Aihe: Yamaha Revstar
1 2 3 4 5
Corto
17.07.2023 13:40:11
Tomi_R: Itsellä Revstarit aiheuttivat ikävä kyllä melkoisen pettymyksen.

Auts. Kuulosti kyllä pahalta nuo ongelmat. Yleensä japanialaiseen laatuun voi luottaa, mutta ilmeiseti ei tällä kertaa. Tosin omat kiinnostuksen kohteeni Revstareissa olivat sitä halvinta indonesialaista alkuperää, joten siinä on vielä lisäjännitysmomentti olemassa.
More Gary, Less Paul
Tomi_R
17.07.2023 16:37:17

Pääsi kieltämättä yllättämää nämä laatuongelmat, Japanilaisten kitaroiden kanssa itsellä on vuosien aikana käynyt aikalailla poikkeuksetta hyvä tuuri ja laatu ollut kohdillaan.

Olisikohan Yamahalla ollut vähän kiire saada kitarat ulos tehtaasta, kun julkaisun jälkeen näitä ei oikeen tuntunut saavan mistään ja jonotuslistat olivat paikoitellen melkoisia. (mitä foorumeilta olen lukenut)

Mutta noista halvemmista on oikeasti kuulunut todella paljon hyvää, joten voivat tässä tapauksessa olla se varmempi valinta.
WanhaWetäjä
18.07.2023 11:23:02

Tomi_R: Pääsi kieltämättä yllättämää nämä laatuongelmat, Japanilaisten kitaroiden kanssa itsellä on vuosien aikana käynyt aikalailla poikkeuksetta hyvä tuuri ja laatu ollut kohdillaan.

Olisikohan Yamahalla ollut vähän kiire saada kitarat ulos tehtaasta, kun julkaisun jälkeen näitä ei oikeen tuntunut saavan mistään ja jonotuslistat olivat paikoitellen melkoisia. (mitä foorumeilta olen lukenut)

Mutta noista halvemmista on oikeasti kuulunut todella paljon hyvää, joten voivat tässä tapauksessa olla se varmempi valinta.

Mulla on vasuri standard, tylsästi musta koska ei kai nyt vasureille tarvi muita värejä tehä, tätähän se tuppaa olemaan. Sinänsä mainio juttu että edes saa ko kitaran vasurina, itse tykkään kovasti vaikka pientä alkuharmia on ollut eli mikkikytkin alkoi pätkimään n. puolen vuoden jälkeen, myös nauhat alkoivat hieman elää eli niille pitää tehä jotain, seppä ehdotti uusien laittamista koska se on remppana järkevämpi kuin vanhojen irti ottaminen ja liimaus.
Harmitukset poislukien ergonomisesti onnistunut ja helpposoittoinen kitara joka istuu käteen ja on todella monipuolinen soundeiltaan kun oppii käyttämään volume ja tonepotikoita sekä middleboostia.

Onhan se erikoista että huonoja yksilöitä päästetään läpi laadunvalvonnasta, toki näinhän käy jopa G kitaroidenkin kohdalla joskus.
Itse aattelen niin että kun kitara maksoi vajaa 800€ niin kyllä mä voin siihen 400€ laittaa lisää jos se tekee siitä pitopelin. Soittelen sillä toki nytkin vaikka ylä E:n huono sointi hieman häiritsee puhtailla soundeilla.
Nyt kun kitara on ollut kohta puolitoista vuotta niin se tuntuu asettuneen vireen pitävyyden osalta jonka kanssa oli alkuun hieman ongelmia. Liekö tuo nauhojen lievä kohoaminen sieltä täältä myös osa tätä, onko kitara lähtenyt liian pian tehtaalta, vasurit tulivat markkinoille käsittääkseni joskus alkuvuodesta 2022, itse ostin tuon huhtikuussa 2022.

