Aihe: RME FF800 ja Windows 11
1 2
Muovinen
04.08.2022 10:45:38

Onko kellään muulla tätä yhdistelmää ja toimiiko se?

Itse en ole saanut vielä näitä keskustelemaan sujuvasti keskenään. Joko FF näkyy Win asetuksissa mutta ei Reaperin asetuksissa tai toisinpäin. Joka tapauksessa Reaperissa ei liiku mitään sisään eikä ulos. Olen jumpannut ASIO ajureita, Firewire ajureita ja device manageria ees taas. Koneen päivityksen yhteydessä piti päivittää myös wanha PCI FW-kortti, koska ei noita PCI slotteja ole enää tuossa uudessa emossa.

Koneen speksit jos niistä on apua:
Windows 11 ja uusin Reaper
AMD Ryzen 7 5700X processor
DDR4 3600 MHz CL16 32Gt RAM
1Tb M.2 SSD system drive
STARTECH 2-PORT PCIE FIREWIRE/400 CARD WIN/MAC (TI chips)
Nvidia Geforce GT-710 GPU
Henri Henri Olavi
04.08.2022 11:17:46 (muokattu 04.08.2022 11:23:33)
Oletko kokeillut tätä?:

"Firewire support officially ended with Windows 10 1909. But many people are still able to use it, including on Windows 11 using the Legacy driver for Firewire (not the driver for your FF800, which it looks like you already have correctly installed)
Here's a link with some good info on doing it:

https://www.studio1productions.com/Articles/Firewire-1.htm

I posted this on the Steinberg forum with a screen cap to show what you need to do after downloading the driver from the link on the page above:

https://forums.steinberg.net/t/uad- … lab-10-latency/750016/35?u=sf_green "

Ilmeisesti olet, koska sanoit jumpanneesi ajureita. Joku kirjoitti näin:

"Goto Device Manager
Removed all sound devices by uninstalling drivers and NOT ticking the remove drivers from the system.
Reboot without reinstalling."
Aum Trayambakam Yajamahe Sugandhim Pushtivardhanam Urva Rukamiva Bandhanaan Mrityor Mokshiye Maamritat
Muovinen
04.08.2022 11:53:52

Henri Henri Olavi: Oletko kokeillut tätä?:

"Firewire support officially ended with Windows 10 1909. But many people are still able to use it, including on Windows 11 using the Legacy driver for Firewire (not the driver for your FF800, which it looks like you already have correctly installed)
Here's a link with some good info on doing it:

https://www.studio1productions.com/Articles/Firewire-1.htm

I posted this on the Steinberg forum with a screen cap to show what you need to do after downloading the driver from the link on the page above:

https://forums.steinberg.net/t/uad- … lab-10-latency/750016/35?u=sf_green "

Ilmeisesti olet, koska sanoit jumpanneesi ajureita. Joku kirjoitti näin:

"Goto Device Manager
Removed all sound devices by uninstalling drivers and NOT ticking the remove drivers from the system.

Reboot without reinstalling."

Joo, mulla oli juuri nuo linkit käytössä. Siellä tosin mainittiin sitten Win11 kohdalla, että nimenomaan EI käytetä Legacy Drivereitä, joten en ole käyttänyt. Ehkä pitäisi silti kokeilla sekin, kun ei näistä koskaan tiedä. Tuota viimeistä kikkaa en liene kokeillut.
Muovinen
11.08.2022 12:37:30

Ei tahdo löytyä staminaa tapella näiden vehkeiden kanssa. Sormi liipasimella Focusrite Clarett+ 4Pren kohdalla. Saisin ainakin saman kanavamäärän mitä nyt FF800 kanssa on käytössä. Onko Clareteista kokemuksia?
Antti1
11.08.2022 13:10:04
Muovinen: Onko Clareteista kokemuksia?

Mulla on se suurin usb-malli toiminut ongelmitta. Etuasteissa voisi olla vahvistusta hieman enemmänkin, mutta olen pärjännyt omiin tarpeisiini noillakin.
Muovinen
11.08.2022 13:57:29

Antti1: Mulla on se suurin usb-malli toiminut ongelmitta. Etuasteissa voisi olla vahvistusta hieman enemmänkin, mutta olen pärjännyt omiin tarpeisiini noillakin.

