Aihe: TL Audio VTC (-24) kokemuksia/näkemyksiä?
1
basisti1971
10.07.2023 09:55:52 (muokattu 11.07.2023 08:17:14)
Moi.

Otsikon tiski tuli hankittua rahtusen vikapäänä jossain vaiheessa toteutuvaan analogikotistudiooni MSR-24:n kaveriksi, ja KÄYTTÖkokemuksia kaipaisin vaikka toki tiedän että syystä jos toisestakin on harvinaisenpuoleinen tiski täällä meillä.
Eikä mikään mahdottoman yleinen ole muuallakaan, ymmärrettävistä syistä.

Koska tuo mun mikseri on peräisin Outokummun oppimiskeskuksesta/Riveriasta, etenkin siellä ko. mikseriä käyttäneiden/huoltaneiden kokemukset olisivat varsin tervetulleita.
Riippumatta siitä käyttikö kerran vai kymmeniä kertoja.

EDIT: Myös YV:llä passaa kokemuksia tietysti laittaa jollei halua julkisesti kommentoida syystä tai toisesta.

Ko. tiskin tiimoilta nettkikeskusteluissa mainitut virtalähteen ja maadoituksen parantelut ja modaukset kiinnostavat myös, tarkempia ohjeita kun en niistä etsimisestä huolimatta ole löytänyt.

Yleiset mielipiteet TL Audiosta tai Tony Larkinista henkilönä ei niinkään kiinnosta, noita löytyy kyllä yllinkyllin netistä ;).

T:Samuli
dewil
13.07.2023 10:53:31

Helvetin hyvänkuuloinen tiski... kun se toimii.
Noi vaatii säännöllistä huoltoa, putkitiski kun on.

Mä olen antanut itselleni kertoa, että joku tyyppi osti aikoinaan konkurssihuutokaupasta kaikki varaosat ja lisätarvikkeet ja se on käytännössä ainoo hefe, jolta niitä sitten saapi. Ja se on vähän erikoinen kaveri se.

Mulla oli mahis ostaa vastaava 16 kanavainen, mutta asiaa selviteltyäni, mä nostin kädet pystyyn.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Ukko
13.07.2023 11:03:43

Oliko ja onko edelleen Lappeenrantalaisen Kipon Astia studiossa ko. pöytä ?
COVS jäsen nro 6
basisti1971
13.07.2023 14:17:40
Moi.

Kiitos vastauksesta.

dewil: Helvetin hyvänkuuloinen tiski... kun se toimii.
Noi vaatii säännöllistä huoltoa, putkitiski kun on.

Joo, taajasta huoltotarpeesta itsekin olen lukenut niistä vähistä käyttökokemuksista joita netistä löytyy, ja tätä nimenomaista yksilöä lienee huoltanut vuosien saatossa aika eritasoiset jantterit.
Tämä on vielä 2006+, eli varmaankin aika loppupäästä VTC tuotantoa ja vaikuttaisi monellakin tapaa olevan firman johdon uudelleenorganisoinnin uhri.
Skemat kuitenkin löytyvät käyttöohjeiden lisäksi, joten suoraviivaistaahan tuo ainakin komponenttitason huoltoa.

dewil: Mä olen antanut itselleni kertoa, että joku tyyppi osti aikoinaan konkurssihuutokaupasta kaikki varaosat ja lisätarvikkeet ja se on käytännössä ainoo hefe, jolta niitä sitten saapi. Ja se on vähän erikoinen kaveri se.

Kaiketi Don Larking (Larkingslist.com).
Netti"tiedosta" ei oikein saanut selvyyttä miten ovat sukua mutta jotain kautta kuitenkin.
Ja jos arvaukset pitävät paikkansa, ei homma ole ihan viimeisen päälle hanskassa :/.
Ei vaikka Don on tiettävästi kauppaa käytetyillä laatustudiolaitteilla tehnyt 70-luvulta lähtien.
Sen verran typerä aloittelijan kämmi on ilmeisesti päässyt käymään.

dewil: Mulla oli mahis ostaa vastaava 16 kanavainen, mutta asiaa selviteltyäni, mä nostin kädet pystyyn.

