Aihe: Relicoitunut vs. relicoitu
1 2 3 4 5
forreal
04.08.2023 17:30:28
abassimo: Pakko tulla takavasemmalta mukaan keskusteluun ja kysyä, että miten auto liittyy mitenkään soittimiin ja niiden pintakäsittelyihin? Tuo autoihin viittaaminen on aina jostain syystä läsnä näissä relic jutuissa ja alkaa käymään suhteellisen vanhaksi.
Auto ja kitara ovat molemmat tämmöisiä käyttötavaroita, joiden hankkimisessa tuotteen ulkonäöllä on varsin suuri merkitys. Ei toki kaikille. Mutta juu, eihän niitä nyt voi millään tavalla kulutustuotteina tai keräilykohteina verrata toisiinsa. Mitä muita käyttötavaroita relikoidaan "paskaan kuntoon" kitaroiden lisäksi? Vaatteita, ... en keksi.
"King Crimson ceased to exist in September 1974, which was when all English bands in that genre should have ceased to exist." (Robert Fripp) "Everyone knows rock attained perfection in 1974. It's a scientific fact." (Homer Simpson)
trih
04.08.2023 19:58:10
No kun on nähnyt modernia farkkumuotia revityillä lahkeilla (jopa keski-ikäiset käyttää), niin en ihmettele, että relikaatit menee kaupaksi :D
WanhaWetäjä
04.08.2023 20:40:14

trih: No kun on nähnyt modernia farkkumuotia revityillä lahkeilla (jopa keski-ikäiset käyttää), niin en ihmettele, että relikaatit menee kaupaksi :D

Hehe...joo, aivan JÄRKYTTÄVÄ muoti-ilmiö tuo revityt farkut joka lienee ilmiönä poistumassa, nuoret plikat ja vanhemmat ämmät kulkevat nykyään sellasissa vermeissä että näkyy p...n ja v...n vakokin ja eihän tuo muoti ihan kaikille vartalotyypeille edes passaa, ei stana mihin tässä ollaan menossa, kulkevat kohta alasti.
Just pari tuntia sitten ihmettelin moista paikallisessa Citymarketissa.

Relikoituihin kitaroihin ei ole mitään tuntumaa saati suhdetta eikä tule, mulla on kitara ja basso 80-luvun alusta joilla on tehty satoja keikkoja, niitä on pidetty hyvin ja eihän niissä mitään ihmeempää relokoitumista ole havaittavissa, kitaran kullatut" osat kulahtaneet kuin myös mikkien reunat.
Jonkun kolhun jäljiltä( en muista minkä) kitarassa on pieni kolo plugin alapuolella ja bassossa lähinnä pientä pintanaarmua joka näkyy tietyssä valossa.
https://muusikoiden.net/dyn/users/70123.jpg

En tiiä, ite tykkään pitää huolta soittimistani, jos joku tykkää valmiiksi paskotuista syystä jos toisesta niin ei se mua haittaa vaikka vähän ihmetyttääkin.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
hallu
04.08.2023 22:20:51
forreal: Auto ja kitara ovat molemmat tämmöisiä käyttötavaroita, joiden hankkimisessa tuotteen ulkonäöllä on varsin suuri merkitys. Ei toki kaikille. Mutta juu, eihän niitä nyt voi millään tavalla kulutustuotteina tai keräilykohteina verrata toisiinsa. Mitä muita käyttötavaroita relikoidaan "paskaan kuntoon" kitaroiden lisäksi? Vaatteita, ... en keksi.

No autoja, vaatteita, moottoripyöriä, buutseja etc. melkolailla kaikenlaisia tavaroita relikoidaan. Mutta relikoinnin taivastelu ei ollut se syy, miksi tämän ketjun aloitin. Tarkoitukseni oli pohtia onko tarkoituksella relikoidulla ja ajansaatossa relikoituneella eroa. Samat jutut ja kommentit tähän on tullut jotka ovat jo monissa muissa ketjuissa esitetty. Turhaan aloitin tämän, ymmärrän sen nyt ja pahoittelen aiheuttamaani häiriötä.
Mukavat Kengät- Hittejä, joita kukaan ei kuuntele
jkiva
04.08.2023 23:00:33

hallu: Tarkoitukseni oli pohtia onko tarkoituksella relikoidulla ja ajansaatossa relikoituneella eroa.

