Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5277 278 279 280 281347 348 349 350 351
ponne
01.07.2023 22:28:08
Nigtbird puhui vähän mutta roskaa - no ei, ihan asiaa, muttei ymmärtänyt nöyryyttä tarkoittamallani tavalla. Vastakohtana ehkä ylimielisyys, töksähtely, loukkaantuminen, nopeusvaatimus, äkkivaikeneminen. Täällä törmännyt joskus hienoihin myyjiin, homma toimii joka tasolla. Kohdallani loput olleet muistaakseni vähintään asiallisia.
awkwardlarry
05.07.2023 16:50:42
AnttiU.: Samainen sankari onnistui multa huijaamaan 200 € + postit. Olin tehnyt ostoilmoituksen Darkglassin pedaalista, mihin hän tarjosi asiallisesti viestien. Laittoi usean kuvan spedusta. Sovittiin et laitan maksun kun on laittanut paketin postiin ja laittaa mulle seurantakoodin. Koodi tuli ja maksu meni. Jäi kuva ihan asiallisesta kaverista. Viikon jälkeen rupesin ihmetteleen, ku pakettia ei kuulu. Otin postiin yhteyttä ja heidän mukaan koko pakettia ei oltu edes viety postiin. Otin yhteyttä ko. kaveriin ja kovasti lupaili et on postin kanssa yhteyksissä... Sitten törmäsinkin tähän viestiketjuun ja Facebookissa myös Mnetin ryhmän keskusteluun. Rikosilmoitus myös täällä tehty.

10 vuotta onnistuneita mnetin torikauppoja takana ja sit osuu tämmösiä munapäitä vastaan. :)

Voi paska... Joo nyt meni itellä kyllä niin fiilis oman tapauksen johdosta, että en tee muuta kun f2f kauppoja hetkeen. Niin monet onnistuneet kaupat myös takana muusikoiden.netin kautta. Vähän sain vihiä että 3 petossyytettä napsahtamassa tälle kaverille tuota pikaa. Saa nähä tuleeko tuolle hommalle loppua noiden syytteiden johdosta. Voi olla että ei mutta toivotaan. Päätin tehdä itse rikosilmotuksen kun löysin facebookin puolelta tietoa että joltain viety tuhat euroa. Niin päätin että pakko kyllä kasata näitä rikosilmotuksia lisää kaverille.
nightbird
05.07.2023 19:45:15
ponne: Nigtbird puhui vähän mutta roskaa - no ei, ihan asiaa, muttei ymmärtänyt nöyryyttä tarkoittamallani tavalla. Vastakohtana ehkä ylimielisyys, töksähtely, loukkaantuminen, nopeusvaatimus, äkkivaikeneminen. Täällä törmännyt joskus hienoihin myyjiin, homma toimii joka tasolla. Kohdallani loput olleet muistaakseni vähintään asiallisia.

Käsittelin kommenttiasi (valitettavasti väärin) olettamuksena että mielestäsi myyjän pitäisi olla linkkuveitsi. Se että jotkin hyväksikäyttäjät jotka luulevat kaikkien myyjien myyvän lähinnä pakkoraossa härskisti tarjoavat ihan käypäsen hintaisesta myytävästä vielä siitä
-50 % saisivat tosiasiassa suksia vittuun ei ole missään nimessä rehtiä kauppatapaa.
Silti niille pitäisi kohteliaasti asian verhoten todeta hymyillen ettei käy kuin ehkä seuraavassa elämässä.
Mutta elämä on laiffii kuten Nykänen sanoi.
Eräs kaverini joka häslää myös kirpputorilla on mennyt vähän tuohon mukaan ja olettaa lähtökohtaisesti ettei niistä enempää saa ja laskee hinta-tason jo valmiiksi. Ihan perseestä ja laskee kaikkien kauppiaitten saantia aiheettomasti luomalla uuden hinta-standardin.Ilmankos tämäkin forumi on hiljentynyt, melkein tori.fi:ssä saa parempaa hintaa kuin täällä. No, eksyin aiheesta. Asiallisesti tietty pitää kaikkien osapuolten käyttäytyä, silleen aikuisten asiallisesti.
basisti1971
06.07.2023 07:13:25
Moi.

nightbird: Silti niille pitäisi kohteliaasti asian verhoten todeta hymyillen ettei käy kuin ehkä seuraavassa elämässä.

