Aihe: Baritonisähkökitara
1
mpekkanen
09.05.2023 16:23:08 (muokattu 09.05.2023 16:28:46)
Mulla oli joskus BC Richin 30 tuuman skaalalla oleva Bich. Kitaraan oli vaihdettu EMG81 ja soundien puolesta se oli hyvä keppi. Tuo kaulan pituus teki siitä kuitenkin hieman hankalasti soitettavan jos vertaa ns normaaliin sähkökitaraan.
Joskus oli myös pari 26,5 tuuman kauloilla olevaa Schecter kitaraa, 7-kielisiä ja tämmöistä suosittelisin, mikäli tykkää matalemmista vireistä. Kaula ei ole liian pitkä/iso ja matalat äänet soi silti hyvin. Lisäksi noita Blackjack ja Hellraiser malleja liikkuu melko hyvin myös käytettynä.
LepakonNahka
21.05.2023 22:50:41 (muokattu 21.05.2023 22:54:11)
Kokeiltuani ja omistettuani useita baritoneja 26,5-30 -skaaloilla olen pitänyt todella paljon jokaisesta. Vire on vaihdellut H-vireestä oktaavia perusvirettä alempaan Bass VI-viritykseen (ja kaikkea siinä välissä) ja kustakin eri soittimesta/vireestä olen löytänyt inspiroivia sointeja ja sormituksia, ja oppinut transponoimaan perusvireessä meneviä kiertoja sen hetkiselle matalammalle vireelle. Baritoni komppikitarana jykevöittää bändin sointia niin puhtailla kuin säröillä, ja kaksi baritonia viisikielisen basson kanssa on todellista, kehollista syvää resonanssia. Yhtälailla baritoni solistisoittimena tavoittaa spagetti- ja countrysoundit vaivatta, taipuen silti myös laulaviin säröliideihin. Olen myös tehnyt trubaduurikeikkoja baritonin kanssa, joten mistään yhden tempun ihmeestä ei voida puhua.

Nykyään on tarjolla jo budjettiluokan soittimia (Harley Benton, Squier) joilla tutustuminen baritonimaailmaan onnistuu matalalla kynnyksellä, joten en näe syytä olla kokeilematta, päinvastoin suosittelen sitä lämpimästi.
professori
22.05.2023 14:07:12 (muokattu 22.05.2023 14:07:32)
Mulla oli Reverend Descent RA, jota en ehkä ihan pitänyt niin hyvänä, kuin miten sitä netissä ylistetään. Ei siis mitenkään huono kitara, mutta en ehkä ostaisi uutena enää nykyhinnoissa. Käytettynä noita pyörii jonkin verran. Mulle myös henkilökohtaisesti ei sovi niin paksut kaulat, kun Reverendeissä.

Itse soittelen Gibson-skaalaisella kitaralla A-vireessä, mikä onnistuu aivan hyvin. Kielisettikin on sama, kuin Reverendissä, joten soi ihan hyvä hyvin (tai huonosti, makuasia) kuin Reverendilläkin omaan korvaan. Toki riippuu vähän myös, millaista musiikkia soittaa.
"Den enda effekten ja' anväder ä' fuzz" - Andy McCoy
hullu_ukko
22.05.2023 19:33:46
Telineestä löytyy Harley Bentonin näkemys siitä kulttimaineeseen nousseesta Squier Jazzmasterista ja SubZero Rogue VI. Molemmat siis budjettikitaroita 30" skaalalla, molemmat aivan kelvollisia soittimia pienen laiton jälkeen. Mikit oli toki molemmissa aivan hirveää ripulipaskaa varsinkin särötouhuissa eli niiden vaihtamiseen kannattaa molemmissa tapauksissa ehkä varata vähän aikaa ja rahaa.
Kappale kertoo maailmanlopusta, koska maailmanlopun tuoma loppu on mustattu eli blackened. -Wikipedia
Joel H.
24.05.2023 17:05:45
Suosittelen, että käyt, mikäli vain mahdollista, testaamassa jotain baritonikitaraa ennen ostoa. Pidempi skaala tarkoittaa pidempiä nauhavälejä, pidemmät nauhavälit saattaa tuoda lisähaastetta soittamiseen.

Mulla on 25,5 skaalainen kitara drop A vireessä ja toimii riittävän hyvin. Kielisetti on 14-68, tatsi on pienen totuttelun jälkeen oikein hyvä ja ei pjongaa liikaa kun räimii.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)