Retro vs. vintage, periaatteessa. Ero löytyy sanakirjasta.
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
BugBadWolf
04.08.2023 23:19:12
hallu: ...pahoittelen aiheuttamaani häiriötä.

Ei kannata. Olet tarjonnut kaikille erinomaisen tilaisuuden paljastaa itsestään asioita. Unohtamatta tietenkään sitä, että vanheneva nukkemestarikin sai vielä kerran tanssittaa sätkyukkojaan.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Mikko1978
05.08.2023 07:22:45
forreal: Auto ja kitara ovat molemmat tämmöisiä käyttötavaroita, joiden hankkimisessa tuotteen ulkonäöllä on varsin suuri merkitys. Ei toki kaikille. Mutta juu, eihän niitä nyt voi millään tavalla kulutustuotteina tai keräilykohteina verrata toisiinsa. Mitä muita käyttötavaroita relikoidaan "paskaan kuntoon" kitaroiden lisäksi? Vaatteita, ... en keksi.

Tässä paskotaan mööpeleitä. Jonnet ei varmasti ymmärrä tätäkään. Pitäisi olla joku tasavärinen muovikalvo pinnassa, niin siinä olisi täydellisyys:

https://www.youtube.com/watch?v=X2AU-9Vc2Ro

Ja voitteko kuvitella, että joku liuottaa hemmetin kalliin kengän täydellisen pintakäsittelyn pois ja värjää tilalle paskotun likalaikukkaan värjäyksen:

https://www.youtube.com/watch?v=MFYk93ddg9k
Penasol
05.08.2023 08:13:33

Relikoidut soittimet vaikuttaa yhä kiinnostavammalta. Ei siksi, että sellaista itselleni hinkuisin, vaan siksi, että näyttää ns. herättävän tunteita.
En tiiä saatana
Kefiiri
05.08.2023 09:00:11 (muokattu 05.08.2023 09:00:54)
Penasol: Relikoidut soittimet vaikuttaa yhä kiinnostavammalta. Ei siksi, että sellaista itselleni hinkuisin, vaan siksi, että näyttää ns. herättävän tunteita.

Toki relikointi tunteita herättää ja monesta syystä. Jos kaikki relikointi tehtäisiin uskottavan näköisesti, tuskin vaivaisin asialla päätäni sen enempää. Se, että soitin on kuluneen näköinen, ei haittaa vaikka en sitä erityisesti tavoittelekaan. Mutta se, että relikointi tarpeettoman usein on belt sanderilla tehdyn näköistä, aiheuttaa lievää inhon väristystä kun termi "relikointi" mainitaan.
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
05.08.2023 09:25:14
Penasol: Relikoidut soittimet vaikuttaa yhä kiinnostavammalta. Ei siksi, että sellaista itselleni hinkuisin, vaan siksi, että näyttää ns. herättävän tunteita.

Uskon relikoinnin nostavan tunteita siksi, että se osuu yhteen ihmiskunnan perustavinta laatua olevaan ajatukseen siitä, että ihmisen tulee hallita kaikkea..... luontoakin. Aina on ollut niitä joiden mielestä kauneinta on siellä missä asiat ovat kontrollissa (puhtaat seinät, suoralinjaiset puutarhat, uusi maalipinta, etv. se on ihmisen käden jälki ). Sitten on meitä, joiden mielestä kauneinta on siellä missä asiat eivät ole aivan kontrollissa (asfaltin päpi puskeva kukkanen tai greffitin sotkema rappaus murenemassa tiiliseinän päältä, tai ruosteinen esine, etc.).

Sitten tulee relikoija ja luo pintakäsittelyn, joka jäljittelee sitä kuin itse entropia olisi maalannut mestariteostaan, ihmisen hallinta on poissa....... mutta ei se olekaan, se ei olekaan syntynyt sattumalta, sitä ei tehnytkään mestarientropia, vaan joku ihminen!?!? sehän on kuin jumalan pilkkaa!!!! ei siihen ole helppo suntautua. Entäpä määrän ja laadun kysymys sitten? jos kulutettu kitara kuluu käytössä, niin miten sitä entistetaan? saanko jotakin vähemmän ostaessani kulunutta? etc.....? kysymyksiä, kysymyksiä vailla vastausta. Joidenkin mielestä se on kaunis toisten mielestä, se on ihan sama tekikö sen entropia vai ihminen, kolmannet vaativat totuutta, asioiden pitää olla sitä miltä näyttävät tai näyttää siltä mitä ovat.