Mulla on ISA two etuaste lauluja ja muita tärkeimpiä lähteitä varten ja Firefacen etuasteitakin pystynee hyödyntämään standalonena. ADATiin sitten Behkun purkki kiinni ja ART MPA jääkin siinä vaiheessa ehkä vähän ylimääräiseksi. Kai se pitää vaan Clarett tilata tärskäyttää.
Jucciz
15.08.2022 03:08:02
Muovinen: Mulla on ISA two etuaste lauluja ja muita tärkeimpiä lähteitä varten ja Firefacen etuasteitakin pystynee hyödyntämään standalonena. ADATiin sitten Behkun purkki kiinni ja ART MPA jääkin siinä vaiheessa ehkä vähän ylimääräiseksi. Kai se pitää vaan UFX+ tilata tärskäyttää.

Jos vaan jostain hyllystä löytyy siis. Aika nihkeä on saatavuus monin paikoin.
Henri Henri Olavi
15.08.2022 08:36:02
Jucciz: UFX+

Onkos tuo about sama kuin FF800, mutta sekä USB- että TB2 -liitännöillä?
Aum Trayambakam Yajamahe Sugandhim Pushtivardhanam Urva Rukamiva Bandhanaan Mrityor Mokshiye Maamritat
Muovinen
15.08.2022 10:12:47

Jucciz: UFX+

Todella nihkeää. Myös lompakon kannalta.
Jucciz
18.08.2022 04:04:04
Henri Henri Olavi: Onkos tuo about sama kuin FF800, mutta sekä USB- että TB2 -liitännöillä?

Fyysisesti samankokoinen ja toki toimintaperiaate vanha tuttu, mutta kyllä tuossa sisuskalut on kokonaan eri: ei sen nyt täysin yllätyksenä pitäisi tullakaan, kun ottaa huomioon, että FF800 julkaistiin 2004 ja UFX+ puolestaan 2017, ja on RME:n mukaan täälläkin hetkellä heidän lippulaivamallinsa.

Pikaisesti eroina on ainakin kaksi erillistä kuulokelähtöä (mainio yhden asiakkaan sessioissa kun ei tartte erillistä kuulokevahvistinta), havainnollinen värinäyttö reaaliaikaisella joka kanavan I/O-tasomittaroinnilla, todella kaivattu volume-säätö myös monitoreille, kokonaan uudet etuasteet, efektien (kompura, eq, kaiku) käytön mahdollisuus kuunteluissa eli TotalMix FX, MIDI-liitännät myös etupaneelissa, kaksi linjatuloa enemmän (FF800:ssa kanavat 7 ja 8 olivat jaetut vastaavan numeroisten mikkietusten kanssa), AES/EBU-liitäntä, MADI-tuki, line out 1 ja 2 ovat XLR-liittimillä, USB-äänitysmahdollisuus... sen sijaan S/PDIF-liitäntä on poistunut.

FF800 on edelleen mainio vehje, mutta omalla kohdalla tulevaisuuden yhteensopivuus alkoi vähän huolettaa, joten katsoin järkevimmäksi päivittää sekä kone että äänirauta samalla kertaa uusimpaan, mitä saa. Ja pakko myöntää, että kyllä nuo muutamat päivitykset ainakin omalla kohdalla tosi tervetulleita ovat.
Henri Henri Olavi
18.08.2022 10:29:24
Jucciz: Fyysisesti samankokoinen ja toki toimintaperiaate vanha tuttu, mutta kyllä tuossa sisuskalut on kokonaan eri: ei sen nyt täysin yllätyksenä pitäisi tullakaan, kun ottaa huomioon, että FF800 julkaistiin 2004 ja UFX+ puolestaan 2017, ja on RME:n mukaan täälläkin hetkellä heidän lippulaivamallinsa.

