JuSu 08.03.2023 10:15:32 | |
---|
samiko: Mutta silti jengi haaveilee jonkun hikisen efektilenkin perään koska että miksi? Koska miksi ei? Ei se siellä moulinexin persiissä mitään haittaakaan tee olla olemassa, jos joskus tulee joku tarve... ..kuten vaikka se, että se antaa mahdollisuuden mm. käyttää analogisen vahvistimen omaa etuastetta rinnakkain mallinnosten kanssa. Mä hetken aikaa virittelin homman niin, että mulla oli mallintava lauta, jota käytin käytännössä efektilaitteena. Loopin avulla pystyin käyttämään (yksikanavaisen) marshallin etuastetta vaihtoehtona mallinnuksille. Sai kivasti myös sitten boostit yms. ennen Marshallia ja viiveet ja muljutukset jälkeen sen etusen. Pystyipä sitten vielä päättämään, laittaako signaalin lopuksi vaikka mallinnuksien kera PA:han tai takaisin Marshallin päätteeseen ja siitä kitarakaappiin. Tai molemmat. Eli antaa se looppi lootalle lisää käyttömahdollisuuksia, mun mielestä. Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta.
-JuSu- |
samiko 08.03.2023 10:34:30 (muokattu 08.03.2023 10:36:38) | |
---|
JuSu: Koska miksi ei? Ei se siellä moulinexin persiissä mitään haittaakaan tee olla olemassa, jos joskus tulee joku tarve... ..kuten vaikka se, että se antaa mahdollisuuden mm. käyttää analogisen vahvistimen omaa etuastetta rinnakkain mallinnosten kanssa. Mä hetken aikaa virittelin homman niin, että mulla oli mallintava lauta, jota käytin käytännössä efektilaitteena. Loopin avulla pystyin käyttämään (yksikanavaisen) marshallin etuastetta vaihtoehtona mallinnuksille. Sai kivasti myös sitten boostit yms. ennen Marshallia ja viiveet ja muljutukset jälkeen sen etusen. Pystyipä sitten vielä päättämään, laittaako signaalin lopuksi vaikka mallinnuksien kera PA:han tai takaisin Marshallin päätteeseen ja siitä kitarakaappiin. Tai molemmat. Eli antaa se looppi lootalle lisää käyttömahdollisuuksia, mun mielestä. "Mutta silti jengi haaveilee jonkun hikisen efektilenkin perään koska että miksi? Toki monasti sitä kaikua voi sitten kontrolloida efektilenkissä mallinnospurkilla vaikka päälle/pois mutta se on taas eri juttu se." Olisit reilusti lainannut tekstiäni pikkuisen pidemmälle. En tietenkään luetellut kaikkia maailman mahdollisuuksia mitä lenkki tuo, mutta nyt oli kyse ettei viiveitä keksitä laittaa mihinkään kun ei ole sitä lenkkiä. Laitteet tarpeiden mukaan, sehän on selvä. Mutta tässä nyt luullaan tarvitsevansa jotain mitä ei oikeasti tarvitse. Maailma on täys sellaisia purkkeja missä efektilenkki. Miksi ei jokainen suoraan sellaisia purkkeja osta missä kaikki mahdolliset tulevaisuudenkin tarpeet huomioitu? No me kaikki tiedetään että miksi. Tää kuvastaa tosi paljon sitä kuuluisaa aikalaishulluutta. Pitää olla optioita. Jos ehkä joskus tarviin tällaista kytkentää. Miksi pleximarsussa ei voisi olla suoraan efektilenkki ja 4 kanavaa ja mastervolume. Midi, IR ja keinokuormakin ois hyvä jos joskus tarvii. Siihen päälle vielä integroitu multiefekti, nannaa. Jos rahaa on niukasti ja mietitään jotain Mooereita, niin älkää hyvät ihmiset keskittykö mihinkään epäoleellisuuksiin. EDIT: tai toisaalta miksi minä tähän aikaani käytän, ostakaa tai olkaa ostamatta ihan mitä haluatte :D. |
elon arska 08.03.2023 10:36:07 | |
---|
Tulee hiukan mieleen eräs ulkomaankielisen foorumin keskustelu siitä, pitääkö stereokaappiin kytkeä nuppivahvistin yhdellä vai kahdella kaapelilla... My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg |
samiko 08.03.2023 10:37:27 | |
---|
elon arska: Tulee hiukan mieleen eräs ulkomaankielisen foorumin keskustelu siitä, pitääkö stereokaappiin kytkeä nuppivahvistin yhdellä vai kahdella kaapelilla... No just tätä hulluutta. Ei tajuta hölkäsen pöläystä asiasta mutta kaikkee pitää olla. |
elon arska 08.03.2023 10:39:04 | |
---|
