Aihe: Line6 POD HD500X kytkimen vaihto
1
Mean Machine
21.06.2023 14:49:08 (muokattu 21.06.2023 14:59:24)
Moro

POD HD500Xn yksi footswitchi ei toimi kunnolla.
Välillä menee itsestään päälle ja pois muutaman sekunnin välein.
Melko rasittavaa koska kyseessä on juurikin Tap Tempo / Tuner, eli viritin menee itsestään päälle ja pois.

Kytkimestä ei kuulu sellaista pientä klik-ääntä kuten muista, joten ongelma ilmeisesti on siinä pienessä mikrokytkimessä mikä on piirilevyssä kiinni. Eli vanha irti ja uusi tilalle.
Toinen vaihtoehto on vaihtaa kaksi kytkintä keskenään, jolloin rikkinäisen saa otettua pois käytöstä. Itse en osaa kolvata noin pieniä komponentteja.

Linkin youtube videossa on sama ongelma.
https://www.youtube.com/watch?v=29HQkmgNPYU
Ja täältä kuva osasta.
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1836951

1. Tietääkö joku missä liikkeessä saisi yhden komponentin vaihdettua?
2. Osaako joku kertoa mikä tollaisen kytkimen tyyppi on ja mistä niitä mahdollisesti saa ostettua? Oisko toi joku standardiosa, mitä löytyy kaikilta elektroniikkakorjaajilta?

Kiitos vastauksista etukäteen.
Solex
22.06.2023 21:27:28 (muokattu 22.06.2023 21:40:25)
Tähän ei ole helppo antaa yksiselitteistä vastausta - helpottaisi kovasti jos näkisi laitteen livenä. Kyseessä on mikrokytkin, todennäköisesti momentary tyyppinen off-on SPST. Jos kytkimen tarkat mitat ja tyyppi voidaan varmistaa, sellaisen saa varsin helposti "standardiosana" jota tekevät useat valmistajat. Kunhan kytkimestä saadaan varmuus, sellainen maksaa vain pari euroa ja saa Suomesta tilattua monestakin paikasta - esim. Radioduolla on kymmenien tuhansien mikrokytkimien tilausvalikoima mistä korvaava löytyy.

Yksi mahis on koittaa kysyä suostuisiko valmistaja kertomaan sulle varaosan tyypin tai jopa myymään sulle sen. Line6 on Yamahan tytäryhtiö ja varaosien tilaamisesta ja jakelusta vastaa Euroopassa Yamaha Music Europe GmbH. Laita meiliä sinne!

Referenssiksi aikoinaan itse kun korjailin Electro Harmonixin spedua niin heidän service departmentinsa kertoi asiallisesti etteivät voi antaa maallikolle kytkentäkaaviota (ettei kiinanpoika tee kopiota laitteesta) mutta suostuvat tunnistamaan mulle yksittäisiä komponentteja. Ja niinpä sain selville kärähtäneen transistorin tyypin, ostin "tarvikeosana" hintaan 10centtiä /kpl ja sain laitteen kuntoon.

Mulla saattaa olla mahdollisuus päästä käsiksi Line6:n virallisen huollon dokumentointiin josta löytyy kaikki kytkentäkaaviot, piirilevyn ladonta ja tuon kytkimen tiedot - palaan asiaa ensiviikolla.

Kysyit että kuka osaa vaihtaa - kuka tahansa joka osaa juottaa, on hyvät kamat ja on toiminut elektronisten laitteiden parissa. Asut ilmeisesti Haminassa, tsekkaa tämä:
https://www.cylex.fi/yritys/rtv-huolto-jarvanne-10688392.html
Sen kytkimen vaihtamisessa suurin aika menee laitteen purkamisessa, piirilevyn irroittamisessa ja uudelleen kasaamisessa. Viet tuolle tai jollekkin toiselle kundille pelkän piirilevyn ja kytkimen ja sanot mikä niistä pitää vaihtaa. Menee 5min ja tuskin käy kovin kalliiksi.
Basso on jalo soitin
Mean Machine
26.06.2023 08:07:09 (muokattu 26.06.2023 08:07:26)
Moikka
Iso kiitos tyhjentävästä vastauksesta!
Ryhdyn selvittämään kytkimen tyyppiä.
Jos saat sen selville niin vinkkaa ihmeessä.
Kiitos vielä :)

Solex: Tähän ei ole helppo antaa yksiselitteistä vastausta - helpottaisi kovasti jos näkisi laitteen livenä. Kyseessä on mikrokytkin, todennäköisesti momentary tyyppinen off-on SPST. Jos kytkimen tarkat mitat ja tyyppi voidaan varmistaa, sellaisen saa varsin helposti "standardiosana" jota tekevät useat valmistajat. Kunhan kytkimestä saadaan varmuus, sellainen maksaa vain pari euroa ja saa Suomesta tilattua monestakin paikasta - esim. Radioduolla on kymmenien tuhansien mikrokytkimien tilausvalikoima mistä korvaava löytyy.

