enemmän suuntaisin keskustelua tekijän kanssa tuohon korotetun ja uudelleen viilatun satulan viimeistelyyn. Verrattuna siihen, miten satulan itse teen, niin tässä aikaisemmassa työssä ei ole viimeisen päälle noudatettu "yleisiä satulanteon periaatteita". Toisaalta, satulan voi tehdä niin monella tavalla ja siinä on niin monta osatekijää otettavana huomioon, että se on aina tekijänsä ja käyttötarkoituksensa (=mihin kitaraan) näköinen.

Kyseessä on porilainen yritys sen verran voi sanoa, ettei luulla että on Kankaanpään Musatalo, missä minä asun.
Zaikoni3D
06.10.2023 09:25:22
Larzes: Tuleehan niitä jos vetelee pitkin pöytiä ja kolhii työpöytään.

Joo sillonko vein kitaran sinne huoltoon hän otti kitaran ja kolhautti sen pöydän kulmaan ja päästi kirosanan, mutta en usko että tuosta tuli toi kyseinen jälki mistä pistin kuvan.
korvaoo
06.10.2023 11:44:48
J.Nikkanen: No tämä on sitten ensimmäinen kerta kun näin on tapahtunut. Onneksi olkoon.

Ja mainittakoon vielä että optimaalinen on jokaisella vähän erilainen.

edit: ja siis kuvauksen perusteella ei ole huijattu, melko edullista tämän päivän maailmassa, satulahommat vähintäänkin perseestä, vaikka osaan itse niin vien mielelläni soittimen pajalle jos satula huonona (pl. urien viilaus, senhän nyt tekee tuost noin vaan) ja ylimääräistä taskun pohjalla

satulassahan paskin homma on se urien viilaus juurikin :D ainakin jos ei ole satsattu sitä 100-150 euroa kunnon viiloihin... Muuhan on lähinnä mittaamista ja hiomista.
kaikki paitsi on turhaa.
basisti1971
07.10.2023 08:47:31
Moi.

Zaikoni3D: Nyt kun lähtee irroittamaan tuota nykyistä satulaa mikä on liimattu, niin että pursuaa yli reunojen onko mahdollista että tekee vielä enemmän vahinkoa kitaraani, kun sitä lähdetään taas irroittamaan.

Mahdollista, mutta epätodennäköistä.
Kuten tuossa yllä todettiin, ammattilaiset -kuten myös harrastajat jotka noita enemmän tekevät- liimaavat satulan niin että se on mahdollisimman pienin vaurioin irroitettavissa.

Mielipidekysymys toki, mutta muihin kuin kenties akustisiin instrumentteihin luonnonluu ei välttämättä ole satulamateriaaleista ykkönen (eikä edes kakkonen) jos multa kysytään.

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)