Aihe: Yleinen Mitkä Mikit Mulle -ketju
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
p130
03.03.2023 13:46:38

StJerky: Nyt hokasin, että onhan Super Distortion minihumpparinakin. Tuo voisi toimia https://www.dimarzio.com/pickups/mini/pg-13-bridge

Hyvä tietää! Tosin taita olla modernin kokoinen eikä mene mun tehtaalla väärin routattuihin romuihin. Nykyiset ovat aavistuksen pidempiä kuin vintageosasto.

Lundgren kertoi että mulla on Wilshire on routattu väärin tehtaalla (vuonna 1964) kun tilasin siltä täysin vintagespeksiset minihumpparit, jotka eivät sitten sopineetkaan paikalleen. Kyseisen herran kamaa ei enää ainakaan mulle tule.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
lapio
08.03.2023 13:02:01

SPolis: Vähän myöhässä oon, mutta mulla on samanlainen Wolfin Flying-Tele ja vaihdoin tallamikiksi siihen Duncanin Hotrailsin (STHR-1b) ja push-pull volumepotikan puolitusta varten. Hyvä ratkaisu on ollut omiin rokkitarpeisiin, ja saa vielä jonkinlaista sinkku-saundia kaivettua tuolla puolituksella.

No ei myöhäistä siinä mielessä, että en ole tehnyt asialle mitään muuta kuin lukenut näitä kommentteja. Bändikaverilla taitaa olla squierin telessä tuollainen hot rails ja taitaa olla ihan kelpo mikki sekin tosiaan.
Metalkallo
22.08.2023 17:41:48
Mä hommasin EMG Alexi Laiho mikin jossa se EMG ABQ boosti EQ systeemi. Hommasin myös just Duncanin Blackout tallamikinkin ihan testatakseni ja kysyin musamaailmasta, että toimiiko aktiivimikki tuon Alexi systeemin kanssa, ja sanottiin että toimisi.

Ajattelin silti täältäkin udella, että osaisiko kukaan varmistaa, että toimiiko tosiaan, kun tuossa Alexissa potikka on 500k (mutta EMG quick connect ei juottamista) ja aktiivit käyttää 25k tai 50k potikoita?

Tässä Alexi setti https://www.emgpickups.com/alx-set-black.html

Blackoutissa tulee kyllä mukana johdot ja potikat, mutta olishan se kätevää jos pystyis heittään vaan mikin kiinni.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
mpekkanen
22.08.2023 17:50:12
Metalkallo: Mä hommasin EMG Alexi Laiho mikin jossa se EMG ABQ boosti EQ systeemi. Hommasin myös just Duncanin Blackout tallamikinkin ihan testatakseni ja kysyin musamaailmasta, että toimiiko aktiivimikki tuon Alexi systeemin kanssa, ja sanottiin että toimisi.

Ajattelin silti täältäkin udella, että osaisiko kukaan varmistaa, että toimiiko tosiaan, kun tuossa Alexissa potikka on 500k (mutta EMG quick connect ei juottamista) ja aktiivit käyttää 25k tai 50k potikoita?

Blackoutissa tulee kyllä mukana johdot ja potikat, mutta olishan se kätevää jos pystyis heittään vaan mikin kiinni.

Ei ole mitään oikeata tietoa. Jotenkin vaan näyttää nuo potikoiden arvot hyvinkin erilaisilta, että tuskin toimii ihan samallalailla.
Metalkallo
22.08.2023 20:23:18
mpekkanen: Ei ole mitään oikeata tietoa. Jotenkin vaan näyttää nuo potikoiden arvot hyvinkin erilaisilta, että tuskin toimii ihan samallalailla.

Juu vähän mietityttää. EMG ALX ohjeessa sanotaan, et jos käyttää aktiivimikkiä ei ne EQ kytkimet vaikuta silloin, et ihan kuin pystyis käyttään aktiivia myös tuon systeemin kanssa? Mut tiedä sitten? En löytänyt googlen avullakaan mitään.
Jeszse
22.08.2023 21:51:32
Metalkallo: Mä hommasin EMG Alexi Laiho mikin jossa se EMG ABQ boosti EQ systeemi. Hommasin myös just Duncanin Blackout tallamikinkin ihan testatakseni ja kysyin musamaailmasta, että toimiiko aktiivimikki tuon Alexi systeemin kanssa, ja sanottiin että toimisi.

