Aihe: Kingston Wall -yhteisö
1 2 3 4 567 68 69 70 71 72 73 74 75 76
shuffle
30.04.2023 20:57:48
RobertPalomäki: Bassokuvio on Antti Hytin tekemä.

Tuo Katajavuoren ensimmäinen tallenne vaikuttaisi olevan vuodelta 1960.
Shuffle it all by the Izzy Stradlin and the Ju Ju Hounds
RobertPalomäki
01.05.2023 23:25:03
shuffle: Tuo Katajavuoren ensimmäinen tallenne vaikuttaisi olevan vuodelta 1960.

No sit se on tietty eri. Piirpauke-versio on Anan nimissä, en tiedä kuinka lähellä ovat toisiaan?
shuffle
02.05.2023 15:44:08
RobertPalomäki: No sit se on tietty eri. Piirpauke-versio on Anan nimissä, en tiedä kuinka lähellä ovat toisiaan?

"Hasse: Esa-Pekka Salonen vieraili "Konevitsan kirkonkelloissa" käyrätorven soittajana. Biisin historia alkoi siitä, että Sakari Kukko löysi singlen, jossa kantelevirtuoosi Ulla Katajavuori esitti "Konevitsan kirkonkellot". Radiossa kuuli paljon hänen soittoaan 50-60-luvuilla. Biisi oli todella hypnoottinen ja vangitseva; ajateltiin, että meidän täytyisi yrittää tehdä siitä oma versio, mutta ei todellakaan tiedetty mitä"

Hasse Walli ja Appe Vanajas : Hehkuva Kitara, s.116.
Sebastian
09.05.2023 07:18:25 (muokattu 12.05.2023 07:32:30)
Ehkä on paikallaan mainita että perjantain The Kinky Thing keikka Lepakkomiehessä on loppuunmyyty ja torstaille on järkätty lisäkeikka. Ihan vaan tiedoksi muillekin jotka jättävät lippujen hommaamisen loppumetreille. Ei sitten perjantaina harmita havahtua vallitsevaan todellisuuteen :)

Edit. Tarkennetaan mahdollisia historioitsijoita varten että molemmat keikat olivat loppuunmyytyjä. Ja että meininki ainakin torstain keikalla oli hurja. Kiva että on kysyntää!
harez
17.05.2023 21:56:19 (muokattu 17.05.2023 22:00:11)

Nyt tullut tuota uutta miksausta ensimmäistä kertaa kuunneltua spotifystä, kun vinyyli on muoveissaan kaapissa.

Ensimmäinen ajatus on se, että tää kulostaa paljon enemmän live soitannalta kuin alkuperäinen miksaus. Alakerta on basson ja basarin osalta tukevampaa. Kitara ehkä aavistuksen enemmän taustalla, mutta sieltä on on nostettu enemmän esiin sellaisia kitarajuttuja mitkä ei alkuperäisellä olleet oikeastaan edes kuultavissa. Paljon uusia kitaraharmonioita on tullut nyt bongattua tästä miksauksesta.

Joihinkin muihin uudelleen miksauksiin tää on mun mielestä hyvä sen takia, että siellä on ollut aika paljon tavaraa piilossa, joita on voitu sopivasti korostaa. Monesti uudelleen miksaukset on vain tasojen säätöjä ja raitojen putsauksia. Tässä on oikeasti sellaista mitä ei ole oikeasti koskaan kuullut tai tajunnut siellä edes olevan.

e: ja stereokuva tuntuu leveämmältä myös. Tästä ei onneksi ole mitään sellaista ole otettu pois mikä rikkoisi ekan version tunnelman. Paitsi, että Nepal oli ainakin spotissa eritavalla jaoteltu levylle. Onkohan vinyylissä sama. Siinö ei ollut pitkää introa vaan se oli laitettu Waste of Timen loppuun.
shuffle
22.05.2023 08:50:20 (muokattu 22.05.2023 08:51:32)
Kun uuden miksauksen ottaa ihan omana teoksenaan, niin se on todella hyvä päivitys 2020-luvun soundiin. Se on kaukana kasarisoundista. Tuossa Spottarista kuunnellessa kuuntelin sattumalta referenssinä pari kertaa Eppu Normaalin Urheiluhullua:), niin onhan se ero aivan valtava alataajuuksien painotuksessa. Ajan hengen muutos. Kitarasoolon kaiun muuttaisin esimerkiksi With my mindissa. Uudessa soolo on täysin kuiva, itse tykkäisin että se olisi enemmän vuoristossa.

