Aihe: XLR-kaapelit
1 2 3
Einherjar
13.03.2023 20:17:26
rintapek: Se "piuha puoliksi - puoliksi - puoliksi ja sit ittensä kanssa solmuun" -konsti pitää piuhat soittajan kurissa ja nuhteessa.

Eiku Over/under on se nykyajan juttu :)
https://www.youtube.com/watch?v=0yPcJD7RVuY
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Veikkkkkko
18.03.2023 14:04:20
Moikka,

Kaapeleita tehneenä ja tutkineena tiedän, että Cordialilla pärjää vallan mainiosti. Tietysti paras vaihtoehto olisi ostaa laitteet ja harjoitella kaapeleiden tekeminen itse, mutta se on aikaa vievää. Rahaa saatat tällä kuitenkin säästää pitkälläjuoksulla.

Monet kaapeleiden suurkuluttajat tekevät kaapelinsa aina itse, olen muutaman ammattimiehen kanssa jutustellut ja he eivät oikein mihinkään valmispiuhoihin luota. Jos näitä kuitenkin päätyy ostamaan, niin juuri aiemmin mainituilla Neutrikin liittimillä varustettuja kaapeleita kannattaa etsiä.
Pauli Lappalainen
18.03.2023 16:03:50
Veikkkkkko: Moikka,

Kaapeleita tehneenä ja tutkineena tiedän, että Cordialilla pärjää vallan mainiosti. Tietysti paras vaihtoehto olisi ostaa laitteet ja harjoitella kaapeleiden tekeminen itse, mutta se on aikaa vievää. Rahaa saatat tällä kuitenkin säästää pitkälläjuoksulla.

Monet kaapeleiden suurkuluttajat tekevät kaapelinsa aina itse, olen muutaman ammattimiehen kanssa jutustellut ja he eivät oikein mihinkään valmispiuhoihin luota. Jos näitä kuitenkin päätyy ostamaan, niin juuri aiemmin mainituilla Neutrikin liittimillä varustettuja kaapeleita kannattaa etsiä.

Eipä noita enää kannata itse tehdä. Valmiita Cordialilla ja Neutrikeilla saa alle osien hinnan.
Pauli Lappalainen
18.03.2023 16:05:10
Pauli Lappalainen: Eipä noita enää kannata itse tehdä. Valmiita Cordialilla ja Neutrikeilla saa alle osien hinnan.

https://www.thomann.de/fi/cordial_cam6bk.htm
ituvirtanen
18.03.2023 18:43:52

Pauli Lappalainen: Eipä noita enää kannata itse tehdä. Valmiita Cordialilla ja Neutrikeilla saa alle osien hinnan.

Elä nyt, just ostin sadan metrin kelan kaapelia ja pinon liittimiä. Pituuden saan valita ihan itse.
Pauli Lappalainen
18.03.2023 18:47:58
ituvirtanen: Elä nyt, just ostin sadan metrin kelan kaapelia ja pinon liittimiä. Pituuden saan valita ihan itse.

Olen noita itsekkin turannut jonkun tuhat kappaletta ja taitaa jossain varaston hyllyssä olla jokunen kymmenen kipaletta käyttämättömiä, jotka joutuisi myymään alle omakustannushinnan.

En taida viitsiä vaivautua.....
labrador
19.03.2023 11:41:23
Pauli Lappalainen: Olen noita itsekkin turannut jonkun tuhat kappaletta ja taitaa jossain varaston hyllyssä olla jokunen kymmenen kipaletta käyttämättömiä, jotka joutuisi myymään alle omakustannushinnan.

En taida viitsiä vaivautua.....

