Aihe: Fender American Standard Stratocaster
1 2 3
jkiva
11.08.2023 11:26:48 (muokattu 11.08.2023 11:35:55)

samiko:
Kyllä niitä "hidden gemejä" tietysti jossain tuolla on, mutta voisiko olla niin että tämä tapaus ei sitä sitten kuitenkaan ole?

Ehkä näin, mutta etenkin noiden 86-87 Am. standardien kohdalla ihmetyttää jos näin ei ole ne kun on vielä aitoa puuta, body on hieman erilainen CBS-mallinen kuin uudemmissa Yngwien-speksaamissa. valmistusmäärät on pieniä ja sarjanumerotkin normaalikaavasta poiketen "persiillään".

Ja selvyydeksi, itselläni ei tuollaista ole, saati mitään muutakaan Fenderiä. Ovat turhan kalliita omaan makuuni :-)

EDIT: ja silloin 80-luvun lopulla parikymppisenä Fenkut ylipäätään oli tunkkainen tuulahdus menneestä, Jacksonit, Charvelit ja Kramerit oli paljon coolimpeja. Ja me köyhemmät jouduttiin tyytymään Tokaihin tai Ibaneziin. :-)
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
makoskela
11.08.2023 12:45:43
Palatakseni tuosta varsianiseen aiheeseen, niin edelleenkin käsitykseni on, että ne 86-89 American Standardit on puupuristeillekin oikein "ei kovin monesta palasta" leppää ilman pintaviiluja, joka puoltaa edelleen niiden ainesta tulevaan arvonnousuun. Vai?

Minulla on kaksi tällaista soitinta; molemmissa rungot yhdestä puusta (leppää) ilman viiluja. Uskoisin, että ovat hyviä hankintoja =)
"It's a long way to the top if you wanna rock and roll"
jkiva
11.08.2023 13:38:03

makoskela: Minulla on kaksi tällaista soitinta; molemmissa rungot yhdestä puusta (leppää) ilman viiluja. Uskoisin, että ovat hyviä hankintoja =)

Hienoo!! Arvonnousua odotellessa... :-)

Mitä muuten tykkäät siitä toisessa tone-potikassa olevasta TBX Treble Bass Expanderista? Tuo kuulostaa varsin mielenkiintoiselta ratkaisulta. Voin kuvitella, että moni voi olla sen kanssa ihmeissään jos ei tiedä miten se toimii ja kuvittelee siinä olevan perinteisen tonen. Itse en ole tätäkään päässyt kokeilemaan.
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
makoskela
11.08.2023 14:24:34
jkiva: Hienoo!! Arvonnousua odotellessa... :-)

Mitä muuten tykkäät siitä toisessa tone-potikassa olevasta TBX Treble Bass Expanderista? Tuo kuulostaa varsin mielenkiintoiselta ratkaisulta. Voin kuvitella, että moni voi olla sen kanssa ihmeissään jos ei tiedä miten se toimii ja kuvittelee siinä olevan perinteisen tonen. Itse en ole tätäkään päässyt kokeilemaan.

En käytä TONEa yleensä ollenkaan ja TBX:n pidän 0-asennossa. Ei aiheuta suuriakaan värinöitä.
"It's a long way to the top if you wanna rock and roll"
discominister
11.08.2023 17:58:30
jkiva: Hienoo!! Arvonnousua odotellessa... :-)

Minullekin on on Fender American Standard Stratocaste 1996 ja oli aikamoinen löyty lukea, että tässä on ylipäätään joku tollanen TBX-piiri. Olen vähän allerginen liian kirkuville kitarasoundeille ja sellaisen tuosta toden teolla saa kun laittaa tonen nolliin kymppiin eli ohitukselle. Ei mun juttu, mutta jos soittelisin enemmän roketirollia tallamikillä, voisi olla hyvä.
Gypsy
11.08.2023 18:05:01
discominister: Minullekin on on Fender American Standard Stratocaste 1996 ja oli aikamoinen löyty lukea, että tässä on ylipäätään joku tollanen TBX-piiri. Olen vähän allerginen liian kirkuville kitarasoundeille ja sellaisen tuosta toden teolla saa kun laittaa tonen nolliin kymppiin eli ohitukselle. Ei mun juttu, mutta jos soittelisin enemmän roketirollia tallamikillä, voisi olla hyvä.

Tuo kuvailemasi kuulostaa kyllä enemmän Fenderin No load -tonelta. TBX ei toimi noin.
Aamen
73nd3r
11.08.2023 20:10:57
makoskela: Minulla on kaksi tällaista soitinta; molemmissa rungot yhdestä puusta (leppää) ilman viiluja. Uskoisin, että ovat hyviä hankintoja =)

Varmasti hyviä kitaroita, mutta muistelen kuitenkin maailman musaneteistä jossain ihan FMIC:n (työntekijöiden) suusta lainattuna että tuotantomallien runkoja ei yhdestä palasta tehty missään vaiheessa. Itse en ole kovasti tonewood-uskova joten mulle on ihanan sama saundin kannalta onko yks, kaks vai kolme palikkaa.

Fender kyllä suitsuttaa tonewood-ideaansa kiitettävästi markkinoinnissa, linjalla kitaroita tehdään siitä mitä on sopivasti ja kustannustehokkaasti saatavissa. Toi ekalla sivulla oleva kuva, veikkaisin meksikolaisten kitaroiden alkuolioksi.
Gypsy
12.08.2023 05:04:03 (muokattu 12.08.2023 05:29:47)
73nd3r: Fender kyllä suitsuttaa tonewood-ideaansa kiitettävästi markkinoinnissa, linjalla kitaroita tehdään siitä mitä on sopivasti ja kustannustehokkaasti saatavissa. Toi ekalla sivulla oleva kuva, veikkaisin meksikolaisten kitaroiden alkuolioksi.

