Aihe: Hei! Ostin taas kitarakamaa.
1 2 3 4 5390 391 392 393 394419 420 421 422 423
JuSu
12.09.2023 20:00:43
Paljon on kamaa virrannut sillan alla sitten viime kirjoituksen...

Nyt haluan kuitenkin jakaa hämmästykseni. Hankin vajaa kaksi vuotta sitten Marshall JCM 800 Studio -nupin ja sille vähän myöhemmin löytyi pitkään etsimäni 1966B 2x12" -kaappia, jonka latasin Greenbackeilla. Sievä pikkupino.

Vaan setämiehen keikkasetti ei voi olla liian kevyt, tuokin alkoi nykyajan stageilla tuntua ylilyönnilta, kun melkein joka pizzeriannurkassa kitarat mikitetään ja monitorointi toimii.

Vaihdoinpa siis läjän samanmoiseen comboon, mallimerkinnältään siis Studio Classic 20. Kymppituumainen ämyri arvelutti, mutta kotelossa tuntui olevan tilaa 12" kaiuttimelle, joten sovin vaihtokaupan.

Nyt olen tässä kotona kummastellut mokomaa. Meni käsitys 10" soundista ihan uusiksi, ei vielä kohtuullisella omakotitalovolumella ainakaan voi mitenkään väittää soundia pieneksi tai ohueksi. Ehkä ne on Marshallilla vähän tuumineet asioita.

Mutta katsotaan nyt. Pitää vielä testata, mitä tapahtuu, kun nostan tuo lattialta telineeseen ja käännän korvaa kohden.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Larzes
19.09.2023 22:28:43
60's road worn löytyi vihdoin pienen etsinnän jälkeen, ja vielä valkoinen mehikaani. Otelauta paul ferroa mutta pf-lankuksi todella nätti ja tumma. Nauhat vaatisi vaihtoa mutta se näkyikin sitten hinnassa! Alle ehkä narrow tall rosterisena.

7,25" otelautaan vielä totuttelua. Näillä kuluneilla nauhoilla ei oikein alle 2mm actionia saa 12. nauhalle jos haluaa bendailla. Ehkäpä hiotuttaisi 7,25"-9,5" compound radiuksen, mutta onkos se sitten enää era-correct?
Paskaa soittoa jo syksystä 2008. Kun lukioikäinen tarttui kitaraan niin insinöörihän siitä tuli.
Simeonii
20.09.2023 00:58:54
R Weaver Midnight Vibe saapui eilen. Paras univibe mitä olen kokeillut/kuullut. Mahtava syvä pulse ja laaja sweep luo todellakin vahvan 3d efektin. Tää on varmasti pitkään laudassa.
korvaoo
20.09.2023 12:07:28 (muokattu 20.09.2023 12:07:50)
Tuli ostettua lattia Helixi. päivän tutustumisella pitää sanoa että perun pahat puheeni mallintavien kikkareiden sieluttomuudesta ja soundin köyhyydestä. Perun itse asiassa sen verta rankasti että vakavasti harkitsen että laitanko Bluetonen myyntiin, kun taisi juuri jäädä toimettomaksi...
kaikki paitsi on turhaa.
Jopet
20.09.2023 20:46:40
Simeonii: R Weaver Midnight Vibe saapui eilen. Paras univibe mitä olen kokeillut/kuullut. Mahtava syvä pulse ja laaja sweep luo todellakin vahvan 3d efektin. Tää on varmasti pitkään laudassa.

Mistä tilasit? Oon itekki miettiny samaa univibe pedaalia.
JuSu
20.09.2023 22:01:15
korvaoo: Tuli ostettua lattia Helixi. päivän tutustumisella pitää sanoa että perun pahat puheeni mallintavien kikkareiden sieluttomuudesta ja soundin köyhyydestä. Perun itse asiassa sen verta rankasti että vakavasti harkitsen että laitanko Bluetonen myyntiin, kun taisi juuri jäädä toimettomaksi...

Millainen systeemi? Ajatko suoraan tiskiin/monitoriin? Vai päätteeseen ja kitarakaappiin? Vai miten?

Itseäkin kyllä ujosti kiinnostellut jo tovin. Voisiko korvata Marshallit?
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Simeonii
20.09.2023 22:34:11
Jopet: Mistä tilasit? Oon itekki miettiny samaa univibe pedaalia.

Suoraan Rickiltä, mukava heppu.
korvaoo
21.09.2023 09:26:44 (muokattu 21.09.2023 09:33:39)
JuSu: Millainen systeemi? Ajatko suoraan tiskiin/monitoriin? Vai päätteeseen ja kitarakaappiin? Vai miten?

