Aihe: Mistä uusi stakkeli kontraan? Myös laukku hakusessa
1
kalakukko
04.05.2023 12:56:35 (muokattu 04.05.2023 13:02:18)
Ostin ensimmäisen kontrani, käytettynä.
Vaikuttaa hyvältä, mutta stakkeli on yllätys yllätys liian lyhyt. Olen noin 194cm pitkä.

Onko täällä suosituksia mistä lähteä tilaamaan? Thomannin vaihtoehdot ei oikein vakuuta. Tämä voisi olla kenties passeli, mutta ei huvittaisi lähteä jenkkilästä tilaamaan jos lähempääkin löytyy?
https://gollihurmusic.com/parts-rep … 7p6OzLzyLK7UXE5HJa09RoBf2RiXpE4bAvQ

Tai ihan vastaisenkin varalle, mistä ylipäätään tilata varaosia bassoon?
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
InBeat
04.05.2023 16:42:40 (muokattu 04.05.2023 16:43:13)

Bassicolta olen tilaillut osia...

Ulsan stakkelit on omasta mielestä parhaita. Muistelisin että tämä on itsellä

https://www.bassico.eu/luthier-s-co … ?cat=1599&produkt=3018&l=EN
"In Beat we trust"...
basisti1971
05.05.2023 16:53:02
Moi.

Uuden ostamisessa ei tietenkään mitään väärää ole, mutta jos stakkeli on ehjä ja vain pinna on liian lyhyt, ainakin itse marssisin lähimpään hyvinvarustettuun rautakauppaan ja ostaisin pätkän rosteriakselia tai vedettyä akseliterästä.
Joku sidosryhmäläinen sorvannee uurteet ja muotoillee/kierteyttää pään jos sellaisia haikailee.

Itse olen onneksi sen verran lyhyempi että 3/4~7/8 persevähkön mysteerikontrani lyhytkin pinna on riittävän pitkä, mutta noin itse toimisin jos moista kaipaisin.
Toisaalta, olen teeseitseholisti joten minkään sellaisen kikareen ostaminen jonka voi tehdä itse ei millään tunnu pirtaan istuvan.

kalakukko: https://www.thomann.de/fi/gewa_bs_25_double_bass_bag_3_4.htm
Ihan jämäkän ja hyvän oloinen laukku kyllä. Käytännön ongelmana vain, että kävellessä noi renkaat meinaa potkia takareisiin joka askeleella. Tässä on plussaa hyvät taskut.

Laatupussit/-laukut ovat julmetun kalliita, joten jos Tompan laukku täyttää kaikki muut tarpeet ja vaatimukset, osta suolivyö erävarusteliikkeestä ja raksaise renkaat pois.
Tai askartele sopivaksikatsomasi pehmuste pyörien päälle jos et halua laukkua "rikkoa".
Lainausmerkeissä koska fillarit ovat halkaisijaltaan sen verran pienet ja vieläpä kammokapealla raideleveydellä, etten ainakaan itse osaa kuvitella miten noista jotain apua olisi.

Jousipussia laadukkaampiin kontrapusseihin on kaiketi aika harvoin askarreltu, moni kun haluaa kuljettaa rokan/rokat omassa kovassa kotelossaan.

T:Samuli
kalakukko
06.05.2023 00:46:01
InBeat: Bassicolta olen tilaillut osia...

Ulsan stakkelit on omasta mielestä parhaita. Muistelisin että tämä on itsellä

https://www.bassico.eu/luthier-s-co … ?cat=1599&produkt=3018&l=EN

Kiitos! Asiallisen näköisiä, hyvä tietää tuo Bassico jatkossakin.
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
kalakukko
06.05.2023 01:22:24 (muokattu 06.05.2023 01:25:18)
basisti1971:
Uuden ostamisessa ei tietenkään mitään väärää ole, mutta jos stakkeli on ehjä ja vain pinna on liian lyhyt, ainakin itse marssisin lähimpään hyvinvarustettuun rautakauppaan ja ostaisin pätkän rosteriakselia tai vedettyä akseliterästä.