Oli kuva mistä tahansa, niin älä vaan yritä sanoa, ettei American Standardeissa tuollaista ole ollut. Olen aikoinaan nähnyt parikin tuollaista hiottavan ja tuosta löytyi heti hakemalla yksi kuuden palan kokemus: https://www.strat-talk.com/threads/ … ody-american-standard-strat.529513/

Sieltä löytyy muuten maininta siitäkin, että Fender yritti tätä joskus kiistää ja totta on. Fenderiltä jossain kohtaa sanottiin jopa, että American Standardeissa ei ole ollut viilua koskaan. Koijarifirma.
Aamen
Gypsy
12.08.2023 05:10:34
https://edroman.com/techarticles/betterstrat.htm

"Personally I don't approve of this method of guitar building unless of course the guitar is being sold inexpensively."

Asiaa.
Aamen
73nd3r
12.08.2023 14:38:29
Gypsy: älä vaan yritä sanoa, ettei American Standardeissa tuollaista ole ollut

En löydä tuollaista kirjoittaneeni.

Gypsy: Koijarifirma.

Niitä ne on kaikki, pahaa tavaraa sorvaamalla ryöväävät köyhän soittajan viimeisetkin äyrit.
Gypsy
12.08.2023 14:43:18
73nd3r: En löydä tuollaista kirjoittaneeni.

Niin en väittänytkään.

Niitä ne on kaikki, pahaa tavaraa sorvaamalla ryöväävät köyhän soittajan viimeisetkin äyrit.

Päätit sitten ihan lapselliseksi heittäytyä.
Aamen
Gypsy
12.08.2023 15:10:46
Olisi ihan reilua kertoa, mikä se oikea konstruktio on, niin asiakas saa itse päättää, onko sillä väliä. Ei tulisi tällaisia pettymyksiä:

"I decided to sand off the factory finish of a year 2000 Fender American Standard Telecaster ... it was black and I was thinking of a nice, natural finish look! After I got the front and rear down to the wood, it looked as if it were made from a single piece (reportedly Alder). I was stoked!

BUT as I sanded down the sides, I found the real truth! Five (yes 5!) slabs glued together with a top and bottom 1/16" veneer!!

Fender puts a brown colored sealer around the edges to help mask the slabs, too. They can easily do this type of construction with sunburst and translucent finishes and you couldn't tell.

It was a very disappointing experience."
Aamen
Cosmic Ted
12.08.2023 18:08:04 (muokattu 12.08.2023 18:08:27)
Gypsy: https://edroman.com/techarticles/betterstrat.htm

"Personally I don't approve of this method of guitar building unless of course the guitar is being sold inexpensively."

Asiaa.

Sääli, että perikunta pitää edelleen näitä törkysivuja pystyssä. Ed Roman tunnetaan lähinnä PRS-väärennöksistä ja siitä, että mielipiteet eri brändien erinomaisuudesta muuttuivat sen mukaan, minkä edustuksen oli milloinkin onnistunut sössimään.

American Standard on parhaimmillaan keskinkertainen Fender. Ei niissä mitään taianomaista ole, jos muuta uskoo, niin kannattaa hankkia vähän enemmän kokemusta erilaisista vaihtoehdoista.

Tämän pökäleen suoltaja kauppaa nykyäön soittimia Kitarapajan palveluksessa: https://web.archive.org/web/2001042 … tp://www.backline.fi/artikkeli.html

Sieltä löytyy "totuuksia" American Standardeistakin. Toivottavasti kirjoittaja on rehellinen asiakkailleen.
Gypsy
12.08.2023 18:26:29 (muokattu 12.08.2023 19:16:34)
Cosmic Ted: Sääli, että perikunta pitää edelleen näitä törkysivuja pystyssä. Ed Roman tunnetaan lähinnä PRS-väärennöksistä ja siitä, että mielipiteet eri brändien erinomaisuudesta muuttuivat sen mukaan, minkä edustuksen oli milloinkin onnistunut sössimään.

American Standard on parhaimmillaan keskinkertainen Fender. Ei niissä mitään taianomaista ole, jos muuta uskoo, niin kannattaa hankkia vähän enemmän kokemusta erilaisista vaihtoehdoista.

Tämän pökäleen suoltaja kauppaa nykyäön soittimia Kitarapajan palveluksessa: https://web.archive.org/web/2001042 … tp://www.backline.fi/artikkeli.html

Sieltä löytyy "totuuksia" American Standardeistakin. Toivottavasti kirjoittaja on rehellinen asiakkailleen.

Ed Romanin taustoista tiedän kyllä paljonkin, mutta se muu ei liity oikeastaan millään tavalla siihen, että tuossa se on täysin oikeassa, oli hänen motiivit mitkä tahansa.

Ja mitä tuohon rehellisyyteen tulee, niin en puhu nyt tuosta mainitsemastasi tyypistä, mutta noin yleisesti, ihmiset, ainakin 98 % on valmiita tekemään todella kamalia asioita, kunhan rahaa tulee, oma ura etenee tai muuta sellaista, välittämättä toisesta pätkääkään. Minä arvostan tuota jäljellejäävää osaa.

On nimittäin sellaisiakin soitinkauppiaita, jotka sanovat asiakkaalle, että tämä on oikeasti ihan paska.
Aamen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)