Itseäkin kyllä ujosti kiinnostellut jo tovin. Voisiko korvata Marshallit?

vasta pari päivää ollu tossa pöydällä niin ihan luurit päässä olen pistellyt menemään ja pienen pienet testit suoraan koneelle. Olen tuumaillut tässä että mulla on kuitenkin hyvät aktiivimonitorit olemassa jotka sopinee tuohon, tosin ongelmaksi muodostuu kotikoneella se että tuo pitäisi olla sitten aina päällä, kun haluaa kuunnella musiikkia tai vaihtoehtoisesti sählätä johtojen kanssa joka on vähän nou nou... Noh onneksi ei ole hoppu tehdä isompia päätöksiä :D
Reeneissä ja mahdollisilla keikoilla sitten suoraan PA josta erillinen monitorointi.

Tuohon korvaavuuteen, niin soundillisesti ja toiminnallisesti sanoisin että korvaa täysin. Tokihan tuossa ei ole sitä munaa sitten mikä saavutetaan kun 1-x kappaletta Marsun pinkkoja huutaa niskan takana :D
kaikki paitsi on turhaa.
Mikko1978
21.09.2023 10:32:06
Ostin sian eiku siis merihevosen säkissä. Aiemmin eteeni tulleet Nik Huberit ovat olleen niin hyvin tehtyjä, että pystyin poikkeamaan tavoistani ja ostamaan Seahorsen näkemättä. Itse palaan Suomeen todennäköisesti vasta kuukausien päästä tarkastamaan sen, mitä oikein tulikaan ostettua. Kaulaprofiili saattaa olla juuri sellainen, mikä sopii räpylääni. Pidän jo Krautser II:n kaulasta tosi paljon ja tämä Seahorse vähän V-mäisempänä :D voi hyvinkin olla vieläkin sopivampi. Toiveissa on, että tässä olisi se versio kyseisestä aiheesta, joka tuntuu omalta.
pappasfin
21.09.2023 10:43:11 (muokattu 21.09.2023 11:02:45)
korvaoo: vasta pari päivää ollu tossa pöydällä niin ihan luurit päässä olen pistellyt menemään ja pienen pienet testit suoraan koneelle. Olen tuumaillut tässä että mulla on kuitenkin hyvät aktiivimonitorit olemassa jotka sopinee tuohon, tosin ongelmaksi muodostuu kotikoneella se että tuo pitäisi olla sitten aina päällä, kun haluaa kuunnella musiikkia tai vaihtoehtoisesti sählätä johtojen kanssa joka on vähän nou nou... Noh onneksi ei ole hoppu tehdä isompia päätöksiä :D
Reeneissä ja mahdollisilla keikoilla sitten suoraan PA josta erillinen monitorointi.

Tuohon korvaavuuteen, niin soundillisesti ja toiminnallisesti sanoisin että korvaa täysin. Tokihan tuossa ei ole sitä munaa sitten mikä saavutetaan kun 1-x kappaletta Marsun pinkkoja huutaa niskan takana :D

Voihan noita mallintavia käyttää "suoraan PA" sijasta siten, että kytkee tuon power ampiin josta sitten on piuhat kitarakaappiin / kaappeihin ja saa sitä munakkaampaa soundiakin ;D.

Nuo power amp jutut eivät tänä päivänä maksa pahasti.
Vaikka itse en soita keikoilla niin soittelen välistä tuon HB GPA-400 power ampin läpi suoraan LT212 kaappiin ja tulee ihan kivaa soundia ja vaihtoehtoa noiden monitorien sijasta ja voin myös käyttää yhtäaikaa monitoreja sekä kitarakaappia. (Mulla tosin on Axe 3, mutta varmaan Helixissa on sama mahdollisuus).

Tuon HB:n lisäksi itse katselin Palmer MACHT 402 power ampia, joka maksaa vähän enemmän mutta sekään ei paljoa.

Hyvä puoli noissa kahdessa myös, että ne ei väritä soundia eli se mitä mallintavasta on säätänyt tulee nätisti ulos noiden power ampien kautta ja samalla tulee tuhdimpaa ulos myös.
PappaSFin
korvaoo
21.09.2023 11:28:33
pappasfin: Voihan noita mallintavia käyttää "suoraan PA" sijasta siten, että kytkee tuon power ampiin josta sitten on piuhat kitarakaappiin / kaappeihin ja saa sitä munakkaampaa soundiakin ;D.

Nuo power amp jutut eivät tänä päivänä maksa pahasti.
Vaikka itse en soita keikoilla niin soittelen välistä tuon HB GPA-400 power ampin läpi suoraan LT212 kaappiin ja tulee ihan kivaa soundia ja vaihtoehtoa noiden monitorien sijasta ja voin myös käyttää yhtäaikaa monitoreja sekä kitarakaappia. (Mulla tosin on Axe 3, mutta varmaan Helixissa on sama mahdollisuus).