Kiitos, erinomainen vinkki! Mietinkin tuossa pelkän piikin hankkimista niin ei tarvitsisi miettiä uuden stakkelin sovittamista bassoon kun ne puutappitöttöröt on kumminkin vähän eri kokoisia. Mutta nyt kun googlailin niin kenties ihan tämä tosiaan ajaisi asian? https://www.puuilo.fi/warma-vedetty … _gIVSf-yCh06HgvDEAQYAyABEgIyzPD_BwE
En tiedä eri teräslaaduista, mutta luulisi kestävän? Täytyypä ainakin kokeilla jotain tällaista. Päähän joku tollanen https://www.thomann.de/fi/wolf_super_endpin.htm tai sitten joku skumppapullon korkki tai vastaava :D

Laatupussit/-laukut ovat julmetun kalliita, joten jos Tompan laukku täyttää kaikki muut tarpeet ja vaatimukset, osta suolivyö erävarusteliikkeestä ja raksaise renkaat pois.

Joo mietinkin, että ottaisin renkaat pois. Mitä vähän kokeilin niin kenties noi renkaat olis ihan hyvä mukavuustekijä jossain tasaisella lattialla, mutta ihan jo jalkakäytävän/asvaltin epätasaisuuden tuoma tärinä kuumotti basson kannalta sen verran, että enpä viittinyt montaa metriä vetää.

Mutta näin äkkiseltään en keksinyt miten saisin jonkun vyösysteemin itse viritettyä. Suolivyö?
kalakukko
06.05.2023 23:43:32
Noniin, stakkeliasia ratkesi, kiitos vinkeistä!
Hain tosiaan Puuilosta tollasen terästangon, sahasin siitä sopivan pätkän, siistin päät viilalla ja nyt se on paikoillaan ja pelittää! Kiva fiilis kun sai itse näperrettyä ja hyvä, että asian sai näinkin nopeasti reilaan. Eikä haittaa, että rahaakin säästyi aika hyvin. Tokmannilta tarttu superpalloja matkaan josko niistä sais ensi alkuun lattiasuojan piikin päähän.

Nyt enää laukun tuunaaminen kun keksii miten tuon vyöasian saa hoidettua.
basisti1971
07.05.2023 09:38:29
Moi.

kalakukko: Kiitos, erinomainen vinkki!

Ole hyvä, ja hienoa että toimii :).
Vedetty akseliteräs on helppoa kierteitettävää, joten jollei osta tuollaista linkkisi ruuvilukitteista palloa, kuka tahansa M10 kierrepakan omistava tekee sulle kierteen varsin nopeasti.

kalakukko: Tokmannilta tarttu superpalloja matkaan josko niistä sais ensi alkuun lattiasuojan piikin päähän.

Toiminee varsin hienosti kunhan ei ole materiaaliltaan murenevaa mallia.
Samoin toimii squash pallo jonka täyttää vaikka sika 221:llä tai kaksikomponenttisella epoksilla jonka pallon materiaali kestää.
Materiaalivaihtoehtoja on useampia, joten suoralta kädeltä on paha sanoa, eli kokeilemiseksi menee.
Kumpainenkin on kyllä sitten mallia lopullinen ratkaisu, lähtee irti vain keklulla vuoleskelemalla.

kalakukko: Mutta näin äkkiseltään en keksinyt miten saisin jonkun vyösysteemin itse viritettyä. Suolivyö?

Suolivyö on armeijatermi lantiovyölle, pitää suolet sisällä ;).

Kaikista rinkoista tuota ei löydy -tai ei ole asiaansa ajava- vaikka kuinka järjenvastaiselta tuntuukin, joten muistelen nähneeni irtonaisiakin kaupan.
Siitä on kyllä aikaa vierähtänyt kun viimeksi alan liikkeissä olen vieraillut.
Kiinnitetään joko oikeaoppisesti rinkkaan/reppuun tai hätätilassa olkaremmeihin.
Sun nurkilta luulisi eräliikkeitä löytyvän :).