No ei kyllä pitäisi -eikä tarvitse- jos multa kysytään.
Ei ainakaan jos vänkääminen pitkittyy.

nightbird: Ilmankos tämäkin forumi on hiljentynyt, melkein tori.fi:ssä saa parempaa hintaa kuin täällä.

Nyt kun sattuneesta syystä on viime aikoina tullut enemmän mnettoria selailtua, näkisin hiljentymisen syyksi ne muutamat nimeltämainitsemattomat "tehomyyjät" jotka useammilla tunnuksillaan uppaavat ilmoituksiaan muutaman päivän välein.
Vain sillä oletuksella että superkiireiset multitaskaajat lukevat vain ensimmäisen, korkeintaan toisen sivun.
Ko. yksilöiden kauppatavaratkin ovat pääsääntöisesti sellaisia ettei ihan herkästi keksi kuka moisia hintoja niistä maksaisi, jos ylipäätäänkään kellekään kelpaa.

Löytyy tosin myös ilahduttavasti kategorioita joissa myyjät toimivat toisin, mutta harvanlaista on sielläkin tarjonta kun ei ymmärrettävistä syistä laiteta myyntiin koska ei haluta vastailla kaikenkarvaisten uuvattien typeriin kyselyihin, "ei se ole mies eikä mikään joka ei puolta tarjoa" tyylisiin kommentteihin ja jahkailuihin.

nightbird: Asiallisesti tietty pitää kaikkien osapuolten käyttäytyä, silleen aikuisten asiallisesti.

Täysin totta, mutta "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa" pätee vänkäämisen pitkittyessä myös.
Jos vastapuoli on ääliö, eikä kohtuuajassa dialogi ala järkiintymään vaikka itse kuinka yrittäisikin, on mun mielestä täysin ok viheltää peli poikki.
Asiallisesti voi toki tuonkin tehdä jos viitsii, itse ei välttämättä aina enää jaksa.

T:Samuli
18is9
06.07.2023 10:44:29

basisti1971:
Nyt kun sattuneesta syystä on viime aikoina tullut enemmän mnettoria selailtua, näkisin hiljentymisen syyksi ne muutamat nimeltämainitsemattomat "tehomyyjät" jotka useammilla tunnuksillaan uppaavat ilmoituksiaan muutaman päivän välein.

Itsellä on nälkävuoden mittainen lista tunnuksista joiden ilmoituksia ei näy torilla juuri tästä syystä. Logiikka on minulla se, että jos ilmoituksen eräpäivä on minimissä jättöhetkellä, tyyppi menee saman tien piilotuslistalle. Itsestä on ihan käsittämätöntä että tämä toiminta edelleen jatkuu modertaattoreiden siunauksella. Asiaan olisi helppo puutua vaan ei vissiin ilmeisesti vaan kiinnosta.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
rosberg
09.07.2023 11:10:54
AnttiU.: Samainen sankari onnistui multa huijaamaan 200 € + postit. Olin tehnyt ostoilmoituksen Darkglassin pedaalista, mihin hän tarjosi asiallisesti viestien. Laittoi usean kuvan spedusta. Sovittiin et laitan maksun kun on laittanut paketin postiin ja laittaa mulle seurantakoodin. Koodi tuli ja maksu meni. Jäi kuva ihan asiallisesta kaverista. Viikon jälkeen rupesin ihmetteleen, ku pakettia ei kuulu. Otin postiin yhteyttä ja heidän mukaan koko pakettia ei oltu edes viety postiin. Otin yhteyttä ko. kaveriin ja kovasti lupaili et on postin kanssa yhteyksissä... Sitten törmäsinkin tähän viestiketjuun ja Facebookissa myös Mnetin ryhmän keskusteluun. Rikosilmoitus myös täällä tehty.

10 vuotta onnistuneita mnetin torikauppoja takana ja sit osuu tämmösiä munapäitä vastaan. :)

Sen postin seurantakoodin kanssa pitänee ottaa haltuun se, että käy kurkkaamassa että posti on sen ottanut oikeasti vastaan, mutta voihan siellä olla laatikossa halkojakin.