Mutta joo, liekö sitten juutubettajille lähetetyt yksilöt paremmin valittuja koska eipä noista ihan kauheasti negatiivista löydy ja jos vaikkapa Matteo Mancuso vetää pelkästään Revstareilla niin eihän hälle paskaa tarjota, customeitahan nuo lienevät, samoin kuin vaikkapa Chris Buckin P90 malli millä hän usein soittelee. Onhan noita muitakin, mm Jack Thammarat joka lienee yksi isoimmista Yamaha mannekiineista.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
sound of blues
19.07.2023 09:27:09
Mutta joo, liekö sitten juutubettajille lähetetyt yksilöt paremmin valittuja koska eipä noista ihan kauheasti negatiivista löydy ja jos vaikkapa Matteo Mancuso vetää pelkästään Revstareilla niin eihän hälle paskaa tarjota, customeitahan nuo lienevät, samoin kuin vaikkapa Chris Buckin P90 malli millä hän usein soittelee. Onhan noita muitakin, mm Jack Thammarat joka lienee yksi isoimmista Yamaha mannekiineista.

Positiivista näyttää palaute olevan suurelta osin ympäri maailmaa.
XTL
20.07.2023 14:06:38
Nauhojen hypistelyä ja säädöt vaati omakin, tosin vajaan tonnin malli. Ei todellakaan mitän hifiviimeistelyä ole näissäkään kuten ei myöskään Japanin Tokai stratossa. Siinä myös tuntuu olevan yksitoiminen kaularauta joka uhkaa käydä vähäksi säätövaralta,

Toisaalta sain aiemman loppuun myynnin jälkeen B-stockina (näytti silti siltä ettei laukkuakaan ole avattu) ja toisen vaihdokkina, joten menettelevät ihan hyvin minun käytössä.
sound of blues
20.07.2023 19:14:06
XTL: Nauhojen hypistelyä ja säädöt vaati omakin, tosin vajaan tonnin malli. Ei todellakaan mitän hifiviimeistelyä ole näissäkään kuten ei myöskään Japanin Tokai stratossa. Siinä myös tuntuu olevan yksitoiminen kaularauta joka uhkaa käydä vähäksi säätövaralta,

Toisaalta sain aiemman loppuun myynnin jälkeen B-stockina (näytti silti siltä ettei laukkuakaan ole avattu) ja toisen vaihdokkina, joten menettelevät ihan hyvin minun käytössä.

Mun lähipiiriin on tullut uusia Standard-malleja kolme ja ne on ollut 100% loistavia viimeistelyn osalta ja muutenkin.
gunnar
20.07.2023 22:16:00 (muokattu 20.07.2023 22:16:36)
sound of blues: Mun lähipiiriin on tullut uusia Standard-malleja kolme ja ne on ollut 100% loistavia viimeistelyn osalta ja muutenkin.

Hyvä kuulla positiivisia kokemuksiakin näistä.

Toisaalta tuolla aiemmin mainittu nauhojen nouseminen saattaa vaatia ainakin kalenterivuoden tätä Suomen kesä-talvi kosteusvaihtelua, että ongelma alkaa näkymään? Kokemusta on muutamasta kaulasta, joissa ei liimatut SS-nauhat.
Ehkä tämä ongelma voi vaivata joitakin yksilöitä ja joitakin taas ei, eli vähän tuurista kiinni? Youtube review hemmoilla varmaan myös tuliterät kepit, joita ajan hammas ei ole vielä puraissut, kun kitaroita arvioivat.

Vasurina oon minäkin välillä miettinyt jopa ostamista, kun harvoin on näin hyviä speksejä hintaluokassaan vasurina tarjolla ja ulkonäkö miellyttää. Vielä kuitenkin holdaan!?
sound of blues
20.07.2023 23:31:18
gunnar: Hyvä kuulla positiivisia kokemuksiakin näistä.

