Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5262 263 264 265 266 267 268 269 270
jkiva
14.08.2023 21:44:08

Mikko1978: Esittääkö Fenkku noiden olevan jotain handmade-kitaroita?

Define handmade, sanoos ameriikkalainen. Onhan kaikki kitarat enemmän tai vähemmän käsityötä, ainakin kokoonpano. Täytyykö sitten komponenttienkin olla? Viimeistä potikkaa myöten? Missä menee raja? Who knows...

Selvää on tietty, että ei niitä bodeja ja kauloja sarjatuotantokitaroissa kukaan enään pitkästä tavarasta käsin veistä. Kovin hidasta ja kannattamatonta olis ja sarjatuotantolaatu kärsis, tulis liikaa inhimillistä erhettä ja variaatiota.
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
jkiva
14.08.2023 21:50:31

Gypsy: https://www.youtube.com/watch?v=t-CBYLFD6vo

Tää vois melkeen mennä tonne american standard ketjuun, mutta tuohon käsityöhän liittyen siellä ketjussa muistaakseni oli linkki netissä olevaan juttuun, jossa käsiteltiin Fenderin CBS-ajan bodeja ja varhaisten amerikanb stankkujen bodeja vs. myöhemmät. Aiemmin ne viisteet tehtiin käsityönä ja kun sen sahaaminen oli vähän hankalampaa niin duunari mieluummin sahas vähemmän ja veti lopullisen muodon hiomakoneella. Tuloksena oli, että jokaine viiste on vähän mitä sattuu, eikä ihan speksissä, riippuen duunarin fiiliksestä. No tuo korjaantui Yngwie Signaturen myötä, kun Ynkkä halus perinteisen "diamond" mallin viisteet ja siihen laitettiin kone sahaamaan ne. Sen jälkeen kaikki corona sarjatuotantobodyt on leikelty sillä koneella, jostain vuodesta -88 alkaen. Näin kertoo internet.
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
Gypsy
15.08.2023 16:06:20
jkiva: Tää vois melkeen mennä tonne american standard ketjuun, mutta tuohon käsityöhän liittyen siellä ketjussa muistaakseni oli linkki netissä olevaan juttuun, jossa käsiteltiin Fenderin CBS-ajan bodeja ja varhaisten amerikanb stankkujen bodeja vs. myöhemmät. Aiemmin ne viisteet tehtiin käsityönä ja kun sen sahaaminen oli vähän hankalampaa niin duunari mieluummin sahas vähemmän ja veti lopullisen muodon hiomakoneella. Tuloksena oli, että jokaine viiste on vähän mitä sattuu, eikä ihan speksissä, riippuen duunarin fiiliksestä. No tuo korjaantui Yngwie Signaturen myötä, kun Ynkkä halus perinteisen "diamond" mallin viisteet ja siihen laitettiin kone sahaamaan ne. Sen jälkeen kaikki corona sarjatuotantobodyt on leikelty sillä koneella, jostain vuodesta -88 alkaen. Näin kertoo internet.

Kyllä ja jotkut ovat kertoneet, että tuossa olisi aikoinaan ollut jotain tulospalkkaa, eli kuinka monta bodya ja siksi osa bodyista olisi vähemmän pyöristettyjä. Mene ja tiedä.

Mitä käsityöhön tulee, niin käsityö on ihan turhaa, jos käsityönä syntyy huonompaa, hitaasti ja kalliimmalla (ihminen on aina suurin kuluerä). Sikäli minusta CNC-koneet on todella jees.
Aamen
Basifisti
15.08.2023 16:10:27
Gypsy: No jos joku oikeasti tulee laittamaan lukkoa keskusteluun ja kertoo asian olevan käsitelty jollain puuroisella särömössöpätkällä, niin mitä muuta tuohon vai sanoa?

Kuka muuten oli se kaikkien mielestä (paitsi minun) ärsyttävä tyyppi, joka tekee YouTubeen videoita? Sillä oli video mikkien eroista kovalla särösoundilla. Oli aika vaikea erottaa mikkejä. Ja nyt oli kyse mikeistä, ei bodyn puusta, mitä nyt on vielä hankalampi erottaa.

