Aihe: Line6 Helix
1 2 3 4 566 67 68 69 70 71 72 73 74 75
Jaketsu
10.03.2023 22:15:34 (muokattu 10.03.2023 23:18:38)
pappasfin: Vaikka ei olekaan Helixia vaan Axe niin itsekin todennut, että soundi Beyerdynamic DT880 Pro kuulokkeista ja Adam A5X monitoireista ei ole ihan sama, onneksi itellä molemmista soundi on kuitenkin erinomaisen hyvä. Mutta joo, toisessa se ääni tulee läheltä korvaa ja toisesta pidemmän matkan takaa ja asiaan vaikuttaa varmaan myös se, että monitoreissa enempi vaikuttaa myös se tila kun taas kuulokkeissa ei ja onhan noissa varmaan hieman eri ominaisuudet taajuusvasteiden toistamisessa ym. ja sitä en tiedä kuinka paljon jokin imbedanssi vaikuttaa ääneen kun en ole tekninen ihminen, mutta onhan noissa eroja ja varmaan siinä syytkin miksi joku soundi toisessa kuulostaa hyvältä ja toisessa kököltä.

Näinhän se varmaan on juu. Jotenkin vaan menee aivot solmuun kun luulisi, että se ero olisi vastaavalla tavalla huomattava vaikka kuunnellessa Highway to Hellin alkuriffiä, mutta kyllä se vaan mielestäni melko lailla samalta/hyvältä kuulostaa sekä monitoreista, että kuulokkeista. Mutta ruuvaappa perään Angus-saundi plugarista/Helixistä, niin monitorisaundi on huomattavasti kivempi :D Henkimaailman hommia kaiketi.

Koko kela syntyi päästyäni taannoin treeneissä testaamaan korvamonitorointia, johon siirtyminen on ollut jossain määrin suunnitelmissa. Siirryin aika nopeasti perinteisempään monitorointiin, ei vain kestänyt kuulla sitä samaa kuulokesaundia napeista, vaikka IEM:n edut olivat kiistattomat. Toisen kitaristin mikitetty vahvistinsaundi sen sijaan oli oikein jees napeistakin.
Tami
10.03.2023 22:25:51 (muokattu 10.03.2023 22:30:56)

WanhaWetäjä: Muitten tekemien presettien ongelma on usein se että ne on tehty eri kitaralla millä itse ...

Luovuin IRien käytöstä koska en jaksa selata tuhansia vaihtoehtoja löytääkseni yhden hyvän, uudella kaappisysteemillä soundien teko on helppoa, ei tarvi edes monimutkaisia eq säätöjä kun mikkejä voi vaihdella ja niiden paikkaa muuttaa.

EDIT II https://johnnathancordy.gumroad.com/l/helix?layout=profile. Tuolta lisää.

Juurikin näin. Ostelin muutamia, totesin edellämainitut ongelmat, ja olen jättänyt ostamatta. Tuon John Cordyn youtube-videoissa hää näyttää moneenkin eri soundiin liittyvät asetukset...ja on kyllä taitava mies.

Mä olen jämähtänyt Stompissa "perusasetukseen". Eli mulla on käytännössä kaikissa soundeissa samanlainen ketju:
Särö tai kaksi, vahvistin, IR, modulaatio, delay, reverb, volumeblock.

Stompissa on 2 kpl exp-polkimia joista toinen on aina volume, toinen sitten exp-poljin, useiten delayn mixin/märkyyden säätöön, toisinaan sitten esim vahvarin särön säätöön tai toisen särön paikalla olevaan wahiin. Stompin omat napit ovat 1-3 ja lisänappuloita mulle tuo MC6 jossa nappulat 4 ja 5, taptempo/tuner, preset up/down jne jne.

Vahvari on useimmiten 2204 tai Fullerton Jump... Eri preseteissä on sitten eri vahvari, eri modulaatio, ja rautsikkasoundissa eri delay....
IR on ollut jo vuosia se ML LAB:n best IR in world...mulla on pari gigaa eri IR-filuja joskus ladattuna, mutta mikään niistä ei ole käänteentekevä, joten olen päätynyt pitämään tuon IR:n samana ja säätämään soundit jostain muualta. Nyt tuo 3.5 kaappiasia on siinä määrin hyvä, että IR:n voipi jättää pois.

