Aihe: Studio äänitarkkailu/miksaus
1 2 3
Mikael
07.03.2022 16:39:05

Vähän vanha ketju mut tällainen hyvin perusteltu esitys kuulokkeilla miksaamisesta tuli vastaan niin päätin jakaa:
https://www.youtube.com/watch?v=s4YuXNTCU2Y

Jos Andrew Scheps ei oo tuttu niin kande guuglata.
Fuzz is Clean!
Ziggy Bubba
07.03.2022 18:04:36 (muokattu 07.03.2022 18:04:51)

Hauska nähdä että on muitakin kuulokkeita runsaasti käyttäviä. Jotenkin se kuulokekuuntelu on nykyään niin arkipäivää, aivot tavallaan jo ymmärtävät mm. niiden luoman äänikuvan aika hyvin. Itse siirryn varsin sujuvasti Adam A7:ista HD600:iin kun tulee tarve hiljaiselle työskentelylle. Bassoja miksatessa luotan huomattavasti enemmän kuulokkeisiin kuin oman kämppäni akustiikkaan.
washburn
09.03.2022 18:41:30

Jännä, itse miksaan/masteroin lähes yksistään kaiuttimilla. Tosin akustiikkaan on kiinnitetty paljon huomiota niin studiolla kuin kotistudiollakin. Joskus tulee HD600:lla jotain tsekattua, mut ei varsinaisesti miksattua.
Live long and Prosper
anapena
10.03.2022 00:14:42
washburn: Jännä, itse miksaan/masteroin lähes yksistään kaiuttimilla. Tosin akustiikkaan on kiinnitetty paljon huomiota niin studiolla kuin kotistudiollakin. Joskus tulee HD600:lla jotain tsekattua, mut ei varsinaisesti miksattua.

Sama täällä. Jos rouva on esim. nukkumassa, saatan käyttää sen hetken Staxeja päässäni.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Mikael
10.03.2022 10:14:26

anapena: Sama täällä. Jos rouva on esim. nukkumassa, saatan käyttää sen hetken Staxeja päässäni.

Oh, Staxit pitäis kyllä joskus päästä kokemaan.
Fuzz is Clean!
bangerboi
11.03.2022 02:48:16
Mä luotan HD600:n enemmän kun mihinkään. En oo koskaan tajunnu sitä ajatusta, ettei kuulokkeilla vois miksata tai niihin luottaa. Ihan ehdottomasti voi! Teen ehkä puoliks monnareilla ja puoliks luureilla.
Janne19691
01.04.2022 09:01:44

Aloitan miksausta yleensä luureilla (Beyerdynamic DT770) ja sitten siirryn kaiuttimiin joita on kaksi paria (HIFI 12/2 ja Genelec 1030A). Palaan luureihin välillä tarkistelemaan.

Lisävaihtoehdoksi kiinnostaisi yhden kaiuttimen mono mutta sitten tarvitsisi hommata monitori kontrolleri joka sen mahdollistaisi. Nykyisessä vain kahdet ulostulot.
Rule #1: There are no rules.
oksatboys
01.04.2022 12:56:41

Mulla on jonkin tasoiseksi rutiiniksi muodostunu seuraavanlainen useampia vehkeitä ja tiloja sisältävä metodi:

1. Miksataan studiolla lähikentässä Genelecin 8330 + 7530 -setillä.

2. Vahdetaan jossain vaiheessa Yamahan HS8:n joita kuunnellaan huoneen perällä nojatuolissa vähän lujempaa.

3. Jos alkaa olemaan valmista, niin bounssataan ja kuunnellan Wohlerin räkkimonitorilla, joka simuloi PA:ta = illan fiilistely-kuuntelu, jos siihen on aihetta
https://reverb.com/item/16833592-wo … er-vm-2a-rack-monitor-w-power-cable

4. Mennään kotiin nukkumaan.

5. Kuunnellaan tuoreilla korvilla olkkarissa Gradientin Evidence MK3:lla.

6. Kuunnellaan jossain välissä Sonyn vastamelukuulokkeilla.

7. Kuunnellaan kotona työhuoneessa OR hi-130:lla (=perus hyllyhifikajari). Näitä ajaa Techicsin vahvistin, jossa on bass, treble, loudness ja sub sonic filter. Mietitään tartteeko jotain säädöistä käyttää ja miksi.

8. Kuunnellaan keittiössä kokkauksen ohella monona Fostexin 6301B:llä.

9. Mennään takas studiolle miksaamaan :D
anapena
02.04.2022 01:26:39 (muokattu 02.04.2022 01:29:08)
Janne19691: Aloitan miksausta yleensä luureilla (Beyerdynamic DT770) ja sitten siirryn kaiuttimiin joita on kaksi paria (HIFI 12/2 ja Genelec 1030A). Palaan luureihin välillä tarkistelemaan.