Tuon HB:n lisäksi itse katselin Palmer MACHT 402 power ampia, joka maksaa vähän enemmän mutta sekään ei paljoa.

Hyvä puoli noissa kahdessa myös, että ne ei väritä soundia eli se mitä mallintavasta on säätänyt tulee nätisti ulos noiden power ampien kautta ja samalla tulee tuhdimpaa ulos myös.

No mun kohdalla pääasiallinen soittelu on kotona ja makuuhuoneessa, tässä oli yksi syy tälle digitalisoinnille, toinen syy on se ettei tuolla makkarissa kerta kaikkiaan ole tilaa, tosin jos myyn Bluetonen... :D toinen painava syy on se etten kertakaikkiaan haluaisi kuskailla reeneihin tai edes mahdollisille keikoille mitään isompaa settiä mukana vaan kitara ja lauta ja thats it. Meillä reenitilassa kuitenkin PA aina pystyssä, niin ei ole ongelmaa sen suhteen.
kaikki paitsi on turhaa.
pappasfin
21.09.2023 14:50:30
korvaoo: No mun kohdalla pääasiallinen soittelu on kotona ja makuuhuoneessa, tässä oli yksi syy tälle digitalisoinnille, toinen syy on se ettei tuolla makkarissa kerta kaikkiaan ole tilaa, tosin jos myyn Bluetonen... :D toinen painava syy on se etten kertakaikkiaan haluaisi kuskailla reeneihin tai edes mahdollisille keikoille mitään isompaa settiä mukana vaan kitara ja lauta ja thats it. Meillä reenitilassa kuitenkin PA aina pystyssä, niin ei ole ongelmaa sen suhteen.

:D Ihan tuttua tuo tilan suhteen, mulla on pieni kulmaus olohuoneessa ja eikä tähän mahdu kuin yhdellä tapaa olemaan. Hyvin mahtuu onneksi mulla tuo HP GPA-400 (normi räkki mallinen pituus ja korkeus n. 4 cm ja syvyys n. 27-28 cm).

Ostin tuon kun mulla on tuo 2 x 12" kaappi myös tässä selän takana ja halusin sitä käyttää. Ihan koti-volyymeillä mennään ilman naapureita häiritsemättä.

Onneks nämä mallintavat nykyään ovat menneet eteenpäin todella paljon (on mulla Laney L5 studio putkinuppikin tuossa kaapin päällä mutta nykyään sitä käyttää harvemmin, silläkin tosin pystyy soittamaan hiljaisesti suoraan tietokoneelle).
PappaSFin
Mho
24.09.2023 15:50:28
harjoittelukaveriksi tuli hommattua Blackstarin Debut 10e. Yllättävän kiva härveli hintaisekseen ja särötkin toimii mulle hyvin. Todella positiivinen yllätys 50€ hankinnaksi.
73nd3r
24.09.2023 17:01:22
Larzes: 7,25" otelautaan vielä totuttelua. Näillä kuluneilla nauhoilla ei oikein alle 2mm actionia saa 12. nauhalle jos haluaa bendailla. Ehkäpä hiotuttaisi 7,25"-9,5" compound radiuksen, mutta onkos se sitten enää era-correct?

Kyl.
Saattaa hoitua yhdellä ja samalla ammattilaisen nauhahiontakeikalla sekä kuluneisuus että lievä compound, ja sellasia on varmasti niissä aidoissakin kuuskeetlukulaisissa.
Esitä hiontaa niin että radius loivenee sinne bodyn suuntaan, tossahan on kai vintage tall nauhat ni saattaa hyvinnii olla varaa.
JohnnyLee
25.09.2023 09:07:14

korvaoo: vasta pari päivää ollu tossa pöydällä niin ihan luurit päässä olen pistellyt menemään ja pienen pienet testit suoraan koneelle. Olen tuumaillut tässä että mulla on kuitenkin hyvät aktiivimonitorit olemassa jotka sopinee tuohon, tosin ongelmaksi muodostuu kotikoneella se että tuo pitäisi olla sitten aina päällä, kun haluaa kuunnella musiikkia tai vaihtoehtoisesti sählätä johtojen kanssa joka on vähän nou nou... Noh onneksi ei ole hoppu tehdä isompia päätöksiä :D