Toisaalta tuolla aiemmin mainittu nauhojen nouseminen saattaa vaatia ainakin kalenterivuoden tätä Suomen kesä-talvi kosteusvaihtelua, että ongelma alkaa näkymään? Kokemusta on muutamasta kaulasta, joissa ei liimatut SS-nauhat.
Ehkä tämä ongelma voi vaivata joitakin yksilöitä ja joitakin taas ei, eli vähän tuurista kiinni? Youtube review hemmoilla varmaan myös tuliterät kepit, joita ajan hammas ei ole vielä puraissut, kun kitaroita arvioivat.

Vasurina oon minäkin välillä miettinyt jopa ostamista, kun harvoin on näin hyviä speksejä hintaluokassaan vasurina tarjolla ja ulkonäkö miellyttää. Vielä kuitenkin holdaan!?

Jos kitarassa on sanomista, niin takuu pelaa. Ja säädöt kuntoon myyntiliikkeessä. Googlen kanssa ei juuri kielteistä löytynyt foorumeilta, tai nettikauppojen arvosteluista.
gunnar
21.07.2023 00:11:40
sound of blues: Jos kitarassa on sanomista, niin takuu pelaa. Ja säädöt kuntoon myyntiliikkeessä. Googlen kanssa ei juuri kielteistä löytynyt foorumeilta, tai nettikauppojen arvosteluista.

Takuu on toki joo mut esim. tuo nauhojen nousu voi olla kaulan elämisen myötä vuosia kestävä vaiva, missä takuut ehtii umpeutua.
Ehkei tuo ole sitten mikään laajempi ongelma näissä, joten eipä suotta dissata.
sound of blues
21.07.2023 09:43:29
gunnar: Takuu on toki joo mut esim. tuo nauhojen nousu voi olla kaulan elämisen myötä vuosia kestävä vaiva, missä takuut ehtii umpeutua.
Ehkei tuo ole sitten mikään laajempi ongelma näissä, joten eipä suotta dissata.

Yamahan kitarat on yleisesti ottaen stabiileja moneen muuhun verrattuna. Näin ainakin ammattilaiset sanovat.
Jos olisi epidemiaa, niin kyllä siitä olisi huutoa foorumeilla ympäri maailmaa.
gunnar
21.07.2023 21:58:08
sound of blues: Yamahan kitarat on yleisesti ottaen stabiileja moneen muuhun verrattuna. Näin ainakin ammattilaiset sanovat.
Jos olisi epidemiaa, niin kyllä siitä olisi huutoa foorumeilla ympäri maailmaa.

Oon ymmärtänyt että kitaran stabiilius riippuu todella monesta asiasta.Yleisesti pidän Yamahaa ihan laatumerkkinä mut en lähtis ihan tuollaista statementtia sanomaan paremmasta stabiilisuudesta, ellen olis Yamaha edustaja ;).

Esim. jos ostaisin minkä tahansa merkin muutaman satasen keihään uutena, hyväksyisin jo ostaessa et ongelmia saattaa tulla vuosien saatossa.
gunnar
01.08.2023 12:26:06
sound of blues: Tietysti riippuu. Tässä sanoinkin "moneen muuhun verrattuna", kuten olen kuullut. Itselläni ei ole riittävästi kompetenssia sanoa, sillä en työkseni tee huoltoja ja rakenna. Tästä syystä täytyy uskoa heitä, jotka tälläisen asian parissa tekevät työtä ja joihin luottaa jne. Minä en hyväksyisi muutaman satasen kitaraltakaan sellaista.

Heh, ehkei tuosta yleisestä laadusta kannata jatkaa ainakaan väittelyä näillä molempien taustatiedoilla ;). Tärkeintä tietysti, että itse luottaa ja uskoo. Uskon kyllä itsekin, ettei Yamaha varmaan huonnoimmasta päästä ole.