Eli pitkästi kirjoitettu, mutta tosi simppeli paketti, joka on käytännössä jo muutaman vuoden ollut samoissa asennoissa. Jos tekee mieli ruuvata, teen kuten oikeiden vekottimien kanssa ja vaihdan ketjuu jonkin osasen... Käytännössä kuitenkaan ei sitäkään ole tullut enää tehtyä.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
hasako
10.03.2023 23:33:38
Hyviä pointeja tullut esille ,kiitos niistä.Mulla oli ajatus,että muutamalla hyvällä presetillä sais mun stompin samalle tasolle kuin esim vanha pod xt oli. Nyt nuo stompissa valmiina olevat kuullostaa aika huonoilta. Mutta joo, täytyy vaan ruuailla lisää.
BulletFace
16.03.2023 12:11:08
hasako: Hyviä pointeja tullut esille ,kiitos niistä.Mulla oli ajatus,että muutamalla hyvällä presetillä sais mun stompin samalle tasolle kuin esim vanha pod xt oli. Nyt nuo stompissa valmiina olevat kuullostaa aika huonoilta. Mutta joo, täytyy vaan ruuailla lisää.

En lähtisi pelamaan Helixin presettien kanssa lainkaan vaan tekemään omat soundit täysin alusta lähtien itse. Niin toiminut kaikkien mallintavien kanssa mitä itsellä on ja toimi helixin kanssa hyvin. Editori on ystävä.
Get the best and fuck the rest.
PekkaM
16.03.2023 14:06:06
Helixin presettien teko on kyllä sen verran nihkeetä hommaa, että tässä luulisi olevan markkinat hyville paketeille. Jostain syystä sellaista loppuun asti vietyä, mistä tekisi mieli maksaa, ei oikein vaan ole. Todistettavasti tästä kuitenkin hyvä soundeja irtoaa.

Markkinoilla tuntuisi olevan paljon IR:iä sekä yksittäisiä presettejä, jotka jollain setupilla kuulostaa jonkun kipaleen soundilta.
Shredator
16.03.2023 18:42:35

PekkaM: Helixin presettien teko on kyllä sen verran nihkeetä hommaa, että tässä luulisi olevan markkinat hyville paketeille.

Oikeasti? Omasta mielestä on todella yksinkertaista verrattuna Fractaleihin.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
PekkaM
16.03.2023 19:00:36
Shredator: Oikeasti? Omasta mielestä on todella yksinkertaista verrattuna Fractaleihin.

Tästä on taidettu ennenkin keskustella mutta jos nyt edes siellä olisi oikeita vehkeitä vastaavat säätimet sen sijaan, että siellä on niitä sageja sun muita ruuvattavina.

Joku voi tykätä, että saa väännettyä vahvistimen vaikka fysiikan lakien vastaiseen tilaan mutta itse haluaisin, että olisi nimenomaan mallinnettu se osa käyttäjän puolesta ja voisi ruuvailla kuin oikeita kamoja.
Tami
21.03.2023 19:30:30

BulletFace: En lähtisi pelamaan Helixin presettien kanssa lainkaan vaan tekemään omat soundit täysin alusta lähtien itse. Niin toiminut kaikkien mallintavien kanssa mitä itsellä on ja toimi helixin kanssa hyvin. Editori on ystävä.

Samaa mieltä tästä.
Hyviä vinkkejä saa kuitenkin noista cordyn videoista joissa melko simppeleillä paketeilla tulee hyvää perustaa. Sitten noihin juttuihin alkaa hiljalleen muutella omia juttujaan...

Kovin tunkkaisena en pidä tätä (-kään) soundia:
https://www.youtube.com/watch?v=FQG9IfLRVF8

Ja tämäkin toi hyviä vinkkejä itselle omiin ruuvauluihin.
https://www.youtube.com/watch?v=CZRJS-keTQ0&t=121s
Haeroe
27.03.2023 10:38:06

Kyllästyin Helixin tap-tempokytkimen toimivuuteen melkein täysin lotolla. En keksinyt tapaa, miten ulkopuolisen normaalin napin saisi toimimaan. Onnistuuko? Löysin kuitenkin tavan hoitaa se midin kautta eli tällaisella lisävermeellä onnistuu: https://www.store.stepaudio.net/pro … ck-pony-line-6-tap-tempo-controller Onko muilla valmistajilla vastaavaa?
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
milgromsegal
27.03.2023 17:48:34 (muokattu 27.03.2023 17:48:51)

PekkaM: Tästä on taidettu ennenkin keskustella mutta jos nyt edes siellä olisi oikeita vehkeitä vastaavat säätimet sen sijaan, että siellä on niitä sageja sun muita ruuvattavina.