samiko: No just tätä hulluutta. Ei tajuta hölkäsen pöläystä asiasta mutta kaikkee pitää olla. Samalla kinastellaan siitä miksi toiset tekee sillai vaikka minä teen näin. My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg |
samiko 08.03.2023 10:47:11 (muokattu 08.03.2023 10:47:30) | |
---|
elon arska: Samalla kinastellaan siitä miksi toiset tekee sillai vaikka minä teen näin. Tiputetaan meikä pois laskuista. Mulle on ihan sama millä efektilenkeillä kukakin soittaa. Siitä vaan kauppaan efektilenkkejä ostelemaan mars mars. |
velipekka 08.03.2023 10:52:20 | |
---|
Minäpä en täällä kinastellut yhtään mistään. Tulipa vaan taas tehtyä se virhe, että tuli tässä amätööriharrastelijana kysyttyä täältä jotain "tyhmää", johon on mahdotonta vastata asiallisesti. |
samiko 08.03.2023 10:58:19 (muokattu 08.03.2023 10:59:10) | |
---|
velipekka: Minäpä en täällä kinastellut yhtään mistään. Tulipa vaan taas tehtyä se virhe, että tuli tässä amätööriharrastelijana kysyttyä täältä jotain "tyhmää", johon on mahdotonta vastata asiallisesti. Ja eipä näihin kysymyksiin kannata toisaalta vastakaan. On heti pätijä joka haluaa että kaikki tekee niinkuin itse haluaa. |
erty 08.03.2023 11:47:38 | |
---|
samiko: Ja eipä näihin kysymyksiin kannata toisaalta vastakaan. On heti pätijä joka haluaa että kaikki tekee niinkuin itse haluaa. Suolasitko nyt itsesi? :D Strymonin kohdalla lenkki ois kiva jos käyttää laitteen omaa kuulokelähtöä, jollon efektit on pakko laittaa ennen mallintavaa. Mut jos käyttää mikserin kautta niin sit muljuttimet voi laittaa Strymonin jälkeen vaikka stereona, no problem. |
LaMotta 08.03.2023 11:50:18 | |
---|
Käytin kauan efektilenkkiä. Sitten luovuin siitä ja huomasin että modulaatiomuljuttimet kuulostaa paremmalta combon eteen kytkettynä. Eikä jaloissa pyöri yhtä ylimääräistä piuhaparia. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Entropia666 08.03.2023 11:51:56 | |
---|
Yks käytännön virka mallintajan efektilenkillä on pragmaattinen: saat balansoidun lähdön ulos suoraan FOH/IEM. Ja myös sisäisten reititysten tekeminen voi olla joskus tarpeen. Jos sulla on etuasteesta piuha pedaaliin ja siitä sit eteenpäin, niin tarvii DI-boksin. |
erty: Suolasitko nyt itsesi? :D Strymonin kohdalla lenkki ois kiva jos käyttää laitteen omaa kuulokelähtöä, jollon efektit on pakko laittaa ennen mallintavaa. Mut jos käyttää mikserin kautta niin sit muljuttimet voi laittaa Strymonin jälkeen vaikka stereona, no problem. Juu suolasin itseni koska kuulokkeet hihi hih. Vähän mä oon tyhmä. |
erty 08.03.2023 12:03:17 | |
---|
samiko: Juu suolasin itseni koska kuulokkeet hihi hih. Vähän mä oon tyhmä. En viitannu kuuloke-esimerkkiin vaan käyttäytymisees mut antaa olla, ei liity aiheeseen. Entropia666: Yks käytännön virka mallintajan efektilenkillä on pragmaattinen: saat balansoidun lähdön ulos suoraan FOH/IEM. Ja myös sisäisten reititysten tekeminen voi olla joskus tarpeen. Jos sulla on etuasteesta piuha pedaaliin ja siitä sit eteenpäin, niin tarvii DI-boksin. Tämä myös yks merkittävä asia ottaa huomioon. Strymonissahan ei lähdöt oo alkujaankaan balansoituja joten DI-boksia voi joutua käyttämään joka tapauksessa. |
samiko 08.03.2023 12:04:30 | |
---|
Entropia666: Yks käytännön virka mallintajan efektilenkillä on pragmaattinen: saat balansoidun lähdön ulos suoraan FOH/IEM. Ja myös sisäisten reititysten tekeminen voi olla joskus tarpeen. Jos sulla on etuasteesta piuha pedaaliin ja siitä sit eteenpäin, niin tarvii DI-boksin. Ja toisaalta di boksi maksaa halvimmillaan muutaman kympin. |
samiko 08.03.2023 12:06:43 | |
---|
erty: En viitannu kuuloke-esimerkkiin vaan käyttäytymisees mut antaa olla, ei liity aiheeseen. Ja että mä olen tässä se kenen tarvitsee miettiä ensimmäisenä käyttäytymistäni :D. Voi jeesuksen kärsimykset teitä vatkaajia. Mitä lisäarvoa sä tähän olet tuonut? |
Entropia666 08.03.2023 12:10:12 (muokattu 08.03.2023 12:30:54) | |
---|