Tämä oli ainakin omasta mielestä sen hintainen etten saanut itselleni yityksistä huolimatta uskoteltua etteikö kannattaisi ostaa ;).
Eikä harrastellessa ole välttämättä ihan niin kenkkua kuin työkseen tehdessä vaikka keskimääräistä tiheämmällä aikavälillä joutuisikin huoltohommiin.

oksatboys
14.07.2023 17:51:15 (muokattu 14.07.2023 17:52:55)

Ukko: Oliko ja onko edelleen Lappeenrantalaisen Kipon Astia studiossa ko. pöytä ?

Muistelen, että Ylen studiosta kertovassa sarjassa olisi ollut toi pöytä. Sehän on vanha sarja jo ja astialla laitteet vaihtuneet.

Tästä voi katsoa:

https://areena.yle.fi/1-1298203
basisti1971
14.07.2023 22:02:58
Moi.

oksatboys: Muistelen, että Ylen studiosta kertovassa sarjassa olisi ollut toi pöytä. Sehän on vanha sarja jo ja astialla laitteet vaihtuneet.

Tästä voi katsoa:

https://areena.yle.fi/1-1298203

Kiitos vinkistä ja linkistä, siellähän tuollainen 24:nen vilahtelee ja joku sekunti ihan erikseenkin kehutaan.

Tuossa pätkässäkin putkitiskiksi tituleeraaminen kuulostaa tietysti raflaavalta monellakin tapaa, mutta todellisuudessa ~250V anodijännitteellä toimivia etuasteputkenpuolikkaita löytyy signaalitieltä:

-kanavalohkoissa EQ:n jälkeen
-kanavalohkon nauhapaluissa
-ryhmissä
-päälähdöissä

Tuollakin tapaa on toki saatu uppoamaan 24:een 30 tuplatriodia puolijohdelutikoin toteutettujen signaalinmuokkaus ja -reititys kytkentöjen kaveriksi tuottamaan lämpöä niin tarkkaamoon kuin äänitteellekin.
Mutta varsinainen putkitiski tuo ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole, sellaisen tekemiseen uppoaisi 5-15 kertainen summa taalereita verrattuna VTC:hen.
Eivätkä olleet VTC:tkään mitenkään hassunhalpoja vuosituhannen vaihteessa markkinoille tullessaan.

BigPoppah
27.07.2023 19:22:31
basisti1971:
Koska tuo mun mikseri on peräisin Outokummun oppimiskeskuksesta/Riveriasta, etenkin siellä ko. mikseriä käyttäneiden/huoltaneiden kokemukset olisivat varsin tervetulleita.
Riippumatta siitä käyttikö kerran vai kymmeniä kertoja.

Käytin muutamia kertoja. Aina oli ongelmia ja niitä ei koskaan saatu ilmeisesti ihan selville, että olisko ollut huollettavissa. Muistelisin että käytin varmaan kanavia 1-4, kun äänitin vokaaleja ja akkareita tuolla. Ongelmia taisi olla ainakin masterissa ja mahdollisesti ryhmissä. Taisin vetää suoraan direct outeista (tai jopa inserteistä) Toolssiin kanavat, eli ohitin masterin näin.

Käytössä tuo oli Okussa aina siihen asti, kun Custom Series 75 tuli käyttöön 2012-2013. Ainakin yksi syy, miksi tuo laitettiin eteenpäin oli, että siinä ei ollut balansoituja insertejä, eli ei oikein sopinut setupiin.

Myös paikka mihin tuo lähti sieltä on tuttu (ja ilmeisesti mistä ostit), mutta tuo tiski tuli sinne sen jälkeen kun itse siellä pyörin.

