Nick Leeson 14.08.2023 11:30:17 | |
---|
Olen hankkimassa Audient iD24 audio interfacen https://www.thomann.de/fi/audient_id24.htm ja siinä on insert send-liitäntä. Nyt kysynkin, että voisiko sen kautta liittää jonkun rauta kompressorilimitterin, joka vaikuttaisi esimerkiksi masteroutissa viimeisenä ennenkuin miksaus viedään masterfileeksi ? Minulla on sellainen fiilis, että lopputulos voisi olla parempi kuin pelkkiä plug-innejä käyttämällä. Oikaiskaa jos olen täysin väärässä. Olen havainnoinut, että usealla pidemmälle kehittyneellä miksajalla käytetään jotakin kotistudiossaan. Liekkö olen ihan väärässä ? Jos olenkin oikeassa, niin todellakin kiinnostaa kokeilla. Mitä rautaa suosittelisitte tähän tarkoitukseen ? |
Antti1 14.08.2023 11:31:43 | |
---|
Mikään yksittäinen laite itsessään tuskin tekee sun stereomasterista sen parempaa mitä se plugareillakin olisi. Mä en käyttäisi rahojani tuohon. |
askomiko 14.08.2023 15:02:35 (muokattu 14.08.2023 15:03:35) | |
---|
Nomut hei, rauta on rautaa, paskimmillaankin parasta ja sen voi ottaa vaikka tyynyn alle yöksi. Torilla on Audioscapen klooni SSL:n legendaarisesta kompurasta, se lienee aika kärkeä mitä ylipäätään on tähän käyttöön olemassa, nappaa pois: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1841429 Jos haluat kokeilla pienenpieneen hintaan montaa hienoa laitetta, katos tää: https://accessanalog.com/ |
Antti1 14.08.2023 15:03:56 | |
---|
askomiko: Nomut hei, rauta on rautaa, paskimmillaankin parasta ja sen voi ottaa vaikka tyynyn alle yöksi. Torilla on Audioscapen klooni SSL:n legendaarisesta kompurasta, se lienee aika kärkeä mitä ylipäätään on tähän käyttöön olemassa, nappaa pois: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1841429 Onhan niitä namikoita ihan terapeuttista käännellä. Jos se kiinnostaa, niin johonkin tuollaiseen minäkin rahani käyttäisin. |
Nick Leeson 15.08.2023 08:41:38 (muokattu 15.08.2023 08:42:42) | |
---|
Antti1: Onhan niitä namikoita ihan terapeuttista käännellä. Jos se kiinnostaa, niin johonkin tuollaiseen minäkin rahani käyttäisin. Niimpä ja tämä on minullakin vain sellainen mututuntuma, että masteroutin viimeisenä olisi tämä rauta joka tekisi jotenkin "rauhalliseksi" miksauksen. Voin olla tosi väärässäkin ja liikku täysin tarpeeton, en tiedä. Sitä tässä pohdin, että mihin kummaan se rautakompura liitetään ? Sekvensserin master-out ulos rautaan ja palautus takaisin ja siitä file ? Se tässä on se suurin probleema hahmottaa ? |
askomiko 15.08.2023 09:50:30 | |
---|
Just niin. Kaikki projektisi on sitä käyttäessä bounce real time, tai mikä missäkin softassa nimityksenä on. Se alkaa pänniä nopeasti jos projektin ulostamiseen menee 5min versus 15 sekuntia. Ei yhteen kertaan mutta ainahan se on mixfinal17pienimuutos8lopullinen2.wav. |
Mikael 15.08.2023 10:10:22 (muokattu 15.08.2023 10:11:50) | |
---|