En mä uskalla tehdä kauppoja kuin f2f tai sellaisen kanssa, joka on ollut täällä jo pidempään kirjoilla.
Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää.
AnttiU.
09.07.2023 14:04:28 (muokattu 09.07.2023 14:05:10)

rosberg: Sen postin seurantakoodin kanssa pitänee ottaa haltuun se, että käy kurkkaamassa että posti on sen ottanut oikeasti vastaan, mutta voihan siellä olla laatikossa halkojakin.

En mä uskalla tehdä kauppoja kuin f2f tai sellaisen kanssa, joka on ollut täällä jo pidempään kirjoilla.

Postin appista ainakin näkyi, että lähetys olisi rekisteröity ja kuljetuksessa, mikä minut ainakin sai hämättyä. Edelleenkin näyttää olevan "kuljetuksessa". Onko siis joku toinenkin tapa nähdä, että paketti on oikeasti otettu vastaan?

Yleensä tulee aika tarkkaan Googlailtua nimimerkit ja nimet läpi ennen ostohommia, mut tällä kertaa jäi tekemättä kun olin just reissun päällä pitkää pätkää ajamassa. Harmi, et just tällä kertaa sit ois kannattanut.

Täälläkin kyllä tehdään kaupat vastedes f2f tai pidemmän historian mnet-käyttäjien kanssa.
Elämässä on tärkeintä ettei tee virheitä
AnttiU.
09.07.2023 15:44:28

Pinewood: Kun "lähetys on vastaanotettu kuljetettavaksi", silloin on jotain Postin hallussa ja tulossa. Mikäänhän ei toki takaa sitä, että paketissa on sitä mitä pitäisi.

Joskus kuljetukseen voi tulla ylimääräisiä päiviä, jos esim. paketit eivät lähde asiamieheltä joka päivä, ne jäävät vahingossa asiamiehelle, on pyhäpäiviä, paketti on vahingoittunut, tai paketit vain seikkailevat paikasta toiseen logistiikkavirheiden tai puuttellisten vastaanottajatietojen vuoksi. Tai pahimmassa tapauksessa paketti on kadonnut matkalla. Mutta jos paketti ei ole kotimaassa perillä viikon-kymmenen päivän kuluessa lähettämisestä, ja varsinkin jos uusia merkintöjä ei synny, kannattaa jo kysellä Postin asiakaspalvelusta.

Tässä alkaa olla kolmisen viikkoa kulunut oletetusta lähettämispäivästä. Postiin olen ollut jo yhteyksissä kuten aiemmin jo kirjoittelinkin. Lähettäjäänkin olin yhteydessä asian tiimoilta, mut selvästikään ei ole kiinnostanut selvitellä asiaa. Katotaan nyt miten homma etenee viranomaistietä. Ko. jampalla taitaa pitempikin jono vaatimassa omiaan takaisin, et en ainakaan hengitystä pidättele.
Elämässä on tärkeintä ettei tee virheitä
Pinewood
09.07.2023 21:52:19
AnttiU.: Tässä alkaa olla kolmisen viikkoa kulunut oletetusta lähettämispäivästä. Postiin olen ollut jo yhteyksissä kuten aiemmin jo kirjoittelinkin. Lähettäjäänkin olin yhteydessä asian tiimoilta, mut selvästikään ei ole kiinnostanut selvitellä asiaa. Katotaan nyt miten homma etenee viranomaistietä. Ko. jampalla taitaa pitempikin jono vaatimassa omiaan takaisin, et en ainakaan hengitystä pidättele.

Kyllä tuo huijaukselta ja viranomaisten asialta vaikuttaa.

Tuossa saattaa olla tapahtunut niin, että myyjä on ostanut lähetyksen, varannut paikan automaatista ja sen jälkeen käynyt automaatilla avaamassa oven, jolloin käsittääkseni tulee ilmoitus "lähetys on rekisteröity". Kun postimies käy tyhjentämässä automaatin ja poimii paketin kyytiin, silloin tullee tuo leima "lähetys on vastaanotettu kuljetettavaksi". Saatan olla toki väärässäkin, mutta näin olen noita automaattien "leimoja" tulkinnut yli sadan automaattipaketin kokemuksella.

