Aihe: Kitarasignaalien vienti Pa:han / itselle monitoriin
1
JuSu
28.09.2023 10:05:29
Moro!

Jatkossa keikkasettiin sisältyy akkarijuttuja, mikä sitten aiheuttaa vähän tuumimista.

Miten tekisit tämän:

Kitaravahvistin mikitetään. Signaali (balanced, mic level, XLR) pitäisi jakaa PA:han ja itselle esim. pikkumikserin kautta omaan monitoriin.

Elektroakkarista signaali (unbalanced, line level, plugi) samoin pitäisi jakaa PA:han ja itselle monitoriin. Ehkä tässä ois hyvä olla DI-boxi välissä?

Eli haluan itselleni stagelle jonkin jakopisteen, josta sitten. ko signaalit lähtevät eteenpäin FOH ja monitoriin. Hoidan siis oman monitorointini itse, ja siihen tulee vain em. omat kitarat.

Miten ja millaisilla lootilla tämän tekisit?
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
JuSu
28.09.2023 10:15:50
Antti1: Muuntajaerotettu splitteri mikkisignaaleille. DI-boksi tohon akkarin väliin. Monitorointi sit sen sun mikserin tms. kautta. Kaiken saa räkkimallisena tai erillisinä palikoina, hintalappu vajaasta satasesta ylöspäin per palikka.

Kiitos!

Ymmärsinkö tuosta nyt oikein, että DI-boksi toimii myös akkarisignaalin splitterinä?

Oisko vinkata ihan jotain tiettyjä kustannustehokkaita mokkuloita? Ei siis halvinta paskaa, mutta hyvää peruskauraa... =)
Antti1
28.09.2023 10:27:35 (muokattu 28.09.2023 10:28:09)
JuSu: Kiitos!

Ymmärsinkö tuosta nyt oikein, että DI-boksi toimii myös akkarisignaalin splitterinä?

Mä vetäisin omaan monitorointiin kylmästi vain siitä DI:n jaosta, ei sen tarvitse olla välttämättä balansoitua signaalia siihen monitorointiin.

Oisko vinkata ihan jotain tiettyjä kustannustehokkaita mokkuloita? Ei siis halvinta paskaa, mutta hyvää peruskauraa... =)

Kurkkaa tuolta vähän mitä vaihtoehtoja on tarjolla: https://www.thomann.de/fi/signaalis … TZUSP&cme=false&filter=true

Behringer ja Millenium ovat ihan hyviä splittereitä, ainakin noi 8-kanavaiset. Pienemmistä mulla ei ole oikein omakohtaista kokemusta riittävästi suositellakseni mitään.

DI-bokseilla on hankalaa mennä metsikköön, jos ei nyt ihan jotain kuraisinta markan lootaa osta ja silläkin saa keikan heitettyä varmasti. Peruslootista mä laittaisin tämän, se soundaa hyvältä (=mahdollisimman vähän miltään): https://www.thomann.de/fi/bss_ar133.htm
JuSu
28.09.2023 11:25:18
Antti1: Mä vetäisin omaan monitorointiin kylmästi vain siitä DI:n jaosta, ei sen tarvitse olla välttämättä balansoitua signaalia siihen monitorointiin.

Kurkkaa tuolta vähän mitä vaihtoehtoja on tarjolla: https://www.thomann.de/fi/signaalis … TZUSP&cme=false&filter=true

Behringer ja Millenium ovat ihan hyviä splittereitä, ainakin noi 8-kanavaiset. Pienemmistä mulla ei ole oikein omakohtaista kokemusta riittävästi suositellakseni mitään.

DI-bokseilla on hankalaa mennä metsikköön, jos ei nyt ihan jotain kuraisinta markan lootaa osta ja silläkin saa keikan heitettyä varmasti. Peruslootista mä laittaisin tämän, se soundaa hyvältä (=mahdollisimman vähän miltään): https://www.thomann.de/fi/bss_ar133.htm

Asia selvä, suuret kiitokset!
varakeef
28.09.2023 19:02:23 (muokattu 28.09.2023 19:03:55)
Eikö se sinun styrkkarisi ole teknisesti ottaen monitori, josta kuulet vain kitarasi? Mihin tarvtset toista monitoria, jos sieltä ei ole tarkoitus tulla muuta?

Ok, siis kaksi kitaraa, sähkäri ja akkari. Olisiko sitten akkarillekin ihan vaan oma combo?
Rosvovaltio pitäköön suolakurkkunsa
samiko
28.09.2023 19:47:50
JuSu: Moro!

Jatkossa keikkasettiin sisältyy akkarijuttuja, mikä sitten aiheuttaa vähän tuumimista.

Miten tekisit tämän:

Kitaravahvistin mikitetään. Signaali (balanced, mic level, XLR) pitäisi jakaa PA:han ja itselle esim. pikkumikserin kautta omaan monitoriin.