Yksi mahis on koittaa kysyä suostuisiko valmistaja kertomaan sulle varaosan tyypin tai jopa myymään sulle sen. Line6 on Yamahan tytäryhtiö ja varaosien tilaamisesta ja jakelusta vastaa Euroopassa Yamaha Music Europe GmbH. Laita meiliä sinne!

Referenssiksi aikoinaan itse kun korjailin Electro Harmonixin spedua niin heidän service departmentinsa kertoi asiallisesti etteivät voi antaa maallikolle kytkentäkaaviota (ettei kiinanpoika tee kopiota laitteesta) mutta suostuvat tunnistamaan mulle yksittäisiä komponentteja. Ja niinpä sain selville kärähtäneen transistorin tyypin, ostin "tarvikeosana" hintaan 10centtiä /kpl ja sain laitteen kuntoon.

Mulla saattaa olla mahdollisuus päästä käsiksi Line6:n virallisen huollon dokumentointiin josta löytyy kaikki kytkentäkaaviot, piirilevyn ladonta ja tuon kytkimen tiedot - palaan asiaa ensiviikolla.

Kysyit että kuka osaa vaihtaa - kuka tahansa joka osaa juottaa, on hyvät kamat ja on toiminut elektronisten laitteiden parissa. Asut ilmeisesti Haminassa, tsekkaa tämä:
https://www.cylex.fi/yritys/rtv-huolto-jarvanne-10688392.html
Sen kytkimen vaihtamisessa suurin aika menee laitteen purkamisessa, piirilevyn irroittamisessa ja uudelleen kasaamisessa. Viet tuolle tai jollekkin toiselle kundille pelkän piirilevyn ja kytkimen ja sanot mikä niistä pitää vaihtaa. Menee 5min ja tuskin käy kovin kalliiksi.
Mean Machine
14.07.2023 08:54:16
Kotilokeijo: Onkos tämä asia ratkennut?

Intternetsien mukaan (https://line6.com/support/topic/59224-podhd-500-switches/) HD500X:ään kävisivät samat mikrokytkimet kuin Pod X3 Liveen. Tilasin aikoinaan siihen käyviä kytkimiä varaosiksi, ja vaihdoin aiemmin tänä vuonna kaksi X3 Liven temppuilevaa mikrokytkintä uusiin ennen kuin myin laitteen, eli toimivuuskin tuli vihdoin testattua. Tuntuma oli aika napakka vanhoihin verrattuna. Minulla on edelleen noita mikrokytkimiä jäljellä ja voin lahjoittaa niitä sinulle postitse, jos vielä on tarvetta.

Moro
Asia ei ole vielä ratkennut.
Jos sulla on noita kytkimiä vielä jäljellä niin toki maksankin niistä jotain postikulujen päälle.
Laitan sulle yksityisviestiä.
Kiitti paljon.
Tilutus
17.07.2023 22:09:25
Kotilokeijo: Onkos tämä asia ratkennut?

Intternetsien mukaan (https://line6.com/support/topic/59224-podhd-500-switches/) HD500X:ään kävisivät samat mikrokytkimet kuin Pod X3 Liveen. Tilasin aikoinaan siihen käyviä kytkimiä varaosiksi, ja vaihdoin aiemmin tänä vuonna kaksi X3 Liven temppuilevaa mikrokytkintä uusiin ennen kuin myin laitteen, eli toimivuuskin tuli vihdoin testattua. Tuntuma oli aika napakka vanhoihin verrattuna. Minulla on edelleen noita mikrokytkimiä jäljellä ja voin lahjoittaa niitä sinulle postitse, jos vielä on tarvetta.

Jos yksi liikenisi myös tänne suuntaan niin laitatko viestiä? Yksi Podin kytkin tullut tiensä päähän.

Yt. Hannu
"Some people never go crazy. What truly horrible lives they must lead." -CB
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)