Mä joskus tein tätä, mutta oon luopunut siitä monestakin käytännön syystä ja tietty koska en koe että rauta tässä yhdessä kohtaa tekisi mitään sellaista, mitä en saavuta plugareilla. Mut ymmärrän ajatuksen ja myös fiilis on tärkeä osa hommaa. Jos siitä tulee itselle parempi fiilis niin se on täysin perusteltua. Tietty tollaiset laatukompurat on sen verran hintavia, että tuollaisen käytetyn hankkiminen on fiksua siksikin, että siitä saa todennäköisemmin about saman myydessä jos homma ei tuokaan itselle mitään merkittävää etua. Lisäksi tuo SSL Buss Compressor on varmaan yleisimmin käytettyjä tossa hommassa, joten sillä ei ainakaan mene pahasti pieleen. Fuzz is Clean! |
Jos sun tietosi ja kokemuksesi aiheesta on tällä hetkellä näinkin vähäiset, niin älä missään nimessä tuhlaa rahojasi masterkompuraan. Osta silläkin rahalla vaikka parempaa tarkkailukaiutinta, tai akustointia. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
anapena 15.08.2023 16:01:12 | |
---|
Nuo kyseisen Audientin insertit ovat 1 ja 2 inputin yhteydessä, tarkoitetut varmaan lähinnä äänitysvaiheeseen. Siihen väliin joku vanha Urei taikka DBX rennoilla asetuksilla;) TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
askomiko 15.08.2023 20:09:22 | |
---|
Heh, totta. No, on tuossa näköjään sentään neljä outputtia niin onnistuu ylipäätään. |
Nick Leeson 17.08.2023 12:22:10 (muokattu 17.08.2023 17:42:31) | |
---|
Mikael: Mä joskus tein tätä, mutta oon luopunut siitä monestakin käytännön syystä ja tietty koska en koe että rauta tässä yhdessä kohtaa tekisi mitään sellaista, mitä en saavuta plugareilla. Mut ymmärrän ajatuksen ja myös fiilis on tärkeä osa hommaa. Jos siitä tulee itselle parempi fiilis niin se on täysin perusteltua. Tietty tollaiset laatukompurat on sen verran hintavia, että tuollaisen käytetyn hankkiminen on fiksua siksikin, että siitä saa todennäköisemmin about saman myydessä jos homma ei tuokaan itselle mitään merkittävää etua. Lisäksi tuo SSL Buss Compressor on varmaan yleisimmin käytettyjä tossa hommassa, joten sillä ei ainakaan mene pahasti pieleen. Kyllä Mikael puhuu asiaa. Minullakin on Nuendossa esimerkiksi Wavesin parhaat plugarit joita käytän ja kelpokamaa tulee. Jos jollakin on muita hyväksi koettuja plug-innejä master outtiin, niin mielelläni kyllä kokeilen, vinkkiä vaan. Heräsi koko kysymys vaan kun studion remontti käynnissä ja kuvien perusteella esimerkiksi moni masteroija käyttää ehtaa rautaa mutta se taitaa olla jo toinen juttu. Kiitokset kuitenkin kaikille neuvoista, että pysyy "kaidalla tiellä" vaikka joskus voi fiilistely viedä mennessään...kuten kitaristikaverini tokaisi osuvasti, että "...se on turha kikkailla märän vaginan kanssa..." :)) |
Mikael 18.08.2023 12:22:09 | |
---|
Jos nyt asia jää kaivelemaan mielen perälle, niin kannattanee vaik lainata jostain sopiva kompressori ja testailla mitä sillä saa aikaan omassa setupissa ja workflowssa ennen kuin laittaa euroja likoamaan. Sinänsä oon samaa mieltä dewilin kanssa, että todennäköisesti enemmän hyötyä on panostaa kuunteluun, mutta samalla toisaalta jokaisen on omat polkunsa tallattava. Aina ei omatkaan ratkaisut ole olleet todellakaan mitenkään järjellä perusteltuja ja rahaa on palanut järjettömyyksiin fiilis edellä, mut siitäpä sitä on sitten (toivottavasti) oppinut :D Eikä siinä, hyvät neuvot on kullan arvoisia, mutta omat kokemukset toisaalta tärkeitä nekin. Fuzz is Clean! |
