Aihe: Bluguitar AMP1 pedaalimallinen "nuppi"
1 2 3 4 513 14 15 16 17
aristoteles666
06.04.2023 15:46:12

masterhat: Nostellaas, edelleen olen tykästynyt bluguitarin iridiumiin, mutta käynnyt enenevissä määrin kiinnostelemaan tämä kettusen blackspirit floor, koska efketit muakana, sillä omaan makuun iridiumissa on kaikua liian vähän vaikka olisi kympissä. myös delay ja ehkä vielä vähän modernimpi metalli soundi kiinnostelisi.

Tässä on tosiaan ollut line6 hx effects myös mietinnässä tuon iridiumin kaveriksi, mutta mietin hoitaisiko kettunen suorana homman.

JA oliko siis niin, että line6pystyi ohjaamaan tuota iridiumia myös? Toki yhdestä mötikästä ja kompaktista paketista plussat, niin ettei kummoisia piuhavirityksiä tarvisi.

Vai onko jotain uutta mullistavaa tulossa lattiavahvistimien saralla mörköheviin, jossa olisi koko paketti viritysmittaria myöten samassa?

Edit: torilta sopuhintaan hx effects ohjaamaan ja tuomaan puuttuvat efektit iridiumiin, toivottavasti on hyvä keikka set uppi, nyt vaan Opiskelemaan käyttöä, vaatimukset mulla ei ole kummoiset hx effectille, vähän kaikua ja delaytä soolosoundiin, joku kiva kliini choruksella ja delayllä yms. ehkä joku kiva äärimetallisoundi bluguitarin kanssa, mutta pääsääntöisesti ostin tuon myös jalkakytkimeksi, kun hirvittää bluguotarin omien nappien päälle stepata ja efektejä on ikävä. Ajatuksena oli ostaa kettusen blackspirit floor, mutta ei saa mistään, ja kun vahvari jo löytyy, ja torilla oli sopiva efektilaite tän kaveriksi, niin koitetaan nyt sitten tämmöistä roudausystävällistä settiä

Saa antaa vinkkejä, joskin 4cable method tutoriaaleja olen tänään katsellutkin

noi toimii erittäin hyvin yhteen, nythän kesällä pitäisi tulla AmpX jossa on myös kaikuja , delaytä, modulaatioita, säröjä ja muita efektejä, mutta Thomaksen toimintaa jo 90 luvun alussa seuranneena luulen että ei ilmesty vielä kesälläkään vaikka piti ilmestyä jo kaksi vuotta sitten
H&K Zentera mallintava vahvistin myöhästyi noin neljä vuotta ja silloin markkinat oli jo täynnä Line6 vahvistimia.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
masterhat
04.05.2023 10:47:38 (muokattu 04.05.2023 10:49:26)
tosiaaa, nyt käy ja kukkuu 4cm&midinä tuo ylläoleva kombo.
Mutta vähän bluguitarin soundipuoleen, itsessään tykkään moderkanavan särömaailmasta paljon, mutta onko millaisia kokemuksia perinteisemmästä, vähemmän gainia päätteestä, ja sitten buusteria eteen metodista? TAi muita variaatioita, missä ulkopuolisella pedaalilla hataan soundia amp1 oman soundin lisäksi?

joo, ptiää testailla, mutta jo lähtokohtana kiinnostaa, jos joku on testaillut?
Mikko1978
04.05.2023 12:51:55
AMPX:ään on tulossa jäljennös Euge Valovirran Bad Boysta joka on siis hänen suosikki-JCM800. Euge kehui tuon AMPX:n version olevan lähempänä totuutta kuin yksikään hänen toinen JCM800.
Hynde
04.05.2023 23:02:03

masterhat: tosiaaa, nyt käy ja kukkuu 4cm&midinä tuo ylläoleva kombo.
Mutta vähän bluguitarin soundipuoleen, itsessään tykkään moderkanavan särömaailmasta paljon, mutta onko millaisia kokemuksia perinteisemmästä, vähemmän gainia päätteestä, ja sitten buusteria eteen metodista? TAi muita variaatioita, missä ulkopuolisella pedaalilla hataan soundia amp1 oman soundin lisäksi?

joo, ptiää testailla, mutta jo lähtokohtana kiinnostaa, jos joku on testaillut?

Oon hakenut clean kanavalla sellaisen hyvän reunasärön, jota ajelen sitten od tai fuzz pedaalilla. Silver versio ja volume siinä 8 paikkeilla. Masterit sitten tilanteen mukaan. Toki soundaa paremmalta, jos masteria voi avata vähän reilummin.

