Aihe: DI ja akustinen kitara.. 1 | |
---|---|
![]() 05.06.2023 10:16:55 (muokattu 05.06.2023 10:25:51) | |
Välillä on tilanteita jossa akustisen mikittäminen kunnolla ei onnistu ainakaan niin että lopputulos on optimaalinen. Livetilanteet tietty mutta myös kun laulaja soittaa akustista samaan aikaan kun laulaa, eikä näitä voi tehdä erikseen. Sitten kun vielä on laulaja joka laulaa kovaa ja soittaa hiljaa, niin millään mikkitekniikallakaan ei oikein pääse eroon liiallisista vuodoista.. Tässä kyseisessä casesa äänitin kitaran ja laulun kahdella 8-kuvioisella nauhamikillä, mikä yleensä on ollut paras vaihtis koska nullit saa melko helposti asemoitua aina sinne mitä ei haluta saada talteen, mutta tässä tilanteessa sekään ei riittänyt. Joten, kertokaas parhaat vinkkinne DI-signaaalin miksaamisesta. Miten saada DI-ripinästä parasta mahdollista mikitetyn kuuloista asiaa. UAD:n uusi Wood Works -plugarihan ainakin olis mutta UAD-systeemin hankkiminen vain tämän vuoksi ei oo mulle vaihtoehto. Tietty jos jollain on tieto jostain toisesta vastaavasta plugarista niin mielenkiinnolla otetaan vastaan. Tähän mennessä oon lähestynyt asiaa dynaaminen EQ/nauhamallinnos/Soothe/Transient Desingner/IR/reverb -pohjalta mutta ei se vieläkään ihan hyvillä mikeillä äänitetyltä Martinilta kuulosta :D Fuzz is Clean! | |
![]() 05.06.2023 10:25:36 (muokattu 05.06.2023 10:27:14) | |
Mikael: Tähän mennessä oon lähestynyt asiaa EQ/Soothe/Transient Desingner/IR/reverb -pohjalta mutta ei se vieläkään ihan hyvillä mikeillä äänitetyltä Martinilta kuulosta :D Onko sulla tossa ir kohdalla ollut käytössä siis jotain soittimista äänitettyjä impulsseja vai mitä? Niillä pääsee lähemmäs, muttei tosiaan maaliin mun mielestä. Joskus olen kuitenkin onnistunut yhden läskäripätkän sopivalla impulssilla pelastamaan ja akkariinkin se auttaa jonkun verran. Livehommiin ainakin Fishman Aura Spectrum DI on ihan ok kapistus, mutta saman pystyy hoitamaan tietokoneellakin. Pahimmat tapaukset mä olen ajanut Izotope RX:n läpi, onko se erotteluun kykenevä moduuli ehkä music rebalance nimeltään. Silläkään tosin ei voi mitään järjettömän isoja eroja korjata, mutta muutama desibeli suuntaansa menee huomaamatta. Se saattaisi riittää tuollaiseenkin tapaukseen. Ajat sitten sitä linjaa vähän taustalle. Juuri sen verran, ettei erotu selkeästi eri äänilähteeksi. Mielenkiinnolla odottelen itsekin vinkkejä. | |
![]() 05.06.2023 10:36:20 | |
Antti1: Onko sulla tossa ir kohdalla ollut käytössä siis jotain soittimista äänitettyjä impulsseja vai mitä? Niillä pääsee lähemmäs, muttei tosiaan maaliin mun mielestä. Joskus olen kuitenkin onnistunut yhden läskäripätkän sopivalla impulssilla pelastamaan ja akkariinkin se auttaa jonkun verran. Livehommiin ainakin Fishman Aura Spectrum DI on ihan ok kapistus, mutta saman pystyy hoitamaan tietokoneellakin. Pahimmat tapaukset mä olen ajanut Izotope RX:n läpi, onko se erotteluun kykenevä moduuli ehkä music rebalance nimeltään. Silläkään tosin ei voi mitään järjettömän isoja eroja korjata, mutta muutama desibeli suuntaansa menee huomaamatta. Se