Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6
1 2 3 4 5474 475 476 477 478497 498 499 500 501
JohnnyLee
22.09.2023 13:25:07

Gibson LP Classic Customista 2500€ on aika kova pyynti, kun Top Sound myi tätä mallia reilut 10 vuotta sitten hintaan 1790€.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1859118
Klikkaa musanäytettä!
syanid
23.09.2023 10:35:16
Larzes
23.09.2023 11:43:41
syanid: Oonko pudonnu kartalta?

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1859262

Floikka nyt aika romurautaa mutta onhan tuo harvinainen tuolla värityksellä.
Paskaa soittoa jo syksystä 2008. Kun lukioikäinen tarttui kitaraan niin insinöörihän siitä tuli.
jakezzz
25.09.2023 15:37:13
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1859876

Japanialaista vintagea...Kovat on toiveet
pidä tunkkis
Gary the pine
25.09.2023 22:01:15 (muokattu 25.09.2023 22:01:42)
jakezzz: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1859876

Japanialaista vintagea...Kovat on toiveet

Onhan tuo hieno ja harvinainenkin, mutta jo nuo kolme ylimääräistä reikää kannessa pitää yhdenkin tonnin mun taskussa tukevasti, saati kuus ja puol...
Tulin, näin, paskoin housuun.
Little Savage
25.09.2023 22:07:07
syanid: Oonko pudonnu kartalta?

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1859262

450 e standardihinta 90'luvun lopun Japanin ruoskille.
Älä koske mun ratukasteriin.
Dr_Soap
27.09.2023 10:30:32
Haluaisin ilmiantaa oman ilmoitukseni tähän lankaan. Vahvasti opportunistista hinnoittelua on havaittavissa. On tainnut myyjä sokeasti tuijotella jotain Reverb.com:ia. Toisaalta, jos on ollut näin pitkään myynnissä, voi olla, että myyjällä ei ole pakkomyyntiä päällä.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1847502
Mikä se sävellaji oli?
Funkånaut
27.09.2023 10:47:40 (muokattu 27.09.2023 10:47:52)

JohnnyLee: Gibson LP Classic Customista 2500€ on aika kova pyynti, kun Top Sound myi tätä mallia reilut 10 vuotta sitten hintaan 1790€.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1859118

Millä tavalla reilu kymmenen vuoden takainen hinta on kovin relevantti verroke nykypäivänä? Ei tuotetta voi tällä hetkellä ostaa kaupasta kymmenen vuotta sitten.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
JohnnyLee
27.09.2023 18:24:06

Funkånaut: Millä tavalla reilu kymmenen vuoden takainen hinta on kovin relevantti verroke nykypäivänä? Ei tuotetta voi tällä hetkellä ostaa kaupasta kymmenen vuotta sitten.

Ahaa, no näinhän se muuttuukin sitten hyväksi diiliksi...kö?
Classic Custom kahdella ja puolella kilolla, kun samalla rahalla alkaa saamaan jo oikeaakin Customia.
Klikkaa musanäytettä!
Twinkle
27.09.2023 18:46:38
JohnnyLee: Ahaa, no näinhän se muuttuukin sitten hyväksi diiliksi...kö?
Classic Custom kahdella ja puolella kilolla, kun samalla rahalla alkaa saamaan jo oikeaakin Customia.

tarkalleen ottaen siinä ei sanottu että se olisi hyvä tai huono diili, hinnalla kymmenen vuotta sitten ei ole oikeasti mitään väliä jos ko. tuotetta ei voi tänä päivänä sillä ostaa. Siinä olet kyllä vallan oikeassa että minun on vaikea uskoa että noiden kyseisten kitaroiden hintataso olisi tuolla tavalla pompsahtanut ja jos nyt tommoisen todella haluaa itselleen ostaa, niin luulen että parempaa hintaa on ihan kannattavaa odotella.
Jii
27.09.2023 22:30:54
Inflaatio vaikuttaa hintoihin. Täällä renkaanpotkijat haluavat kaiken ilmaiseksi.
And I can't help but love the stench of loss...
Funkånaut
28.09.2023 08:18:37

Twinkle: tarkalleen ottaen siinä ei sanottu että se olisi hyvä tai huono diili, hinnalla kymmenen vuotta sitten ei ole oikeasti mitään väliä jos ko. tuotetta ei voi tänä päivänä sillä ostaa.

Ja siitä, kun pystyi, on jo todella pitkä aika.

Ei sillä, nauroin eilen kun näin Jaguar S-typen myynti-ilmoituksen, ja siinä mainittiin myynnissä olevan auton maksaneen uutena oikein yli 400000mk. Millä tavalla se yli 20v sitten tapahtunut myyntihinta on relevantti tänä päivänä?
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
JohnnyLee
28.09.2023 09:18:10

Funkånaut: Ja siitä, kun pystyi, on jo todella pitkä aika.