Kitaran volumella puhdistuu just passelisti noin. Käytän AMP1:stä samalla tavalla kuin yksi kanavaista Bluetone Plexi 25:sta ja samaa meninkiä hain AMP1:stä. Hyvinkin lähelle pääsee.
Rock, blues, country its all the same horse, its just a different rider. Waylon Jennings
Guitaristi
05.05.2023 10:21:18

AMP1 on kyllä mainio peli edelleen. Minulla oli vajaa vuosi sitten hallussa molemmat, Iridium ja Mercury, ja vertailujen jälkeen Mercury jäi taloon ja Iridium sai lähteä. Iridiumista ei saanut millään lämpimiä ja läskejä vintage-soundeja ulos, mutta toisinpäin taas Mercury + Tube Screamer pääsi oikeilla säädöillä hyvin lähelle Iridiumin tiukkoja metallisoundeja. Mercury hyvällä boostilla on ainakin omaan käyttöön huomattavasti monipuolisempi setti, ja soitan siis pääosin alaviredoomstoner-mättöä. Ainut huono puoli laitteessa on Modern-kanava, josta en ole käyttökelpoista soundia saanut ulos. Pienellä gainilla ihan ok (toisaalta silloin soundi ei omaan korvaani ole "moderni"), mutta kun gain-potikka pyörähtää noin 7 korville, tule soundiin käsittämätön alamiddlemuhju joka muistuttaa lähinnä fuzzia. Omaperäinen soundi toki, mutta itselleni aika lailla käyttökelvoton.

AMPX on konseptina kiinnostava, mutta nähdäkseni liian kompleksi omaan käyttööni, ja siksi en laitetta näillä näkymin hanki. Tykkään Mercuryn yksinkertaisuudesta.
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
Kousi
08.08.2023 10:08:05
Olen suunnitellut hankkivani tuon Mercury Editionin, muutama kysymys olisi kuitenkin siihen liittyen joihin toivoisin saavani täältä vastauksen kun en googlettelulla kaikkeen ole löytänyt:

- Jos käytän speaker outputia äänitykseen, olen lukenut että pitää olla esim. DI boxi -20db padilla jotta laitetta voi turvallisesti käyttää esim. audio interfaceen tuosta lähdöstä. Silti hiukan mietityttää tuo onko riittävä, onko täällä porukalla kokemuksia tästä? En haluaisi kuitenkaan rikkoa mitään kalliita äänityslaitteita. Kaiutinemuloitu lähtö tuskin tulee käyttöön kun sen saundi ei vaikuta niin vakuuttavalta.

- Em. tapauksessa, pitääkö käyttää kaiutinkaapelia speaker outista esim. DI boxiin vai riittääkö ihan instrumenttikaapeli?

- Minulla on myös mallintava johon voi ladata IR:iä, ajaako tuo myös DI boxin padin asemaa jos pudottaa -20db IR:n volumea?
Zammy
08.08.2023 11:58:02
- Jos käytän speaker outputia äänitykseen, olen lukenut että pitää olla esim. DI boxi -20db padilla jotta laitetta voi turvallisesti käyttää esim. audio interfaceen tuosta lähdöstä. Silti hiukan mietityttää tuo onko riittävä, onko täällä porukalla kokemuksia tästä? En haluaisi kuitenkaan rikkoa mitään kalliita äänityslaitteita. Kaiutinemuloitu lähtö tuskin tulee käyttöön kun sen saundi ei vaikuta niin vakuuttavalta.

Minä käytin tuota AMP1:sta juuri tuohon tyyliin, minulla on halpa Palmerin DI, jossa oli tuo -20db padi ja hyvin se toimi, eikä mitään mennyt rikki. Joskus aiemmin Bluguitarin sivuilla jopa ohjeistettiin tekemään näin, mutta kun sivuja uudistettiin niin se ohje katosi (tai ainakaan minä en enää sitä löytänyt).

Käytin myös Nuxin Solid Studiota sekä kaiuttimen kanssa, että ilman ja hyvin toimi sekin. Tuo Nux on toki tarkoitettukin kaiutintasoiselle signaalille, mutta keinokuormahan se ei ole, joten putkivahvistimen kanssa on aina oltava se kaiutin, AMP1:n kanssa oli joustavampaa.

- Em. tapauksessa, pitääkö käyttää kaiutinkaapelia speaker outista esim. DI boxiin vai riittääkö ihan instrumenttikaapeli?

Käyttäisin kuitenkin kaiutinkaapelia aina.

- Minulla on myös mallintava johon voi ladata IR:iä, ajaako tuo myös DI boxin padin asemaa jos pudottaa -20db IR:n volumea?