saattaisi riittää tuollaiseenkin tapaukseen. Ajat sitten sitä linjaa vähän taustalle. Juuri sen verran, ettei erotu selkeästi eri äänilähteeksi. Mielenkiinnolla odottelen itsekin vinkkejä. IR oli jonkinmoinen konkkamikit 40cm kohteesta, mutta en nyt muista tarkemmin. Pitää tsekkaa kun pääsen taas sessioin ääreen... Just tällaista blendiä oon tässä puuhaillutkin ja kyllä sillä vähän apuja saa. Se di-ripinä vaan soundissa vituttaa ja siitä on hankala päästä kokonaan eroon. Fuzz is Clean! | |
![]() 05.06.2023 10:59:01 | |
Nembrini Acoustic Voice saattaa olla kanssa jonkinlainen. Tässä ei ole niin monipuolisesti eri body malleja ym. kuin tuossa UAD:ssa. Joskus tämäkin on taas alennuksessa parilla kympillä. https://www.nembriniaudio.com/products/acoustic-voice-guitar-preamp | |
![]() 05.06.2023 11:08:44 | |
otamatone: Nembrini Acoustic Voice saattaa olla kanssa jonkinlainen. Tässä ei ole niin monipuolisesti eri body malleja ym. kuin tuossa UAD:ssa. Joskus tämäkin on taas alennuksessa parilla kympillä. https://www.nembriniaudio.com/products/acoustic-voice-guitar-preamp Kas tämähän pitääkin testata! Kiitos :D Fuzz is Clean! | |
![]() 09.06.2023 13:11:07 | |
Meillä on ollut tämmöiset Nux Optima Airit käytössä. Ja 3 Sigma audion impulssit. Noilla pääsee omasta mielestä suht hyvinkin eroon piezo ritinästä, mutta ihan maaliin asti ei noillakaan mielestäni mennä. Livenä toimii ok, kun on ilmaa kajarin ja kuuntelijan välissä, mutta nauhoitettuna nuo kuulostaa vähän siltä, että korva olisi kitarassa kiinni. Olen koittanut leikkiä kaiuilla, mutta omat taidot ei ole vielä riittäneet, että olisin saanut ihan mieleistä jälkeä aikaan. Toki ne taidot on mun kohdalla hyvin vähäiset :) Ja ne käytettävät impulssit kannattaa valita ennemmin sen mukaan, mikä on ääneltään lähinnä käytettävää kitaraa, eikä sen mukaan mikä on harvinainen ja kallis. Noita Sigman impulssejahan voi toki käyttää ilman pedaaliakin, jos ei livehommiin tartte. Ja tuolla pedaalillahan voisi tehdä impulssin omasta kitarasta, mutta sen toimivuus on vielä itsellä kokeilematta. https://www.thomann.de/fi/nux_optim … A57lqZA0qCy9lmZIgXjwWRoCN4kQAvD_BwE https://www.3sigmaaudio.com/ | |
![]() 09.06.2023 14:35:52 (muokattu 11.06.2023 11:35:56) | |
Nembrini on itseasiassa hämmästyttävän hyvä tässä hommassa. Eihän se nyt ihan hyvin äänitetyltä laatukitaralta kuulosta mutta pelastaa paljon paremmin homman kuin mikään muu mitä oon tässä testannut ja just se kaikista ärsyttävin piazo-ripinä loistaa poissaolollaan. Tää menee kyllä hankintaan kun seuraavat tarjousmyynnit ilmaantuu. Fuzz is Clean! | |
![]() 25.06.2023 13:24:18 | |
Mikael: Nembrini on itseasiassa hämmästyttävän hyvä tässä hommassa. Eihän se nyt ihan hyvin äänitetyltä laatukitaralta kuulosta mutta pelastaa paljon paremmin homman kuin mikään muu mitä oon tässä testannut ja just se kaikista ärsyttävin piazo-ripinä loistaa poissaolollaan. Tää menee kyllä hankintaan kun seuraavat tarjousmyynnit ilmaantuu. Tämä onkin nyt tarjouksessa, joten pitihän se varmuudeksi ostaa :) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)