Aihe: Oletteko saaneet taidemusiikista syviä elämyksiä?
1
Iiwana-80
15.04.2023 16:36:00
megatherium: Oletteko koskaan saaneet taidemusiikista syviä elämyksiä ja keiden säveltäjien teoksista?

Ehdottomasti. Jos pari kolme pitää mainita, niin Beethoven, J.S. Bach ja Sibelius.

Aikanaan Beethoven johdatti allekirjoittaneen taidemusiikin pariin. Olin armeijassa kummajainen, kun soittelin hänen sinfonioitaan solkenaan, kun muut kuuntelivat kuka mitäkin. Osaan Beethovenin sinfoniat päälisin puolin ulkoa joka ikisen. Bach on tietysti takuuvarmaa tavaraa, kun hän veti barokin aikakauden musiikin yhteen. Häneenhän päättyi barok sellaisena kun se siihen asti tunnettiin. Suuri muusikko, ehkä suurin kaikista. Myös Sibeliuksen jotkut teokset on saaneet veret seisahtumaan. Viulukonsertto tietysti yhtenä, mutta myös monet hänen pienemmät orkesteriteoksensa ovat riipaisevan kauniita, jotka osuu tällaiseen pohjoismaalaiseen mielenalaan hyvin.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että vain nuo mainitut olisi minulle mieluisia säveltäjiä, mutta ne nyt tuli päällimmäisenä mieleen.

Ikävää tuottaa pettymys, mutta näin minä sen koen ja sitähän tässä kai kysyttiin.
megatherium
15.04.2023 16:56:59 (muokattu 15.04.2023 19:59:54)
Olen minäkin saanut Beethovenin Keisari konsertosta lukioaikana joskus 80 luvulla voimakkaan katharsiksen, ollessani sen johdosta kuin uudestisyntynyt, mutta ehkä vielä suuremman katharsiksen niinikään lukiota käyvänä teininä Mozartin eräästä pianokonsertosta, jota kuuntelin varsinkin teoksen hitaassa osassa syvässä transsissa, sekä muistaakseni valtavassa ekstaattisessa ja hetkisessä tilassa, jossa luulin nähneeni jumalan, jonka selitin olevan ihmisen sisimmässä ja josta kerroin kavereillenikin, kunnes minusta tuli ateisti Schopenhaueria lukemalla. Sain voimakkaan musiikillisen elämyksen myös Mozartin viulukonserton hitaasta osasta, jonka kuulin lukiota käydessäni aamunavauksessa auditoriossa ja jouduin täysin musiikin lumouksen valtaan. Suomalaisista säveltäjistä erityisesti Melartin ja Tuukkanen, mutta myös monet muutkin ovat tehneet ajoittain vaikutuksen. Myös Schubertin suurta sinfoniaa olen kuunnellut hurmiossa, mutta musiikkimakuni on muuttunut noista ajoista 1900 luvun suomalaista säveltaidetta suosivaksi.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Prophet
02.05.2023 19:58:11
Tsaikovskin viides sinfonia aiheutti kokovartalo-orgasmin, pakahtumisen ja katharsiksen?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli … n-konsertin-los-angelesissa/8687570

https://twitter.com/Phil_Lewis_/status/1652894200625610753
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)