Kyse lienee lähinnä siitä, kuinka kuumaa signaalia se mallintava kärsii ottaa vastaan, ettei mene soundi särölle. (Ja tietenkin aina lienee tässä tapauksessa oltava pieni disclaimer, että kun kaiutintasoista tavaraa ajetaan linjaan, niin ainakaan minä en anna lupausta, että mikä tahansa laite sen kestää rikkoutumatta)
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Kousi
08.08.2023 12:45:22
Kiitoksia vastauksista! Mitä IR -loadereita on tarjolla jotka pystyvät ottamaan vastaan kaiutintasoista signaalia? Ei siis keinokuormallisia. Esim. Nuxin Pulse näyttäisi mukavan kompaktilta mutta en löytänyt tietoa pystyykö kaiutintasoista signaalia vastaanottamaan.
B-tone-flat
08.08.2023 14:44:29
Kousi: Kiitoksia vastauksista! Mitä IR -loadereita on tarjolla jotka pystyvät ottamaan vastaan kaiutintasoista signaalia? Ei siis keinokuormallisia. Esim. Nuxin Pulse näyttäisi mukavan kompaktilta mutta en löytänyt tietoa pystyykö kaiutintasoista signaalia vastaanottamaan.

Two Notes Cab M
"If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell
Kontiak
26.11.2023 17:41:23
If you are still unsure whether the AMP1 is the right amp for you, we invite you to our non-binding test weeks. If you order an AMP1 Mercury or Iridium for testing by December 1, 2023, you can try it out at your leisure until December 24, 2023, without any obligation. If you're not satisfied with the amp, you can return it to us without any stress.

As a special highlight, all testers have the opportunity to participate for free two online workshops, where Thomas Blug personally explains the amp and how to best integrate it into your setup.

EU ONLY

https://bluguitar.com/en/blug-testweeks
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
aristoteles666
27.11.2023 13:45:18

Thomas on tehnyt karhunpalveluksen itselleen jo sillä ettei ole lähettänyt noita testattavaksi You tube tyypeille, niiden on täytynyt ostaa se testatakseen tai sitten jonkun liikkeen on täytynyt antaa lainaan.
Hyvin Saksalaista sinällään Thomasilla tuo meininki, mutta ei kovin fiksua.

Jos se Thomas olisi lähettänyt vaikka Pete Thornille sen jo vuosia sitten, myynti voisi olla paljon suurempaa.

Saati nykyinen X mallin odottelu vuodesta vuoteen.
( Tosin tuttua jo H&K Zenteran muodossa, se tuli kolme-neljä vuotta myöhemmin mitä piti)
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
LaXu
27.11.2023 15:38:08
aristoteles666: Thomas on tehnyt karhunpalveluksen itselleen jo sillä ettei ole lähettänyt noita testattavaksi You tube tyypeille, niiden on täytynyt ostaa se testatakseen tai sitten jonkun liikkeen on täytynyt antaa lainaan.
Hyvin Saksalaista sinällään Thomasilla tuo meininki, mutta ei kovin fiksua.

Jos se Thomas olisi lähettänyt vaikka Pete Thornille sen jo vuosia sitten, myynti voisi olla paljon suurempaa.

Saati nykyinen X mallin odottelu vuodesta vuoteen.
( Tosin tuttua jo H&K Zenteran muodossa, se tuli kolme-neljä vuotta myöhemmin mitä piti)

Onhan Thomas Blug käväissyt mm. That Pedal Showssa, Eytchpi42 kanavalla yms. En tiedä mitä kautta esim. Ola Englund on Amp 1 Iridiumin saanut testiin. Pete Thorn olisi kyllä Marsu-miehenä hyvä kohde Amp 1:n esittelyyn.

Omasta mielestäni Amp 1 sarjan oikeastaan isoin ongelma on ulkonäkö. Ne eivät ole erityisen nättejä laitteita, ja sen lisäksi BluGuitar oli vuosia edellä nykyistä "vahvistin pedaalilaudassa" trendiä. Jos Amp 1 vahvarit näyttäisivät normaaleilta tolex-bokseilta, olisi menekki varmaan parempi. Nyt Blug joutuu vakuuttamaan ihmiset myös siitä, että tämä piskuinen laatikko voi kuulostaa yhtä hyvältä, kuin monta kertaa isompi ja painavampi putkivahvistin.

