Aihe: Mozartin hienoimmat hitaat osat
1
JET
22.07.2023 12:44:13 (muokattu 22.07.2023 12:45:30)
Mozart oli hitaiden osien mestari. Mitkä kamarimusiikkiteosten, sinfonioiden ja konserttojen hitaat osat katsotte vavahduttavimmiksi?

Tavaraa löytyy aina nuoruuden viulukonsertoista klarinettikonserttoon asti.
sub zero
23.07.2023 12:13:11 (muokattu 23.07.2023 12:14:54)
Pidän kyllä yleensä enemmän teosten avausosista.

Mutta ehkäpä tuo adagio serenadista nr. 10 voisi olla erityisen mieleenpainuva. Muita tietysti pianokonserton nr. 20 larghetto ja Jupiter-sinfonian andante-cantabile.
minä tykkään käydä koulua, minä tykkään laulaa
megatherium
23.07.2023 12:25:10
Oman kokemukseni mukaan Mozartin adagiot ja andantet yleensä joitakin poikkeuksia ehkä lukuun ottamatta ilmaisevat säveltäjänsä syvimpiä tuntoja. Tätä mieltä tuntuu olevan myös musiikkitieteilijä Kai Maasalo Mozartin pianokonsertot kirjassa.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
JET
24.07.2023 18:13:30
sub zero: Pidän kyllä yleensä enemmän teosten avausosista.

Mutta ehkäpä tuo adagio serenadista nr. 10 voisi olla erityisen mieleenpainuva. Muita tietysti pianokonserton nr. 20 larghetto ja Jupiter-sinfonian andante-cantabile.

No eipä Mozart huono finaalisäveltäjäkään ollut, mm. Mainitsemasi konsertto ja sinfonia, tai vaikka 39 sinf finaali. Mutta hitaissa osissa Mozart sukelsi todella syvälle ihmisen mielen maisemaan ja kirjoitti mielestäni kauniita melodisia aiheita, kuten 23 ja 21 pianokonsertoissa.
JET
24.07.2023 18:15:23
megatherium: Oman kokemukseni mukaan Mozartin adagiot ja andantet yleensä joitakin poikkeuksia ehkä lukuun ottamatta ilmaisevat säveltäjänsä syvimpiä tuntoja. Tätä mieltä tuntuu olevan myös musiikkitieteilijä Kai Maasalo Mozartin pianokonsertot kirjassa.

Olet niin perehtynyt Mozartin että voisitko ehkä jakaa minulle hieman suosikkejaan noista hitaista osista. Toki olen mossen kvartettoja, konserttoja ja sinfonioita aika hyvin vuosien varrella kolunnut, mutta kiinnostaa näkemyksesi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)