Aihe: Kuullostaako tämä normaalilta kitarassa?
1
Zaikoni3D
17.07.2023 21:35:12 (muokattu 17.07.2023 21:38:48)
Eli ostin B-stock kitaran ja minulle mainittiin, että kitarassa on vain kosmeettisia vikoja, mutta n. Viikon sisällä huomasin, että kun soittaa alimalla (ohuimalla) kielellä tietystä kohtaa, niin kitara jotenki resenoi oudosti. Soitin kitara liikkeeseen ja minulle suorastaan suututtiin, että olen palauttamassa kitaraa takaisin. Kitaraa yrittivät säätää, mutta vika on vielä kitarassa. Kitara myyjä väittää, että kitarassa ei ole vikaa ja että toi on enemmänkin ns. Ominaisuus, että joissakin kitaroissa tuota esiintyy ja se on normaalia. Mielestäni tämä yrittää rajan kyllä ja minun korvaan ei ainakaan kuullosta kovin hyvältä. Mitä mieltä te olette?

Tässä videoo ongelmasta:

https://youtu.be/bHEBesA82hQ
elon arska
17.07.2023 21:41:16
Ja sama pätkä puhtaalla soundilla, kiitos. Äkkiseltään paha sanoa missä vika, joku tuon videon kommenteissa epäili liian korkeaa nauhaa ja saattaapi olla jäljillä se.
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
Zaikoni3D
17.07.2023 21:42:45
elon arska: Ja sama pätkä puhtaalla soundilla, kiitos. Äkkiseltään paha sanoa missä vika, joku tuon videon kommenteissa epäili liian korkeaa nauhaa ja saattaapi olla jäljillä se.

Ei saa puhtaalla samaa ongelmaa aikaseksi esiintyy vain särön kanssa. Kitaraa säädettiin kaikin puolin, mutta ei vaikutusta.
Zaikoni3D
17.07.2023 21:44:33
elon arska: Ja sama pätkä puhtaalla soundilla, kiitos. Äkkiseltään paha sanoa missä vika, joku tuon videon kommenteissa epäili liian korkeaa nauhaa ja saattaapi olla jäljillä se.

Pitäisitkö sinä tämän kitaran, jos kuullostaa tuolta? He sanovat ei kuullostaa normaalilta poikkeavalta.
elon arska
17.07.2023 22:14:11
Zaikoni3D: Pitäisitkö sinä tämän kitaran, jos kuullostaa tuolta? He sanovat ei kuullostaa normaalilta poikkeavalta.

Täytyy kyllä sanoa, että en sano mitään. Olisihan se kyllä siinä ja tässä jos soitettavuus vain omiin näppeihin natsaa.
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
elon arska
17.07.2023 22:20:24
Zaikoni3D: Ei saa puhtaalla samaa ongelmaa aikaseksi esiintyy vain särön kanssa. Kitaraa säädettiin kaikin puolin, mutta ei vaikutusta.

Tuleeko tämä ilmi vahvistimen läpi soitettuna? Vai minkä kautta tuo kitara on videossa soitettu? Tuo kuulostaa hiukan samanlaiselta ääneltä mikä tulee noise gaten aiheuttamana kun kieli ei soi riittävän lujaa ja gate alkaa havittelemaan porttia kiinni. Onko tuota havaittavissa saman kielen ylemmiltä nauhoilta?

Oli miten oli niin vaikea tuota on nauhasirinän lisäksi muuksi epäillä kuin joksikin signaaliketjun asiaksi. Toivottavasti parempaa tietoa löytyy.
Arkka
17.07.2023 23:03:34 (muokattu 17.07.2023 23:07:37)

Vaihtoiko liike edes kielen? Vanhat/kuluneet kielet alkaa joskus soimaan helposti vähän noin. Ehkä myös vialliset?

Saattaa tosiaan ottaa johonkin nauhaan kiinni. Kokeile alkuun vaikka nostaa tallapalaa. Voit myös tsekkailla jollain suoralla asialla (esim. viivoittimella) onko joku nauha koholla (eli keikkuuko suora asia nauhojen päällä).
Zaikoni3D
18.07.2023 12:41:28
elon arska: Tuleeko tämä ilmi vahvistimen läpi soitettuna? Vai minkä kautta tuo kitara on videossa soitettu? Tuo kuulostaa hiukan samanlaiselta ääneltä mikä tulee noise gaten aiheuttamana kun kieli ei soi riittävän lujaa ja gate alkaa havittelemaan porttia kiinni. Onko tuota havaittavissa saman kielen ylemmiltä nauhoilta?

Oli miten oli niin vaikea tuota on nauhasirinän lisäksi muuksi epäillä kuin joksikin signaaliketjun asiaksi. Toivottavasti parempaa tietoa löytyy.

Kitara --> motu m2 äänikortti --> Reaper DAW ja noise gatella ei oo vaikutusta tuohon oon koitannu myös eri vahvistimia sielä reaper ohjelmassa. Kokeillut eri äänikorttia ja tietokonetta ei auta. Minun toisessa kitarassa ei ole vastaavaa ongelmaa. Kielen ylemmiltä kuulee myös, mutta ääni vaihtelee, mutta tuosta kohtaa kuulostaa pahimmalta.
Zaikoni3D
18.07.2023 12:42:20 (muokattu 18.07.2023 12:46:11)
Arkka: Vaihtoiko liike edes kielen? Vanhat/kuluneet kielet alkaa joskus soimaan helposti vähän noin. Ehkä myös vialliset?

Saattaa tosiaan ottaa johonkin nauhaan kiinni. Kokeile alkuun vaikka nostaa tallapalaa. Voit myös tsekkailla jollain suoralla asialla (esim. viivoittimella) onko joku nauha koholla (eli keikkuuko suora asia nauhojen päällä).

