Aihe: Apua kitaran feedbackiin
1
Judemoukari
13.03.2023 21:48:33

Hei te osaavammat muusikot!

Meikäläisellä olisi polttava kysymys, minulla on käytössä Edwardsin Explorer mallin kitara (EX-120) joka on muuten loistava peli mutta siinä on feedback ongelma. Käytännössä siis soitin vinkuu korkealta taajuudelta jatkuvasti, oli käytetty vahvistin mikä hyvänsä. Muilla kitaroillani vastaavaa ongelmaa ei ole. Kokeilin korjata ongelmaa heittämällä signaaliketjuun Mooerin Noise Killer pedaalin ja tämä poistaakin vinkumisen kun soitinta ei soita, mutta huomasin että soittaessa taustalla kuuluu silti tuo sama feedback taajuus joka ei kuulosta todellakaan kovin hyvältä. Kitaran mikrofonit ovat alkuperäiset SD:n JB ja mikälie, eli eivät mitään itse kudottuja kikkareita, ja soitin on ostettu uutena noin vuosi sitten.

Kysymys onkin että mikähän olisi järkevin konsti saada tuo ongelma kuriin, vai täytyykö lähteä käyttämään pajalla korjauksia varten? Voiko ongelma olla esimerkiksi maadoitus? Bändikaverilla on vastaava kitara mutta flying V mallina, ja siinä oli sama ongelma joka tosin poistui kun hän heitti väliin ISP:n Decimatorin. En vaan viitsisi itse laittaa yli 200€ pedaaliin jonka homman tuon Mooerinkin pitäisi hoitaa.

-Antti
Antti1
13.03.2023 22:41:41
Mikin käämilangat pääsevät värähtelemään äänenpaineen vuoksi. Helvetillinen määrä säröä pahentaa ongelmaa merkittävästi.

Mikki täytyy vahata tai vaihtaa.
Judemoukari
13.03.2023 22:58:13

Antti1: Mikin käämilangat pääsevät värähtelemään äänenpaineen vuoksi. Helvetillinen määrä säröä pahentaa ongelmaa merkittävästi.

Mikki täytyy vahata tai vaihtaa.

Onko tuo millainen homma tehdä, lähinnä mietin että pystyisikö tuota tekemään fiksusti itse?
Antti1
13.03.2023 23:17:37 (muokattu 13.03.2023 23:19:27)
Judemoukari: Onko tuo millainen homma tehdä, lähinnä mietin että pystyisikö tuota tekemään fiksusti itse?

Netistä löytyy paljon ohjeita. Vahaseos täytyy sulattaa, mieluusti vesihauteessa olevassa astiassa ja mikki dipataan sinne. Sit mikki pois, antaa jäähtyä ja putsailee ylimääräiset siitä. Suojateipit voi joutua kääräisemään uudestaan, vahaan ne tietty tarttuvat about ei ollenkaan.

Periaatteessa helppo nakki, mutta toi vahan lämpötila olisi kiva pitää mahdollisimman alhaisena. Kuten lähihistoria tuttavapiiristä osoittaa, niin liian kuumalla liemellä saa muovit sulamaan ihan kunnolla.

Sit on toki se, että mulle ei ainakaan ole kertaakaan osunut yhtäkään Duncanin mikkiä, jotka vinkuisivat. Herää lievä epäilys metelin määrästä, soundin tyypistä ja mööpelien sijoittelusta suhteessa korviin. Niitäkin kannattaa tarkastella melko kriittisesti.
Einherjar
13.03.2023 23:22:38
Tsekkaappa semmonen, että mikin alla olevaan magneettiin ei ole tarttunut mitään matkustajaa.
Kaverilla oli pitään kitarassansa saman tyylisiä ongelmia ja kun toi minulle mikin vaihtoon, niin ekaa kertaa otettiin mikit pois. Siellä oli mikin alla, magneettiin tarttuneena, kuusiokoloavain. Oli varmaan päässyt tehtaalta kaupan kautta kotia -välillä uimaan sinne. Mitään muuta selitystä ei oikein ole.
Sen kun otti pois, niin kaikki kierto-ongelmat loppui saman tien.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Judemoukari
13.03.2023 23:24:56

Antti1: Netistä löytyy paljon ohjeita. Vahaseos täytyy sulattaa, mieluusti vesihauteessa olevassa astiassa ja mikki dipataan sinne. Sit mikki pois, antaa jäähtyä ja putsailee ylimääräiset siitä. Suojateipit voi joutua kääräisemään uudestaan, vahaan ne tietty tarttuvat about ei ollenkaan.

