Aihe: Suuren Suuri Pedaali- ja Efektirupattelu
1 2 3 4 5147 148 149 150 151165 166 167 168 169
Pinewood
17.08.2023 07:02:55
Aika mielenkiintoista, miten JHS - ja keulakuvansa Josh - tuntuu enemmän tai vähemmän ärsyttävän niin monia. Ja niin ärsytti vähän minuakin ennen kuin mieli muuttui täysin. No, toki JHS kopioi, kierrättää ja kehittää vanhoja kytkentöjä, ideoita ja soundeja, mutta sitä tekee suurin osa muistakin pedaalien valmistajista. Ja sitä kai monet ostajat haluavat, koska homma jatkuu koko ajan. Ainakaan itsellä ei ole tullut vastaan ensimmäistäkään huonoa JHS:n pedaalia eikä yksikään ostetuista ole ainakaan vielä lähtenyt eteenpäin. Pakko on myös kehua Joshin asiaan paneutunista ja tietämystä pedaaleista. Ilmeisesti bisneskin pyörii ok, mikä taas mahdollistaa pedaalien keräilyn jne, mikä sekin taas tukee tiedon määrän lisääntymistä. Videot ovat viihdyttäviä ja ajoittain erittäin asiapitoisia, kun ei ota kaikkia kohtia ja kevennyksiä turhan vakavasti. Ehkä JHS on liian isokin ja se ärsyttää; toisaalta ärsyttää Analogmankin kun ei halua kasvaa
petrip
17.08.2023 14:41:59
Reverb tyypillisessä mono setupissa.

Olen huomannut, että ns. studiotason pedaalit (Strymon jne.) toimivat aika huonosti perinteisessä mono setupissa. Säätämällä saa kohtuu soundia aikaiseksi, mutta jotenkin kitaran perussoundi jää etäiseksi. Yksi parhaista erillisistä reverb-pedaaleista on ollut One Controllin Prussian Blue Reverb. Ja hiljattain ilmestynyt EarthQuakerDevices Ledges on kyllä erinomainen ko. käyttökontekstissa. Suosittelen tutustumista.
Never trust someone who tells you to trust them. Trust me.
Sammo
17.08.2023 16:01:12
Pinewood: Aika mielenkiintoista, miten JHS - ja keulakuvansa Josh - tuntuu enemmän tai vähemmän ärsyttävän niin monia. Ja niin ärsytti vähän minuakin ennen kuin mieli muuttui täysin. No, toki JHS kopioi, kierrättää ja kehittää vanhoja kytkentöjä, ideoita ja soundeja, mutta sitä tekee suurin osa muistakin pedaalien valmistajista.

Josh on aika hyvin pystynyt aloittamaan puhtaammalta pöydältä, mutta veikkaisin että iso osa vihasta johtuu Joshin maailmankatsomuksesta (tai siis International House of Prayer -kirkon maailmankatsomuksesta). Sekä Devi Ever Hyperion insidessistä, mikä ei mahdu tuon "kopioi, kierrättää ja kehittää vanhoja kytkentöjä" -periaatteen piiriin.
This is on a whole other level. Its level one.
Sammo
17.08.2023 16:08:01
petrip: Reverb tyypillisessä mono setupissa.

Olen huomannut, että ns. studiotason pedaalit (Strymon jne.) toimivat aika huonosti perinteisessä mono setupissa. Säätämällä saa kohtuu soundia aikaiseksi, mutta jotenkin kitaran perussoundi jää etäiseksi. Yksi parhaista erillisistä reverb-pedaaleista on ollut One Controllin Prussian Blue Reverb. Ja hiljattain ilmestynyt EarthQuakerDevices Ledges on kyllä erinomainen ko. käyttökontekstissa. Suosittelen tutustumista.

Mulla on ollut Strymonin Big Sky ja on Source Audion Ventris. Strymonia käytin aikalailla pelkästään niihin Cloud, Chorale ja Shimmer juttuihin, mutta en oikein saanut kaivettua jousikaikua tai Lexicon-tyyppistä reverbiä joka soi luonnollisesti.

Ventriin kanssa löytyi 15 min ruuvailulla niin paljon Two Rockin kaikua muistuttava soundi, että käytän sitä sekä TR:n että muiden vahvistimien kanssa pelkästään. Ite en ole kokenut sitä etäiseksi. Joskin käytän tuota täysin puhtaan soundin kanssa (sama juttu oli Strymonin kanssa)
This is on a whole other level. Its level one.
Pepe-13
17.08.2023 18:09:07
Sammo: Josh on aika hyvin pystynyt aloittamaan puhtaammalta pöydältä, mutta veikkaisin että iso osa vihasta johtuu Joshin maailmankatsomuksesta (tai siis International House of Prayer -kirkon maailmankatsomuksesta). Sekä Devi Ever Hyperion insidessistä, mikä ei mahdu tuon "kopioi, kierrättää ja kehittää vanhoja kytkentöjä" -periaatteen piiriin.

