Aihe: Iron Maiden, Vol II
1 2 3 4 5154 155 156 157 158174 175 176 177 178
temander
23.03.2023 17:20:22
KTR2:

Jos ois pakko valita top3 niin nämä, mutta eivät ole missään järjestyksessä:

- SSoaSS
- Somewhere in Time
- Powerslave

Tätä kolmikkoa paremmaksi on vaikea pistää. Aivan uskomattomia levyjä jokainen. Hullua ajatella, että tulivat vielä peräjälkeen.
You know you never know you know
Tuomoo
23.03.2023 21:24:58
KTR2: Irmaa tullu kuunneltua pitkästä aikaa enemmän taas. Kerronpa semmoisen jännän jutun, että Powerslaveen olen lämmennyt nyt uudestaan eri tavalla. Mulla oli jostain syystä pitkään siitä se fiilis, että puolet levystä on ihan filleribiisejä. Losfer Words, Flash of the Blade, The Duelists ja Back in the Village oli mun mielestä suht jämäkamaa aikoinaan, mutta nyt uudelleen kuunnellessa pitkän ajan jälkeen ihan toimivia juttuja sieläkin. Ei kyllä ihan pärjää levyn aloittavalle biisikaksikolle sitten millään.

Powerslave sinällään kyllä ehkä kuvastaa sitä ultimaattista Maidenia mulle. Eeppiset sävyt, jotka myöhemmin alko tulemaan mukaan toimii maxitäböllä kyllä 7th sonilla, mutta mielummin kyllä bändiltä kuuntelen tykitystä kuin proge-eepoksia.

Tosi vaikea kyllä sanoa mikä olisi oma lempialbumi. Kaikilta tuntuu löytyvän kovia biisejä ja sitten kuitenkin jotain, mikä nyt ei ihan tee 10/10 -suoritetta levystä.

Jos ois pakko valita top3 niin nämä, mutta eivät ole missään järjestyksessä:

- SSoaSS
- Somewhere in Time
- Powerslave

Dickinsonin lauluja kuunnellut noilta vanhoilta levyiltä vähän eri korvalla myös. Joskus se nuotissa pysyminen ja melodian laulaminen on ehkä vähän tulkinnanvaraista, mutta toimii hienosti. Se semmonen vähän härskisti ylävireessä veto tavallaan on välillä hyvän kuuloista. Kyllähän Bruce tarvittaessa osaa vetää kohdalleen, mutta joskus se fiilispuoli on tärkeämpää kuin autotunentarkka suoritus.

Oma top-3 olisi ehkä siten, että Somewhere olisi eka, 7th son toka, ja kolmantena Killers. Ja nelosena AMOLAD. Villi veto, mutta AMOLAD on kyllä aivan uskomattoman hyvä levy, ja yksi parhaimpia kokonaisuuksia, joita Maiden on ulos saattanut.
19.2.2021 never forget
texan
25.03.2023 21:46:45 (muokattu 25.03.2023 21:48:35)
Itselle ehkä ne 5 mieluisinta levyä ovat, ei paremmuusjärjestyksessä:

- Powerslave
- Killers
- SsoaSS
- Somewhere in Time
- Piece of Mind
Tympee Huttunen
27.03.2023 08:26:58
Blaze Bailey saanut sydänkohtaukset:

https://mesta.net/iron-maidenin-ex- … a-blaze-bayley-sai-sydankohtauksen/

Katsoin youtubesta juuri uudempia livepätkiä ja vähän vaikuttaa, että elintavat on aika kuluttavat. Voimia Blazelle.
KTR2
30.03.2023 08:39:39

Heaven can Wait -biisin kertosäe palasi mieleen ja edelleen pännii tuo yksi nuotti siellä, mikä taustaa vasten on erittäin kyseenalainen. Pohdintaa asiasta löysin muualtakin ja turha sitä itse kahta kertaa selittää: https://www.reddit.com/r/ironmaiden … _can_wait_a_quick_musical_analysis/

Häiritseekö se teitä muita vai onko se sellaista "hyvää" disonanssia teidän korviinne?