Mitä noin muuten moderaattoreille itkemiseen tulee, niin koulussa oli aina ala-asteella pari neitiä, jotka juoksivat sormi pystyssä opettajalle, että Gypsy kiroili, tai Gypsy poltti tupakkaa.

Lisäksi minäkin olen vain ihminen ja todellakin sanon takaisin, jos joku tulee tuonne tuollaista piilovittuilua laittamaan. Kyllä minäkin provosoidun, mutta osaan keskustella myös asiallisesti.

Sinulla on minusta päinvastoin aika provosoiva kirjoitustapa oikeastaan kaikkeen ja koko ajan. Samaan aikaan otat kaikkien muiden kommentit henkilökohtaisesti.

Kannattaa miettiä myös mikä on oma motivaatio kirjoittaa. Minusta näitä keskusteluja ei oikeastaan kukaan koskaan voita tai pysty yhdellä kommentilla käsittelemään loppuun. Ei kuitenkaan kannata provosoitua jos joku sillä asenteella kirjoittaa. Omasta kirjoituksesta tulee silloin lähes varmasti samanlainen yritelmä.

Varmaan kannattaa ottaa aikalisä ja tehdä välillä jotain muuta. Sama keskustelu jatkuu varmasti myös myöhemmin kun tulee takaisin ;)
Gypsy
15.08.2023 16:14:32 (muokattu 15.08.2023 16:18:33)
Basifisti: Sinulla on minusta päinvastoin aika provosoiva kirjoitustapa oikeastaan kaikkeen ja koko ajan. Samaan aikaan otat kaikkien muiden kommentit henkilökohtaisesti.

Kannattaa miettiä myös mikä on oma motivaatio kirjoittaa. Minusta näitä keskusteluja ei oikeastaan kukaan koskaan voita tai pysty yhdellä kommentilla käsittelemään loppuun. Ei kuitenkaan kannata provosoitua jos joku sillä asenteella kirjoittaa. Omasta kirjoituksesta tulee silloin lähes varmasti samanlainen yritelmä.

Varmaan kannattaa ottaa aikalisä ja tehdä välillä jotain muuta. Sama keskustelu jatkuu varmasti myös myöhemmin kun tulee takaisin ;)

Itse asiassa tässä on aikalailla yli kymmenen vuoden aikalisä ollut, ja samat rinkirunkkaajat täällä jauhaa kuppikunnissaan. Etkä voi väittää, että nuo eivät olisi olleet henkilökohtaisia, vai kuinka? Mikään ei tosiaan ole muuttunut.

Koitin tuossa taas keskustelua oikaista asialinjella, mutta näköjään on taas joku läski huutamassa.

Hyvä on. Poistakaa kaikki minun kirjoitukseni, rekisterinpitäjä tältä foorumilta. Haluan tulla unohdetuksi. Kiitos. En jää mistään paitsi.

EDIT: Jos ei poistu hyvin nopeasti, niin tulen tätä vaatimaan ihan virallisia teitä.
Aamen
Basifisti
15.08.2023 16:24:26
Gypsy: Itse asiassa tässä on aikalailla yli kymmenen vuoden aikalisä ollut, ja samat rinkirunkkaajat täällä jauhaa kuppikunnissaan. Etkä voi väittää, että nuo eivät olisi olleet henkilökohtaisia, vai kuinka? Mikään ei tosiaan ole muuttunut.

Niinpä. Toisaalta varmasti sinunkin mielipiteiden kannattajia löytyy. Yleensä kirjoituksiin vastataan kuitenkin "samalla mitalla" ja ne samanmieliset kirjoitukset eivät niin erotu sieltä kaiken muun seasta. Siinä voi tulla vähän yksinäinen olo kun lähtee tällaiselle Tone-ristiretkelle :(

Koitin tuossa taas keskustelua oikaista asialinjella, mutta näköjään on taas joku läski huutamassa.

Hyvä on. Poistakaa kaikki minun kirjoitukseni, rekisterinpitäjä tältä foorumilta. Haluan tulla unohdetuksi. Kiitos. En jää mistään paitsi.