Joku voi tykätä, että saa väännettyä vahvistimen vaikka fysiikan lakien vastaiseen tilaan mutta itse haluaisin, että olisi nimenomaan mallinnettu se osa käyttäjän puolesta ja voisi ruuvailla kuin oikeita kamoja.

No eikö tämä nyt hoidu ihan yksinkertaisesti sillä, että ruuvaat niitä namiskoita mitä siinä aidossa pelissäkin on ja jätät muut rauhaan vai jääkö jotain olennaista huomiotta?

" :D "
"... joku vahvistin ja särö, mut kyl nyt akkarillakin voi vetää."
PekkaM
28.03.2023 10:05:53 (muokattu 28.03.2023 10:07:27)
milgromsegal: No eikö tämä nyt hoidu ihan yksinkertaisesti sillä, että ruuvaat niitä namiskoita mitä siinä aidossa pelissäkin on ja jätät muut rauhaan vai jääkö jotain olennaista huomiotta?

" :D "

Joo, periaatteessa kyllä mutta kun niillä kaikilla muillakin slaidereilla on vaikutus soundiin eikä vahvarin sisäisiä sähköisiä salaisuuksia ymmärtämättömällä ole oikein hajua, että missä asennossa niiden pitäisi olla, jotta muita voi "vaan ruuvailla". Siinähän se koko "ongelma" onkin. Hyvät soundit ison työn takana mutta kun joku kerran on hyvän presetin ruuvaillut, on siitä helpompi lähteä tekemään oman fiiliksen mukaiseen suuntaan uusia.

En mä tiedä, voiko tätä tän enempää rautalangaksi muotoilla. Seuraavaksi sitten vaan käytännön esimerkki eli esim. Neuralin plugareilla saa helposti hyvä soundeja oikeastaan defaultista muokkaamalla. Helixillä mikään ei suoriltaan kuulosta oikein miltään.
Tami
31.03.2023 10:15:55

PekkaM: Helixillä mikään ei suoriltaan kuulosta oikein miltään.

Oikeastaan ketjun perusteella olen innostunut taasen kokeilemaan noita uusia soundeja pitkästä aikaa.

Eilen ruuvailin tuon alla olevan cordyn soundin perusteella oman maun mukaisen jutun, eli käytännössä lisäsin sen oman "peruspaketin".... Ihan niinkuin perinteisilläkin kamoilla aikoinaan: eilen ostin uudet vahvarit ja toisen säröpurkin :-)

Tuohon Cordyn loppuasentoon verrattuna:
1) laitoin toiseksi säröksi tykkäämäni ocd- blokin
2) Ennen vahvareita modulaatio ( chorus)
3) Delayn muutin exp-polkimella säädetääväksi
4) Delayn jälkeen kaiku (dynamic reverb)
5) Viimeiseki volablokki.

Mutta jännää on huomata tuo, että tuommoinen nettivelho kuulostaa yhdellä presetasentoisella vahvarilla ja delayllä tosi hyvälle, ei ainakaan tunkkaiselle. . Toki tähän vaikuttaa tavoiteltu soundi, musatyyli ja oma muu kalusto. Jotenkin mä kuitenkin tykkään näistä helixin konffailuista ja olen sinut sen kanssa.

https://www.youtube.com/watch?v=t97rBejyzws
masterhat
06.04.2023 10:56:40
HX effects tarttui torilta, tarkoitus käyttää amp1 iridiumin kanssa, eli lattiamallinen setuppi ja 10metrin kaappipuha sitten keikoille.

Onko kellään kyseistä komboa käytössä, ja oikeastaan, saako HX effectsitä ruuvattua metallisoundia? Tykkään amp-1 metallikanavasta ja soundista, mutta olsii kiva, jos saisi vaikka vähän vaihtoehtoisen metallisoundin tallennettua hx effectsiin. TAi miten hyvin vahvistimen oman särön buustaaminen hx effectsillätoimii?

Vai vahvarin clean kanavaa suoraan mörkösoundi hx effectsistä? voisi saada vähän toisen luontoisen soundin myös

muutamat videot onkin katsottu jo aiheesta, ja 4kaapelin systeemin kanssa pitäis pystyä tekemään tarvittavat persetit hx effectsin muistipaikoille?
Entropia666
06.04.2023 14:37:31

masterhat: HX effects tarttui torilta, tarkoitus käyttää amp1 iridiumin kanssa, eli lattiamallinen setuppi ja 10metrin kaappipuha sitten keikoille.