Mulla ei oikein mitään tämän tarkempaa ole tuosta sanoa. Suosittelen että soitat Outokumpuun Äänituotannon studiomestarille. Luultavasti on edelleen sama heppu, joka tuon kanssa on muplannut silloin aktiivisesti.
basisti1971
28.07.2023 09:35:21
Moi.

Kiitos seikkaperäisestä vastauksesta.

BigPoppah: Käytin muutamia kertoja. Aina oli ongelmia ja niitä ei koskaan saatu ilmeisesti ihan selville, että olisko ollut huollettavissa.

Samansuuntaista olen netistäkin etenkin näuden loppupään tiskien osalta lueskellut, toivottavasti saan edes suurimman osan "ominaisuuksista" karsittua.
Ilman että pitää kovin mittavaan remonttiin ryhtyä.

Jonkin verran on lohkoista komponentteja aikojen saatossa vaihdettu varsin ammattitaitoisen oloisesti, mutta toisaalta lohkojen kiinnitysruuveista pari on porattu irti, ja ~puolet lopuista joita ei ole hukattu on kannaltaan mälvätty varsin huonoiksi.
Yllättävän heikosti muuten löytyy M4-10 mustia uppokantaruuveja Pozidriv- tai Phillips kannalla.
Ja sivuleikkureidenkin kanssa on käyty regulaattorikortilla komponentinkoipia katkomassa :/.

Powerin ja tiskin väliseen virtapiuhaankin oli tehty varsin erikoisenoloisia modauksia/korjauksia jossain vaiheessa.

BigPoppah: Ongelmia taisi olla ainakin masterissa ja mahdollisesti ryhmissä.

Varsin mahdollista koska yksi regulaattorikortille menevistä masterlohkon syöttöjännitteen piuhoista oli vain muutaman karvan varassa, ja kun vertasi muihin vastaaviin liittimiin, näytti vahvasti siltä että oli tehtaan jäljiltä.

BigPoppah: Taisin vetää suoraan direct outeista (tai jopa inserteistä) Toolssiin kanavat, eli ohitin masterin näin.

Itse en ole ryhmien kautta tallentamista oikein omassa workflowssa (siinä vähässä mitä ylipäätään on tullut ääniteltyä) koskaan sisäistänyt (ehkä pitäisi opetella ;)), joten tarkoitus on joka tapauksessa käyttää vain lohkojen liitäntöjä nauhuriin vaikka ryhmien putkiaste tuolla tapaa tietysti ohittuukin.

Koska budjetti ei kestä kaikkien putkien vaihtamista, ryhmien kautta reitittäessä voisi tietysti vaihtaa vain masterin ja ryhmien putket joihinkin vähän erikoisempiin/laadukkaampiin.

BigPoppah: Käytössä tuo oli Okussa aina siihen asti, kun Custom Series 75 tuli käyttöön 2012-2013. Ainakin yksi syy, miksi tuo laitettiin eteenpäin oli, että siinä ei ollut balansoituja insertejä, eli ei oikein sopinut setupiin.

Etenkin kun tuo MSR on prosumer-laite, en osaa kaivata balansoituja inserttejä koska signaali kulkee joka tapauksessa tiskin ja nauhurin välillä balansoimattomana.
Eikä kalustosta kyllä tottapuhuen (muuntaja)balansoiduilla liitännöillä varustettuja paavoja löydykään.
Tuo balansoimattomien inserttien puute on kyllä seikka jota VTC:n lanseerausaikaan ainakin yksi arvioija hivenen kummeksui.
Etenkin kun kustannus/lohko ei olisi ollut kovin kummoinen, ja kyllä persiiseen vielä yksi jakkikin olisi sopinut.
Mutta toisaalta, vaikka pro puolelle olikin lähinnä suunnattu, onhan noista VTC:istä muitakin ominaisuuksia karsittu kun verrataan terävimmän pään pro-laitteisiin, silloin tai nyt.