Tämän keskustelun paras anti minulle oli nuo Revstar kitaroiden omistajien omakohtaiset kokemukset ja nimenomaan tästä kitaramallista.
Ne sai pikkaisen varpailleen ja muistui myös mieleen mun luotto Luthierin vinkit ->
"Kannattaa ostaa paljon soitettu riittävän vanha soitin jos haluaa täysin välttyä mahdollisilta puun elämisestä johtuvilta yllätyksiltä".
Tällä vinkillä oon viimeiset pari kokonaista kitaraa ostanut ja ei ole ollut yllätyksiä viimeisen reilun 5-10 vuoden käyttöaikana. Molemmat kitarat ovat Gibsoneita, ei vintagea mutta yli 30 vuotta vanhoja.

Muutaman satasen kitaroiden heti havaitut virheet tietysti reklamoisin minäkin. Tarkoitin yllä tuota puiden elämistä joka voi viedä useamman vuoden ja kun takuuta ei enään ole. Elämistä voi tietysti tapahtua kalliimissakin uusissa soittimissa, varsinkin suomen kuivaan talveen tuotuna. Nauhojen päät nyt ainakin tyypillinen (ja ei ongelma korjata).
Halvoissa eläminen varmaan todennäköisempää kun puut ei varmasti niin hyvin valitut, kuivatut jne. Tähän ei vain ole valmistuskustannusmielessä mahdollisuutta.
Ymmärrän tämän realiteetin ja siksi ikäänkuin hyväksyn että elämistä voi vuosien saatossa tapahtua.

Mutta joo, taidan pitää Lurhierin opit mielessä ja miettiä Revstaria sitten joskus muutaman vuoden päästä jos tulee hyvä yksilö käytettynä vastaan ;)
Tämä oli hyvä keskustelu, kun rahat säästyivät :)
sound of blues
01.08.2023 19:32:01
gunnar:
Mutta joo, taidan pitää Lurhierin opit mielessä ja miettiä Revstaria sitten joskus muutaman vuoden päästä jos tulee hyvä yksilö käytettynä vastaan ;)
Tämä oli hyvä keskustelu, kun rahat säästyivät :)

Itse kiinnostuin RSS02T (P90) sen verran, että ostin sellaisen. Ensivaikutelma on todella hyvä. Hiukan laskin kieliä ja siinä se. Mitään virheitä en ole kyseisestä yksilöstä löytänyt.
gunnar
02.08.2023 09:36:57
sound of blues: Itse kiinnostuin RSS02T (P90) sen verran, että ostin sellaisen. Ensivaikutelma on todella hyvä. Hiukan laskin kieliä ja siinä se. Mitään virheitä en ole kyseisestä yksilöstä löytänyt.

No mutta hieno juttu, onnea uudesta kitarasta :)!
mike tapping
16.09.2023 18:15:09
Mulla on nyt ollut muutaman viikon soitossa karvalakkisarjan Revstar eli kahdella humpparilla oleva Elements RSE20 vissiinkin. Pikku säätöjen jälkeen on todettava, että tämä on varmaan teknisesti paras kitara, joka mulla on koskaan ollut. Ei siis yhtään mitään sanomista missään kohtaa. Paitsi, että se ei herätä mitään fiiliksiä. Ikään kuin sillä ei ole luonnetta, se vaan tekee minkä tarvitsee. Se tekee sen hyvin, mutta se ei herätä mitään intohimoja tai mitään. Kuka näistä tietää hättänäm..
elwood66
02.02.2024 20:35:40

mike tapping: Mulla on nyt ollut muutaman viikon soitossa karvalakkisarjan Revstar eli kahdella humpparilla oleva Elements RSE20 vissiinkin. Pikku säätöjen jälkeen on todettava, että tämä on varmaan teknisesti paras kitara, joka mulla on koskaan ollut. Ei siis yhtään mitään sanomista missään kohtaa. Paitsi, että se ei herätä mitään fiiliksiä. Ikään kuin sillä ei ole luonnetta, se vaan tekee minkä tarvitsee. Se tekee sen hyvin, mutta se ei herätä mitään intohimoja tai mitään. Kuka näistä tietää hättänäm..
----------------------------------
Ostinpa itsekin 2,5 viikkoa sitten Revstar RSS02T:n - siis P90-mallin täältä käytettynä. Pistin muutaman euron mustiin muoveihin ja tämmönen:

https://muusikoiden.net/dyn/users/180398.jpg

Tätä ekaa mallia, jossa "dot"-otelauta, 3-way switch ja "Dry"/Bass cut" - push/pull tone-potikassa. Hyvissä säädöissä jo valmiiksi ja mahtava väri. Hintaansa nähden ihan loistava peli, olkoonkin kasattu Indonesiassa... Hyvät P90:t - näyttävät olevan samalta tehtaalta kuin esim. B&G Little Sisterin "factory-mallissa".

Nykyisissä on 5-way switch ja joku vähän "häimeempi" viritys noiden "Strato-tyylisten" 2. / 4. asentojen suhteen. Tuo "Dry"-toiminto tone-potikassa on ihan toimiva, saa vähän Tele-like rapsakkuutta tarvittaessa.
----------------------------------------------------------
Yamaha SA2000S (1982) mulla oli teininä vuosina 1984-1985 ja sehän nyt oli kesätyöansioiden käyttökohteena mitä hienoin. "S" merkkasi näissä täyspuukantta (kuusta vieläpä). Kesällä 2022 ostin Kuusta '77 SG1000:n, joka oli niitä ekoja (joissa noin 53 millin lankku, ennenkuin "S"-malli tuli 1981?). Näissä "S" merkkasi käytännössä ohuempaa (siis noin "Lespa":n verran) lankkua....
----------------------------------------------------------
Let that boy boogie woogie
XTL
05.02.2024 17:44:09
Malli lienee RS502T (viisi nolla kaksi) ja väi VJD, Vintage Japanese Denim. Mulla on samanlainen originaalimuoveilla, 3-as kytkimellä ja ilman lukkoja, mutta musta näyttää olevan kyllä toimiva väri kans. Mattahardware ja pinta oli kans mukava tyyli näissä IMO.
WanhaWetäjä
06.02.2024 12:31:08

Mulla on sekä standard että halpis vasuri, jälkimmäistä aattelin jossain kohti tuunata johonkin suuntaan eli varmaan P90 mikit ja vibratalla tai siis sellanen kampisysteemi jonka saa heittämälllä perinteiseen tallasysteemiin, vaatinee myös rullatallan, ehkä myös rosterinauhat ja lukkovirittimet voisi laittaa.
Nyt ko peli on Fasun jäljiltä loppuunmyynnistä 333€ tms, muuten ok mutta nauhojen viimeistely on jäänyt tekemättä ja kielet ovat jotain muuta kuin stankun Elixiria koska sormenpäät mustuvat soittaessa.

Molemmista kitaroista sanoisin että erittäin hyviä aihioita ja soittoergonomia on parasta mitä olen kokenut ja etenkin stankun soundipaletti on laaja kun oppii ja viitsi tutkailla middleboostia ja noita väliasentoja sekä käyttää tone/volumepotikoita myöskin soundin viilaamiseen. Toki se että soitan Helixilla laajentaa soundipalettia rutkasti vs perinteisemmät laitteet.

Revstar customina voisi olla kova sana, vasurina kun tuota ei saa (oletan) kuin korkeintaan standardina, toki jos 800€ maksavaa aihiota tuunaa vaikkapa tonnilla niin ollaan vielä kaukana jostain G tai F customien hinnoista, puhumattakaan jos tuunaa tuota halpista.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
FastEddie
06.02.2024 17:20:51

Jotenkin tämä Revstar kuumottaa, tai on jo kuumottanut jo pitemän aikaa.

Mitäs näissä Lite, Standard ja Professional malleissa on eroa?
If you think you are too old to rock n roll, then you are.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)