Onko kellään kyseistä komboa käytössä, ja oikeastaan, saako HX effectsitä ruuvattua metallisoundia? Tykkään amp-1 metallikanavasta ja soundista, mutta olsii kiva, jos saisi vaikka vähän vaihtoehtoisen metallisoundin tallennettua hx effectsiin. TAi miten hyvin vahvistimen oman särön buustaaminen hx effectsillätoimii?

Vai vahvarin clean kanavaa suoraan mörkösoundi hx effectsistä? voisi saada vähän toisen luontoisen soundin myös

muutamat videot onkin katsottu jo aiheesta, ja 4kaapelin systeemin kanssa pitäis pystyä tekemään tarvittavat persetit hx effectsin muistipaikoille?

Siinähän on pelkät efektit eikä vahvareita olleskaan, eli mättösoundien hakeminen pelkistä speduista voi olla haastavaa. Mä käytin tota ite korvaamaan spedulaudan normaalin vahvarin kanssa ja siinä hommassa se on ässä. Tein presetit ja scenet mitkä vaihto sit kanavatkin vahvarista automaattisesti. Ajelin sitä 4CM, vahvarin boostaus OD:lla oli iha normihommaa.
Liity: Kitara Discordissa
"Sähkökitara ei ole akustinen soitin vaan psykoakustinen." Lunnu, 2023.
aristoteles666
06.04.2023 15:53:01

masterhat: HX effects tarttui torilta, tarkoitus käyttää amp1 iridiumin kanssa, eli lattiamallinen setuppi ja 10metrin kaappipuha sitten keikoille.

Saa sillä tehtyä vaihtoehtoisia soindeja ihan niin paljon kuin haluaa, käyttäen särö tai puhdasta kanavaa, ja eri säröjä ja eq ta HXFX stä, tarvitset vain Blueguitarin midiadapterin joka vauhtaa kanavat ym Amp 1 sta aina kun vaihdat presettiä HXFX stä
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
masterhat
06.04.2023 20:44:26
aristoteles666: Saa sillä tehtyä vaihtoehtoisia soindeja ihan niin paljon kuin haluaa, käyttäen särö tai puhdasta kanavaa, ja eri säröjä ja eq ta HXFX stä, tarvitset vain Blueguitarin midiadapterin joka vauhtaa kanavat ym Amp 1 sta aina kun vaihdat presettiä HXFX stä

Ok, kiitos. Eli siis sen 4 kaapelin lisäksi vielä midjohto lisäksiköh?
benny
06.04.2023 21:04:14 (muokattu 06.04.2023 21:40:38)

masterhat: Ok, kiitos. Eli siis sen 4 kaapelin lisäksi vielä midjohto lisäksiköh?

Kyllä, jos tahdot ohjata HX Effectistä ko. laitetta MIDI:llä.
Edit: Ja siis tarvitset sen midi-kaapelin ja tämmöisen adapterin: https://www.thomann.de/gb/bluguitar_midi1.htm
shitfuck inc.
Entropia666
06.04.2023 23:27:50

masterhat: Ok, kiitos. Eli siis sen 4 kaapelin lisäksi vielä midjohto lisäksiköh?

Se riippuu vahvarista. Jos se vahvari ymmärtää midiä, niin sit tarviit midi-johdon. Mulla oli iha perinteinen plugilla toimiva kanavanvaihto minkä voi tehdä siitä toisesta expressiolähdöstä.
Liity: Kitara Discordissa
"Sähkökitara ei ole akustinen soitin vaan psykoakustinen." Lunnu, 2023.
masterhat
08.04.2023 13:01:17 (muokattu 08.04.2023 13:19:04)
Ok, kiitokset, katsotaan nyt. Mutta ajatuksena tehdä hx effectsin muistipaikoille soundit, ja siis vahvistimen kanavaa vaihtuu kanssa samalla riippuen soundista. Mut joo, pitää opiskella tutoriaalit läpi youtubesta. saa perinteisen footswitchin tohon amp ykköseenkin, mutta jos haluaa eri särökanavia, vaihdella amp1 hx effextsillä, niin sitten vissiin se midi tarvii vielä

Vastaavia setuppeja varmaan on jonkin verran käytössä, joten tuskin nyt rakettitieteestä on kyse
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)