Pikaisesti eroina on ainakin kaksi erillistä kuulokelähtöä (mainio yhden asiakkaan sessioissa kun ei tartte erillistä kuulokevahvistinta), havainnollinen värinäyttö reaaliaikaisella joka kanavan I/O-tasomittaroinnilla, todella kaivattu volume-säätö myös monitoreille, kokonaan uudet etuasteet, efektien (kompura, eq, kaiku) käytön mahdollisuus kuunteluissa eli TotalMix FX, MIDI-liitännät myös etupaneelissa, kaksi linjatuloa enemmän (FF800:ssa kanavat 7 ja 8 olivat jaetut vastaavan numeroisten mikkietusten kanssa), AES/EBU-liitäntä, MADI-tuki, line out 1 ja 2 ovat XLR-liittimillä, USB-äänitysmahdollisuus... sen sijaan S/PDIF-liitäntä on poistunut.

FF800 on edelleen mainio vehje, mutta omalla kohdalla tulevaisuuden yhteensopivuus alkoi vähän huolettaa, joten katsoin järkevimmäksi päivittää sekä kone että äänirauta samalla kertaa uusimpaan, mitä saa. Ja pakko myöntää, että kyllä nuo muutamat päivitykset ainakin omalla kohdalla tosi tervetulleita ovat.

Itse aion mennnä FF800:lla niin pitkään kuin vain sillä voi macOS:n kanssa mennä. Nuo UFX+:n ominaisuudet ovat hyvät. Varmaan sellainen, tai ehkä mieluummin joku TB3-purkki seuraavaksi. Onhan mulla vielä vanha läppäri jossa High Sierra. Se saa tomia sitten FF800:n kanssa varasetupina joskus tulevaisuudessa.
Jucciz
18.08.2022 13:07:16 (muokattu 18.08.2022 13:22:52)
Henri Henri Olavi: Itse aion mennnä FF800:lla niin pitkään kuin vain sillä voi macOS:n kanssa mennä. Nuo UFX+:n ominaisuudet ovat hyvät. Varmaan sellainen, tai ehkä mieluummin joku TB3-purkki seuraavaksi. Onhan mulla vielä vanha läppäri jossa High Sierra. Se saa tomia sitten FF800:n kanssa varasetupina joskus tulevaisuudessa.

Kuulostaa taktiikalta. Ittekin mietin hetken, että olisin pitänyt FF800:n varalaitteena, mutta päädyin kuitenkin myymään kun löytyi kätevästi ostaja. Mulla on lisäksi omassa setupissa tavallaan sisäänrakennettuna varalaite, Fireface UC, joka sekin täysin ulosmitattuna riittää aika moneen projektiin: 18 kanavaa sisään ja ulos riittää jopa studiolive-bändiäänitykseen monessa tilanteessa.

e: ja toki varalaitteen varalaitteena Focusrite Saffire PRO 24 DSP. Saa silläkin 14 ränniä sisään ja parit-kolmet kuuntelut. :D
Jucciz
23.03.2023 13:29:14 (muokattu 23.03.2023 13:35:36)
Lähin sopiva ketju käyttöön. Lippulaivamalli UFX+:n tuotanto jouduttiin viime vuonna lopettamaan komponenttipulan takia, mutta nyt RME:ltä näkyy tulleen uusi malli UFX III, joka ainakin päällisin puolin ja myös spekseiltään vaikuttaa kyllä olevan hyvin pitkälti sama laite kuin UFX+. Ilmeisesti löysivät komponenttitoimittajan, jonka varaan uskalletaan laskea ja saadaan jälleen valmistettua järeää 1U kokoista interfacea ja hyvä niin!

https://www.rme-audio.de/fireface-ufx-3.html
https://www.stpaulssound.fi/rme-fir … e-ufx-iii-aanikortti/p/7RMFFUFXIII/

Hinta sen sijaan pomppasi pikaisella tutkailulla 650 euroa (2899 vs 2249 e), huhheijakkaa! :O
Sinä olet ihan saatanan perseestä ja typerä paskaperse.
-Sir Jöpötin
Torniojaws
01.08.2023 13:18:48 (muokattu 01.08.2023 13:19:50)

Jucciz:
Hinta sen sijaan pomppasi pikaisella tutkailulla 650 euroa (2899 vs 2249 e), huhheijakkaa! :O

