Aihe: Vahvistin Baritonikitaralle.
1
Huuperi
12.09.2023 15:15:50
Mitä mielipiteitä vahvistimista Baritonikitaralle? Paksuilla kielillä mennään..onko bassovahvari parempi vaihtoehto? Suosituksia/Kokemuksia?
juici
13.09.2023 01:11:03

Itsellä on ollut Squier Bass VI kahteen otteeseen ja molemmilla kerroilla soittelin normaalien kitaravahvistimien läpi. Omasta mielestä suljettu combo / kaappi on parempi vaihtoehto niin säilyy vähän sitä alakertaakin.

Kerran kokeilin signaalin jakoa Peaveyn bassonupin jakosuotimella, josta bassotaajuudet menivät bassokaappiin ja loput kitaravahvistimen kautta kitarakaappiin. Sillä tavalla voisi saada ehkä parhaimman irti baritonista.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
J.Nikkanen
13.09.2023 09:00:22
Huuperi: Mitä mielipiteitä vahvistimista Baritonikitaralle? Paksuilla kielillä mennään..onko bassovahvari parempi vaihtoehto? Suosituksia/Kokemuksia?

Hieman riippuu vahvistimesta, joissakin saattaa olla leikkuri "turhia" alapäitä leikkaamassa, toisissa taas vain loppuu yksinkertaisesti puhti kesken ja alapäät katoavat matkalla kuulijan korvaan viimeistään kitarakaapissa sillä...

Tässä(kin) hommassa kaappi on se juttu. Tuhtia saundia irtoaa vain sellaisesta kaapista mikä tuhtia saundia toimittaa. Takaa avoin harvoin, jos koskaan on sellainen. Umpikaappi erittäin hyvä vaihtoehto, mutta edelleen saattaa jäädä saundi hieman ohueksi, kaiutinelementistä riippuen. Jos käytössä on 4x12" niin ongelmia tuskin tulee, pääsääntöisesti hyvin toimittaa.

Bassorefleksi rakenne yksi vaihtoehto, ja siinäkin pari vaihtoehtoa miten edetä, eli joko fiilispohjalta ja sitä saa mitä tulee, tai sitten WinISD käyttöön ja mallintamaan komeroa ennen rakentamista. Siinä on vain semmoinen ongelma että vaikka käyrät näyttää ruudulla miten kivoilta ja hyviltä tahansa, voi lopputulos silti kuulostaa ihan paskalta. Toki vahvistimissa on säädöt joita käännellä mutta useampia kaappeja rakentaneena tullut huomattua sellainen, että basisteilla ja varsinkin kitaristeilla tuottaa tuskaa vääntää potikoita aivan uusiin asetuksiin, vaan ne ikäänkuin itsestään tuntuu hakeutuvan samoihin asetuksiin kuin aiemminkin ja sitten ihmetellään että onpa outo saundi.

Itse lähtisin liikenteeseen suljetulla kaapilla, hieman tavallista suurempi ja huomattavasti miedommalla täytemäärällä kuin mitä esim. basso- ja PA-kaapeissa käytetään.

Yksi, ja helvetin hyvä vaihtoehto on unohtaa esim. kaikki mitä tuossa kirjoittelin ja lyödä vaan baritoni olemassa oleviin laitteisiin kiinni ja antaa palaa! Ideoita saundin muokkaamiseen/parantamiseen tulee varmasti sitä mukaa kun kokemus soittimesta kasvaa jolloin se on myös helpompaa kun edes jossain määrin tietää mitä haluaa.
kihtaristi
13.09.2023 09:56:41
Huuperi: Mitä mielipiteitä vahvistimista Baritonikitaralle? Paksuilla kielillä mennään..onko bassovahvari parempi vaihtoehto? Suosituksia/Kokemuksia?

Tässä kohtaa myös oleellista, että onko se Baritoni metalliin vai jonkinlaiseen muuhun musaan. Metallimiehet monesti soittaa niillä samoilla vahvareilla matalemmasskin vireissä. Sitten jos soittaa kevyempää musaa ja varteenotettavia vahvareita on enemmän kannattaa miettiä, että vahvistimessa riittää potkua ja erotteluvuutta alakerrassa.
hemmo
13.09.2023 19:14:27

J.Nikkanen: H

Ihelvetin hyvä vaihtoehto on unohtaa esim. kaikki mitä tuossa kirjoittelin ja lyödä vaan baritoni olemassa oleviin laitteisiin kiinni ja antaa palaa!

S'oon justiinsa näin. Ite äsken himasoittelin Squier VI barskaa (30" scala, E-vire) 1 patteriwatin Danelectro Honeydone muovicomboon, jonssa on peräti 2-tuuman kovapuhuja. Huippusoundit! Laitan heti seuraavalle levylle.
Mä olen tässä vähän... funtsaillu
sonata
18.09.2023 12:59:52

Itse olen soitellut bändihommat baritonikitaralla Monsterin 5w El Mocambon nupin kautta. Välillä soitellut myös JCM900 puhtaan läpi ja silläkin pelittänyt oikein maukkaasti.

Voi olla että bassovahvarilla soundista katoaa tietty erottelevuus?
Splitattuna vois olla aika hauska jos oikein lähtee hifitelemään että ois se kitara -ja bassovahvistin.

Itse ajattelin kokeilla jossain kohtaa niin että olisi tuo Monster millä 1*12 kaappi ja splitata signaali johonkin pieneen 8* comboon. Saisi yhdistettyä kahta täysin erilaista soundia tulemaan toisiaan.
Leevi Band @ Youtube
J.Nikkanen
18.09.2023 15:12:53
sonata: Itse olen soitellut bändihommat baritonikitaralla Monsterin 5w El Mocambon nupin kautta. Välillä soitellut myös JCM900 puhtaan läpi ja silläkin pelittänyt oikein maukkaasti.

Voi olla että bassovahvarilla soundista katoaa tietty erottelevuus?

Kyllä se erottelevuus monta kertaa bassokamppeissa on se paska bassokaappi mikä soseuttaa esim. kaiken. Sitä nyt ei välttämättä bassolla ymmärrä koska matalat taajuudet ja pääsääntöisesti yksi sävel soi kerrallaan. Pari-viis pykälää hifimmät bassokaapit toimivat sitten jo basson, kitaran ja kiipparien kanssa tai vaikka PA-kaappeina, mutta kun eivät tuppaa värittämään saundia kuten kitarakaapit tekevät ja toistavat hemmetin korkealle (eli kovasti ollaan jo FRFR kaapeissa), on saundi monta kertaa kuulijan korvaan hämmentävän omituinen.

Splitattuna vois olla aika hauska jos oikein lähtee hifitelemään että ois se kitara -ja bassovahvistin.

Joo noi on tavallaan ihan hauskoja testejä jos ja kun on treenis missä luukuttaa menemään. Bassoa on tullut joskus ajettua basso- ja kitarakamppeisiin ja vaikka saundi oli ja on tosi kiva yksinään, lipsahteli se jo aika paljon kitaristin tontille mikä taas ei välttämättä ole kivaa. Mutta siis ehdottomasti suosittelen testaamaan jos ja kun on intoa sekä aikaa.

(toi oli silleen toteutettu että kitarakamppeista leikattu alapäät pois ja vastaavasti bassokamppeista hieman ruuvattu taajuuksia, eli kitarakamat jatkoivat siitä mihin bassokaappi jäi)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)