Myyjänä en ikinä lähetä mitään helposti-koodilla vaan tulostan aina sen lähetyslapun, teippaan lapun vesitiiviisti pakettiin, otan valokuvan, vien paketin tiskille ja pyydän tositteen paketin jättämisestä.
Twinkle
10.07.2023 10:56:59
Pinewood: Kyllä tuo huijaukselta ja viranomaisten asialta vaikuttaa.

Tuossa saattaa olla tapahtunut niin, että myyjä on ostanut lähetyksen, varannut paikan automaatista ja sen jälkeen käynyt automaatilla avaamassa oven, jolloin käsittääkseni tulee ilmoitus "lähetys on rekisteröity". Kun postimies käy tyhjentämässä automaatin ja poimii paketin kyytiin, silloin tullee tuo leima "lähetys on vastaanotettu kuljetettavaksi". Saatan olla toki väärässäkin, mutta näin olen noita automaattien "leimoja" tulkinnut yli sadan automaattipaketin kokemuksella.

Kun siitä tulee "lähetys on rekisteröity" niin laatikko on mennyt kiinni, mutta sen jälkeen postikuskin ottamasta paketista ei tule erillistä viestiä, vasta siinä vaiheessa kun paketti ekan kerran skannataan lajitteluun. Järjestelmää ei kuitenkaan voi huijata lyömällä laatikkoa kiinni, koska kun se kusti tulee niitä hakemaan niin tyhjistä laatikoista tulee ilmoitus. Olen kerran onnistunu lyömään lootan vahingossa kiinni, niin jos kusti ei löydä pakettia automaatista niin se näkyy seurantatiedoissa.
Pinewood
10.07.2023 11:30:17
Twinkle: Kun siitä tulee "lähetys on rekisteröity" niin laatikko on mennyt kiinni, mutta sen jälkeen postikuskin ottamasta paketista ei tule erillistä viestiä, vasta siinä vaiheessa kun paketti ekan kerran skannataan lajitteluun. Järjestelmää ei kuitenkaan voi huijata lyömällä laatikkoa kiinni, koska kun se kusti tulee niitä hakemaan niin tyhjistä laatikoista tulee ilmoitus. Olen kerran onnistunu lyömään lootan vahingossa kiinni, niin jos kusti ei löydä pakettia automaatista niin se näkyy seurantatiedoissa.

Tuo on hyvä tieto, että jos kuski ei löydä pakettia, siitä tulee oma ilmoitus.

Tässä yhden hiljattain tulleen pakettini seuranta, jossa on alkupäässä kaksi leimausta samasta automaatista. En tiedä, miten tuo homma siellä Alepassa käytännössä menee, mutta oma arvaukseni oli, että eka leima tulisi pakettia jätettäessä ja toinen automaattia tyhjennettäessä. Jotenkin on kyllä sellainen mielikuva, etteivät leimaukset mene aina ihan samalla tavalla vaikka periaattessa samanlainen toimitusketju olisi kyseessä.

Lähetyksen vaiheet

Luovutettu
04.07.2023 13:10
Lähetys on toimitettu perille.

04.07.2023 10:34
Lähetimme vastaanottajalle lähetystä koskevan OmaPosti-ilmoituksen.

04.07.2023 09:48
Lähetys on noudettavissa Postin noutopisteestä saapumisilmoituksella tai lähetystunnuksella. Pakettiautomaatista nouto vain lokerokoodilla.
Lue lisää
Postin automaatti, K-Citymarket Hämeensaari

04.07.2023 09:08
Lähetys on kuljetuksessa
HÄMEENLINNA

03.07.2023 21:53
Lähetys on kuljetuksessa.
Posti Logistiikkakeskus

03.07.2023 21:38
Lähetys on lajiteltu
Lue lisää
VANTAA

03.07.2023 21:35
Lähetykselle on varattu paikka postista tai pakettiautomaatista.