Amp X on tosiaan venähtänyt pahasti, ja pelkään, että firma on haukannut liian ison palan ja valmistuessaan se on jo vanhanaikainen käyttökokemukseltaan. Itse olisin tyytynyt kahdella erillisellä EQ:lla varustettuun "Amp 2" malliin, tuon yhden EQ:n kanssa joutuu kuitenkin tekemään jotain kompromisseja, vaikka keskimäärin toimii monta kertaa paremmin kuin tyypillinen putkivahvarien jaettu EQ. Amp X on minulle edelleen "ehkä ostan" tuote, en oikeastaan itse tarvisi sen efektipuolta, pedaaleja kun on jo yllin kyllin.

Amp 1 Mercury Edition on ollut kyllä ihan hemmetin näppärä ja hyvä laite. Soundit ovat mainiot, jahka sitä oppi käyttämään niin kuin "wanhan liiton" vahvaria, eli kitaran vola- ja tone-potikoiden käyttö on suositeltavaa välttääkseen bright capin kirkkauden ja humppareilla pitämään särön määrän kurissa.

Hommasin vähän aikaa sitten kooltaan naurettavan pienen BluGuitar Nanocabin, ja sekin on vakuuttanut. Juuri täydellinen kotikaapiksi, ja kyllähän tuosta mökää lähtisi keikkakäyttöönkin helposti. Alakerta ei pahimpia mörköilijöitä varmasti vakuuta, mutta mielestäni se on ainakin kotioloissa juuri sopiva - ei kuulosta ohuelta, mutta ei toisaalta häiritse naapureitakaan ja jopa ihan hissun kissun volat kuulostavat siedettävämmiltä kuin monella muulla kaapilla. Tää kuulostaa videoilla monesti vähän ohuelta (minkä takia itse ostin vasta kun sattui M.netin Torilla sopuhintaan...), mutta oikeasti kokoaan paljon isommalta ja yläpäältään miellyttävältä henkilökohtaisesti koettuna.
aristoteles666
27.11.2023 21:34:25 (muokattu 27.11.2023 21:41:57)

Joo, aiia livekäytössähän (ja kotonakin) Amp1 on ollut loistava, varsinkin kun keikat on yleensä Backlinella aina, eli mitä talossa on jo, joten tuon saa näppärästi mihin tahansa kaappiin tai Combon päätteeseen suoraan.
Jopa suoraan linjaan.
(mulla on kaiutin piuha kaappia varten ja DI boxi pädillä ja XLR piuha plugipäällä Combon päättäriin)

Ja tekee elämän helpoksi kun on vain lauta johon menee virtajohto sisään ja kaiutin johto ulos.

Ja jep, tässä on vaarana että firma on konkassa ennen kuin X on valmis.
Siellä on enää vain Thomas ja kaksi tyyppiä hommissa.
Kontiak
08.01.2024 11:07:27
World premiere!!!!! The first fully programmable and updatable ANALOG Amp & Effects system live on stage.
My first gig ever with AMPX! What a relief After years of Research and Development that thing sees finally the stage lights-where it belongs.
Im still overwhelmed: It actually works, and sounds exactly as it should.

https://www.instagram.com/p/C10SGC_te_X/
Kontiak
19.01.2024 18:57:50
Kovasti näyttää Thomaksen juttu Amp X:n ainutlaatuisesta lähestymisestä pysyvän samana, vaikka "epäilijöitä" edelleen riittää.

(1:09:12 -> )

https://www.youtube.com/watch?v=7LLuywDn_h0&t=4152s
aristoteles666
22.01.2024 12:10:28

Kontiak: Kovasti näyttää Thomaksen juttu Amp X:n ainutlaatuisesta lähestymisestä pysyvän samana, vaikka "epäilijöitä" edelleen riittää.

Nythän siinä on se JTM 45 valmiina, millä se veti ne keikat, ja videon mukaan aletaan säätämään muita vahvistimia nyt ja koodia ja etsimään bugeja ja.....
Thomasin tarvitsisi selitellä paljon vähemmän jos hänellä olisi valmis tuote jota esitellä, nythän Nammiin lähtee vahvistin jossa on yksi vahvistin saatu kunnolla valmiiksi ja joitain efektejä(?)
LaXu
22.01.2024 13:21:53
Kontiak: Kovasti näyttää Thomaksen juttu Amp X:n ainutlaatuisesta lähestymisestä pysyvän samana, vaikka "epäilijöitä" edelleen riittää.

Itselleni tuo analogisuus on osastoa "ihan kiva". Esim. mun Axe-Fx 3 latenssi on luokkaa ~2ms, ja mun kaikki Strymonit samaan aikaan päällä on about 4ms. Noi on niin alhaisia latensseja, ettei pilaa kenenkään soittokokemusta.