Mulla oli komerossa kymmenmetrinen johtohässäkkä 1970-luvulta, johon olin kymmenen vuotta sitten laittanut lapun "Ei toimi". Nyt sitten ajattelin kolvailla siitä uuden ja eheän. Sinisen "karvan" kohdalla yleismittari mykistyi eli liitännät olivat kunnossa, mutta yksi johdin oli poikki jostain sieltä kymmenen metrin matkalta. Ei se kumipintakaan enää kovin elastista ollut.
Kyllä nuo keikkataisteluiden veteraanit kannattaa jättää kotiin, kun lähtee keikalle. Toki onhan se tanssiyleisölle viihdettä veikkailla, onko mies sähköasentaja vai soittaja.
anapena
19.03.2023 12:58:01
labrador: Mulla oli komerossa kymmenmetrinen johtohässäkkä 1970-luvulta, johon olin kymmenen vuotta sitten laittanut lapun "Ei toimi". Nyt sitten ajattelin kolvailla siitä uuden ja eheän. Sinisen "karvan" kohdalla yleismittari mykistyi eli liitännät olivat kunnossa, mutta yksi johdin oli poikki jostain sieltä kymmenen metrin matkalta. Ei se kumipintakaan enää kovin elastista ollut.
Kyllä nuo keikkataisteluiden veteraanit kannattaa jättää kotiin, kun lähtee keikalle. Toki onhan se tanssiyleisölle viihdettä veikkailla, onko mies sähköasentaja vai soittaja.

Mites sen analyysin tekee, että mistä kohtaa se on poikki?
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Sax-pappa
19.03.2023 13:25:01
anapena: Mites sen analyysin tekee, että mistä kohtaa se on poikki?

Minä ottaisin kapasitanssimittarin ja mittaisin poikki olevan karvan kummastakin päästä kapasitanssin sukkaa vasten. Näiden suhteesta voisi suunnilleen päätellä katkospaikan.
Pauli Lappalainen
19.03.2023 14:26:45
Einherjar: Puolittaa ja katsoo kumpi puoli toimii. Toistaa tarvittaessa.

Näin, joskus vikapaikka löytyy tunnustelemalla ja venyttämällä. Joka tapauksessa jonkin ajan päästä on melkoinen läjä metrin mittaisia piuhoja.
ituvirtanen
19.03.2023 15:43:30

Pane vaihe sinne karvaan ja etsi vaihekynällä, missä katkeaa. Tai siis sellaisella modernilla kynällä, joka haistaa vaiheen kaapelin ulkopuolelta.
labrador
19.03.2023 20:58:30
ituvirtanen: Pane vaihe sinne karvaan ja etsi vaihekynällä, missä katkeaa. Tai siis sellaisella modernilla kynällä, joka haistaa vaiheen kaapelin ulkopuolelta.

Kun johto on 1970-luvulta, on järkevin paikka roskakori. Kyllä niitä toimivia jäi nurkkiin vielä riittävästi. Kun Rolandin piuhat ikuisella takuulla saa alle tarvikkeiden hinnan, ei ole mitään järkeä rakastua romuun ja krääsään.
ituvirtanen
19.03.2023 21:12:50

Ihan totta. Kura metallinkeräykseen.
Henri Henri Olavi
19.03.2023 22:01:08
Studion työharjoittelijoille on hyvä pitää jemmassa rikkinäisiä piuhoja, jotta voivat harjoitella juottamista.
kuchisabishii
ituvirtanen
19.03.2023 23:47:55

Moninapakaapeli on paljon parempi.
Kefiiri
20.03.2023 08:10:58
ituvirtanen: Pane vaihe sinne karvaan ja etsi vaihekynällä, missä katkeaa. Tai siis sellaisella modernilla kynällä, joka haistaa vaiheen kaapelin ulkopuolelta.

Tuo onkin nokkela kikka. Tuollainen vaihekynä minulla on.
En ole musiikin asiantuntija.
Pauli Lappalainen
20.03.2023 08:43:15
Kefiiri: Tuo onkin nokkela kikka. Tuollainen vaihekynä minulla on.

Kannattanee hetki miettiä ennen kuin lähtee verkkosähköllä leikkimään.
Ehkä toinenkin.....
iec
20.03.2023 09:18:40

Pauli Lappalainen: Kannattanee hetki miettiä ennen kuin lähtee verkkosähköllä leikkimään.
Ehkä toinenkin.....

Komppaan tätä ajatusta täysin.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
s151669
20.03.2023 09:47:16

Kaiken lisäksi tuo kikka toimii - tai ei toimi - riippuen kynän herkkyydestä. Se verkkosähkö - jos jättää läpi lyömättä - menee ihan nätisti kapasitiivisesti siihen toiseen karvaan ja suojavaippaan ja tämän jälkeen vaihekynä näyttää koko kaapelin matkalle jännitettä.
Antikitarasankari. Siis basisti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)