Vähän samaa henkeä kai, jos ajattelee Metallican Batteryn introa. Korkeat kitarat vetää siellä jotain F#-G-E -kuviota, mutta taustalla mennään jotenkin E -F - F# -G ja hetkittäin siellä kolahtaa F ja F# päällekkäin, mutta kun ovat parin oktaavin etäisyydellä toisistaan niin ei ihan särähdä niin pahasti. Kai se toimii, mutta oma sisäinen musanörtti on ihan kauhuissaan tästä.
nam
Ruutukunkku
30.03.2023 10:19:33
KTR2:

Vähän samaa henkeä kai, jos ajattelee Metallican Batteryn introa. Korkeat kitarat vetää siellä jotain F#-G-E -kuviota, mutta taustalla mennään jotenkin E -F - F# -G ja hetkittäin siellä kolahtaa F ja F# päällekkäin, mutta kun ovat parin oktaavin etäisyydellä toisistaan niin ei ihan särähdä niin pahasti. Kai se toimii, mutta oma sisäinen musanörtti on ihan kauhuissaan tästä.

Jos se särähtää korviin, niin se on ikävää. Jos se särähtää vain silmiin, niin ei mitään väliä.
You are number six
carmake
30.03.2023 11:24:03

Kyllähän tuo laulumelodia F-soinnun päällä on semmonen, etten itse olisi varmaankaan "uskaltanut" sitä noin säveltää.
KTR2
30.03.2023 11:42:26

carmake: Kyllähän tuo laulumelodia F-soinnun päällä on semmonen, etten itse olisi varmaankaan "uskaltanut" sitä noin säveltää.

On se kuunnellessa aina vähän semmonen https://tenor.com/fi/view/curb-your … nfused-unsure-undecided-gif-3294343
nam
Henri Henri Olavi
30.03.2023 13:10:08
Heaven can wait on niin paska biisi ettei mua ota korvaan siinä mikään muu kuin se, että se on aivan luokattoman huono tekele.
kuchisabishii
ttpp44
30.03.2023 13:38:58
Henri Henri Olavi: Heaven can wait on niin paska biisi ettei mua ota korvaan siinä mikään muu kuin se, että se on aivan luokattoman huono tekele.

Ei se kyllä omakaan suosikki ole missään nimessä, mutta mielestäni aivan perusmaidenia kaikilta osin. Vaikea keksiä siitä mitään erityisen ärsyttävää, mutta makuasioitahan nämä.
Regalis Apertura
30.03.2023 15:24:45
Henri Henri Olavi: Heaven can wait on niin paska biisi ettei mua ota korvaan siinä mikään muu kuin se, että se on aivan luokattoman huono tekele.

Väärä mielipide:D Heaven Can Wait on lähestulkoon parasta Maidenia... Hakkaa mm. Senjutsun biisit 6-0.
Sinep7
30.03.2023 18:35:04

Ei ole. Olen tykännyt tuosta aina. Ei huippu, mutta hyvää Maiden-suorittamista.
Henri Henri Olavi
30.03.2023 18:56:11 (muokattu 30.03.2023 18:57:58)
Regalis Apertura: Väärä mielipide:D Heaven Can Wait on lähestulkoon parasta Maidenia... Hakkaa mm. Senjutsun biisit 6-0.

Varmasti hakkaa, mutta minä en kuuntele mitään Maidenia joka on tullut SSOASS:on jälkeen.

Ei ole vääriä mielipiteitä, on vain paskoja ihmisiä.
kuchisabishii
Henri Henri Olavi
30.03.2023 18:58:41
Sinep7: Ei ole. Olen tykännyt tuosta aina. Ei huippu, mutta hyvää Maiden-suorittamista.