03.07.2023 16:00
Lähetys on vastaanotettu kuljetettavaksi.
Postin automaatti, Alepa Tuomarila

03.07.2023 15:15
Lähetys on rekisteröity
Lue lisää
Postin automaatti, Alepa Tuomarila

03.07.2023 14:39
Lähetys ei ole vielä saapunut Postille, odotathan
Lue lisää

03.07.2023 14:35
Helposti-koodi on luotu
Lue lisää
Twinkle
10.07.2023 11:46:56
Pinewood: Jotenkin on kyllä sellainen mielikuva, etteivät leimaukset mene aina ihan samalla tavalla vaikka periaattessa samanlainen toimitusketju olisi kyseessä.

Ei ne näköjään, ite olen just lähettänyt Suvelan Alepasta paketin ja siinä ei tullut tuota "lähetys on vastaanotettu kuljetettavaksi" ilmoitusta ollenkaan, että se ilmeisesti on kustista kiinni että skannaako se kaikki paketit siinä vaiheessa kun se nostaa niitä sieltä automaatista siihen rullakkoon. Se on toisaalta ihan ymmärrettävää kun ei se periaatteessa sillä tiedolla kamalasti tee, se ottaa vain kaikki paketit mitä se automaatti antaa ja jättää skannauksen sitten lajittelun harteille. Toki luulisi että niiden pitäisi se operaatio tehdä, koska eihän ne muuten voi tietää sitä että se automaatin lokero on vapaa ja sinne voi laittaa uusia noutoon tai myydä seuraavalle.

mistä näistä tietää.
Pinewood
10.07.2023 12:02:58
Twinkle: Ei ne näköjään, ite olen just lähettänyt Suvelan Alepasta paketin ja siinä ei tullut tuota "lähetys on vastaanotettu kuljetettavaksi" ilmoitusta ollenkaan, että se ilmeisesti on kustista kiinni että skannaako se kaikki paketit siinä vaiheessa kun se nostaa niitä sieltä automaatista siihen rullakkoon. Se on toisaalta ihan ymmärrettävää kun ei se periaatteessa sillä tiedolla kamalasti tee, se ottaa vain kaikki paketit mitä se automaatti antaa ja jättää skannauksen sitten lajittelun harteille. Toki luulisi että niiden pitäisi se operaatio tehdä, koska eihän ne muuten voi tietää sitä että se automaatin lokero on vapaa ja sinne voi laittaa uusia noutoon tai myydä seuraavalle.

mistä näistä tietää.

Voisiko tuo kuskin skannaus johtua siitä, joutuuko hän tulostamaan lapun helposti-koodin vuosi? Osassahan voi olla valmis tulostettu lähetystietolappu kyljessä. Toisaalta tosiaan luulisi tuon tiedon laatikon tyhjentymisestä olevan olennainen kuten sanoit.
Twinkle
10.07.2023 15:42:42
Pinewood: Voisiko tuo kuskin skannaus johtua siitä, joutuuko hän tulostamaan lapun helposti-koodin vuosi?

Ei varmaan, koska tuo minun lähettämä on helposti-paketti johon kirjoitin vain sen koodin päälle ja siinä ei ole tuota "vastaanotettu kuljetettavaksi" -tapahtumaa. En usko että se automaatteja tyhjentävä hessu niitä lappuja alkaa tulostelemaan muutenkaan, voisin kuvitella että se tehdään siellä kun paketti ekan kerran lajitellaan. Muutenkaan se helposti-paketti ei todennäköisesti merkkaa prosessin kannalta mitään paitsi sillä yhdistetään internetissä annettu tapahtuma siihen itse pakettiin, jolloin sitä ei tartte käsinkirjoitetusta tiedosta yrittää keksiä mitä siinä tarkoitetaan.

Mutta tosiaan nämä on arvailuja, jos joku postia kantava m.nettiläinen näkee näitä niin voisi varmaan raottaa ammattisalaisuuksien arkkua.
dajackal
10.07.2023 21:10:05
Twinkle: jos joku postia kantava m.nettiläinen näkee näitä niin voisi varmaan raottaa ammattisalaisuuksien arkkua.