Periaatteessa helppo nakki, mutta toi vahan lämpötila olisi kiva pitää mahdollisimman alhaisena. Kuten lähihistoria tuttavapiiristä osoittaa, niin liian kuumalla liemellä saa muovit sulamaan ihan kunnolla.

Sit on toki se, että mulle ei ainakaan ole kertaakaan osunut yhtäkään Duncanin mikkiä, jotka vinkuisivat. Herää lievä epäilys metelin määrästä, soundin tyypistä ja mööpelien sijoittelusta suhteessa korviin. Niitäkin kannattaa tarkastella melko kriittisesti.

Joo, ehdinkin pikaisesti lukaista paria ohjetta ja vaikka vaikuttaakin yksinkertaiselta niin tässäkin hommassa on todennäköisesti sellaisia nyansseja joilla makes it or breaks it. Täytyy vielä tutkia josko tuohon ilmiöön löytyisi helpompi ratkaisu, mutta ihmettelen tosiaan kun sama ilmiö on tapahtunut kolmella eri nupilla ja missään näistä ei ole samaa ongelmaa muilla kitaroilla.
Judemoukari
13.03.2023 23:27:24

Einherjar: Tsekkaappa semmonen, että mikin alla olevaan magneettiin ei ole tarttunut mitään matkustajaa.
Kaverilla oli pitään kitarassansa saman tyylisiä ongelmia ja kun toi minulle mikin vaihtoon, niin ekaa kertaa otettiin mikit pois. Siellä oli mikin alla, magneettiin tarttuneena, kuusiokoloavain. Oli varmaan päässyt tehtaalta kaupan kautta kotia -välillä uimaan sinne. Mitään muuta selitystä ei oikein ole.
Sen kun otti pois, niin kaikki kierto-ongelmat loppui saman tien.

Tämä voisikin olla muuten hyvä tarkastaa, täytyy melkein kielten vaihdon yhteydessä tarkastaa josko tuonne olisi päätynyt jotain sinne kuulumatonta!
Mikko1978
14.03.2023 12:22:37
Siis vinkuvatko molemmat mikit? Vähän omituiselta kuulostaa, jos Duncanin mikki vinkuu. Jos molemmat tekevät samaa, niin se vasta kummalliselta kuulostaakin.
discominister
15.03.2023 10:31:58
Eiköhän tuo hoitune vahaamalla mikit uudelleen. Onnistuu suht helposti kotona kunhan vaan matkassa on toimiva lämpömittari ja varovaisuutta. Hiljalleen lämmittelee vahan oikeaan lämpötilaan.

Jos tätä lähdet itse tekemään niin pari vinkkiä: Älä annan mikkien muovipuolen lepäillä kattilan pohjaa vasten tai se saattaa sulaa. Ylimääräinen kuuma vaha kannattaa kaataa kuumiltaan tukevaan muovirasiaan. Älä tee tätä kuitenkaan tiskialtaassa ettei edes vahingossa päädy viemäriin.
Jeszse
15.03.2023 10:53:57
discominister: Eiköhän tuo hoitune vahaamalla mikit uudelleen. Onnistuu suht helposti kotona kunhan vaan matkassa on toimiva lämpömittari ja varovaisuutta. Hiljalleen lämmittelee vahan oikeaan lämpötilaan.

Jos tätä lähdet itse tekemään niin pari vinkkiä: Älä annan mikkien muovipuolen lepäillä kattilan pohjaa vasten tai se saattaa sulaa. Ylimääräinen kuuma vaha kannattaa kaataa kuumiltaan tukevaan muovirasiaan. Älä tee tätä kuitenkaan tiskialtaassa ettei edes vahingossa päädy viemäriin.