Tuo Konevitsan kirkonkellot tuli otettua puheeksi ihan vain siksi kuin luin tuon Hassen kirjan, jossa hän puhuu siitä. Hassekin eli aikamoisen taiteilijaelämän.
Tomtom
24.05.2023 12:23:11
Artturi: Ën o ottanut osaa aikaisemmin tähän keskusteluun, olen kuitenkin pitkän linjan fani ja mm. tunnistan olleeni tuolla YO:n keikalla mikä tonne ketjuun aiemmin linkattiin. Pelkkää kiitosta kaikille KW:n perinnön uudelleen esiin tuomisesta ja analysoinnista. Uus miksaus ygösestä on virkistävä, koska se on oikeesti erilainen, eikä vaan saman uudelleen putsausta. Kuten edellinen kirjoittaja jo sanoikin, löytyy uusia hienoja juttuja ja siihen joutuu/saa uudelleen tutustua vähän kun uutena levynä! Kiitos!

Itsellä tuli samanlaiset tuntemukset kun päräytin soimaan. Tuli jännästi sellainen "ai tää onkin tällanen"- tuntu. Hyvällä tavalla.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
harez
03.06.2023 23:21:23 (muokattu 03.06.2023 23:27:34)

Kitarasoolon kaiun muuttaisin esimerkiksi With my mindissa. Uudessa soolo on täysin kuiva, itse tykkäisin että se olisi enemmän vuoristossa.

Nyt tuli tämän viestin jälkeen kuunneltua useamman kerran toi soolo kohta vielä uudelleen. Koitin useampi luurejakin. Kuulostaisi siltä, että ehkei sieltä kaikua ole ihan hirveästi nipistetty edes pois. Se "kuivuus" ehkä johtuu siitä, että tää uus miksaus on niin paljon erottelevampi. Panorointihan on nyt hieman erilainen soolossa tai ainakin se on enemmän pinnassa. Aikaisempi sulautui taustaan. Tässä uudessa samoja taajuuksia omaan korvaan korjattu. Samoja juttuja paljon, mutta kaikki erottuu selkeämmin.

Näistä alakerran taajuuksista yleisesti. Tullut kuuneltua nyt monen eri laitteen kautta. Tollaiset normi luurit korostaa jo oletusarvoisesti alakertaa aika paljonkin. "Studio-luureilla" Akg 271 MKII:lla uusi miksaus kuulostaa paljon tasapainoisemmalta, kuin tavallisilla luureilla.

- J

E: Itse asiassa kun tuota miettii, niin kummassakaanhan ei hirveästi reverbiä edes ole. Enemmänkin tilaefekti on tehty Wahin polkemisella ja delayn avulla, lopussa toki korostuu reverbin ja dilsan käyttö ihan eritavalla?
shuffle
04.06.2023 07:18:04
harez: Nyt tuli tämän viestin jälkeen kuunneltua useamman kerran toi soolo kohta vielä uudelleen. Koitin useampi luurejakin. Kuulostaisi siltä, että ehkei sieltä kaikua ole ihan hirveästi nipistetty edes pois. Se "kuivuus" ehkä johtuu siitä, että tää uus miksaus on niin paljon erottelevampi. Panorointihan on nyt hieman erilainen soolossa tai ainakin se on enemmän pinnassa. Aikaisempi sulautui taustaan. Tässä uudessa samoja taajuuksia omaan korvaan korjattu. Samoja juttuja paljon, mutta kaikki erottuu selkeämmin.

Ihan oikeassa olet tuossa, ettei siitä ole juuri kaikua vähennetty vaan se kuulostaa muista syistä hyvin kuivalta, mutta oma ajatus oli että kun tämä miksaus nyt on kokonaisuutena uusi visio, niin sooloon olisi vähän vuoristoa voinut laittaa. 80-luvun nuorena se kasarisoundi on päässä se preset hyvässä ja pahassa. Sitä alitajuisesti on tottunut sellaiseen soundiin missä kaikki sulautuu yhdeksi.