Lisävaihtoehdoksi kiinnostaisi yhden kaiuttimen mono mutta sitten tarvitsisi hommata monitori kontrolleri joka sen mahdollistaisi. Nykyisessä vain kahdet ulostulot.

Mulla on kans 12/2set+55/2 kakkosmonitoreina, ne menee helpommin tukkoon kuin genelecit, niin silloin tietää vähän ohentaa jostain.
Auratonentapaset olen kytkenyt halpaan pikkukuulokevahvariin, joka taasen on kontrollerin kuulokeliitännässä, jonka volapotikka on poikinut, siksi noin. Toisaalta kuulokevahvariin saa näpsästi myös kuulokkeita kiinni, kyseinen behru paskoo hivenen soundia, mutta sen nyt kestää.
Lopuksi saatan vielä striimata mixuun puhelimen kautta, silloin se on jo usein toimitettu eteenpäin.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Nick Leeson
30.07.2023 09:57:50 (muokattu 30.07.2023 10:00:51)
Mikael: Vähän vanha ketju mut tällainen hyvin perusteltu esitys kuulokkeilla miksaamisesta tuli vastaan niin päätin jakaa:

Kiitos Mikael linkistä, aina ajankohtainen.
Olen vanhan liiton miehiä ja aina miksannut lähikenttämonitoreilla enkä koskaan ole voinut kuvitellakkaan, että luureilla voi päästä samaan lopputulokseen. Tuo video kyllä todistaa että voi. Hirveää ennakkoluuloa purkamaan lähden tätä suurta muutosta. Miten ihmeessä osaa muuttaa asennetta niin, että luureilla kuulee kaikkien plugareiden ja balanssien määrän ? Jos jollakin on patenttikonstia, otan mieluusti vastaan suurella mielenkiinnolla.Toki luureilla miksatun voi sitten ottaa vertailuun monitorimiksauksen kanssa.Tämän muutoksen onnistuessa voisi kotistudiostani olla muutama onnellinen korvapari.Siispä mistä alkaisin ? Täällä on jo paljon ehdotettu eri luuri merkkejä, mutta mitkä luurit olisivat mielestäsi paras hinta/laatusuhde ? Lähden siitä ajatuksesta, että samoin kuin monitoreiden kanssa pitäisi luurikuuntelun olla mahdollisimman neutraali ?Tämä kyllä täytyy ottaa haltuun, neuvoista kiitollinen - oppia ikä kaikki:)
Mikael
30.07.2023 10:49:11 (muokattu 30.07.2023 10:50:40)

Klassikkovalinta vois olla Sennheiser HD600 tai HD650 ja Sonarworks kalibrointisofta siihen kaveriksi.

Sit vaan iso määrä musan kuuntelua ja opettelua.
Fuzz is Clean!
Nick Leeson
30.07.2023 11:36:45
Mikael: Klassikkovalinta vois olla Sennheiser HD600 tai HD650 ja Sonarworks kalibrointisofta siihen kaveriksi.

Sit vaan iso määrä musan kuuntelua ja opettelua.

Kts. - katsotaan miten äijän käy:))
A.O.K.
30.07.2023 12:23:20 (muokattu 30.07.2023 12:25:24)

Mikael: Vähän vanha ketju mut tällainen hyvin perusteltu esitys kuulokkeilla miksaamisesta tuli vastaan niin päätin jakaa:

Tähän oli mielenkiintoinen pätkä, ja ihan järkevät perustelut. Mulle hankalinta luurien kanssa on jos pitää eq:ta vääntää jollekin yksittäiselle raidalle, siitä tulee yleensä aina ihan karmean kuuloista vaikka luureilla olisinkin tyytyväinen jälkeen. Mutta pitäis varmaan sitäkin harjoitella. Efektien, kompuroiden ja balanssin säätämisessä kuulokkeiden kanssa yleensä pärjään. Varsinaisesti Scheps ei tuossa puhunut eq:n vääntämisestä vaan ylipäätänsä miksaamisesta. Mutta voi olla että tuolla tasolla on lähtöraidat niin valmista tavaraa ettei tartte kuin alapään leikkuria säätää :D
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
Nick Leeson
30.07.2023 12:31:41
A.O.K.: Tähän oli mielenkiintoinen pätkä, ja ihan järkevät perustelut. Mulle hankalinta luurien kanssa on jos pitää eq:ta vääntää jollekin yksittäiselle raidalle, siitä tulee yleensä aina ihan karmean kuuloista vaikka luureilla olisinkin tyytyväinen jälkeen. Mutta pitäis varmaan sitäkin harjoitella. Efektien, kompuroiden ja balanssin säätämisessä kuulokkeiden kanssa yleensä pärjään. Varsinaisesti Scheps ei tuossa puhunut eq:n vääntämisestä vaan ylipäätänsä miksaamisesta. Mutta voi olla että tuolla tasolla on lähtöraidat niin valmista tavaraa ettei tartte kuin alapään leikkuria säätää :D