Paremmalla onnella ja uudella nimimerkillä sitten ensi kerralla!
Gypsy
15.08.2023 16:26:53
Paremmalla onnella ja uudella nimimerkillä sitten ensi kerralla!

Luuletko sinä läski, että minulla on mitään vitun halua tehdä tänne uutta nimimerkkiä?

Tämä ollut jostain 2000-luvun alusta asti vuodesta kives ja penis ja en ainakaan 15 vuoteen ole täällä juurikaan käynyt.
Aamen
Terry Pantheras
15.08.2023 16:29:14
Gypsy: No jos joku oikeasti tulee laittamaan lukkoa keskusteluun ja kertoo asian olevan käsitelty jollain puuroisella särömössöpätkällä, niin mitä muuta tuohon vai sanoa?

Keksin ainakin 10 muuta tapaa, ja varsinkin olla kutsumatta jonkun tekemää musiikkia melusaasteeksi.
~ rämpyti ~ diu diu ~
Gypsy
15.08.2023 16:29:56
Terry Pantheras: Keksin ainakin 10 muuta tapaa, ja varsinkin olla kutsumatta jonkun tekemää musiikkia melusaasteeksi.

Minä kutsuin saundia melusaasteeksi, en itse musiikkia.
Aamen
Terry Pantheras
15.08.2023 16:39:18 (muokattu 15.08.2023 16:45:27)
Gypsy: Minä kutsuin saundia melusaasteeksi, en itse musiikkia.

No okei :D Mut oli se silti aika kärjekkäästi ilmaistu ottaen huomioon, että täältä ei näppiksen takaa pysty kenenkään kirjoittajan kaikkia huumori/sarkasmi/hyväntahtoisvittuilua aistimaan.

Mutta on siinäkin pointtinsa, jos on tottunut vahvasti säröisiä soundeja viilailemaan, niin kyllä siinäkin lajissa korva harjaantuu erottamaan suht pieniäkin nyansseja. Mutta onko niillä nyansseilla mitään kovin suurta väliä ja merkitystä lopputuloksen kannalta, niin tuskin.

E: tai no voi helvetti, just läskittelit yhtä jäsentä. Antaapa olla, en ymmärrä.
~ rämpyti ~ diu diu ~
mpekkanen
15.08.2023 16:40:31
Nuo soundiklipit on ihan turhia. Jos niitä ei ole, niin joku niitä pyytää. Ja sitten kuitenkin niistä ei erota onko soitettu minkälaisilla mikeillä, saatikka soittimien puita...
Ne pienet ja isommatkin erot soittimessa on soittajalle itselle tärkeitä, mutta harvemmin miltään tallenteilta eroa kuulee tai sen voi varmuudella niistä sanoa.
Joku thomannin ääninäytteet kitarasta on hyvä esimerkki ihan joutavasta jutusta. Ei voi edes tietää onko niitä pätkiä oikeasti nauhoitettu niillä kitaroilla ja jos onkin, niin mitä sitten.
Arkka
15.08.2023 17:08:35

Terry Pantheras: Mutta on siinäkin pointtinsa, jos on tottunut vahvasti säröisiä soundeja viilailemaan, niin kyllä siinäkin lajissa korva harjaantuu erottamaan suht pieniäkin nyansseja.

Varsinkin jos soittaa paljon samalla särösaundilla, niin yleensä ainakin mulle on helpoin erot kuulla sillä. Osittain liittyy varmaan tottumukseen, mutta särö tuo myös pintaan elementtejä, joita ei välttämättä puhtaalla havaitse yhtä helposti (esim. joku korkea piikki, tai miten alapää käyttäytyy dempatessa). Toisaalta puhtaalla voi kuulla sitten taas muita juttuja paremmin.
samiko
15.08.2023 17:47:15
Puissa ei kuulla eroja mutta tunteisiin menee jos joku kuulee tai luulee kuulevansa.