Relikointi rikkoo näitä kaikkia konventioita, totta kai se herättää tunteita, koska se herättää niin perustavanlaatuisia kysymyksiä maailmasta ja sen olemuksesta. Esineet eivät ole vain esineitä, niiden on sovittava meidän maailmankuvaamme.
Mukavat Kengät- Hittejä, joita kukaan ei kuuntele
samiko
05.08.2023 11:37:19 (muokattu 05.08.2023 11:38:54)
hallu: Uskon relikoinnin nostavan tunteita siksi, että se osuu yhteen ihmiskunnan perustavinta laatua olevaan ajatukseen siitä, että ihmisen tulee hallita kaikkea..... luontoakin. Aina on ollut niitä joiden mielestä kauneinta on siellä missä asiat ovat kontrollissa (puhtaat seinät, suoralinjaiset puutarhat, uusi maalipinta, etv. se on ihmisen käden jälki ). Sitten on meitä, joiden mielestä kauneinta on siellä missä asiat eivät ole aivan kontrollissa (asfaltin päpi puskeva kukkanen tai greffitin sotkema rappaus murenemassa tiiliseinän päältä, tai ruosteinen esine, etc.).

Sitten tulee relikoija ja luo pintakäsittelyn, joka jäljittelee sitä kuin itse entropia olisi maalannut mestariteostaan, ihmisen hallinta on poissa....... mutta ei se olekaan, se ei olekaan syntynyt sattumalta, sitä ei tehnytkään mestarientropia, vaan joku ihminen!?!? sehän on kuin jumalan pilkkaa!!!! ei siihen ole helppo suntautua. Entäpä määrän ja laadun kysymys sitten? jos kulutettu kitara kuluu käytössä, niin miten sitä entistetaan? saanko jotakin vähemmän ostaessani kulunutta? etc.....? kysymyksiä, kysymyksiä vailla vastausta. Joidenkin mielestä se on kaunis toisten mielestä, se on ihan sama tekikö sen entropia vai ihminen, kolmannet vaativat totuutta, asioiden pitää olla sitä miltä näyttävät tai näyttää siltä mitä ovat.

Relikointi rikkoo näitä kaikkia konventioita, totta kai se herättää tunteita, koska se herättää niin perustavanlaatuisia kysymyksiä maailmasta ja sen olemuksesta. Esineet eivät ole vain esineitä, niiden on sovittava meidän maailmankuvaamme.

Minä taas uskon herättävän tunteita siksi että osa porukasta ei voi sietää sitä että joku voi tehdä ostopäätöksiä eri tavalla kuin itse ja vielä suuremmalla budjetilla - minä tekisin paaaljon parempia valintoja.

Rinnastan tätä naapurikateudeksi, Homer ja Flanders. Kun naapuri ostaa sen hienon ruohonleikkurin ja itsellä ei ole varaa edes nokittaa niin sehän vasta ketuttaa. Ja mitä se sillä päältäajettavalla leikkurilla edes tekee ku pihakin on pelkkää laattaa. Rupee mahakin kasvamaan ku ei saa liikuntaa ku tuon päällä istuskelee.
The Jack
05.08.2023 11:42:48
Mikko1978: Rolex tuo esiin kantajansa sosioekonomista asiaa tavalla, mihin Casio ei pysty.

Kyllä Casion kanssakin voi olla kovis. Sen sijaan teräksiset Osteri Persetulet ja muut budjettirollet ovat enemmänkin säälittäviä yrityksiä päteä. Näillä yrittävät nousukkaat kätkeä keskiluokkaisuuttaan. Todellinen pleijeri kuten Dimitri Medvedev tai Paavi Fransiscus valitsevat Casion. Titaaniseen G-Shockiin voi hävittää helposti reilut viisitonnia, ja kullattuun limited editioniin paljon enemmän.

https://www.g-central.com/pure-gold-g-shock-for-sale-in-2019/

hallu:
Sitten tulee relikoija ja luo pintakäsittelyn, joka jäljittelee sitä kuin itse entropia olisi maalannut mestariteostaan, ihmisen hallinta on poissa....... mutta ei se olekaan, se ei olekaan syntynyt sattumalta, sitä ei tehnytkään mestarientropia, vaan joku ihminen!?!?

