Aihe: Onko musiikkia liikaa?
1 2
Jester44
12.06.2023 00:27:24
Miten lie, onko musiikkia liikaa tyrkyllä? Tuntuu että joka paikka pursuaa musiikkia. TV-sarjat, elokuvat, mainokset, urheilulähetykset, dokumentit ja kaikki mitä mieleen tulee. Onko kohta enää mitään viihdemuotoa olemassakaan jossa ei ole musiikkia? No, varmaan jotain kuten taidemaalaukset mutta onko vaikkapa näyttelyn yhteydessä taustalla joku musiikki? Onko musiikki ainoa tehokeino esimerkiksi kauhuelokuvassa? Luotetaanko musiikin voimaan liikaa?

Jos luen tämän viestin uudelleen vaikkapa vartin päästä voi tulla vaikka millaisia ajatuksia asian suhteen ja ehkä olen eri mieltä itseni kanssa mutta juuri nyt tuntuu tältä.
Epämuusikko
12.06.2023 01:18:49
Mitäänsanomatonta musiikkia on liikaa, ja toisaalta musiikkia pyritään markkinoimaan monen muun median kuin itse musiikin kautta.

en arvosta kumpaakaan trendiä.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Dave Dangerous
12.06.2023 07:08:16
Liikaa on.
Pitäisi kokeilla kaikkien MILTÄ TUNTUU kun kukaan ei manipuloi sun
ajattelua musiikin avulla !
Kannattaa kokeilla edes 20 min päivässä olla vaan IHAN HILJAA, ilman
mitään surinaa, kolinaa, vinkumista ja basson jytinaa.
Vaikka 3 tuntia vrk;ssa vois olla ihan vain
oman päänsä sisällön vaikutuksen avulla . Kyllä pystyn noihin
mutta epäilen että 99% saa raivarin jos joku vaatii olemaan
VÄHÄN AIKAA ihan hiljaa.
Itse en ole voinut sietää TV;n taustalla möykkäämistä jo vuosia.
Eihän sieltä tule edes yhtä hyvää ohjelmaa koskaan ! Olen varmaan aika kumma heppu . Ikää on juuri 60v joten olen aika iäkäs, sekin vaikuttaa asiaan.
Ihan turha luulla että nelikymppinen pystyy olemaan
ilman TAUSTAMELUA edes 10min
päivässä. Puhumattakaan teineistä.
hiljaisuus on näkymätöntä liimaa
basisti1971
12.06.2023 09:08:26
Moi.

Epämuusikko: Mitäänsanomatonta musiikkia on liikaa, ja toisaalta musiikkia pyritään markkinoimaan monen muun median kuin itse musiikin kautta.

^Nämä.

Tehtiin ja tuotettiin sitä sisällöllisesti ala-arvoista musiikkia jo 80- ja 90-luvuillakin yllin kyllin, mutta tämän vuosituhannen aikana on usein tuntunut siltä että teknisesti virheettömän mutta sisällöllisesti köyhääkin köyhemmän musiikin määrä ylittää jo moninkertaisesti "hyvän" musiikin määrän.
Ainakin valtamedioissa.

Onko syynä referenssien puute, kuluttajien oman tahdon puute jota markkinahenkilöt surutta hyväksikäyttävät, tuotantokoneisto, vai joku muu seikka, tuota on paha sanoa.

Onneksi kukaan ei kuitenkaan pakota skeidaa kuuntelemaan, nykyään kun on ihan ok kulkea julkisillakin paikoilla kuulosuojaimet päässä :D.
Ja eritoten, ennenvanhaan on tehty niin julmetusti "hyvää" (mitä hyvä sitten kellekin tarkoittaa) musiikkia, että jos haluaa mieluisempaa musiikkia kuunnella, sen kuin kuuntelee.

Tai on kuuntelematta jos siltä tuntuu.

Mitä tuohon musiikin kierrättämiseen tv-sarjoissa tulee, ainakin itse pidän kovasti nostalgiatunteesta kun 60-70-80-, jopa 90-luvun lempimusaa (tai ainakin tuttuja kipaleita ;)) on ammattitaitoisesti ja hyvällä maulla ripoteltu sopiviin kohtiin.
Ja jos moinen ärsyttää, ei liene pakko tuollaisia sarjoja/leffoja katsella.