Hei boomerit, ottakaa tsillimmin.
Terry Pantheras
15.08.2023 21:52:29
Arkka: Varsinkin jos soittaa paljon samalla särösaundilla, niin yleensä ainakin mulle on helpoin erot kuulla sillä. Osittain liittyy varmaan tottumukseen, mutta särö tuo myös pintaan elementtejä, joita ei välttämättä puhtaalla havaitse yhtä helposti (esim. joku korkea piikki, tai miten alapää käyttäytyy dempatessa). Toisaalta puhtaalla voi kuulla sitten taas muita juttuja paremmin.

No näinpä. Onhan se varmasti ikänsä - enkä sano tätä pahalla, koska itsekin moista kuuntelen - jotain bluesia ja roots-rockia samalla soundilla veivanneen näkökulmasta hankala käsittää, että joku voi "melusaasteestakin" kuulla eroja.
~ rämpyti ~ diu diu ~
mitja
15.08.2023 23:03:51
Melusaaste kunniaan!
Itse en mitenkään loukkaannu, jos joku kutsuu melusaasteeksi kitarointia jossa on ruuvattu kaikki maailman saturaatiot täysille.
Se estetiikka ei kaikille toimi, eikä ole tarkoituskaan.
Postauksessa oli myös huumoriaspekteja jotka oletin olevan itsestäänselviä.
Mutta jos palaan itse asiaan, niin kannattaa kyllä kokeilla hyvin transparentteja mikkejä.
Varsinkin high gain vahvistimilla.
Mikko1978
16.08.2023 06:50:54 (muokattu 16.08.2023 06:52:07)
Gypsy:
Lisäksi minäkin olen vain ihminen ja todellakin sanon takaisin, jos joku tulee tuonne tuollaista piilovittuilua laittamaan. Kyllä minäkin provosoidun, mutta osaan keskustella myös asiallisesti.

Jos tuntuu siltä, että vastailee vain itkeville neideille, rinkirunkkaajille, noloille tapauksille, urpoille, läskeille jne, niin se on oiva itsetutkiskelun paikka. Tuolla tyylillä ei asiasta keskustelusta tule mitään ja etäisestikään asiasta keskustelun sijaan saadaan vain ketjut täyteen väsynyttä vittuilua.
Terry Pantheras
16.08.2023 09:45:59
mitja: Melusaaste kunniaan!
Itse en mitenkään loukkaannu, jos joku kutsuu melusaasteeksi kitarointia jossa on ruuvattu kaikki maailman saturaatiot täysille.
Se estetiikka ei kaikille toimi, eikä ole tarkoituskaan.
Postauksessa oli myös huumoriaspekteja jotka oletin olevan itsestäänselviä.
Mutta jos palaan itse asiaan, niin kannattaa kyllä kokeilla hyvin transparentteja mikkejä.
Varsinkin high gain vahvistimilla.

No joo, itsellenihän ja meidän bändille tietynlainen viritetty melusaaste on jopa tavoiteltu asiainlaita. :D Mut ei senkään tarvitse olla aivotonta mölyä, vaan esim. skeban ja bassosoundien balanssit on tärkeitä anyway. Eikä siinä yhtälössä välttämättä päde kaikki perinnerockmusiikin lainalaisuudet, jossa basso on mumiseva pohja ja kitara vaan ohut naru keskiääntä.

Mulla on 9 kitaraa ja jokainen niistä toistaa eri tavalla esim. alataajuuksia. Sen tunnistaa lähinnä soittamalla, ei sitä yleisö tai bändikaverit juuri tajua - jotkut käppyräerikoismiehet kuitenkin ja tietenkin väittävät sitä suoriltaan psykoakustiikaksi.

Mitä suosittelisit transparenteiksi mikeiksi? Aihe kiinnostaa.
~ rämpyti ~ diu diu ~
Penasol
16.08.2023 10:10:45

Minua hiukan ihmetyttää tuo psykoakustiikan tuominen näihin asioihin ikään kuin väheksyvällä tavalla. Kyse on kuitenkin ihan oikeasta äänen havainnoinnin tutkimussuuntauksesta.