Nämä kaksi ja esimerkiksi Superbolt, jonka piiri on napattu suoraan harrastajien DIY foorumeilta. Toki nuo kehittävät aina eteenpäin, kun päästään massatuotantoon, mutta oman suunnittelun tuloksena sen esittäminen on todella kyseenalaista. Sama oli Lizard queenin kanssa.

Antaisivat kunnian tällaisissa harrastajaverkostoille ja kertoisivat vain vähän fiksanneensa eteenpäin. Nyt Josh on antanut itsestään kuvan kovan luokan piirien suunnittelijana. Moni pieni merkki mainitsee ihan eri tavalla, kuka auttoi itse piirin suunnittelussa tai onko se tehty valmiin pohjalta ja vähän tviikkaillen.

Pahimmat ovat nuo Devi Ever ja rahan antaminen välillisesti vihajärjestöille.
And hold on for tomorrow, singing
mike tapping
17.08.2023 23:42:32 (muokattu 18.08.2023 07:46:06)
mike tapping: Universal Audion pedaaleihin olen sen verran koskenut, että mulla on Ruby ja Dream. Erittäin hyväsoundisia purkkeja ovat ja nyt olisi alkanut myös se Woodrow mielessä kutittelemaan, mutta hinnoittelu yllätti sen verran että antaapa olla ainakin jonkin aikaa. Tarkoitan sitä, että julkkarissa noiden hinnat oli 399e ja sitten hinta laski jossain kohtaa. Vielä kaksi viikkoa sitten ne oli 318e mutta nyt ne on näköjään taas sen 399e. Se tweed-soundi on kyllä hieno, mutta en mä siitä liki neljääsataa maksa.

Dynaamista hinnoittelua tai jotain, mutta nyt on näissä taas kampanja ja uusi alehinta on nyt 319e. Kun sattui olemaan asiaa isolle kirkolle niin hain tänään samalla reissulla tuon tweed-purnukan DLX Musiikista.

Edit: Koeponnistuksen perusteella sanoisin, että parempi kuin etukäteen arvelin. Se keskiäänivoittoinen soundi istuu hienosti moneen mixiin joten uskoisin, että tämä on mulle erittäin käyttökelpoinen laite. :)

https://muusikoiden.net/dyn/users/178799.jpg
Pepe-13
19.08.2023 04:04:44
mike tapping: Dynaamista hinnoittelua tai jotain, mutta nyt on näissä taas kampanja ja uusi alehinta on nyt 319e. Kun sattui olemaan asiaa isolle kirkolle niin hain tänään samalla reissulla tuon tweed-purnukan DLX Musiikista.

Edit: Koeponnistuksen perusteella sanoisin, että parempi kuin etukäteen arvelin. Se keskiäänivoittoinen soundi istuu hienosti moneen mixiin joten uskoisin, että tämä on mulle erittäin käyttökelpoinen laite. :)

https://muusikoiden.net/dyn/users/178799.jpg

Nyt on setit kyllä kunnossa nauhoittamista varten! Toimii varmasti myös hyvin FRFR skoben tai jonkun modernin mallintavan vahvistimen kanssa, kun käyttää vain power amp in -liitäntää, esim Katana tai Catalyst.

Mikä noista ottaa parhaiten muita pedaaleja - erityisesti overdrive ja fuzz - vastaan ja kuulostaa hyvältä?
And hold on for tomorrow, singing
mike tapping
19.08.2023 19:18:31
Pepe-13: Nyt on setit kyllä kunnossa nauhoittamista varten! Toimii varmasti myös hyvin FRFR skoben tai jonkun modernin mallintavan vahvistimen kanssa, kun käyttää vain power amp in -liitäntää, esim Katana tai Catalyst.

Mikä noista ottaa parhaiten muita pedaaleja - erityisesti overdrive ja fuzz - vastaan ja kuulostaa hyvältä?