En kanna postia, mutta kaveri on siellä töissä. Kysyin asiaa ja tässä muutama viesti ylempänä olevan seurannan leimaukset auki purettuna alhaalta ylöspäin:

"Helposti-koodi luotu" = postimaksu maksettu

"Ei ole vielä saapunut Postille" = EDI (Electronic Delivery Information) vastaanotettu = paketin ennakkodata on kirjautunut järjestelmään, mutta fyysisesti ei vielä Postilla.

"Rekisteröity" = sähköisen datan vastaanottamista, joka voi periaatteessa olla lähes mitä tahansa. Tässä keississä automaatti rekisteröinyt että paketti odottaa kuskin noutoa. (Toisin sanoen lähettäjä on tuonut paketin fyysisesti sinne automaattiin.)

"Vastaanotettu kuljetettavaksi" = kuski noutanut paketin mukaansa. 1. Fyysinen käsittely eventti. (Huomautus: uudemmat automaatit generoivat tämän leimauksen kuskin avatessa lokeron ja noukkiessa paketin mukaan. Vanhemman malliset eivät, eikä kuski pysty sitä omilla välineillään generoimaan, joten siitä syystä tämä leimaus puuttuu joidenkin pakettien seurannoista.)

"Varattu paikka Postista tai automaatista" = paketti on punnittu ja mitattu laserilla, sekä tietokone on laskenut mikä on järkevin paikka toimittaa se noudettavaksi.

Lajittelu = ohjaus oikeaan suuntaan.

1. Kuljetusmerkintä = matkalla rekassa kohti 2. Lajittelua tai jakeluterminaalia

2. Kuljetusmerkintä = kuskin autossa matkalla noutopaikkaan tai toimitusosoitteeseen.
rosberg
12.07.2023 09:41:04
onko kukaan koskaan pyytänyt PayPaliä maksuvälineeksi?
siinähän on ne rahanpalautukset jne ja sillä huijaaminen on jo astetta vaikeampaa hommaa.
Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää.
Tympee Huttunen
12.07.2023 10:12:04
rosberg: onko kukaan koskaan pyytänyt PayPaliä maksuvälineeksi?
siinähän on ne rahanpalautukset jne ja sillä huijaaminen on jo astetta vaikeampaa hommaa.

Myyjänähän tossa voi olla todella huonossa asemassa. Ostaja voi sanoa, että sai pelkkiä kiviä ja rahat jää saamatta. Itse olin ollut +10 vuotta PayPalin asiakas, mutta sen kerran kun myin yhden soittimen kolmella tonnilla, meni tili lukkoon ja rahat jäädytettiin. Sitten vasta kun ostaja kuittasi kaiken olevan ok, varat tuli tilille, mutta en saanut niitä vielä toviin ulos.
p130
12.07.2023 12:35:40

Tympee Huttunen: Myyjänähän tossa voi olla todella huonossa asemassa. Ostaja voi sanoa, että sai pelkkiä kiviä ja rahat jää saamatta. Itse olin ollut +10 vuotta PayPalin asiakas, mutta sen kerran kun myin yhden soittimen kolmella tonnilla, meni tili lukkoon ja rahat jäädytettiin. Sitten vasta kun ostaja kuittasi kaiken olevan ok, varat tuli tilille, mutta en saanut niitä vielä toviin ulos.

Mulla on päinvastainen kokemus. Kahdesta ostetusta tavarasta saapui yksi. Yhdessä paketissa, kaksi merkitty lähetetyksi, mutta sama seurantakoodi.

HV oli PayPalin näkemys. Tavara toimitettu, ei korvausta. Kuulemma rahat saa takaisin aina, mutta ei toiminut...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Bjornins
12.07.2023 22:05:57 (muokattu 12.07.2023 22:10:36)
VSOP0099: Tiedusteltiin suomeksi "Onko saatavilla. Lopullinen hinta."

Minulle tuli sanatarkasti sama tiedustelu Lontoosta nimellä Daniel esiintyvältä ostajalta. Otin jo selvää lähetysmahdollisuuksista Lontooseen, mutta olisi pitänyt tsekata nämä foorumin keskustelut ensin:) Osoite oli tosiaan epäilyttävä, mutta kun tietää minkälaisia asumisjärjestelyjä Lontoossa on vuokralaisille tarjolla...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)