T:Samuli
JukkaPena
07.05.2023 22:08:10 (muokattu 07.05.2023 22:09:03)
Stakkelin kanssa ei kannata säästellä, koska putoava tai alas valuva stakkeli ärsyttää soiton aikana todella paljon ja yllättäen pudotessa saattaa vaurioittaa bassoa.

Lähtisin kyselemään lähimmältä jousisoittimiin erikoistuneelta soitinkorjaajalta tai viulunrakentajalta voisiko hän asentaa stakkelin bassoosi ja löytyykö sellainen jo hyllystä. Jos ei, mutta asennus onnistuu niin noita jo aikaisemmin mainittuja Gewa Ulsa -stakkeleita saa muistaakseni Soitin Laineelta. Olettaen että soitat seisaaltaan niin kannattaa ottaa sellainen malli, jossa metallitikussa on urat ja tuo kumitassu on isompaa mallia.

Mitä tulee tuohon kontran pussiin niin sellaista rinkan lantiovyöhön verrattavaa halaavaa vyötä en ole missään nähnyt (en ole kyllä etsinytkään). Kannattaa etsiä "Bass Buggie" nimellä stakkeliin ja kaulaaan hihnalla kiinnittyviä pyöriä tai sitten "double bass end pin wheel" pyörää joka tulee stakkelitikun tilalle.

Edit: https://uptonbass.com/product-category/transport-wheels/
"Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään."
ituvirtanen
07.05.2023 23:27:40

Kun sitä ruuvia kiristelee, löytyy jäljistä äkkiä oikea paikka pyyhkäistä viilalla sopiva nurkka stakkeliin. Sen jälkeen ei valu vahingossakaan.
kalakukko
08.05.2023 16:08:14
basisti1971:
Suolivyö on armeijatermi lantiovyölle, pitää suolet sisällä ;).

Heh noniin okei! :D Täytyypä kokeilla jotain viritystä tuollaisella. Renkaat sai lähteä eilen, melkeen tölväisin itteäni puukolla samalla kun vähän lipsahti niin olisi tullut heti suolivyö tarpeeseen :D Onneksi tyhmästä päästä ei tällä kertaa kärsinyt koko ruumis.

JukkaPena: Stakkelin kanssa ei kannata säästellä, koska putoava tai alas valuva stakkeli ärsyttää soiton aikana todella paljon ja yllättäen pudotessa saattaa vaurioittaa bassoa.

Joo aika näyttää jääkö tämä vain väliaikaiseksi ratkaisuksi, mutta ainakin nyt vaikuttaa hyvältä ja tukevalta. Toi terästanko on ainakin todella jämäkän tuntuinen ja täyttä kamaa niin sikäli herättää luottamusta verrattuna esim thomannin stakkeleihin, joissa piikki on ontto - putki.
Ja meni tukevasti paikoilleen kun on sama halkaisija kuin alkuperäisessä piikissä (10mm).

ituvirtanen: Kun sitä ruuvia kiristelee, löytyy jäljistä äkkiä oikea paikka pyyhkäistä viilalla sopiva nurkka stakkeliin. Sen jälkeen ei valu vahingossakaan.
Joo, tossa mun basson stakkelissa tosin mikään ruuvi ei väänny piikkiä vasten, vaan piikki menee sen puutöttörön uumenissa jonkinlaisen metalliholkin läpi ja kun lättyrästä pyörittää kireämmälle niin se holkki siirtyy sivusuunnassa puristamaan piikkiä. Hyvinkin simppeli, mutta vähän hankala selittää. Nojoo jonkun uran sille holkillekin voisi piikkiin periaatteessa tehdä, mutta tuntuu pitävän aika tukevasti ihan noinkin kun siinä on ruuviin verrattuna enemmän pinta-alaa tarraamassa kiinni. Ainakin tällä erää hyvä näin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)