Ei sillä, nauroin eilen kun näin Jaguar S-typen myynti-ilmoituksen, ja siinä mainittiin myynnissä olevan auton maksaneen uutena oikein yli 400000mk. Millä tavalla se yli 20v sitten tapahtunut myyntihinta on relevantti tänä päivänä?

Kymmenisen vuotta laatukitaroiden kohdalla ei ole "todella pitkä aika".
Eikö todellakaan ole MITÄÄN merkitystä, onko kitara kymmenen vuotta sitten maksanut 175€, 1750€ vai 17500€?

Missä kohtaa ajallisesti katsotaan mallistosta poistuneen kitaran lähtöhinnan yhtäkkiä menettävän merkityksensä?
Kyllä se lähtöhinta yleensä kertoo, onko kyseessä hinnat alkaen-ritsa, vai laadukkaampi arvosoitin.
Ja kyllä sillä lähtöhinnalla jotain tekemistä jälleenmyyntiarvon kanssakin on, jopa vuosienkin päästä.

Classic Customia ei tule sekoittaa oikeaan Customiin, vaikka hinta jo sitä lähenteleekin.

Onhan toki Gibsonilla muitakin halvempia "baked maple"-malleja, joita myydään käytettynä kalliimmalla kuin uutena.
Klikkaa musanäytettä!
Penasol
28.09.2023 09:34:06

Funkånaut: Ja siitä, kun pystyi, on jo todella pitkä aika.

Ei se tavallaan olekaan, mutta asiassa on kyllä enemmän sävyjä. Asioiden arvon säilyvyys noudattelee usein ainakin jossain määrin sen alkuperäistä hintaa. Samoin hinnan ja laadun välillä on pääsääntöisesti jonkinlainen suhde uuden tuotteen kohdalla. Tuotteen hinta uutena kertoo siitä jotain.

Kun itse metsästelen noita Landoloita, niin pidän käden ulottuvilla vanhoja hinnastoja. Soittimen ominaisuuksista ei yleensä kerrota ilmoituksessa mitään. Lähtökohtaisesti olen kiinnostunut valmistusaikanaan kalliimmista malleista kuin niistä halvimmista. Olen myös valmis maksamaan enemmän kalleimmasta Landolasta ihan kokeilemattakin kuin siitä halvimmasta. Perustan tämän hintaan, koska oletan kalliimman mallin olevan laadukkaampi kuin halvimman. Siinä mielessä kitaran hinta uutena voi aivan hyvin vaikuttaa sen hintaan tälleesti puoli vuosisataa myöhemmin.

Tietysti keräilyarvot sun muut ostajan motivaatiot sumentaa tätä. Harvemminpa vaikka taidehuutokaupassa kysellään, että "paljonks toi maksoi uutena". Tai joku Torres'n tai Hauserin tekemä klassinen kitara. Tai muinis-Fender Broadcaster. Sinänsä epäolennaista.

Mutta en ainakaan minä todennäköisesti osta kymmenen vuotta vanhaa kitaraa tuplasti sillä hinnalla mitä se on silloin maksanut jos siinä ei ole aivan jotain harvinaisen erityistä. Tai jos en ole vaikkapa keräämässä koko sarjaa tai mitä lie. Etsin edullisemman vaihtoehdon. Että siinä mielessä se on relevantti ainakin minun kohdallani. Ostajat tekevät päätöksiä erilaisilla perusteilla. Siksi erilaiset perustelut myös myynnin puolella tai ostamatta jättämisessä voivat olla täysin relevantteja.

Ei sillä, kyllä näitä ihmetellä passaa. Ja ihmettelen itsekin. Ja naureskelen. Mutta ne omat perusteet ostaa jotain eivät välttämättä ole universaaleja. Jos jokin ei näytä järkevältä, voi syy olla se, ettei ole itse ymmärtänyt.
En tiiä saatana
Penasol
28.09.2023 10:59:51

Funkånaut:
Nämä ovat vähän hankalia suoraan päätellä, kun rahan arvo muuttuu ja vastaavien soittimien hinnat uutena pääosin nousevat, eikä liikkeistä saa tuotteita kymmenen vuoden takaisilla hinnoilla kuitenkaan. Olennaisempaa on katsoa, mitä vastaavat nyt maksavat kuin sitä, mikä oli hinta joskus aikaa sitten. Jos sarjatuotantoritsan hinnalla saa samasta puodista customin, niin onhan se melko optimistinen pyynti.