Tossa laihosetissä on passiivimikki joka toimii sillä 500k potikalla, ja toi boosti on se aktiivikikkare joka syö sitä patteria. Blackout taas on sit aktiivimikki ja haluaa erilaisen potikan.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
Metalkallo
22.08.2023 22:03:29
Jeszse: Tossa laihosetissä on passiivimikki joka toimii sillä 500k potikalla, ja toi boosti on se aktiivikikkare joka syö sitä patteria. Blackout taas on sit aktiivimikki ja haluaa erilaisen potikan.

Juu sitä aattelin. Täytyy kai vaan sit irroittaa Laiho systeemit ja koittaa blackouttia sen omilla systeemillä. Jos ei miellytä, niin sit vaan heitän vanhan ja turvallisen JB:n takas kii :)
Metalkallo
24.08.2023 01:37:06
Jeszse: Tossa laihosetissä on passiivimikki joka toimii sillä 500k potikalla, ja toi boosti on se aktiivikikkare joka syö sitä patteria. Blackout taas on sit aktiivimikki ja haluaa erilaisen potikan.

Kysyin itse EMG:ltä ja sain tämän vastauksen: You can use our ABQ with active pickups. It is buffered and should have a 25K pot on it. It hooks up to actives the same way as passive, you just plug the pickup able into the input pins. The only difference is that you need to run the power cable from the pickup into the power buss as well.

Pystyy siis näköjään käyttää myös aktiivia. Vähän epäselvä vaan tuo loppu?
Jeszse
24.08.2023 08:33:18
Metalkallo: Kysyin itse EMG:ltä ja sain tämän vastauksen: You can use our ABQ with active pickups. It is buffered and should have a 25K pot on it. It hooks up to actives the same way as passive, you just plug the pickup able into the input pins. The only difference is that you need to run the power cable from the pickup into the power buss as well.

Pystyy siis näköjään käyttää myös aktiivia. Vähän epäselvä vaan tuo loppu?

Ei se niin epäselvää oo, passiivin kanssa et tartte virtaa kuljettavaa kaapelia mikin ja sen liitinkikkareen kanssa, aktiivin kans tarvit. Ja sit se erilainen volapotikka.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
Metalkallo
24.08.2023 12:31:55 (muokattu 24.08.2023 12:49:44)
Jeszse: Ei se niin epäselvää oo, passiivin kanssa et tartte virtaa kuljettavaa kaapelia mikin ja sen liitinkikkareen kanssa, aktiivin kans tarvit. Ja sit se erilainen volapotikka.

Kiitoksia molemmille :)

Osaan kyllä enkkua, mutta en täydellisesti, niin sen takia vähän itselle epäselvää miten menee nuo. Käsitin, et aktiivimikki vaan kiinni siihen ABQ potikan kohtaan mihin passiivikin meni, ja sitten tarvii tuon "bussin" mihin pitäis mennä kait ABQ potikasta virtajohto ja kait bussista sitten patteriin tai jakkiin?

Tää on se buss https://www.emgpickups.com/b245-buss.html

Tuokin vähän jäi mietityttämään, että tarkoittiko se EMG asiakaspalvelija, et tuossa ABQ 500k potikassa pitäisi olla 25k aktiivipotikka myös niin kuin sisäänrakennettu, vai tarkoittiko, et sen potikan pitäisi olla 25k jo valmiiksi?
Metalkallo
24.08.2023 17:16:20 (muokattu 24.08.2023 17:50:32)
Elikkäs tässä kuva mun kitaran kytkennöistä mistä näkee mihin punaiset johdot menee.
https://muusikoiden.net/dyn/users/178842.jpg

Eli tuosta ABQ 500k potikasta menee punainen patteri bussiin, ja itse patteri klipistä oma bussiin.

Se ALX mikkijohto on 5 pinninen (se osa mikä tulee itse mikissä oleviin pinneihin) ja aktiivissa on 3 pinniä vaan, et tarviinko sitten tämmöisen johdon aktiiville jotta saan oikein?
https://www.musamaailma.fi/fi/kitar … fonit/emg-pikaliitinkaapeli-aktiivi

Taisin tajuta. Eli ALX oma johto pois (koska 5 pinninen passiivi) ja quick connect johto kii blackout mikkiin ja toinen pää/t kii ABQ potikkaan mihin ALX meni, ja punainen johto tuohon bussiin. Silloin mikki saa virran ja myös ABQ.
erty
24.08.2023 17:52:34
Metalkallo: Elikkäs tässä kuva mun kitaran kytkennöistä mistä näkee mihin punaiset johdot menee.
https://muusikoiden.net/dyn/users/178842.jpg

Eli tuosta ABQ 500k potikasta menee punainen patteri bussiin, ja itse patteri klipistä oma bussiin.