En ole mikään psykoakustiikan asiantuntija, mutta aistimista olen tutkinut ihan oikeastikin. Kyse ei ole pelkästään siitä, millaisista fyysisistä ominaisuuksista jokin aistiärsyke koostuu, vaan aina on kyse myös psyykkisistä seikoista. Myös kitaran puiden vaikutuksessa. Kitaran soittamisessa ja kokonaisvaltaisessa soittokokemuksessa on hyvin vahva henkinen lataus. Tätä ei ole minusta mitään syytä väheksyä, vaan sillä voi olla tärkeitä merkityksiä soittajalle. Ainakin itse suhtaudun kitaraan aika vahvalla tunnelatauksella, en pelkkänä neutraalina välineenä. Kaiken lisäksi ajatus neutraalista välineestä ei edes kestä lähempää tarkastelua. Siitä voi lukea vaikkapa Radder, Hans 2009. Why technologies are inherently normative. Teoksessa Meijers, Anthonie W.M. (toim.) Philosophy of technology and engineering sciences. Amsterdam: Elsevier.

Toki sen ymmärrän, että vaikka kitara onkin tunnelatautunut esine, niin ei ole syytä esittää siitä omaan tunnemaailmaan liittyviä asioita faktoina. On hyvä tunnistaa mikä on niin sanotusti totta ja mikä ei. Ja tästä päästään niihin puihin. Taisin näitä joskus aiemminkin linkittää, mutta niillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta keskusteluun. Puiden vaikutusta kitaran sointiin on tutkittu tieteellisillä menetelmillä ja todettu, että eroja voi olla mahdollista havaita. https://yadda.icm.edu.pl/baztech/el … _audibility_Ar_of_Ac_4_2021.pdf.pdf
En tiiä saatana
Terry Pantheras
16.08.2023 10:41:38
Penasol: Minua hiukan ihmetyttää tuo psykoakustiikan tuominen näihin asioihin ikään kuin väheksyvällä tavalla. Kyse on kuitenkin ihan oikeasta äänen havainnoinnin tutkimussuuntauksesta.

En ole mikään psykoakustiikan asiantuntija, mutta aistimista olen tutkinut ihan oikeastikin. Kyse ei ole pelkästään siitä, millaisista fyysisistä ominaisuuksista jokin aistiärsyke koostuu, vaan aina on kyse myös psyykkisistä seikoista. Myös kitaran puiden vaikutuksessa. Kitaran soittamisessa ja kokonaisvaltaisessa soittokokemuksessa on hyvin vahva henkinen lataus. Tätä ei ole minusta mitään syytä väheksyä, vaan sillä voi olla tärkeitä merkityksiä soittajalle. Ainakin itse suhtaudun kitaraan aika vahvalla tunnelatauksella, en pelkkänä neutraalina välineenä. Kaiken lisäksi ajatus neutraalista välineestä ei edes kestä lähempää tarkastelua. Siitä voi lukea vaikkapa Radder, Hans 2009. Why technologies are inherently normative. Teoksessa Meijers, Anthonie W.M. (toim.) Philosophy of technology and engineering sciences. Amsterdam: Elsevier.

Toki sen ymmärrän, että vaikka kitara onkin tunnelatautunut esine, niin ei ole syytä esittää siitä omaan tunnemaailmaan liittyviä asioita faktoina. On hyvä tunnistaa mikä on niin sanotusti totta ja mikä ei. Ja tästä päästään niihin puihin. Taisin näitä joskus aiemminkin linkittää, mutta niillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta keskusteluun. Puiden vaikutusta kitaran sointiin on tutkittu tieteellisillä menetelmillä ja todettu, että eroja voi olla mahdollista havaita. https://yadda.icm.edu.pl/baztech/el … _audibility_Ar_of_Ac_4_2021.pdf.pdf

No siis enhän mä sitä ilmiötä kielläkään. Maalasin ehkä tarpeettoman mustavalkoisen kuvan, mutta mieluusti ottaisin osaa tieteelliseen testiin aiheesta omien kitaroitteni kera. Kritiikkini kohdistui lähinnä keskustelupalstojen besserwissereihin; ne on niitä tarkoittamiani "käppyräerikoismiehiä".
~ rämpyti ~ diu diu ~
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)