T:Samuli
Ianuarius
12.06.2023 11:42:53 (muokattu 12.06.2023 11:53:46)

Liikaa että...? Mitä?

"Liika" viittaa että paljouden määrä aiheuttaa jotain haittaa. Mutta haitta viittaa siihen, että on jokin tavoite. Mitä tavoitetta se haittaa?

Minusta musiikkia ei ole liikaa. Kaikki saa tehä musaa ja se on ihan fine.

Siinä mielessä sitä on liikaa, että musiikki koetaan ajassa. Jos haluat kuunnella Hey Juden, niin siihen menee 7m 05s. Musiikkia julkaistaan joka viikko (ehkä joka päivä) enemmän kuin mitä yhdellä ihmisellä on fyysisesti aikaa kuunnella vuodessa. Olen yrittänyt yhteen väliin (parin vuoden ajan) käydä läpi mahdollisimman paljon uusia julkaisuja ja en oikeasti pystynyt pläräämään kuin ihan isoimmista julkaisuista jotain 30 sekkaa per levy ja sitten muutamia, jotka kiinnosti vähän enemmän, jopa ihan kokonaisia kappaleita. Tilastot näytti siis jotakuinkin tällaisilta...

https://i.postimg.cc/MGqB4j4W/image.png

Ja siltikin meni ohi varmaan 90% julkasuista, mitä Spotariin tuli viikottain.

Kyllä sitä taidemusaaki tehdään, mutta jos sitä kaivaa jostain telkkarista tai radiosta, niin on ihan väärässä paikassa. TV ja radio (yleä lukuunottamatta) on poppimedioita, joissa ratkaisee katsojaluvut, joten tietenkin yritetään vedota ihan kaikkiin, mikä tarkoittaa, ettei soiteta mitään nicheä, vaan niitä satasen renkutuksia.

E: Tai ehkä luin alkuperäisen viestin väärin, että mitä siinä haettiin. Siis pitäiskö musiikkia olla vähemmän? Musat pois leffoista, lähetyksistä ja sarjoista? No siis, joooo...? Kyllähän se on tätä nykyajan eskapismia, että mahdollisimman paljon triggeröidään aisteja. Ehkä 50 vuoden päästä kysymys kuuluu, että pitäiskö kaikissa leffoissa ja sarjoissa olla hajut. Eddie Mahoney laulo 86 että I wanna go back. Asiat ei tuu menemään siihen suuntaan ku mitä ne oli ennen. Aina saa haikailla, mutta suunta on täysin päinvastainen. Vähemmän kärsii ku vaa hyväksyy jutut niinku ne on.
Your soundcard works perfectly!
Tomtom
12.06.2023 14:07:42
Bändikaveri sanoin aikoinaan aina treeneissä "musiikki alkaa hiljaisuudesta", missä on kyllä viisautta. Itse kammoksun paikkoja missä pakkosyötetään musiikkia, ehkä sen takia että itsellä nyt vaan on keskimääräistä laadukkaampi musiikkimaku. Sen voi melko varmasti sanoa että esim jossain kaupassa soitettava musa ei varmastikaan ole suurimman osan mielimusiikkia. Itse pärjäisin 95% ilman.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Jester44
13.06.2023 00:51:02
Ianuarius: E: Tai ehkä luin alkuperäisen viestin väärin, että mitä siinä haettiin. Siis pitäiskö musiikkia olla vähemmän? Musat pois leffoista, lähetyksistä ja sarjoista? No siis, joooo...?