Se ALX mikkijohto on 5 pinninen se osa mikä tulee itse mikissä oleviin pinneihin, ja aktiivissa on 3 pinniä vaan, et tarviinko sitten tämmöisen johdon aktiiville jotta saan oikein?
https://www.musamaailma.fi/fi/kitar … fonit/emg-pikaliitinkaapeli-aktiivi

Meneekö se niin, että kaikki muu antaa olla miten ne nyt on, mutta tuo ALX mikkiin menevä johto pois ja sitten tuo quick connect johto kiinni vaan siihen mihin ALX meni + se punainen johto quick connectissa tuohon bussiin? Sit bussissa olisi 3 punaista johtoa kiinni.

Tarviit just tommosen johdon missä toisessa päässä on toi punanen erikseen. En tiedä miten nyt oot kytkenyt mut jos katotaan tätä kuvaa niin mikin piuhat ylimpiin input ja gnd nastoihin, jakille puolestaan alempi output ja gnd. Mikin punanen, preampin V+ ja patterin punanen siihen powerbussiin. Patterin miinus normaalisti jakin kolmanteen nastaan.

https://www.musamaailma.fi/media/ca … 47f84a472d/e/m/emg_abq_2_1000px.jpg

Toi 500k volapotikka toimii sit tosi jyrkästi aktiivien kaa. Voi olla vola täysilläkin erilainen käyttäytyminen kun vertaa 25k potikkaan. Ja miten koko homma toimii ton preampin kaa, no sen saat meille sit jakaa kun homma on läjässä ;o) Ääntä tulee kyllä varmasti pihalle.
Metalkallo
24.08.2023 17:59:20 (muokattu 24.08.2023 18:20:03)
erty: Tarviit just tommosen johdon missä toisessa päässä on toi punanen erikseen. En tiedä miten nyt oot kytkenyt mut jos katotaan tätä kuvaa niin mikin piuhat ylimpiin input ja gnd nastoihin, jakille puolestaan alempi output ja gnd. Mikin punanen, preampin V+ ja patterin punanen siihen powerbussiin. Patterin miinus normaalisti jakin kolmanteen nastaan.

https://www.musamaailma.fi/media/ca … 47f84a472d/e/m/emg_abq_2_1000px.jpg

Toi 500k volapotikka toimii sit tosi jyrkästi aktiivien kaa. Voi olla vola täysilläkin erilainen käyttäytyminen kun vertaa 25k potikkaan. Ja miten koko homma toimii ton preampin kaa, no sen saat meille sit jakaa kun homma on läjässä ;o) Ääntä tulee kyllä varmasti pihalle.

Joo taisin tajuta, harmi vaan kun joutuu odottaan viikonlopun yli pientä johtoa kun en tajunnut, et tartten sellaisenkin eikä tullut blackoutinkaan mukana kuin juotettava sellainen ;) Tietty voin poistaa ALX systeemit ja laittaa mitä tuli blackoutin mukana, mutta en taida viitsiä jos sitten pistääkin ALX takaisin kiinni jos ei blackout miellytä.

Mutta kiitos paljon! Laitellaan sitten juu juttua miten toimi aktiivi tuon ABQ:n kanssa. Ainakin esim. vanhemmassa ESP Edwardsin pinkissä Laiho kepissä on SD Blackout ESP:n oman MM-04 boostin kanssa ja näytti toimivan ihan ok, tosin siinä on 50k potikka. Boostia tuskin käytän Blackin kanssa kun muutenkin jo niin kuuma, mut kivahan sitäkin kokeilla (kabum varmaan) :)
Metalkallo
26.08.2023 17:45:02
Tietääkö kukaan mistä saisi mustan kuoren trembucker kokoiseen mikkiin, vai pitääkä tilaa vaan normi trembucker kuori ja spreijaa se mustaksi? Mikki on Duncanin TB4 eli JB. Dimarzio myy mustia trembucker kuoria, mutta taitaa olla vähän liian pieni Duncaniin vai?
Metalkallo
18.09.2023 12:42:07
Ostin Jackson J50BC mikin ja mulla on EMG ABQ boosti/EQ potikka, mutta voiko noita käyttää yhdessä?
https://www.musamaailma.fi/fi/emg-a … oRJqN9NnRKL7-NL17SJiwxoCrvcQAvD_BwE

Tällä videolla näyttäis että voi, mutta mietin vaan, kun ABQ käyttää quick connect pinnejä?
https://www.youtube.com/watch?v=_UzgXFZbFMU&t=25s

MM-04 kyllä kuulostaa hiukan paremmalta tuolla videolla, mutta vain vähän.
Metalkallo
19.09.2023 17:20:29 (muokattu 23.09.2023 13:29:26)
Sain vastauksen yllä olevaan. Nähtävästi pitää ottaa EMG pikaliitin, irroittaa yksi päistä ja juottaa passiivimikki (tässä tapauksessa j50bc) kiinni siihen irroitettuun päähän. Tuollein saa minkä vaan passiivimikin kiinni EMG ABQ boosti/EQ potikkaan.