BigPoppah: Myös paikka mihin tuo lähti sieltä on tuttu (ja ilmeisesti mistä ostit), mutta tuo tiski tuli sinne sen jälkeen kun itse siellä pyörin.

SF Sound Studiolta tuon hain, mukavanoloinen jantteri ja aivan tolkuttoman upeat ja ajatuksella suunnitellut ja rakennetut studiotilat.

BigPoppah: Suosittelen että soitat Outokumpuun Äänituotannon studiomestarille. Luultavasti on edelleen sama heppu, joka tuon kanssa on muplannut silloin aktiivisesti.

Kiitos.

Hivenen haastavasti on yhteystiedot tuossakin oppilaitoksessa listattu, mutta eiköhän studiomestarikin tuolta löytyne.

ituvirtanen
28.07.2023 12:21:20

basisti1971: Yllättävän heikosti muuten löytyy M4-10 mustia uppokantaruuveja Pozidriv- tai Phillips kannalla.

Sama ongelma, eri paikka. Kävin just ostamassa kahta myrkkyä värjäämiseen. Pitää kokeilla molempia tummennusaineita:

https://mestarimallit.com/tarvikkeet/
basisti1971
29.07.2023 11:23:14
Moi.

ituvirtanen: Sama ongelma, eri paikka. Kävin just ostamassa kahta myrkkyä värjäämiseen. Pitää kokeilla molempia tummennusaineita:

https://mestarimallit.com/tarvikkeet/

Kiitos, täytynee tutustua.
Jahka olet kokeillut, laita kokemuksista vaikka viestiketju, mustalle/mustatulle hardwarelle on varmasti monellakin tarvetta.

"Gun Blue" jonka johdannaisia mahtavat olla nuokin, on sinänsä tuttu kemikaaliperhe, muttei etenkään "kylmänä" ole yleensä kovin kulutuksenkestävä, joten ruuvinkannoissa ei välttämättä kestä mieleisesti.

Kaveri kyllä kertoi sähkösinkittyjen (joita lähimmät löytämäni ruuvit ovat) kikareiden teollisuusmittakaavan mustaamiseen koktailin jota ei hyvällä omallatunnolla passaa julkiselle foorumille postata, sen verran erilaisia happoja ja muita kenkkuuksia sisältää.
Kuten jäsen 73nd3r taannoin toisessa vastaavassa tilanteessa asianmukaisesti totesi:

73nd3r: "Suolahappoa. Mikä muka voisi mennä vikaan?"

Suolahappoahan kun tuokin koktail muiden happojen ohella sisältää.
Ja suolahappo on siitä turvallisemmasta päästä, omasta ruuansulatuksestamme kun tuota löytyy melkoisesti.

Netistä kyllä löytää reseptejä laidasta laitaan jos tarvetta on ;).
Eri juttu tietysti saako reseptin osasia -eli käytännössä ei- mistään haalittua joten tuollainen pienoismalleihin suunnattu litku on varsin varteenotettava vaihtoehto.

ituvirtanen
29.07.2023 12:16:48

Tiedossani on, että litkuissa on 9 % fosforihappoa. Sehän on hyvä aine etsaukseen ainakin lämpimänä (siis kuumana) ja vahvana. Saatavuus ja säilytys on sitten toinen juttu.

Kyllä vastailen, kunhan tässä viikonlopun keittelen muun muassa ruuveja, tiedän noista sitten enemmän. Myyjä tiesi kertoa, että yleensä noin kolmas käsittely tuottaa hyvän pinnan.
ituvirtanen
30.07.2023 23:43:42

Jatkan nyt tänne, kun alkuun pääsin.

+20 ruuvia, kaposia ja pitkiä, mikkeihin sopivia. Pari ekstraa eri kokoisia, varmuuden vuoksi.