Mua vitutti se jo silloin kun levy tuli ulos ja olin pahainen kakara vain. Lapsikin haistaa fuulan.
kuchisabishii
Scrobble
31.03.2023 01:40:07 (muokattu 31.03.2023 01:40:49)
Musta kuulostaa ihan piristävältä jos Maidenilla on Heaven Can Waitissa ollut jotain vähän riitasointuista. Muuten kun ollaan vedetty 40 vuotta Em-C-D -kiertoa vähän eri järjestyksessä ja rytmillä.
Piepe
02.04.2023 21:49:35
Just eilen kaverin kanssa herkistyneessä mielentilassa mietittiin että Maidenin ja Metallican olisi pitänyt vaihtaa nimensä vuonna 2000 ja jatkaa sitten paskansa (slang. "materiaali") vääntämistä uusilla nimillä. Ois tippunu rima kertaheitolla alemmas niin olisi säästetty kuulijoilta monta vaivaannuttavaa hetkeä uusien teoksien parissa.

Vaihtaa siis kokonaan nimensä, ei päittäin sentään. Paitsi hetkinen... Kun Harris ei osaa enää säveltää, eikä Metallicassa ukot soittaa, niin vaihtaisivat keskenään jäseniä. Tulisko vähän hyvät bändit! Miettikää

Iron=Metal (progressive stoner/blues)
James Hetfield
Adrian Smith
Robert Trujillo
Nicko McBrain

Super Maiden (experimental melodic post-hardcore)
Bruce Dickinson
Kirk Hammet
Janick Gers
Steve Harris
Lars Ulrich

Pahoittelut Davelle, et mahtunut nyt mukaan :(
Piepe
03.04.2023 10:00:34
temander: Jätit koko poppoon kovimman gaiffarin kokonaan veks. Hyi sua!

Joo Dave on ihan eri liigassa. Dave on tervetullut mun, Adrianin (g+voc) ja Duff McKaganin sivuprokkikseen.
Arkka
03.04.2023 11:03:59 (muokattu 03.04.2023 11:15:50)

KTR2: Vähän samaa henkeä kai, jos ajattelee Metallican Batteryn introa. Korkeat kitarat vetää siellä jotain F#-G-E -kuviota, mutta taustalla mennään jotenkin E -F - F# -G ja hetkittäin siellä kolahtaa F ja F# päällekkäin, mutta kun ovat parin oktaavin etäisyydellä toisistaan niin ei ihan särähdä niin pahasti. Kai se toimii, mutta oma sisäinen musanörtti on ihan kauhuissaan tästä.

Onko tossa F ja F# vai meinasikko E ja F tai F# ja G?

Mut eniveis, eikös sisäisen musanörtin kuuluisi just rauhoittaa mieltä kun harmonia kuin harmonia on jollain musateoriatempulla aina perusteltavissa (vaikka teoriahan on deskriptiivistä, ei preskriptiivistä) - se on sit eri asia, kuka tykkää mistäkin :)
Piepe
03.04.2023 22:06:33
Arkka: Onko tossa F ja F# vai meinasikko E ja F tai F# ja G?

Mut eniveis, eikös sisäisen musanörtin kuuluisi just rauhoittaa mieltä kun harmonia kuin harmonia on jollain musateoriatempulla aina perusteltavissa (vaikka teoriahan on deskriptiivistä, ei preskriptiivistä) - se on sit eri asia, kuka tykkää mistäkin :)

Jos nyt oikein muistan ja ymmärsin mitä haetaan, niin soinnuthan on Em, Fmaj7, F#m7, G ja kitaroista ainakin yks stemma soittaa Fmaj7 päälle F#. Ei ihan mikään looginen "musateoriatemppu" vaikka kuinka yrittäisi käyttää mielikuvitusta :)
Mutta en ollut koskaan tuota huomannut, eikä ole särähtänyt korvaan, eikä myöskään Heaven Can Waitin vastaava erhe. Bruce on hieno mies mutta onhan se seilaava kiekuminen osunut yhessä jos toisessakin biisissä välille ihan minne sattuu. Mut se on just se juttu. Kun on niin vahva ääni että peittää kitaratkin alleen niin ei tunnu missään jos välillä osuu vähän soinnun viereen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)