EDIT: Hommasin sitten ESP MM-04 boostin. Tuo on mun mielestä hieman selkeämpi soundisempi kuin EMG ABQ, mutta vain vähän. Iso plussa tulee siitä, että MM-04 voi käyttää minkä passiivimikin kanssa vaan, kun johdot kolvataan, kun taas ABQ:n kanssa käytetään pikaliittimiä jolloin vain EMG:n omat passiivimikit kelpaa. Toki kumpaankin saa mun käsityksen mukaan minkä vaan passiivimikin, mutta se vaatii johtojen muokkaamista.
T-Matti
23.09.2023 11:21:22
Nyt kun bänditouhut on pitkästä aikaa aktivoituneet tuli ajankohtaiseksi vaihtaa stratoon tallamikki. Musiikki on jotain 80-luvun raskaamman luokan genreä. Olen miettinyt Dimarzion Paf Prota tai Frediä. Jossain vanhassa stratossani oli muinoin Crunch Lab kiinni, mutta se oli mielestäni vähän liian "raju". Ja kun nyt kun oikein ajattelin hifistellä, niin ajattelin tilata kitaran värisen mikin, niin tekisi mieli osua heti kerralla oikeaan. Näissä kun on ilmeisen pitkä toimitusaika. Kiitos etukäteen mielipiteistä.
Miksi tyytyä olemaan vaikea, kun pienellä vaivalla voi olla täysin mahdoton?
Bass One
26.09.2023 19:39:22 (muokattu 26.09.2023 19:41:55)
Noniin, klassinen telemikkihaaste: Mulla on hyvä saarnirunkoinen ja vaahteraotelautainen perinteisellä kytkennällä oleva telecaster. Siihen on suunnitelmissa uusia vähintään mikit, sillä nykyiset ei oikein toimita.

Mikkitarjontaa teleen riittää ja ihan liiaksi. Siinä kohtaa ajaudun hukkaan enkä viitsi ostaa kovin montaa settiä ihan vaan hajua saadakseni. Osaisitteko antaa vinkkejä mitä mikkejä kannattaisi tutkia lisää?

Tässä tavotteita:

- Toiveena tasapainoinen, kuulas, avoin koko äänialueen saundi. Lämmin, erotteleva ja jossa on myös maukasta middleä ja yläkertaa tarjolla.
- Ei kuitenkaan missään nimessä piikittävää, middleä, spänkyä rautalankaa eikä chicken pickin' tuuttia eli just kaikkea muuta.
- Dynamiikka on hyvästä
- Monipuolinen saundipaletti eli tärkeintä on (stratomaiset?) puhtaat, ja myös (vaikka boostereiden avulla) kohtuullisten säröpedaalien ajo. Ei kuitenkaan äärisärösoittoa.
- Hinnalla ei niin suurta väliä kunhan ei ole kullasta valettuja
- Tarvittaessa muutan myös kytkentää - siihen saa myös antaa ehdotuksia.

Jos sinulla on käytettynä kuvaukseen sopivia mikkejä, niin saa tarjota pikaviestillä.
"Taasko sulla on jotain uutta? Paljonko maksoi? Eihän noi mahdu enää mihinkään. Mihin noita kaikkia oikein tarvii? Eiks olis ollut tärkeämpää vaikka ostaa jotain ruokaa?"
73nd3r
26.09.2023 20:37:01
Bass One: Siihen on suunnitelmissa uusia vähintään mikit, sillä nykyiset ei oikein toimita.
- Hinnalla ei niin suurta väliä kunhan ei ole kullasta valettuja
- Tarvittaessa muutan myös kytkentää - siihen saa myös antaa ehdotuksia.

Olen kyl huono neuvoja, kun minusta Telecasterissa saa olla ihan reippaasti riipivyyttä ja trebleä ;)
Mutta kommentti noihin ylläoleviin: Suomessa on useampiakin custom-mikkien tekijöitä jotka kuuntelee toiveita ja todennäköisesti saa osumaan kerralla kohdalleen.
Ja muulla elektroniikalla (potikat ja vastukset) saa aikaan paljonkin muutoksia soundimaailmaan.

PS: Olethan testannut nykymikeillä mitä ihan mikkien peruskorkeudensäädöt vaikuttaa? IMHO sillä on erittäin iso vaikutus Fendereissä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)