erty: Tämä myös yks merkittävä asia ottaa huomioon. Strymonissahan ei lähdöt oo alkujaankaan balansoituja joten DI-boksia voi joutua käyttämään joka tapauksessa. Se on kyllä, harvaan lavahakuun menee plugit. Mulla on QC:ssa kaks looppia joissa toisessa on Wurm Distortion ja toisessa Zuul. Periaatteessa Zuulin vois laittaa suoraan mallintavan jälkeen, mutta menee kyllä hankalaks tehdä sen jälkeen splitti päätevahvistimen ja FOHin välillä. Ja tosiaan DI-boksilla pitäs operoida mikä lisää kuluja ja vie tilaa laudasta. Siks on järkevämpää laittaa noi QC:n looppeihin ja sit signaali ulos QC:n omista balansoiduista lähdöistä. Jos joku tätä ihmettele ettäe miks balansoitu, niin se ei hurise. Kun vedät normaalia instrumenttipiuhaa pitkiä matkoja, niin signaalista häviää yläpäätä ja se toimii antennina häiriöillä. FOH-kamat myöskin lähtökohtasesti nielee XLR:ää eikä plugia, niin asiat helpottuu myös tiimoilta. Balansoitu XLR ei hurise ja niillä voi tehdä huomattavasti pidempiä vetoja ilman että signaali kärsii. Muussa tapauksessa tosiaan DI-boksi mistä sitten lähtee XLR miksaajalle. |
Entropia666 08.03.2023 12:12:09 | |
---|
samiko: Ja toisaalta di boksi maksaa halvimmillaan muutaman kympin. Ja toisaalta on myös todennäköisesti aika paska. Miks tästä tarvii vängätä kun tää on ihan päivänselvä juttu että miks noi loopit on olemassa? :D |
samiko 08.03.2023 12:18:28 (muokattu 08.03.2023 12:21:13) | |
---|
Entropia666: Ja toisaalta on myös todennäköisesti aika paska. Miks tästä tarvii vängätä kun tää on ihan päivänselvä juttu että miks noi loopit on olemassa? :D Totta kai on päivänselvää ettei lenkkejä huvikseenkaan tehdä. Se että pitää olla juuri efektilenkki vaikkei välttämättä tarvitse, on tässä se pihvi. Jos tarvitsee niin sitten tarvitsee. Ethän säkään voi väittää ettenkö ole oikeassa tuossa velipekan tapauksessa että ei mitään lenkkiä tarvita? Jos vp tarvitsee sitten muusta syystä... Ei hitto mitä mä täällä taas teille selitän. (Ja tosiaan balansoitu ulostulo voi olla ilman xlr liittimiä.) |
Entropia666 08.03.2023 12:28:38 | |
---|
samiko: Totta kai on päivänselvää ettei lenkkejä huvikseenkaan tehdä. Se että pitää olla juuri efektilenkki vaikkei välttämättä tarvitse, on tässä se pihvi. Jos tarvitsee niin sitten tarvitsee. Ethän säkään voi väittää ettenkö ole oikeassa tuossa velipekan tapauksessa että ei mitään lenkkiä tarvita? Jos vp tarvitsee sitten muusta syystä... Ei hitto mitä mä täällä taas teille selitän. (Ja tosiaan balansoitu ulostulo voi olla ilman xlr liittimiä.) Joo, balansoitu voi olla myös TRS, mutta lähtökohtasesti kaikki kitaramaailman spedut on TS. Vaikka sinällään soundin takia sillä loopilla ei ookkaan väliä, niin sillä on lavatekniikan kannalta olennainen olla. Ne spedut kannattaa ehdottomasti pistää looppiin vaikka ne olis ketjun vikana (esim. mulla on) just sen takia että sillä selättää helposti aika paljon noita kytkentäongelmia ja tekee kytkennöistä suoraviivasempia ja luotettavampia. Mut kyllä se vois olla kaikille parempi että selittäsit näitä vaa itelles. |
samiko 08.03.2023 12:30:00 (muokattu 08.03.2023 12:31:16) | |
---|
Entropia666: Se on kyllä, harvaan lavahakuun menee plugit. Mulla on QC:ssa kaks looppia joissa toisessa on Wurm Distortion ja toisessa Zuul. Periaatteessa Zuulin vois laittaa suoraan mallintavan jälkeen, mutta menee kyllä hankalaks tehdä sen jälkeen splitti päätevahvistimen ja FOHin välillä. Ja tosiaan DI-boksilla pitäs operoida mikä lisää kuluja ja vie tilaa laudasta. Siks on järkevämpää laittaa noi QC:n looppeihin ja sit signaali ulos QC:n omista balansoiduista lähdöistä. Ja sulla on tosiaan QC, hienoa. Siinä olisi erittäin typerä olla olematta lenkkejä, mutta ei liity aiheeseen mitenkään. Kerro nyt omin sanoin miksi Strymon Iridiumissa tms. pitäis olla pakollisena efektilenkki? Siitähän tämä lähti eikä mistään multikoneesta. |