Tähän vielä semmonen lisäys että älä ylipäänsä laita niitä mikkejä kattilaan. Vaha johonkin purkkiin ja purkki kattilaan vesihauteeseen ja mikit purkkiin ku vaha on sulaa. Välillä voi käydä heiluttelemassa, sit ku kuplia ei enää nouse ni mikit pois ja kuivumaan. Ne saa olla siellä jonku 10-20 minuuttia.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
JoRe1986
15.03.2023 12:22:04

Kitaroissa missä paljon massaa saattaa isoilla särö määrillä tulla kaiken näköistä ylimääräistä hässäkkää soundiin. Hoituu yleinsä jos tiputtelee kitaran tonneja tai volumeja itse kitarasta, auttaisiko se.?

En usko että mikeissä mitään vikaa jos niille ei mitään ihmeempiä käynyt.
JuSu
15.03.2023 12:37:02
Mikko1978: Siis vinkuvatko molemmat mikit? Vähän omituiselta kuulostaa, jos Duncanin mikki vinkuu. Jos molemmat tekevät samaa, niin se vasta kummalliselta kuulostaakin.

No tämä. Ja vielä kahdella eri kitaralla sama kokemus. Jotenkin tuntuu nyt, että jotenkin soundi, vahvistimen sijoittelu tai yksinkertaisesti helvetillisperkeleellinen äänepaine aiheuttaa ongelman. =)

Vinkuna sinänsä voi johtua tosi monesta asiasta, googlella löytyy kaikenlaisia tarinoita. Ihan esim. ne korkeussäädön jouset voi aiheuttaa ulinaa, tai huonosti kiinnitetyt kuoret.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
McNulty
15.03.2023 19:27:04 (muokattu 15.03.2023 19:29:09)
JuSu: No tämä. Ja vielä kahdella eri kitaralla sama kokemus. Jotenkin tuntuu nyt, että jotenkin soundi, vahvistimen sijoittelu tai yksinkertaisesti helvetillisperkeleellinen äänepaine aiheuttaa ongelman. =)

Joo, soittajan rintamasuunta ja etäisyys styrkkarista/kaiutinelementeistä on aika oleellinen.

Tietysti jos reenis on pieni, niin vaihtoehtoja ei välttämättä ole ylitarjonnaksi asti.

Vinkuna sinänsä voi johtua tosi monesta asiasta, googlella löytyy kaikenlaisia tarinoita. Ihan esim. ne korkeussäädön jouset voi aiheuttaa ulinaa, tai huonosti kiinnitetyt kuoret.

Kyllä, häiriönaiheuttajia voi olla useita. Alkaen ihan paskalaatuisesta audiokaapelista kitaran ja vahvistimen välillä, kitaran heikkolaatuisista elektroniikkaosista, puutteellisesta maadoituksesta, efektilaudasta tai sen yksittäisestä efektilaitteesta tai välijohdosta, virtalähteestä tai -lähteistä, vahvistimesta, vahvistimen putkista, kaiutinelementeistä, kiinteistön sähköverkosta, naapurin robotti-imurista tai roboruohonleikkurista aina loisteputkiin ja ties mihin.

Pahimmillaan ongelman metsästäminen on työlästä ja aikaavievää. En usko ongelman olevan mikeissä mikäli sama asia tapahtuu kahdella eri kitaralla. Luulenpa, että kitaran mikrofonien sijainti suhteessa vahvistimeen ja kaiutinelementtiin/-elementteihin yhdistettynä korkeaan volumetasoon on suurin syyllinen. Siinä ei mikkien tai bikinirajojen vahaukset auta.

Pidä asetukset samoina, mutta hanki kitaran ja vahvistimen (tai vahvistimen ja pedaalilaudan) väliin laadukas 9m pitkä johto ja asettele laitteet siten, että vahvistin on selkäsi takana kun soitat ja tuo 9 metriä väliä pedaalilaudan ja vahvistimen välissä. Vieläkö vinkuu ja kiertää?

PS. Jos kitarassa on Seymour Duncanin JB ja Jazz -mallin humbuckerit, niin ne ovat vahvattu jo tehtaalla. En usko että ylimääräisestä vahauksesta on mitään apua, ellei mikkeihin ole sitten itse lisätty myöhemmin nikkelikuoret ja ne ovat heikosti kiinnitetty (jolloin niiden värinä ja värähtely aiheuttaa mikrofonisuutta).
moving in stereo
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)