Aihe: Mozartin Lontoon nuottivihko
1
Rut
07.12.2023 16:43:23
Mielenkiintoisen tekstin olet kirjoittanut (vaikkein ihan kokonaan, näin rehellisesti, jaksanut lukea).

Olen kiehtoutunut juuri Mozartin teoksista. Hupsahdin ihan niin kuin sattumalta niihin. Otin nimittäin pianotunteja jopa 18-vuotiaaksi asti, ja kun lopetin, minulla jäi yksi sonaatti kesken. En muistanut enää kenen sonaatti se oli, ja lokakuussa tänä vuonna, poimin sen uudestaan esille. Päätin jostain syystä jatkaa sen soittoa, ja olin kuin vangittu. Ihmettelin, miksi en ollut aikaisemmin jatkanut sen soittoa. Miksi olin jättänyt pianonsoiton sivuun melkein 18. vuodeksi. Jonain päivänä marraskuussa otin selvää kenen kirjoittama tämä sonaatti oli, ja eiköhän se ollut Mozartin 16. pianosonaatti.
Nyt minulla on vain Rondo jäljellä, ja pientä hiertämistä, että saan sen kokonaisuudessaan sujuvaksi, myös kaikki vahvuudet mukaan lukien.
Vangittava tyyli on vienyt ihan jalat alta. Olen kuunnellut muita Mozartin pianolle suunnatuja teoksia youtubesta, ja paikalle kolahti Klára Würtzin levyttämä kokonaisuus, oliko se 19:sta ensimmäisistä pianosonaateista. Erinoimaisesti soitettu - suosittelen kuuntelemista! https://www.youtube.com/watch?v=Wcg … 4g&ab_channel=BrilliantClassics
Minuun iski varsinkin nro 1, jonka aion ottaa seuraavaksi projektiksi. Kamalan haastava minun taidoilleni, mutta ihanan leikkisä. Hymy tulee aina kun sitä kuuntelen. Tuntuu ihan kuten Mozart vain välillä leikki nuoteilla ja soinnuilla! Sellaista harvoin kuulee klassisessa musiikissa. Oikeastaan harvemmin ylipäätänsä musiikissa.

Hän oli tosiaankin nero.
Hänen musiikkinsa osuu suoraan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)