"Khyyyylhän me teille tehdään uusilla komponenteilla... katotaas sopiva hinta"

Mutta joo, kun katsoo näitä uudempien interfacejen hintoja, niin ehkä vielä pärjään pari sessiota 2 x FF400:lla + Windows 8.1 :D
Vortech Industrial Death Metal
Jucciz
03.08.2023 18:31:10
Torniojaws: "Khyyyylhän me teille tehdään uusilla komponenteilla... katotaas sopiva hinta"

Mutta joo, kun katsoo näitä uudempien interfacejen hintoja, niin ehkä vielä pärjään pari sessiota 2 x FF400:lla + Windows 8.1 :D

Juu, on kyllä aika huolella lähteneet lapasesta. Toivottavasti saan vedellä UFX+:lla ainakin seuraavat kymmenen vuotta. Jos vaan ehjänä pysyy, en ominaisuuksien puolesta koskaan tule tarvitsemaan parempaa laitetta. Oon kyllä erittäin tyytyväinen.
Ei minun siis tarvitse mitään todistaakaan, kun todennäköisyys puhuu puolestaan.
-Humanoid
Ruutukunkku
14.08.2023 15:41:39 (muokattu 14.08.2023 15:46:58)
Jucciz: Juu, on kyllä aika huolella lähteneet lapasesta. Toivottavasti saan vedellä UFX+:lla ainakin seuraavat kymmenen vuotta. Jos vaan ehjänä pysyy, en ominaisuuksien puolesta koskaan tule tarvitsemaan parempaa laitetta. Oon kyllä erittäin tyytyväinen.

Mulla on kokemusta vain Babyface Pro:sta ja HDPSe -värkeistä, mutta täytyy sanoa, että RME:t on ihan helvetin hyviä vehkeitä! Mieltäni ilostuttaa se, että tavaraa on saatavilla ja vanhoja laitteitakin tuetaan kiitettävästi edelleen.
You are number six
Muovinen
30.08.2023 18:32:27

Sen verran alkuperäiseen aiheeseen palatakseni raportoin, että Clarett on kyllä hyväsoundinen purkki mutta ei pärjää vakaudessa RME:lle. Firefacella en koskaan huomannut poksauksia tai pieniä napsauksia mutta nykyään niitä tulee aika tasaiseen tahtiin. Jostain syystä ADAT-etuaste tipahtaa kai välillä kyydistä ja tekee tällöin napsauksen aivan äänitykseen asti. Myös yksi vokaaliklippi korruptoitui käyttökelvottomaksi, mitä ei ole koskaan ennen tapahtunut mutta jota en myöskään voi varmaan suoraan laittaa Clarettin syyksi.
Antti1
30.08.2023 20:28:24
Onko i/o letkut molemmat kiinni tai jopa wc? Mulla ei ole ollut tuollaista ongelmaa ikinä.
Vessajono
23.10.2023 11:05:44
Lainaan ketjua ku kuitenkin kyse samasta vehkeestä, vaikkakin eri käyttötarkoituksesta.

Pitäis nimittäin saada vähän laajennettua Babyface Pron i/o:ta ja kun kasisataset Firefacet alkaa kuitenkin olla halpaa kuin saippua, niin rupesin miettimään, että olisko vaihtoehto käyttää sellasta, mutta pelkkänä etarina ja muuntimena? Sitähän kuitenkin pystyy käyttämään standalonena eikä se nyt paskan kuuloiseksi ole muuttunut pelkästään sen takia, että käytetty väylä on historiaa. Jos olisin rahasta tehty, niin ostaisin UCX kakkosen ja rakentaisin setupin sen ympärille, mutta valitettavasti en ole.

Konffaamiseen ilmeisesti tarvitaan jotain vanhempaa roinaa, mitä kyllä löytyy yhden Jeesuksen vanhan MacBook Pron muodossa, mutta onko tässä suunnitelmassa noin ylipäätään mitään järkeä tai jotain miinoja, joihin ajaa jo ensimmäisellä metrillä?
Once is a mistake, twice is a jazz
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)