Kaadoin koko pikkupullon sisällön puolen litran lasipurkkiin. Pudotin ruuvit ja väri tuli käytännössä saman tien pintaan. Ravistelin purkkia muutaman minuutin, että kaikki ruuvit menivät Jukka K:n mukaisesti sekaisin. Kaadoin kovasti ruskettuneen litkun takaisin pulloonsa. Huuhtelin ruuvit runsaalla vedellä ja jätin pariksi tunniksi kuivumaan, samalla lähtien itse kastumaan maauimalaan. Oli muuten täyttä. Hieno sää!

Palatessani tulos näytti aika pahalta. Ruuvit olivat pinnaltaan harmaita ja ruosteenruskeita. Oikein kunnolla oksidoituneita/ruostuneita. Putsasin kaikki pehmeällä messinkiharjalla ja kas: väri lähestyi oikein tumman ruskeaa ja karsta irtosi helposti. Lopuksi pyörittelin kaikki rätissä, jonka kastelin WD40:llä. Hyvä, tumma kiilto saavutettu.

Huomio: toiset ruuvit käyttäytyivät sekalaisesti. Isompien pinta jäi tummuudesta hiukan ja yksi iso vaaleni harjatessa aika lailla. Mikkiruuvien kokoiset tummuivat käytännössä identtisesti. Oletan, että materiaali on ollut hyvin samanlainen.

Ruuvaustesti puuttuu, saatan tehdä sen vielä lähipäivinä. Ruuvit ovat kyllä menossa muualle, joten kattavaa testiä en pysty tekemään.
basisti1971
01.08.2023 08:40:26
Moi.

ituvirtanen: Jatkan nyt tänne, kun alkuun pääsin.

:)

Edelleen olen kyllä sitä mieltä että aihe ansaitsisi oman viestiketjunsa.
Tämä kuitenkin hiipunee ennenpitkää unholaan.

ituvirtanen: Ruuvaustesti puuttuu, saatan tehdä sen vielä lähipäivinä. Ruuvit ovat kyllä menossa muualle, joten kattavaa testiä en pysty tekemään.

Ruuvaustesti on varsin tärkeä mun mielestä, koska valtaosassa käyttökohteita joutuu ruuvaamaan ainakin kerran, yleensä useamminkin.
Ruuvinkantojen meikkaus hallitusti ruuvauksen jälkeen kun voi olla hyvinkin haastavaa.

studio
01.08.2023 20:04:36
Tuolta varmaan löytyy muitakin kokoja ja malleja koneruuveista. https://www.starelec.fi/product_info.php?products_id=29584
basisti1971
02.08.2023 08:35:23
Moi.

studio: Tuolta varmaan löytyy muitakin kokoja ja malleja koneruuveista. https://www.starelec.fi/product_info.php?products_id=29584

Kiitos linkistä, olin ko. firman olemassaolon unohtanut kokonaan.
Lähinnä varmaan siksi etten muistaakseni tuolta ole koskaan mitään kilpailukykyiseen hintaan löytänyt.

Onhan siellä tuo kaipaamanikin:

https://www.starelec.fi/product_inf … 041_3792_4120&products_id=29585

Radioduosta löysin tuon saman brändin tismalleen saman DIN 965A M4*10 uppokantaruuvin:

https://www.radioduo.fi/ruuvi-m4x10 … teras-musta-200-kpl/p/B4X10BN30505/

ja olinkin tulossa siitä linkin laittamaan vastaisuuden varalle jos jollakulla muulla tulee samanlainen tarve.

Starelecillä on tarjolla tämänkertaiseen tarpeeseen huomattavasti sopivampi pakkauskoko 100kpl, kappalehinnassa ei juuri eroa ole kuten pientarvikkeissa on tapana.

Radioduolle tuttuun tapaan heillä noita ei hyllyssä/omassa varastossa ole, tilattavissa lyhyellä toimitusajalla kuitenkin.

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)