Ei kymmenen vuotta vanhaa Rolexiakaan saa kymmenen vuoden takaisilla listahinnoilla olettamuksella, että se on hyvässä kunnossa. Se, onko valmis maksamaan kymmenen vuotta vanhasta uuden markkinahinnan, on ostajan valinta. Valmistajat nostavat hintojaan "luksushyödykkeissä", ja sen takia aataminaikaiset myyntihinnat ovat vähän hassu tapa päätellä sopivaa hintatasoa nykypäivänä. Päivyritön Submariner oli kymmenen vuotta sitten tiskin hinnaltaan noin kuus tuhatta taalaa, nyt silloin ostetusta saa helpot kahdeksan tuhatta euroa. Järkeä? Ei välttämättä, mutta niin se toimii.

Joo, oletin toki, että tässä ostaja käyttää vähän päätään ja ottaa huomioon inflaation ja vähän vertailee nykytarjontaan.

Nämä on kieltämättä monimutkaisia asioita. Olen itsekin maksanut jostain vihoviimeisestä, ruosteisesta muinis-paskasta enemmän kuin inflaation huomioon ottaenkin se on maksanut uutena. Ja toisaalta olen ostanut pari ihan kelpoa klassista kitaraa - toinen vieläpä aivan priimassa kunnossa - noin kymmenesosalla (rahan arvon muuttuminen huomioiden) siitä, mitä ne uutena maksoivat. Kaikissa tapauksissa katson maksaneeni ihan ok hinnan nykymarkkinat huomioon ottaen. Sitten taas jotkut pianot ja vastaavat on ihan oma markkinansa. Jossain paremmissa malleissa arvo on voinut säilyä, mutta halvoista sinne ylempään keskihintaan saakka saa valita minkä haluaa ilmaiseksi tai melkein. Voihan sitä Schoelzea tietysti koettaa myydä ostohintaan, mutta kun vieressä on kymmenen ilmaista, niin hankalaa voi olla.

Ehkäpä meinasin sitä, että entinen hinta voi olla jonkinlainen ohjenuora monessa tapauksessa. Kyllä se puoli vuosisataa vanha Steinwayn huippuflyygeli maksaa edelleenkin, mutta toisaalta Nummelan harmoonitehtaan vuoden 1932 kalleimman mallin voi saada ilmaiseksi. (Nimim. ensi viikolla nouto.) Ja joskus silläkin voi olla oma arvonsa, että "tää oli se kallein malli". (Nimim. meikä saa Nummelan harmoonitehtaan vuoden 1932 KALLEIMMAN MALLIN!)

Siitä olen täysin samaa mieltä, että orjallinen vanhan hinnaston tuijottaminen ja "tässä kyllä lukee että 2000 markkaa ja tuo on käytetty eli maksimissaan 150€" on vähän pöljää.
En tiiä saatana
rainmaker
28.09.2023 18:56:19
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1860835

Niin ne on Charvelienkin hinnat raketoineet. Itse kun pari vuotta sitten myin oman model kakkosen, niin tiukassa oli, että sain puolet tuosta pyynnistä. Ei pitäs myydä mitään, vaan laittaa jemmaan odottelemaan arvonnousua.
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
mpekkanen
28.09.2023 20:08:58
rainmaker: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1860835

Niin ne on Charvelienkin hinnat raketoineet. Itse kun pari vuotta sitten myin oman model kakkosen, niin tiukassa oli, että sain puolet tuosta pyynnistä. Ei pitäs myydä mitään, vaan laittaa jemmaan odottelemaan arvonnousua.

Eihän tuo ole kuitenkaan tuolla hinnalla mennyt kaupaksi. Ainakaan vielä...
Kylyma
04.10.2023 17:52:05

Nyt on myönnettävä että oma peli pelattu uusien Gibsonien kans. Perus Explorer melkein 2900€

https://www.thomann.de/fi/gibson_70s_explorer_antique_natural.htm
mpekkanen
04.10.2023 18:56:33
Kylyma: Nyt on myönnettävä että oma peli pelattu uusien Gibsonien kans. Perus Explorer melkein 2900€

https://www.thomann.de/fi/gibson_70s_explorer_antique_natural.htm

1989 aloitin opiskelut Jyväskylässä, niin vieläkin muistan kun silloin oli cherry red 76 reissue Gibson Explorer Musikantissa hintaan 3770 markkaa. Flying V oli hieman kalliimpi eli 3990 markkaa. Molemmissa oli kova laukku samaan rahaan.
Niin se maailma vaan muuttuu...

Itsellä oli silloin Gibson tobacco sunburst Flying V, mutta sekin tuli tyhmänä vaihdettua johonkin. Tuo olisi tänä päivänä aika harvinainen jos olisi vielä tallessa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)