Luureissa on suuria eroja. Itsellä on puolenkymmentä luuria, jotkut ylikorostavat alapäätä ja on myös luureja joissa on heikko alapää. Jotkut luurit ovat niin kumisevia että ovat kuuntelukelvottomia. Joissain on kihisevä yläpää. Olen niitä modannut joskus leikkelemällä esimerkiksi osan elementin peittävästä kankaasta pois ja kaikenlaista, jolloin liian alapäävoittoinen vähän kirkastuu jne.
jukkajylli
04.06.2023 23:47:48
shuffle: 80-luvun nuorena se kasarisoundi on päässä se preset hyvässä ja pahassa. Sitä alitajuisesti on tottunut sellaiseen soundiin missä kaikki sulautuu yhdeksi.

80-luvun nuorina inhosimme kasarisoundia (siis Petri ja mä) Koko touhu perustui jossain määrin siihen että emme halunneet kuulosta siltä miltä karmeat (lähinnä ulkomaalaiset) kasaribändit kuulostivat!
Stidi alla.
StJerky
05.06.2023 08:33:19
jukkajylli: 80-luvun nuorina inhosimme kasarisoundia (siis Petri ja mä) Koko touhu perustui jossain määrin siihen että emme halunneet kuulosta siltä miltä karmeat (lähinnä ulkomaalaiset) kasaribändit kuulostivat!

Sama juttu. Se kasarisoundi on edelleen minulle vastenmielinen, vaikka silloin olin aktiivisimmassa musiikinkuunteluiässä 13-23 v.
Seba
05.06.2023 08:47:44

jukkajylli: 80-luvun nuorina inhosimme kasarisoundia (siis Petri ja mä) Koko touhu perustui jossain määrin siihen että emme halunneet kuulosta siltä miltä karmeat (lähinnä ulkomaalaiset) kasaribändit kuulostivat!

Mä en kyllä mitenkään saa miellettyä kw:n saundeja kasariin.
Ne oli alusta alkaen jotain sellaista mitä vartin vanha meikäläinen ei ollut koskaan aiemmin kuullut ja just se erilaisuus kaikkeen muuhun oli se mikä herätti kiinnostuksen bändiin.
StJerky
05.06.2023 09:10:22
Seba: Mä en kyllä mitenkään saa miellettyä kw:n saundeja kasariin.

Itse aloin 80-luvun puolivälistä alkaen kuunnella lähinnä 60-70-lukujen musiikkia ja Kingston Wall kuulosti hyvin omaan makuun sopivalta.
shuffle
06.06.2023 19:17:42

Onnistuitte siinä hienosti, siinä 80-luvun kehyksessä. Uusi miksaus on sitten taas irtiotto siitä. Soundillisesti KW oli hyvin ajassa kiinni ysärin alussa, vaikka tyyli ei ollut ihan sitä mikä oli pinnalla silloin. Tämä tyyppi vetää Timen aika hienosti omaan korvaan: https://www.youtube.com/watch?v=biCYeA6358w

Olen aina funtsinut, miltä Stonesin Steel Wheels olisi kuulostanut Voodoo Loungen soundeilla.
Bullitt
06.06.2023 19:35:39 (muokattu 06.06.2023 19:36:45)
Seba: Mä en kyllä mitenkään saa miellettyä kw:n saundeja kasariin.
Ne oli alusta alkaen jotain sellaista mitä vartin vanha meikäläinen ei ollut koskaan aiemmin kuullut ja just se erilaisuus kaikkeen muuhun oli se mikä herätti kiinnostuksen bändiin.

Vaikka olenkin tutustunut Kingston Wallin tuotantoon jälkikäteen, eli en siis tuoreeltaan julkaistuna niin täytyy sanoa, että en minäkään ymmärrä saundien vertailua kasariin. Joo, onhan tuo ehkä lähembänä ns. neutraalia kasarisaundia kuin jotain 2000-luvun turboahdettua loudness war -komburakamaa, mutta hyvin kaukana tuossa ollaan myöskään mistään leimallisesta kasaritukkahevistä tai -bob-rokista mikä ensimmäisenä siitä kasarisaundista tulee mieleen.