Aika runollinen näkemys. Kitaran relikoituminen syntyy suurimmaksi osaksi väärällä tavalla kuljettamisesta ja säilyttämisesta ei niinkään soittamisesta. Virheettömän nitrolakkapinnan tekeminen on vaikeaa, mutta sen tärveleminen on helppoa.
Kefiiri
05.08.2023 13:29:14 (muokattu 05.08.2023 13:30:02)
samiko: Minä taas uskon herättävän tunteita siksi että osa porukasta ei voi sietää sitä että joku voi tehdä ostopäätöksiä eri tavalla kuin itse ja vielä suuremmalla budjetilla - minä tekisin paaaljon parempia valintoja.

Rinnastan tätä naapurikateudeksi, Homer ja Flanders. Kun naapuri ostaa sen hienon ruohonleikkurin ja itsellä ei ole varaa edes nokittaa niin sehän vasta ketuttaa. Ja mitä se sillä päältäajettavalla leikkurilla edes tekee ku pihakin on pelkkää laattaa. Rupee mahakin kasvamaan ku ei saa liikuntaa ku tuon päällä istuskelee.

Juu olemme ymmärtäneet että näet asian noin. Varmaan tuollaistakin ajattelumallia on.
ituvirtanen
05.08.2023 16:59:22

The Jack: Kyllä Casion kanssakin voi olla kovis.

Niin no, Casio on hyväksytty NASAn avaruusohjelmaan, Rollea ei.
p130
05.08.2023 21:40:00

ituvirtanen: Niin no, Casio on hyväksytty NASAn avaruusohjelmaan, Rollea ei.

Omega kelpasi sekä jenkeille että neukuille.

Rolexista ei taida olla mainintaa avaruushommissa, vai onko? Bulova kuumodulissa sekä David Scottin ranteessa (joka oli oikeasti Universal Geneve), Scott Carpenterin Breitling ja Gagarinin Poljot ovat ne tunnetut Speedmasterin lisäksi.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Kefiiri
05.08.2023 22:53:34 (muokattu 05.08.2023 22:53:48)
Teknisesti ylivoimaisin ei välttämättä ole optimaalinen statussymboli sen paremmin kelloissa kuin kitaroissakaan.
BugBadWolf
05.08.2023 23:05:57
Kefiiri: Teknisesti ylivoimaisin ei välttämättä ole optimaalinen statussymboli sen paremmin kelloissa kuin kitaroissakaan.

Totta. Todellisen rahamiehen Rolls Royce on Silver Shadow kaukaa viime vuosituhannelta.

Tässä yhteydessä kannattanee kuitenkin pohtia sitä, liekö kitara statussymboli, vai työkalu.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Penasol
05.08.2023 23:11:29 (muokattu 05.08.2023 23:11:47)

BugBadWolf: Totta. Todellisen rahamiehen Rolls Royce on Silver Shadow kaukaa viime vuosituhannelta.

Tässä yhteydessä kannattanee kuitenkin pohtia sitä, liekö kitara statussymboli, vai työkalu.

On mietitty. Meikän Landola on kumpaakin. Ei ole relikoitu tai relikoitunut.
En tiiä saatana
Pinewood
05.08.2023 23:26:38
Missä menee aidosti relikoituneen ja epäaidon raja? Onko sellainen kitara aidosti relikoitunut, jos sitä on tarkoituksella kohdeltu huonosti, jotta se siihen tulisi kolhuja, jotta se näyttäisi vanhalta ja kuluneelta? Tiedän tällaisenkin tapauksen.

Entäpä case Jimi Hendrix? Hän poltti kitaransa osana taiteellista performanssia. Jäljelle jääneistä palasista on koottu kitara, joka ainakin jossain vaiheessa oli Dweezil Zappalla. Onko sellainen tietoisesti tuleen sytytetty kitara täysin aidosti relikoitunut? Määritteleekö käytetyn toimenpiteen perimmmäinen tarkoitus relikoinnin aitouden ensisijaisemmin kuin varsinainen käytetty menetelmä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)