Elektroakkarista signaali (unbalanced, line level, plugi) samoin pitäisi jakaa PA:han ja itselle monitoriin. Ehkä tässä ois hyvä olla DI-boxi välissä?

Eli haluan itselleni stagelle jonkin jakopisteen, josta sitten. ko signaalit lähtevät eteenpäin FOH ja monitoriin. Hoidan siis oman monitorointini itse, ja siihen tulee vain em. omat kitarat.

Miten ja millaisilla lootilla tämän tekisit?

Jos mulla olisi tuollainen tarve, enkä haluaisi ostaa mitään mitä mulla ei jo ole, niin tekisin niin että sähkiksen vahvarin mikki mun omaan pikkumikseriin, samoten akkari. Panoroisin sähkiksen vaikka leftiin ja akkarin rightiin ja antaisin main outit etupäälle. Aux lähdöstä sitten omaan monitoriin.
JuSu
28.09.2023 21:51:51
varakeef: Eikö se sinun styrkkarisi ole teknisesti ottaen monitori, josta kuulet vain kitarasi? Mihin tarvtset toista monitoria, jos sieltä ei ole tarkoitus tulla muuta?

Ok, siis kaksi kitaraa, sähkäri ja akkari. Olisiko sitten akkarillekin ihan vaan oma combo?

Ei oo yks eikä kaksi kertaa, kun keikalla ei checkistä huolimatta kuule itsestään mitään. Jos meen räpläämään vahvistinta kovemmalle, vaikuttaa se myös yleisölle tulevaan tasoon, kuten myös muun bändin monitorointiin.

Tässä on takana se, että checkissä kaikki muille (yleisö, muu bändi) kuuluvat tasot lukitaan. Keikan aikana voin sitten itse säädellä sitä omaa monitoriani ilman, että se vaikuttaa muihin.
JuSu
28.09.2023 21:57:22
samiko: Jos mulla olisi tuollainen tarve, enkä haluaisi ostaa mitään mitä mulla ei jo ole, niin tekisin niin että sähkiksen vahvarin mikki mun omaan pikkumikseriin, samoten akkari. Panoroisin sähkiksen vaikka leftiin ja akkarin rightiin ja antaisin main outit etupäälle. Aux lähdöstä sitten omaan monitoriin.

Tää on yksinkertaisuudessaan houkutteleva visio kyllä.

Mulla vaan ei oo sopivaa mikseriä, tuossa pienessä ei oo AUXeja laisinkaan ja isompi on neljällä mikkikanavalla, liu'uillaa ja alaryhmillä varustettuna vähä turhan järeä. Pitäisi ostaa joku tuohon väliin, tosin käytettynä ei montaa kymppiä kustanna...

Mietin vaan, että mitenkähän se talo suhtautuu, kun kyselen lähdöiksi plugia? Noissa pienemmissä main outit kun aika järjestään on 1/4" -jakkeja.

Lisäksi, siinä on virheen mahdollisuus, kun muille tuleva signaali on mun näpeissä. Olisin ehkä rauhallisemmin mielin, kun tarjoilen talolle silkkaa XLR:ää ilman mitään mahdolisuuksia sössiä signaalia. Sitä omaa monitorimiksiäni voin sitten säätää sieluni kyllyydestä, ja siihen toi pikkumikseri riittää.
samiko
28.09.2023 22:42:37 (muokattu 28.09.2023 23:05:29)
JuSu: Tää on yksinkertaisuudessaan houkutteleva visio kyllä.

Mulla vaan ei oo sopivaa mikseriä, tuossa pienessä ei oo AUXeja laisinkaan ja isompi on neljällä mikkikanavalla, liu'uillaa ja alaryhmillä varustettuna vähä turhan järeä. Pitäisi ostaa joku tuohon väliin, tosin käytettynä ei montaa kymppiä kustanna...

Mietin vaan, että mitenkähän se talo suhtautuu, kun kyselen lähdöiksi plugia? Noissa pienemmissä main outit kun aika järjestään on 1/4" -jakkeja.

Lisäksi, siinä on virheen mahdollisuus, kun muille tuleva signaali on mun näpeissä. Olisin ehkä rauhallisemmin mielin, kun tarjoilen talolle silkkaa XLR:ää ilman mitään mahdolisuuksia sössiä signaalia. Sitä omaa monitorimiksiäni voin sitten säätää sieluni kyllyydestä, ja siihen toi pikkumikseri riittää.

Ei kai ne 1/4 -jakit ole ongelma jos ne ovat balansoituja, silloin adapterit väliin vaan. Sellaisia miksereitä saa kaupasta n. satasella (auxeineen ja panorointeineen). Itse näkisin että niitä virheen mahdollisuuksia on omissa käsissä paljon riskialttiimpiakin. Voihan sitä korostaa mikserin aux-potikoita näppihäiriön minimoimiseksi vaikka neonteipillä. Kuitenkin tässä tapauksessa vain 2 potikkaa mihin keikan aikana koskee.

Mutta juu, tämä vain ehdotus ja on niitä muitakin vaihtoehtoja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)