Aihe: Kitaran maalaus
1
jiitee666
16.07.2023 23:52:00
Morjens!

Maalasin pari vuotta sitten skeban kilikolilla ja pinnasta tuli suoraan sanottuna paska. Kellertävä, epätasainen ja halkeileva. Nyt pitäisi kitara maalata uusiksi mutta tilojen puutteen vuoksi spray-/ruiskumaalaus ei ole mahdollista ja ajattelin kysyä että onko jollain kokemuksia kitaran sivellin- tai telamaalauksesta? Saako tasaisen jäljen olematta ammattimaalari? Kysyisin myös että mitä maalia suosittelette tähän hommaan, itsellä ollut mielessä Teknoksen Futura Aqua 90 kun töistä saisin purnukan mukaan puoli-ilmaiseksi ja sävyjäkin löytyy joka tilanteeseen. Maalin täytyy olla vesiohenteinen sillä maalaisin joko parvekkeella tai sisätiloissa ja taidan jättää imppailuhommat paremmin osaaville.
basisti1971
17.07.2023 08:52:59
Moi.

Painoin varoitusta josko modet siirtävät "elektroniikka ja soitinrakennus" alafoorumille jonne paremmin sopii.

jiitee666: ...onko jollain kokemuksia kitaran sivellin- tai telamaalauksesta?

On kokemusta.

jiitee666: Saako tasaisen jäljen olematta ammattimaalari?

Ehdollinen saa on vastaus.
Vaikkei ammattilainen tarvitsekaan olla, vaatii tietysti levitysmenetelmien ominaisuuksista kokemusta ja taitoa.

jiitee666: Kysyisin myös että mitä maalia suosittelette tähän hommaan, itsellä ollut mielessä Teknoksen Futura Aqua 90 kun töistä saisin purnukan mukaan puoli-ilmaiseksi ja sävyjäkin löytyy joka tilanteeseen.

Jos/kun puoli-ilmaista on, kehotan kokeilemaan.
Toisin kuin perinteisessä instrumenttimaalauksessa jossa harvoja poikkeuksia lukuunottamatta luotetaan levitystavasta riippumatta siihen että maalipinnan voi hioa ja kiillottaa lopulliseen kuosiinsa, "kertalaakista" valmista pintaa tuottavilla maaleilla joutuu yleensä maalin valitsemaan pintajännityksen perusteella.
Jos maali kuivuu niin kovaksi että pinnan voi hioa ja kiillottaa, helpottaa tuo hyvän pinnan saavuttamista vaikka hiominen ja kiillottaminen tietysti vievät rutkasti enemmän aikaa kuin itse värjäys.

jiitee666: Maalin täytyy olla vesiohenteinen sillä maalaisin joko parvekkeella tai sisätiloissa ja taidan jättää imppailuhommat paremmin osaaville.

Tuo vesiohenteisuusvaatimus saattaa kasata rankkojakin esteitä helpon maalaamisen tielle, itse olen pyrkinyt välttämään vesiohenteisia maaleja esineiden maalauksissa niin pitkälle kuin mahdollista.
Rakennus- ja rakennemaalauksissa olen vesiohenteisiakin käyttänyt kohtuullisella menestyksellä.

T:Samuli
mhelin
17.07.2023 15:38:57
Kyllähän nitrolakan spraypullosta voi helposti suihkuttaa näin kesällä myös ulkona ihan missä vaan on tilaa (isolla parkkipaikalla tms.), se kuivuu tosi nopeasti eikä ilmastoinnista tarvitse huolehtia (tuulen suunta kannattaa ottaa huomioon).
Kefiiri
18.07.2023 13:44:26
mhelin: Kyllähän nitrolakan spraypullosta voi helposti suihkuttaa näin kesällä myös ulkona ihan missä vaan on tilaa (isolla parkkipaikalla tms.), se kuivuu tosi nopeasti eikä ilmastoinnista tarvitse huolehtia (tuulen suunta kannattaa ottaa huomioon).

Liian ankaralla helteellä voi tulla appelsiinipintaa kun lakka kuivuu jo ilmassa ennen kuin osuu kitaraan.
En ole musiikin asiantuntija.
ruma
18.07.2023 14:15:51
Lateksilla saanee kohtuuvaivalla hyvän pinnan. Mutta toisaalta, relikoituu varmasti nopeasti.
Ehdottomasti ehkä.
73nd3r
18.07.2023 15:05:27
basisti1971: itse olen pyrkinyt välttämään vesiohenteisia maaleja esineiden maalauksissa niin pitkälle kuin mahdollista.

Mulla on ihan sama ajatus (mahdollisesti ajatusvamma). Siitä huolimatta että esim. autoissa on jo pidempään käytetty vesiohenteisia maaleja.

Kitaraa vaikka tolla aloittajan mainitsemalla Futuralla maalatessa pohjatyö on kaikki kaikessa, se kun ei taida ajankaan kanssa kuivua riittävästi kiillotusta varten.
Eli lopullinen pinta on se 90-kiiltoinen kaikilla alustöistä periytyvillä röpelöillä.

mhelin: Kyllähän nitrolakan spraypullosta voi helposti suihkuttaa näin kesällä myös ulkona ihan missä vaan on tilaa

Huonona puolena tuossa on tuulentuomat roskat ja pölyt. Ja lokinpashat yms. Parkkipaikkoja kyllä varoisin, tuuli leijaa sitä spraytä helposti muuallekin kuin tarkoitettuun kohteeseen.
darkus
18.07.2023 18:24:40
73nd3r: Mulla on ihan sama ajatus (mahdollisesti ajatusvamma). Siitä huolimatta että esim. autoissa on jo pidempään käytetty vesiohenteisia maaleja.

Itse käytän vesiohenteisia automaaleja värikerroksina (Mipa WBC) mutta nämä ovat vain värimassaa joka täytyy silti vielä lakata. Automaalarit käyttävät nykyisin 2K akryyliä, itse käytän 2K PU:ta lakkana.
Jeszse
08.08.2023 18:09:30
jkiva: Rautakaupasta kalustemaalia ja lakkaa ja luonnonjouhipensseli (muistaakseni). Niillä vois lähtä kokeileen johonkin puupalaan. Kitaraa en oo maalannu, mutta kalusteita kyl.

Joo, nehän on ihan snadisti eri homma.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
jkiva
08.08.2023 22:35:32

Jeszse: Joo, nehän on ihan snadisti eri homma.

Nii... sitä tarkoitin, että sävytettävällä kalustelakalla saa helpommin tasaista jälkeä, kun se on vähän niinku sitä varten tehty. En näe syytä miksei toimis kitarassakin, jos ei mistään arvo/hifistelyvehkeestä ole kyse.
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
darkus
15.08.2023 13:47:46
jkiva: Rautakaupasta kalustemaalia ja lakkaa ja luonnonjouhipensseli (muistaakseni). Niillä vois lähtä kokeileen johonkin puupalaan. Kitaraa en oo maalannu, mutta kalusteita kyl.

Yks mun kaveri on artesaanipuuseppä ja kyllä nekin vetää ihan näillä samoilla lakoilla, maaleilla ja petseillä niitten huonekalut ja keittiönkaapit kun mitä soitinrakentajat tykkää käyttää. Paljon nimenomaan 2k tai epoksikamaa ja ruiskulla maalaamossa, ei siel kellään oo aikaa kikkailla jollain siveltimillä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)