Toki ykkönen on alkuberäismiksauksena ehkä enemmän aikansa labsi, mutta mielestäni etenkin kakkonen ja osin myös kolmonen on oikein ajatonta saundia. Ja ihan siis näin bositiivisena juttuna täytyy sanoa että aika kunnianhimoinen tavoite on lähteä olennaisesti kakkoslevyä saundillisesti barantamaan, sen verran hyvä se on jo lähtöjäänkin. Kuulostaa rokilta ja orgaaniselta ilman aiembien vuosikymmenten studioteknisiä tai trendeistä johtuvia sudenkuobbia.

E: Ja jos joku rölöbuolella vähemmän viihtyvä ihmettelee kirjoitusasua, niin kova b-kirjain ei toimi näbbäimistössäni.
On pirun rankkaa olla hyvä jätkä.
harez
15.06.2023 15:01:30

Tänään hoksasin, että II levy tuli ennakkomyyntiin. X:stä saa nimmarikuvan kanssa, jos sellaisen haluaa myös mukaan.

Tuohon aiempaan saundi keskusteluun. KW:n saundia en ole kyllä koskaan mieltänyt kasariksi. Uus miksaus on modernimman kuuloista. Kun nyt on tullut tuota ekan uutta miksausta kuunneltua, mielenkiinnolla odotan mitä uusia juttuja kakkosesta löytyy. Kakkoseen on kuitenkin jo alunperinkin käytetty enemmän aikaa, kuin ekaan, joten tämä ehkä jännittää enemmän kuin eka. Sitä kohtaan ei ollut mitään ennakko-odotuksia. Henkilökohtaisesti en tiedä mitä järkeä olisi uudella miksauksilla, jos ei mitään uutta niistä löytyisi.
shuffle
22.06.2023 19:25:15
Tuo Tubessa oleva keikka Ylioppilastalolta 1993 on mun mielestä paras Kingstonin dokumentoitu keikka. Bändi on liekeissä. Tämä on tietysti täysin subjektiivinen mielipide kaikin puolin:) Public Housen keikka Joensuussa oli myös hieno huomioonottaen että tila oli aika hirveä rokkitoimintaan.

Noina vuosina 1992-1993 oli moni suomibändi liekeissä, jotka tuli nähtyä monta kertaa. Neljä Ruusua, Kolmas Nainen, Kingston Wall, jne, jotka kaikki lopettivat tai vaihtoivat laulukieltä siinä 1995-1996, ja sitten tuli uusi sukupolvi. HIM, Ultra Bra, Don Huonot, COB, Maija Vilkkumaa, Jonna Tervomaa, jne.

https://www.youtube.com/watch?v=h-CeANREJZs
The Duke
27.06.2023 18:40:36 (muokattu 27.06.2023 18:54:24)
shuffle: Tuo Tubessa oleva keikka Ylioppilastalolta 1993 on mun mielestä paras Kingstonin dokumentoitu keikka. Bändi on liekeissä. Tämä on tietysti täysin subjektiivinen mielipide kaikin puolin:) Public Housen keikka Joensuussa oli myös hieno huomioonottaen että tila oli aika hirveä rokkitoimintaan.

Mä nostaisin -93 Vernissa keikan kyllä ykköseksi. Monella kameralla kuvattu, hyvät soundit ja bändi ihan mielettömässä iskussa. Mulla on toi keikka vhs:llä jossain. Tää vaatis kyllä ihan oman julkaisunsa mun mielestä. Jos en ihan väärin muista niin King Time dvd:llä Jylli puhuu jotain tosta keikasta. Oisko ollut niin, että ennen keikkaa jotain riitaa tms häslinkiä mut keikka sujuikin sit ihan mielettömän hyvin.

Lisäys: toi Vernissa(kin) löytyy youtubesta. Loistavaa!
https://youtu.be/2ZTB7afrV0Y
*Brian Jones Boozing Society*
RobertPalomäki
28.06.2023 09:45:10
Vernissassa rakennettiin lava risereista, kasattiin backline, lamppurigit, taustakangas ja kaikki muu sälä, tehtiin soundcheck rumpujen ja basson osalta ja venailtiin Peteä saapuvaksi mestoille. Hahmo tuli vähän myöhässä ja kiusallisesti vielä aika lähellä ovien avautumista, mut kuitenkin lava oli kuulemma metrin liikaa oikealla salista katsottuna, joten siirrettiin sit kaikkea sen verran. Siinä tais muutama vieteri vähän jengillä kiristyä päässä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)