Kiitos vinkistä. Vaihtoi kielet ja kokeilivat säätää nauhoja. Kun sain kitarani takaisin sama ongelma ei yhtään parempi. Kuvasin tämän videon ja näytin, niin totetsivat, että normaalilta kuullostaa, mutta tämä liike on ainut joka o tätä mieltä.
nahkalipsi
18.07.2023 13:58:16
En ole todellakaan ex-pertti mutta mun Ibanez RGA tekee samaa jossain kohtaa.

Oon niin laiska nykyään, etten ole jaksanut alkaa sitä tutkimaan mutta mä lähtisin kokeilemaan sellasia kikkoja, että nostasin tallaa (oliko tossa kiinteä talla) ja/tai ruuvaisin mikkiä sieltä alemmasta kiinnitysruuvista vähän alas tai ylös jos se auttaisi.
Ja siis iiiihan pieni säätö voi tehä tarvittavan tempun.

Yksi vielä, että säätää intonaatiota, eli kieltä kireemmäälle/löysemmälle sieltä tallasta (jos mahdollista). Se voi tosin myös vaan siirtää ton ongelman toiseen nauhaväliin.

Sanokaa vaan rohkeasti joku jos oon ihan metsässä.
Yai Yo-kaista ragastaa
mpekkanen
18.07.2023 14:45:13 (muokattu 18.07.2023 14:57:26)
nahkalipsi:
Yksi vielä, että säätää intonaatiota, eli kieltä kireemmäälle/löysemmälle sieltä tallasta (jos mahdollista). Se voi tosin myös vaan siirtää ton ongelman toiseen nauhaväliin.

Sanokaa vaan rohkeasti joku jos oon ihan metsässä.

Ei intonaatiota kannata säätää jos se on muutoin kohillaan. Eihän sellaisellakaan kitaralla tee mitään joka ei särise, mutta sitä ei saa vireeseen.

Minusta tuota juttua pitäisi kokeilla ensin puhtailla soundeilla ja jos silloin ei särise niin vika on jossain muualla kuin kitarassa.

E: Myös vahvarit ja kaapit voi joillakin äänillä aiheuttaa resonointia. Kuuluuko sirinä ääni aina yhtä kovaa vaikka volumea nostaa/laskee?
trih
18.07.2023 17:05:10 (muokattu 18.07.2023 17:06:12)
Videon perusteella erikoinen ilmiö. Ei suoraan vaikuta korkelta nauhalta vaan tulee erikoinen lisäsävel. Pitäisi itse livenä testata, että voisi sanoa jotain varmaa.
Arkka
18.07.2023 17:33:54 (muokattu 18.07.2023 17:36:45)

Ehkä tyhmä viesti, mutta tulipa mieleen, että alkaako sittenkin joku muu kieli soimaan pelkästä sympatiasta? Kokeileppa dempata muut kielet (ja myös satulan takaa). Sympaattinen resonanssi tai mikä liekään nimeltään on joissain sähkiksissä yllättävän vitummoinen. Varsinkin hyvissä. Jos kyse on tästä, niin se tosiaan on kitaran ominaisuus eikä vika.
Tympee Huttunen
18.07.2023 17:35:16
Mikin korkeuden tarkastaisin ja mahdollisesti sen resonoivat jouset.
Ruutukunkku
19.07.2023 09:35:19 (muokattu 19.07.2023 09:35:32)
Arkka: Ehkä tyhmä viesti, mutta tulipa mieleen, että alkaako sittenkin joku muu kieli soimaan pelkästä sympatiasta? Kokeileppa dempata muut kielet (ja myös satulan takaa). Sympaattinen resonanssi tai mikä liekään nimeltään on joissain sähkiksissä yllättävän vitummoinen. Varsinkin hyvissä. Jos kyse on tästä, niin se tosiaan on kitaran ominaisuus eikä vika.

Tämä tuli minulla mieleen myös.
Kuulostaa joko tällaiselta resonanssi"vialta" tai sitten jonkin signaaliketjun osasen (mikki, pedaali, vahvistin...) vialta tai ehkäpä ennemminkin ominaisuudelta.
You are number six
Rämppy
19.07.2023 11:01:14 (muokattu 19.07.2023 11:07:16)
Jos särinä ei kuulu puhtailla soundeilla, en usko että kitarassa on vikaa. Tosiaan minäkin kokeilisin laskea mikkejä alemmas. Jos mikit ovat liian lähellä kieliä, niin kaikenlaisia outoja sivuääniä voi kuulua. Seuraavaksi kävisin muut signaaliketjun säädöt läpi, että millä säröasetuksilla ongelma ilmenee. Jos mahdollista, kokeilisin myös ihan oikealla kitaravahvistimella ja säröpedaalilla/vahvarin omalla säröillä, ilmeneekö ongelmaa.
Tulin, näin, soitin.
Zaikoni3D
19.07.2023 16:16:01 (muokattu 19.07.2023 16:20:47)
Huomasin että jos muteen kielen soiton jälkeen, niin ääni jatkaa resenointia, mutta tämä ei tapahdu aina. Kitara korjaaja yritti korjata, mutta väittää edelleen, että ei kuule mitään poikkeavaa tekemmässäni videossa. Myönsi kyllä että on ominaisuus kitarassa vihdoin. Sanoin että jos kyse on ominaisuudesta, niin minulle ei kerrottu tästä osto vaiheessa, niin saan todenäköisesti vaihto kitaran tilalle. Eivät halunneet millään ensin tehdä vaihtoa, kunnes sanoin että julkasen todiste videot, niin muuttu ääni kellossa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)