Juu, kyllä noilla kattaa jo ison osan sounditarpeista. Vielä kun UA värkkäisi pleximarshall-purkin niin sitten olisi lähes täydellistä. :D Minä en valitettavasti ole oikea henkilö arvioimaan erillispedaalien toimivuutta kun niin vähän niiden kanssa viitsin pelata - laiskuus ja vähäinen pöytätila. Olen pitänyt noita HX Stompin efektilenkissä, siten kun saa stompista efektejä eteen ja jälkeen tarpeen mukaan. Stompista sitten audio interfacen kautta joko studiomonitoreihin tai kuulokkeisiin. Toimii se noinkin, mutta onhan se silti vähän eri juttu kuin analogipurkit ketjussa. Olisi mulla toki muutama spedukin olemassa joten voisihan niitäkin testata kun vaan saisi aikaiseksi..
NitroJeesus
25.08.2023 10:08:29
Pepe-13: Nämä kaksi ja esimerkiksi Superbolt, jonka piiri on napattu suoraan harrastajien DIY foorumeilta.

Lisäksi alkuvaiheessa toimintaansa käytti pedaaleissaan harrastajien suunnittelemia piirilevyjä, joista erikseen oli mainittu etteivät ole sallittuja kaupalliseen käyttöön.
Tympee Huttunen
25.08.2023 10:14:44
NitroJeesus: Lisäksi alkuvaiheessa toimintaansa käytti pedaaleissaan harrastajien suunnittelemia piirilevyjä, joista erikseen oli mainittu etteivät ole sallittuja kaupalliseen käyttöön.

Musta JHS on hyvin valjastanut ja brändännyt käyttöönsä bisnesmielessä pedaaleja. Se miksi se aiheuttaa ärtymystä on juuri kuvaamasi hommat ja samalla tietynlainen alaspäin katsominen muita kohtaan. Tyyppihän periaatteessa tylyttää vanhoja pedaaleja ja väittää, että uudet versiot ovat yhtä hyviä tai paljon parempia.

Toki sitten oli vielä ne jotkut kristillis-konservatismi-hommat.

Mutta mulle saapuu tänään Gamechanger Audion Light. Mielestäni tuossa on sitä ajatusta, että tehdään jotain vanhaa uudella tyylillä ja omalla designilla.
mike tapping
25.08.2023 19:00:28
Kiinnostaa yleisöä tai ei, niin siitä huolimatta laitan tähän lyhyen demon UAFX Woodrow spedusta. Haussa oli Neil Young -tyylistä pärinää ja mielestäni tuo on aika hyvin sillä pallopuistolla. Kitarana PRS SE Standard, HX Stompista vähän kompuraa, kaikua ja high cut filtteri jossain 8khz tienoilla. Woodrowssa molemmat inputit täysillä ja sen päälle boosti noin klo 14.

Mun korva sanoo, että tuo "räkii" ihan niin kuin ne wanhat tweeditkin tekee. Vai mitä sanoo raati?

https://maihinnousu.net/s/33114
Shredator
25.08.2023 22:27:24

Tein tuossa huvikseni vertailuvideon Bognerin Ecstasy Red -pedaalien välillä.
https://www.youtube.com/watch?v=mrT4vEbsXMs
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
McNulty
26.08.2023 20:05:00
Shredator: Tein tuossa huvikseni vertailuvideon Bognerin Ecstasy Red -pedaalien välillä.
https://www.youtube.com/watch?v=mrT4vEbsXMs

Pari huomiota.
Vertailussa kannattaisi käyttää loopperia, jolloin soitettava klippi on aina sama eikä sen dynamiikka muutu. Lisäksi jonkinlainen switcheri voisi olla hyvä, jolloin pedaali ei ole signaaliketjussa silloin kun sitä ei käytetä.

Lisäksi ihmettelin alussa vertailua samoilla potikan asennoilla. Voihan se tietysti olla, että molempien pedaalien potikat ovat mitattu saman arvoisiksi ja esim. toleransseista johtuvaa eroa ei ole. Itse tosin olen huomannut että pelkästään kahden potentiometrin valmistustoleranssista johtuva ero voi olla sen verran raju (esim. +-10% tarkoittaa, että toisen 100K potikka voi olla 90K ja toisen 110K), että sen kyllä huomaa potikkaa kääntäessä. Siksi pedaalit pitääkin sovittaa korvalla, ei silmillä.

Muutenhan tuo oli ihan hyvä kahden eri version demo. Bändikontekstissa siis yhdentekevää kumpi purnukka ;)
moving in stereo
Shredator
26.08.2023 20:24:09

McNulty: Pari huomiota.
Vertailussa kannattaisi käyttää loopperia, jolloin soitettava klippi on aina sama eikä sen dynamiikka muutu. Lisäksi jonkinlainen switcheri voisi olla hyvä, jolloin pedaali ei ole signaaliketjussa silloin kun sitä ei käytetä.