Tässä oli taustalla se, että....
Katselin tänään palasen jotain autonrakenteluohjelmaa. Robottien rakentaessa autoa siihenkin oli laitettu jokin musiikintapainen taustalle. Jos vaan robotit kokoaa auton, selostaja kertoo työvaiheet ja se siitä, tarvitseeko siihen jokin jumputus tunkea sekaan?
Tarkoitan että musiikkia työnnetään paikkoihin joihin se ei välttämättä sovi. Toki mielipideasia sekin mutta en tarvitse teknoa taustalle jos kone rakentaa esim jotain autontapaista.
-Spade-
13.06.2023 08:17:59
Jester44: Tässä oli taustalla se, että....
Katselin tänään palasen jotain autonrakenteluohjelmaa. Robottien rakentaessa autoa siihenkin oli laitettu jokin musiikintapainen taustalle. Jos vaan robotit kokoaa auton, selostaja kertoo työvaiheet ja se siitä, tarvitseeko siihen jokin jumputus tunkea sekaan?
Tarkoitan että musiikkia työnnetään paikkoihin joihin se ei välttämättä sovi. Toki mielipideasia sekin mutta en tarvitse teknoa taustalle jos kone rakentaa esim jotain autontapaista.

Auto-ohjelmissa ja -videoissa ärsyttää monesti se, että auton käyntiäänen päälle on laitettu jotain hissimusiikkia, vaikka haluaisi nimenomaan kuunnella niitä auton ääniä.
Ohan se varma.
Funkånaut
13.06.2023 16:22:08

Mä en kuuntele kotona työajan ulkopuolella juurikaan musiikkia ja työaikanakin se musa on lähinnä kevyttä illallis-jazzia, tai Järviradiota, nettiradion kautta jos huvittaa jotakin kuunnella. Ei mulla ole kuitenkaan tilaisuutta keskittyä kunnolla musan kuunteluun tällä hetkellä, eikä taustamölynä huvita tällä hetkellä kuunnella oikein mitään.

Vähän tylsää, mutta sitä se välillä on. Telkkariakaan ei tule katsottua, kun suunilleen uutisista lähtien pitää jotakin musaa tunkea mukaan. Onneksi Areenassa on vielä Rintamäkeläisiä tai Tankki täyteeniä katsottavana.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
ganesha
07.07.2023 09:54:12
Emmä tiiä onko musiikkia liikaa, mut sitä on niin paljon, että niiden helmien perkaaminen kaiken sen geneerisen paskan seasta alkaa olla jo työlästä - ja kohta, kun nää formaattiartistit keksii miten helppoa tekoälyn avulla on tehdä entistä nopeammalla syklillä sitä geneeristä paskaa niin Internet varmaan hukkuu siihen jöötiin. Ehkä palaamme vanhoihin hyviin aikoihin: kunnon musa julkaistaan enää vinyyleinä/CD-levyinä ja myydään kädestä käteen keikoilla samalla kun digitaalinen avaruus on täynnä jonninjoutavaa Chat-GPT:llä tuotettua tekstuaalista jöötiä ja algoritmien toisilleen säveltämää todennäköisyysjazzia.
Kefiiri
08.07.2023 12:02:06 (muokattu 08.07.2023 12:02:41)
ganesha: Ehkä palaamme vanhoihin hyviin aikoihin: kunnon musa julkaistaan enää vinyyleinä/CD-levyinä ja myydään kädestä käteen keikoilla samalla kun digitaalinen avaruus on täynnä jonninjoutavaa Chat-GPT:llä tuotettua tekstuaalista jöötiä ja algoritmien toisilleen säveltämää todennäköisyysjazzia.

Toivotaan näin. Hyvin tehtyä algoritmijazzia voi kyllä olla vaikea erottaa ihmisaivoilla tehdystä, ja jos erottaminen on vaikeaa, niin miksi pitäisikään pystyä erottamaan?
En ole musiikin asiantuntija.
McLeach
08.07.2023 21:45:21
Kefiiri: Toivotaan näin. Hyvin tehtyä algoritmijazzia voi kyllä olla vaikea erottaa ihmisaivoilla tehdystä, ja jos erottaminen on vaikeaa, niin miksi pitäisikään pystyä erottamaan?

Koska suuri osa taiteesta on suurelle osalle vain mielikuvia. Sisältö ei ole olennaista.
Kefiiri
08.07.2023 21:59:23
McLeach: Koska suuri osa taiteesta on suurelle osalle vain mielikuvia. Sisältö ei ole olennaista.