studio 19.08.2023 19:37:40 | |
---|
Eipä noita kaikkia rautavehkeitä saa softana ja softa tosiaan on mallintavia eikä ole sama kuin aito rauta joiden täydellinen mallintaminen on mahdotonta johtuen jokaisen komponentin toiminnasta johtuen lämmöstä, jännitteestä ym. Ehkä on parasta ajatella kumpikin osapuoli omanlaisena muokkaimena. |
Mikael 20.08.2023 16:23:40 (muokattu 20.08.2023 16:27:53) | |
---|
Kyllä varmaan suurin osa merkittävissä määrin masterissa käytetyistä kompuroista on kyllä mallinnettu plugareiksikin. Sinänsä mun mielestä etenkin masterissa oleellisinta on se kompressorin varsinainen toiminta, eikä niinkään yksilölliset komponenttitason erot mitä etenkin ikääntyvissä analogilaitteissa ilmenee. Fuzz is Clean! |
studio 20.08.2023 16:47:21 | |
---|
Mikael: Kyllä varmaan suurin osa merkittävissä määrin masterissa käytetyistä kompuroista on kyllä mallinnettu plugareiksikin. Sinänsä mun mielestä etenkin masterissa oleellisinta on se kompressorin varsinainen toiminta, eikä niinkään yksilölliset komponenttitason erot mitä etenkin ikääntyvissä analogilaitteissa ilmenee. Ikääntyminen saattaakin olla juuri se juttu. |
Mikael 20.08.2023 17:12:54 | |
---|
studio: Ikääntyminen saattaakin olla juuri se juttu. Varmaan jonkun yksittäisen laitteen ja oman fiiliksen kohdalla voikin olla, mutta ikääntymisen aiheuttama random ei ehkä lähtökohtaisesti ole asia, minkä perusteella itse lähtisin valitsemaan ainoaa/ensimmäistä masterkompressoria muuten täysin digitaaliseen studioympäristöön. Fuzz is Clean! |
Jucciz 20.08.2023 18:04:15 | |
---|
Jos haluaa ennustettavuutta ja varmatoimisuutta ja haluaa välttää tilanteen, jossa kompuralla (tai millä tahansa vempeleellä) sattuu olemaan huono päivä, plugarilla pääsee mukavasti maaliin. Fiiliksen kannalta tilanne voi toki olla toinen. Suurin osa plugareista kuulostaa nykyään ihan älyttömän hyviltä. Ei minun siis tarvitse mitään todistaakaan, kun todennäköisyys puhuu puolestaan. -Humanoid |
washburn 21.08.2023 07:48:09 | |
---|
Live long and Prosper |
askomiko 21.08.2023 11:17:08 | |
---|
Onpa varsin kova ale. |
Nick Leeson 27.08.2023 13:46:27 | |
---|
Mikael: Kyllä varmaan suurin osa merkittävissä määrin masterissa käytetyistä kompuroista on kyllä mallinnettu plugareiksikin. Sinänsä mun mielestä etenkin masterissa oleellisinta on se kompressorin varsinainen toiminta, eikä niinkään yksilölliset komponenttitason erot mitä etenkin ikääntyvissä analogilaitteissa ilmenee. Tuo on varmasti näin, tosi juttu maallikonkin korvaan. Rauta vanhenee ja niin komponentitkin ja voi alkaa yskiä pidemmän päälle. Jos pluginneissä on kehitettynä rautaa vastaavat algoritmit vai mitä ne nyt onkaan ja käyttää hyvän tietokoneen suoritustehoja, päästään varmaan samaan lopputulokseen. Ellei jo parempaankin. Taidampa jättää tuon rautahömpötyksen sikseen ja keskittyä huippuplugareihin. Yhden rautakompuran hinnalla saa ison pinon plug innejä. Yksi kysymys - mitä plug inniä käytätte master outissa, mikä tai mitkä ovat suosikkisi ? Yksi vai useampi ? |