Kyllä nämä nykyajan huippu digi-imitaattorit on hyvillä kuulokkeilla tai korvanapeilla melko taivaita hivelevä kokemus. Soundeissa on syvyyttä ja varsinkin stereoefektit pääsee oikeuksiinsa. Huomaamatta saattaa kellotaulun pikkuviisarikin harpata reilunkin askeleen pelkästään pienen maittavan soundiseikkailun myötä.
Vaikka vannoutunut Marshall-mies olenkin, niin yhden kitaran orkesterilla tuo stereo-mahdollisuus pa-kamojen kanssa on suuri etu, ja kyllä sitä botneakin irtoaa hyvistä pa-kamoista, kun hieman volatasoa nostetaan.
Klikkaa musanäytettä!
Jeszse
25.09.2023 09:22:25
JohnnyLee: Kyllä nämä nykyajan huippu digi-imitaattorit on hyvillä kuulokkeilla tai korvanapeilla melko taivaita hivelevä kokemus. Soundeissa on syvyyttä ja varsinkin stereoefektit pääsee oikeuksiinsa. Huomaamatta saattaa kellotaulun pikkuviisarikin harpata reilunkin askeleen pelkästään pienen maittavan soundiseikkailun myötä.
Vaikka vannoutunut Marshall-mies olenkin, niin yhden kitaran orkesterilla tuo stereo-mahdollisuus pa-kamojen kanssa on suuri etu, ja kyllä sitä botneakin irtoaa hyvistä pa-kamoista, kun hieman volatasoa nostetaan.

Joo tää ja paljon muuta. Ei tulis mieleenkään ostaa mitään putkinuppia kanniskeltavaks enää, nyt ku pääsi viimesestäkin eroon.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
syanid
27.09.2023 08:08:43
Diezel D-Moll tuli hankittua.
WanhaWetäjä
03.10.2023 22:15:27

Heh...kävin tänää neljän jälkeen kattoon mitä on jäljellä Pirkkala-Treen Fasun loppunmyynnissä ja kas, seinällä roikkui Yamaha Revstar vasuri, sinisellä sirkusvärillä. Pakko se oli ostaa, ovh 555€ nyt 333€, nice.

Jos jotakuta kiinnostaa niin siellä oli vielä hyllyssä yks Bossin multivehje -45%, oisko ollu GT 100, tuskin oli tonninen.

Muutoin mesta oli kyllä aika puhtaaksi kaluttu kaikesta ns hyvästä ja kalliimmasta tavarasta.
Myös kielet, etenkin 10-setit, kohtuuhintaiset piuhat yms käyttötavarat olivat melko finaalissa, akkareita roikkui seinällä vielä aika monta, en kattonut minkä tasosia ja hintasia mutta sähkökitarat ja bassot sekä vahvistimet olivat aivan loppu, tais siellä pari jotain halpaa stratokopiota vielä olla.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
mpekkanen
03.10.2023 22:36:42
WanhaWetäjä: Heh...kävin tänää neljän jälkeen kattoon mitä on jäljellä Pirkkala-Treen Fasun loppunmyynnissä ja kas, seinällä roikkui Yamaha Revstar vasuri, sinisellä sirkusvärillä. Pakko se oli ostaa, ovh 555€ nyt 333€, nice.

Jos jotakuta kiinnostaa niin siellä oli vielä hyllyssä yks Bossin multivehje -45%, oisko ollu GT 100, tuskin oli tonninen.

Muutoin mesta oli kyllä aika puhtaaksi kaluttu kaikesta ns hyvästä ja kalliimmasta tavarasta.
Myös kielet, etenkin 10-setit, kohtuuhintaiset piuhat yms käyttötavarat olivat melko finaalissa, akkareita roikkui seinällä vielä aika monta, en kattonut minkä tasosia ja hintasia mutta sähkökitarat ja bassot sekä vahvistimet olivat aivan loppu, tais siellä pari jotain halpaa stratokopiota vielä olla.

Tuli fasulta sähköpostia tuosta liikkeen loppuun myynnistä ja yritin katsoa, minkälaista tavaraa siellä vielä on. Sivut on vaan niin paskat, ettei sieltä mitään löytynyt. Kaikki tavarat pitää erikseen nettisivuilta hakea ja sitten tulee ilmoitus, onko sellaista tavaraa vai ei.
Tänä päivänä nettimyynti on todella iso juttu kivijalkojen myynnistä. Fasun nettisivut tosiaankin niin huonot, etten ihmettelisi vaikka noita fazerin liikkeitä suljettaisiin enempikin, mikäli eivät tee kunnollisia sivuja.

Vahvistimet olisi vähän kiinnostanut, mutta arvatenkin tämä alennus koskee vain sellaisia tavaroita, jotka ei suurta osaa soittajista kiinnosta. Eli tiesin jo, ettei siellä varmaan vahvistin puolella ole mitään älyttömiä löytöjä. Monesti arvokkaampi tavara siirtyy sinne uuteen liikkeeseen ja alennuksella myydään lähinnä vanhaa varastoa.
Hyvä kun löysit uuden kitaran, onnittelut siitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)