Mielenkiintoista. Tässä kun on ihan alkutaipaleella koko luurimiksauksen kanssa, niin
ihan kaikki hämmentää, yksi olikin tosiaan tuo Eq:n ruuvaaminen ja muutenkin kompuran, kaikujen, viivieden ja muun plugarisälän suhde. Koska en tiedä onnistuuko yleensäkkään "vanhaa koiraa" opettaa uusille tavoille, niin päädyin Sennheiseria edullisempaan vaihtoehtoon, näin aluksi. Tämä kyllä pärjäsi testissä : https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … ro-80-Ohm-suljetut-stereokuulokkeet

Jostakinhan se on lähdettävä, kiitos kokemuksistasi, se vähän auttaa...
A.O.K.
30.07.2023 12:53:08

Nick Leeson: Mielenkiintoista. Tässä kun on ihan alkutaipaleella koko luurimiksauksen kanssa, niin
ihan kaikki hämmentää, yksi olikin tosiaan tuo Eq:n ruuvaaminen ja muutenkin kompuran, kaikujen, viivieden ja muun plugarisälän suhde. Koska en tiedä onnistuuko yleensäkkään "vanhaa koiraa" opettaa uusille tavoille, niin päädyin Sennheiseria edullisempaan vaihtoehtoon, näin aluksi. Tämä kyllä pärjäsi testissä : https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … ro-80-Ohm-suljetut-stereokuulokkeet

Jostakinhan se on lähdettävä, kiitos kokemuksistasi, se vähän auttaa...

Mulla on noi samat luurit ja tykkään kyllä niistä. Sonarworx oli mulla jonkin aikaa käytössä kun oli joku ilmainen kokeilu siihen, ja se kyllä auttoi. Siinä oli valmis eq-käyrä noille luureille, kuten tietysti monille muillekin. Pitäis varmaan ostaa se itelle.
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
Mikael
30.07.2023 13:10:10 (muokattu 30.07.2023 19:22:47)

Sonarworksin pelkästään luureille tarkoitettu softa on melko edullinen ja black friday tms -aikoina yleenä tarjouksessa. Tärkeintä on totutella niihin omiin luureihin.

Mulla oli aluksi hankalinta laulun tason, panorointien ja kaikenlaisten tilaefektien annostelun kanssa.
Fuzz is Clean!
Nick Leeson
30.07.2023 13:13:19
Mikael: Sonarworksin pelkästään luureille tarkoitettu softa on melko edullinen ja yleensä black friday tms -aikoina yleenä tarjouksessa. Tärkeintä on totutella niihin omiin luureihin.

Mulla oli aluksi hankalinta laulun tason, panorointien ja kaikenlaisten tilaefektien annostelun kanssa.

Juu, kyllä Sonarworx on ehdoton hankinta ja sitten kun kuuntelu on neutraali, niin siitä

vaan referenssejä kuuntelemaan ja omia tuotoksia mixuilemaan...
Nick Leeson
20.08.2023 12:24:24 (muokattu 20.08.2023 12:27:47)
Ziggy Bubba: Hauska nähdä että on muitakin kuulokkeita runsaasti käyttäviä. Jotenkin se kuulokekuuntelu on nykyään niin arkipäivää, aivot tavallaan jo ymmärtävät mm. niiden luoman äänikuvan aika hyvin. Itse siirryn varsin sujuvasti Adam A7:ista HD600:iin kun tulee tarve hiljaiselle työskentelylle. Bassoja miksatessa luotan huomattavasti enemmän kuulokkeisiin kuin oman kämppäni akustiikkaan.

Vielä näistä kuulokkeista sen verran, että eräs masteroija aika voimakkaasti markkinoi

Valcon kuulokkeita. https://www.valco.fi/products/vmk25

En tiedä enkä tunne häntä, mutta hänen mielestään ne ovat maailman parhaita.

https://www.youtube.com/watch?v=NzWbvdKUNj0

Minkäslainen käsitys teillä on tästä ?
oksatboys
20.08.2023 15:11:19 (muokattu 20.08.2023 15:13:57)

Minkäslainen käsitys teillä on tästä ?

Jassehan niitä on suunnitellut eli sillä varauksella voi markkinointijuttuihin suhtautua.
Luurit on ihan hyvät kyllä ja erityisesti soundi on hyvä. Vastamelupuolessa halpa hinta näkyy, se mm. yrittää torjua pientaajuisia kolahduksia (esim ovet) ja aiheuttaa häiritsevän vastameluäänen. Välillä myös kuuluu häiriöääntä, mutta yleensä se loppuu kun liitetty laite alkaa lähettämään ääntä valcoille. Eivät ole myöskään päässä yhtä mukavat kuin 2 x hintaiset sonyt, joissa ei myöskään ole noita mainittuja huonoja puolia. Hintaansa nähden ihan jees kuulokkeet siis. Olen käyttänyt niin etäkokouksissa kuin studiossakin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)