Niin. Minulle jatsin syvin olemus on tuntematon. Voiko instrumentaalimusassa olla muuta sisältöä kuin mielikuvia? Jos jätetään vain soittajien hahmottamat musiikilliset niksit huomiotta. Vai ovatko ne asian ydin nimenomaan jatsissa?
En ole musiikin asiantuntija.
Epämuusikko
09.07.2023 00:08:28
McLeach: Koska suuri osa taiteesta on suurelle osalle vain mielikuvia. Sisältö ei ole olennaista.

Ekasta oon samaa mieltä, mutta toisesta en.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Prophet
09.07.2023 01:05:03
Funkånaut: Mä en kuuntele kotona työajan ulkopuolella juurikaan musiikkia ja työaikanakin se musa on lähinnä kevyttä illallis-jazzia, tai Järviradiota, nettiradion kautta jos huvittaa jotakin kuunnella. Ei mulla ole kuitenkaan tilaisuutta keskittyä kunnolla musan kuunteluun tällä hetkellä, eikä taustamölynä huvita tällä hetkellä kuunnella oikein mitään.

Vähän tylsää, mutta sitä se välillä on. Telkkariakaan ei tule katsottua, kun suunilleen uutisista lähtien pitää jotakin musaa tunkea mukaan. Onneksi Areenassa on vielä Rintamäkeläisiä tai Tankki täyteeniä katsottavana.

Löytyy myös Heikkiä ja Kaijaa.
KaRa
12.07.2023 19:23:50
Ei sitä musiikkia pakko ole kuunnella.
mpekkanen
12.07.2023 20:12:41
Joskus nuorempana piti koko ajan kuunnella musiikkia. Usein katsoin telkkariakin, niin että kuuntelin musaa samaan aikaan. Monesti oli vielä kitara käsissä samaan aikaan.
Nykyään en enää taustalla soita mitään vaan kun kuuntelen, niin sitten kuuntelen enkä touhua muuta. Joskus voin jammaila jotain bluesia musan päälle, mutta aika harvassa nämäkin jutut nykyään.
Musiikki toimii minulle parhaiten kun on välillä hiljaista ja sitten kuuntelee tai soittaa itse ajatuksen kanssa. Myös kitaran soitto on nykyään enemmän fiiliksestä kiinni. Joskus tuli sitäkin tehtyä useita tunteja päivässä, mutta ei enää niin paljoa. Lähes joka päivän soitan edelleen ehkä tunnin tai kaksi, mutta en enää aamusta iltaan.
Elämässä on muutakin kuin musiikki ja se on ihan hyvä niin.
KaRa
12.07.2023 20:45:25 (muokattu 12.07.2023 20:46:36)
Lieneekö viihteessäkin sama asia kuin sokerissa. Että kun sokeria ei noin vain saanut ennewwanhaan, niin silloin kun sitä sai käsiinsä marjojen tms muodossa, niin silloin piti tankata. Nyt kun sokeria löytyy hyllyt väärällään, niin sokeriaddiktoituminen on enemmän sääntö kuin poikkeus, kun liskoaivot kertoo että tää on hyvä homma ja nyt pitää vaan vetää.
Musiikki kuulostaa mielettömän hyvältä, kun on kuuntelematta viikon pari. Leffat ja liikkuva kuva ylipäätään on mahtava mielikuvitusta ruokkiva kokemus sekin kun on hetken aikaa katsomatta.
Ja niin edelleen. Aika turtunutta sakkiahan länsimaalaiset kaupunkilaiset tapaa olla ja senhän mm. lääketeollisuus tietää.
megatherium
13.07.2023 16:39:10 (muokattu 13.07.2023 16:39:54)
Suomen eittämättä parhaimpiin mutta unohdettuihin ja lähinnä musiikin tutkijoiden tietoisuuteen kuuluvien säveltäjien musiikkia saa kuullakseen pikemminkin liian vähän kuin liian paljon koskapa sitä ei ole levytetty eikä sitä juuri radiossakaan soiteta vaikkapa mikäpä temppu olisi jonkin radio orkesterin mennä studioon nauhoittamaan tällaista musiikkia joka on tärkeää ja arvokasta kansallista ja universaalia kulttuuriperintöä.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)