Aihe: Sämplätyt vs mallinnetut soundit 1 | |
---|---|
![]() 19.05.2023 20:25:37 | |
Ovatko nuo jotenkin vaihtoehtoisia soundinmuodostustekniikoita, mitä tulee syntikoiden ym soundimaailmaan? Hyvät ja huonot puolet? Päästäänkö molemmilla samaan soundin laatuun, esim pianosoundi? | |
![]() 26.05.2023 11:20:36 (muokattu 26.05.2023 11:24:02) | |
faq1: Ovatko nuo jotenkin vaihtoehtoisia soundinmuodostustekniikoita, mitä tulee syntikoiden ym soundimaailmaan? Hyvät ja huonot puolet? Päästäänkö molemmilla samaan soundin laatuun, esim pianosoundi? Physical Modeling on se termi, mitä varmaankin tarkoittanet. Pähkinänkuoressa tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi pianon kaikki äänelliset ja fyysiset elehdinnät on samplattu käyttäen hyödykseen uusinta teknologiaa, jolloin lopputuloksena saadaan esimerkiksi mahdollisimman autenttisia pianoja, urkuja sekä analogimallintavia soundeja. Näin pähkinänkuoressa ja viemättä aihetta pidemmälle väitöstasolle ja ilman insinööriterminologiaa. Italialaiset valmistajat ovat tähän nykyään erikoistuneet. Dexibellillä ja Viscountilla lienee tällä hetkellä markkinoiden "parhaat" pianosoundit kun taas GSI/Crumar handlaa Rhodes, Wurlizer ja urkusoundit parhaiten. YouTubesta voi kuunnella loput. Toki. Nord on tässäkin suhteessa jollain tavoin edelläkävijä ja ne ovat sitten makuasioita kuka tykkää mistäkin. Physical Modeling-tyyppisissä soundeissa olen huomannut itse, että pianotyyppisiä soundeja saa joskus equtella oikein kunnolla että ne saa kunnolla soimaan livekontekstissa. Näiden soundityyppien muokkausmahdollisuudet ovat usein myös hyvin rajatut. Kun ostat Nordin, Dexibellin, Viscountin tai Crumarin tuotteen, saat sitä miltä se YouTubessa kuulostaa. Et juurikaan mitään muuta, kuin mitä omassa päässään voisi visualisoida toisin. Puolensa ja puolensa. | |
![]() 26.05.2023 23:01:53 (muokattu 26.05.2023 23:12:57) | |
Minä olen käsittänyt physical modelling saundit niin, että pyritään tietoteknisin keinoin luomaan se mekanismi mikä oikeassa laitteessa tekee äänen, eikä kovin suoraan sämpläten. Joskus testailin Lounge Lizard sähköpianplugaria ja siinä taisi olla tämä idea. https://en.wikipedia.org/wiki/Physical_modelling_synthesis Esim. Roland V-Piano engine ei ole kovin hyvin onnistunut tuottamaan ihan eri kuuloisia pianoja kuten on Nordilla sämpläämiseen perustuvassa tekniikassa. Hiljattain tuli German consert laajennus RD 2000 käyttäjille. Mallintavalla tekniikalla saadaan muokattavuutta, mutta ei välttämättä etua aina jäljitteleekö se parhaiten jotain esikuvaa. Itsestä esim. Hammondia matkivat suorat sämpläykset tylsiä soittaa, mutta ihan jees jos tehdään ominaisuuksia kuten perkussio ei toistu jos kosketin ennestään pohjassa, vibrato säädettävä, sinänsä perusääni toi äänikerrat voivat olla sämplättyjäkin. Kelvollisia sähköpianosaundeja lähtenee monesta laitteesta eri tekniikoilla ja monesti niitä on menneinä aikoina muokattu ja efektoitu, niin aitoudella ei kauheasti väliä kunhan toimii. Jostain syystä hyvä Wurlitzer omaan korvaan harvinaisempi kuin Rhodes tai vaikka DX 7. Hyvä pystypianosaundi ei kovin yleinen. | |
![]() 27.05.2023 11:36:51 | |
musamies: Joskus testailin Lounge Lizard sähköpianplugaria ja siinä taisi olla tämä idea. Mä just viime viikolla päivitin tämän uusimpaan versioonsa. Mielestäni erinomainen sähköpianoplugari. Ollut mun työkalupakissa varmaan parikyt vuotta. harvakseltaan tulee tosin käytettyä. Niinq cha cha cha oon tulessa. | |