Lisäksi ihmettelin alussa vertailua samoilla potikan asennoilla. Voihan se tietysti olla, että molempien pedaalien potikat ovat mitattu saman arvoisiksi ja esim. toleransseista johtuvaa eroa ei ole. Itse tosin olen huomannut että pelkästään kahden potentiometrin valmistustoleranssista johtuva ero voi olla sen verran raju (esim. +-10% tarkoittaa, että toisen 100K potikka voi olla 90K ja toisen 110K), että sen kyllä huomaa potikkaa kääntäessä. Siksi pedaalit pitääkin sovittaa korvalla, ei silmillä.

Muutenhan tuo oli ihan hyvä kahden eri version demo. Bändikontekstissa siis yhdentekevää kumpi purnukka ;)

Nuo oli true bypass - loopperissa ja eristettynä. Varsinaista loopperia en omista kun en niistä tykkää, ranteesta se lähtee.
Vaikka kyseessä on periaatteessa sama malli, niin soundiero on huikaiseva. Ministä on yksinkertaisesti vaikeaa, ellei mahdotonta ruuvata samaa mitä isoveljestään. Pitää oikein ihmetellä mitä Bognerin setä on miettinyt, eikä ihme että tämä malli ei menestynyt. Tämäkin lähti palautukseen niin että vingahti, kolmatta kertaa en enää osta :D
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
velipekka
27.08.2023 01:50:08
Itse tykkäsin huomattavasti enemmän vanhasta, isommasta versiosta.
Hyvä demo.
lifer
13.09.2023 20:21:29

Minulle kulkeutui Deep Blue Delay, joka on ilmeisesti kiinalainen kopio mutta piraatti anyway. Tämä on itselleni ensimmäinen käyttämäni delay ja en sen toiminnasta mitään huomauttamista ole löytänyt. Ehkä semmonen ammeessa soittamisen fiilis, jos nyt jotain. Myös demovideolla vaikutti säätöjen suuremmat arvot antavan maltillisemman soundin

Olisi mielenkiintoista laittaa testiin rinnatusten. Ja ennenkuin pääsee kukaan sormella osoittelemaan, myös aitoja olen käytellyt ja käytänkin.

Onko millaisia kokemuksia muilla?
Joku voisi pitää rajallisena ihmisenä, mutta itse pidän enemmän termeistä "omistautunut" tai "entusiasti".
mike tapping
24.09.2023 14:30:14
Mietin jo, että pitäisikö tehdä jokin "yleinen kitarakamojen ämpyilyketju" kun nyt on fiilis, että voisi varmaan myydä kitarastyrkkarit pois. Tuumailin siis, että nyt kyllä lähtee komeat kitarasoundit kun pääsen vetelemään fenkulla ja marshallilla, mutta mikä lie kun ei vaan toiminut. (Ehkä olen vain huono kitaravahvistimien äänittämisessä) Olen kyllä aiemmin saanut hyviä soundeja noista, mutta nyt ei auttanut kuin vaihtaa digiin. UAFX Dream ja HX Stomp hoiti hommat hienosti. Jotenkin ei enää houkuta kikkailla äänekkäiden vahvistimien kanssa vaikka periaatteessa mulla on siihen ihan ok kamat ja paikka. Soundipalettikin on ihan kasassa marshalleja lukuunottamatta.

Onkos kellään ensi käden kokemusta TC Electronicsin Jims 45 -purnukasta?
darrell
26.09.2023 12:35:25
Ainakin itselle oli ilouutinen, kun Fender Shields Blender julkaistiin uudestaan ja Reverbin 800€+ hinnat on nyt historiaa. Joku voi tietty edelleen yrittää kaupitella ensimmäisen rajoitetun erän spedua kovemmalla mojolla.

https://reverb.com/en-fi/item/71986 … r-shields-blender-fuzz-octave-pedal
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
mike tapping
30.09.2023 12:59:10
HX Stompin virtalähteen johto meni katkipoikki ja uutta odotellessa on joutunut hakemaan korvikkeita vieroitusoireisiin. Hain paikallisesta Tone City Golden Plexi -spedun marshall-soundin tarpeisiin. En välttämättä odottanut ihan ihmeitä mutta täytyy todeta, että mä diggaan tämän purkin soundista! Olin jo lähtökohtaisesti asennoitunut, että ensi viikolla mnet torille, mutta saapa nähdä. Taitaa Nuxin hevosmies mennä tämän sijaan myyntiin.

https://maihinnousu.net/s/33189
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)