Oikeastaan mielenkiintoisempaa Amp X:ssa on, että se on Amp 1 tapaan kompakti, monipuolinen VAHVISTIN. Amp X monesti laitetaan samalle viivalle mallintavien kanssa, mutta Kemperia lukuun ottamatta noissa ei ole erinomaista päätettä sisäänrakennettuna ja kukaan ei oikein tunnu olevan samaa mieltä siitä, mikä on "hyvä" pääte mallintavalle.

Sen päälle sitten kaikki se tyypillinen mallintavien menuhelvetti, jos ei käytä tietokone-editoria. Amp X voi säätää pitkälti niin kuin mitä tahansa vahvaria ja olennaisiin efekteihin näyttäisi pääsevän käsiksi nopeasti.

Amp X voi tällä tavoin osua sopivaan rakoon perinteisten vahvarien ja mallintavien välillä. Ei niin monipuolinen kuin vaikkapa Line6 tai Fractal, mutta ei myöskään niin monimutkainen käyttää. Samalla kevyempi ja kompaktimpi kuin putkivahvari + pedaalit.

Olen viime viestini jälkeen arvioinut omia tarpeita, ja Amp X voi potentiaalisesti vastata niihin hyvin. Mallintavien efektien/vahvarien määrän hienous on rapissut tässä vuosien saatossa pois, ja omat mieltymykset ovat haarukoituneet aika lailla pienempään settiin: Marsut, Greenbackit, nauhakaiut, plate-reverb. Niillä pääsee pitkälle. Kaikki tuon päälle on "kiva lisä, mutta ei ehdoton".

Amp 1 ME:n soundeihin tyytyväisenä uskon, että Amp X:n rajoittuneempi valikoima vahvarisoundeja on täysin riittävä. Mercuryn ja Iridiumin soundit kattavat oikeastaan jo todella paljon. Jos sen lisäksi löytyy jotain Vox-maailmaa, ei mieleisten soundien löytäminen pitäisi olla ongelma.

Kysymysmerkkinä on edelleen efektien laatu ja niiden editointi. Erityisesti digitaalisten efektien. Muutaman BluGuitarin livestreameissa pyörineen pätkän perusteella kuulostaa oikein hyvältä, mutta vaikea arvioida ennen kuin voi itse pistää ne koetukselle ja vastakkain Fractalin, Strymonin ja Source Audion kanssa. Tuon kolmikon rinnalle pääseminen on kyllä delay/reverb/modulaatio soundien kohdalla haastavaa.

Editoinnissa en ole vakuuttunut siitä, miten laitteessa on perinteiset potikat noissa "X-kontrolleissa" sen sijaan, että käyttäisivät vain loputtomasti pyöriviä encoodereita. Tällöin potikoita ei tarvisi veivata edestakaisin esim. preseteja tai efektejä vaihtaessa. Samaten tuo yksi potikka päänäytön alla vaikuttaa vanhanaikaiselta ja pidemmän päälle ärsyttävältä tavalta valkata efektejä. Ehkä tämä kaikki toimii oikeasti fiksummin, kuin miltä näyttää ensisilmäyksellä.

MIDI-ominaisuuksista ei myöskään vielä tietoa. Olisi mahtavaa, jos esim. efektiparametrejä voisi muokata MIDI:llakin.
Kontiak
27.01.2024 23:05:39
BluGuitar Amp X: A Game-Changer at Namm 2024

https://www.youtube.com/watch?v=3xhLZV2iQ_I

Let's listen How the BluGuitar AMPX SOUNDS | NAMM SHOW 2024

https://www.youtube.com/watch?v=kVHIe6Mlyzo
sebu
03.02.2024 14:12:35

Moi!

Ajattelin, että tää vois kiinnostaa tämän ketjun lukijoita. Kyselin eilen Bluguitarilta paljonko AmpX:n blugprintit tulevat maksamaan.

Vastasivat:

No final decision yet, but we think a about 3 categories: like
29,- (effects)
59,- (effects)
99,- (for amps)
Mind that AMPX comes with the full range of Bluguitar AMP1 sounds from AMP1 Mercury and Iridium edition plus all kinds of basic effects from Wah boost drive modulation and delay. The purchasing BlugPrints are for special effects and amps. In comparison to Profiling or capturing we are re-designing amps and effects with maximum authenticity including the behavior of controls like gain and Tone controls etc. This process is very complicated and take days or even months

Viesti löytyy tämän videon kommenteista: https://www.youtube.com/watch?v=SDxs3Dxr9KA&t=2119s

Yksittäisen vahvistimen hinta varmaan herättää lukijoissa monenlaisia ajatuksia. Koska kamojen soundin suhteen maku voi muuttua nähtäväksi jää, voiko noita vahvareiden plugprinttejä myydä eteenpäin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)