![]() 27.05.2023 11:48:04 | |
Henri Henri Olavi: Mä just viime viikolla päivitin tämän uusimpaan versioonsa. Mielestäni erinomainen sähköpianoplugari. Ollut mun työkalupakissa varmaan parikyt vuotta. harvakseltaan tulee tosin käytettyä. Ainakin muokattavuutta löytyy. En tiedä onko väliä millä tekniikalla perusääni tuotetaan. Omassa stagepianossa damper resonance on erikseen toimiva, sähköpianossa hyvät eriliset efektit luo maukkautta. Keikalla olen soittanut Roland RD64 Super Natural äänilähteen Rhodesia ja se ollut ok. Muokatravuutta ei tässä pikkuvehkeessä. Lounge Lizardia joutuu säätelemään. | |
![]() 27.05.2023 11:53:53 (muokattu 27.05.2023 11:54:03) | |
musamies: Lounge Lizardia joutuu säätelemään. Joo, sehän se hauskinta onkin. Lisäksi aina jotain muljutinta lykkään perään, vaikka siinä suht monipuolisesti soundia saakin säädettyä. Niinq cha cha cha oon tulessa. | |
![]() 28.05.2023 22:42:41 (muokattu 28.05.2023 22:47:15) | |
Montin: Physical Modeling on se termi, mitä varmaankin tarkoittanet. Pähkinänkuoressa tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi pianon kaikki äänelliset ja fyysiset elehdinnät on samplattu käyttäen hyödykseen uusinta teknologiaa, jolloin lopputuloksena saadaan esimerkiksi mahdollisimman autenttisia pianoja, urkuja sekä analogimallintavia soundeja. . Siis käytetäänkö mallinnustekniikassa lainkaan samplejä, mielestäni ei. Nehän ovat tiedostokooltaankin olemattoman pieniä. Taitaa olla puhdasta matematiikkaa. | |
![]() 28.05.2023 23:51:17 | |
faq1: Siis käytetäänkö mallinnustekniikassa lainkaan samplejä, mielestäni ei. Nehän ovat tiedostokooltaankin olemattoman pieniä. Taitaa olla puhdasta matematiikkaa. Joku viisas voisi tietää voiko sampleja olla mallinnuksessa, mutta tuntuisi järkevältä, etfä sample on siellä mihin se soveltuu hyvin ja ääntä jalostetaan muilla tekniikoilla. Toistan vielä, että Rolandin V-Piano ei omaan korvaan ollut mielettömän monipuolinen. Mallinnus ei takaa muuta kuin se on mallinnus. | |
![]() 29.05.2023 07:07:58 | |
musamies: Toistan vielä, että Rolandin V-Piano ei omaan korvaan ollut mielettömän monipuolinen. Mallinnus ei takaa muuta kuin se on mallinnus. Ootko kokeillut Rolandin Super Nature-pianoa? Käyttää ainakin alle 1500 euron digipianoissaan. Sekin taitaa olla mallinnus, en oo ihan varma. | |
![]() 29.05.2023 09:38:49 | |
faq1: Ootko kokeillut Rolandin Super Nature-pianoa? Käyttää ainakin alle 1500 euron digipianoissaan. Sekin taitaa olla mallinnus, en oo ihan varma. Olen soittanut useilla keikoilla RD64:sella, mutta siihen ei tehty muokkaustoimintoja. Kokeillut liikkeessä RD2000 ja V-Piano. En mee vannoo mitä Super Natural on syönyt. V-Piano saundeja pystyy kyllä hyvin säätämään, mutta niistä ei tule yhtä eri kuuloisia kuin Nordin sampleja käyttäen. | |
![]() 31.05.2023 20:20:32 | |
hommaa Keyscape!!. vaik tyyris onkin | |
![]() 31.05.2023 22:23:23 (muokattu 01.06.2023 08:57:01) | |
Tässä vertailussa Sämplätty vastaan mallinnettu pianosofta: Pianoteq vs Keyscape Piano VST Plugin Comparison - Piano Sampling vs Modeling https://www.youtube.com/watch?v=spDOiJcoKgU | |
![]() 03.07.2023 13:32:36 | |
badcompany: hommaa Keyscape!!. vaik tyyris onkin Tai UVI key suite. Molemmat hyviä | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)