Aihe: Marshall Amplification -fiilistelyketju
1 2 3 4 5 6 7 8 9
p130
02.03.2023 12:51:38

JuSu: Olen omistanut SC20H -nupin jo itselleni varsin kunnioitettavan ajanjakson =) , ja kovasti olen siihen tyytyväinen varsinkin nyt, kun viimein älysin laittaa kaappiin Greenbackeja sen kaveriksi. Se on toiminut moitteetta, kuulostaa hyvältä ja on kevyt kanniskella.

Missä vaiheessa pitää alkaa huolestua tuosta em. kritisoidusta sisuskalujen toteutuksesta?

Kamarunkkarina VAIHTOON HETI. Käytännön syillä perusteltuna kestää hyvin pidettynä todennäköisesti pidempään, kuin omistajansa. Käyttö ei liene kuitenkaan erityisen raskasta.

Tämän ketjun innoittamana Studio 15 on ollut soitossa. Väittäisin sen laitteen perusteella, että kyllä hyvää stereotyyppistä marsua saa myös pienellä äänenpaineella jos hyväksyy sen, että lahkeet ei lepata. Uudemmista pikkujyrsijöistä minulla ei ole kokemusta, mutta jos homma toimi lähes 40 vuotta sitten, niin miksi ei toimisi nyt?
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Shredator
02.03.2023 15:24:20

JuSu:
Missä vaiheessa pitää alkaa huolestua tuosta em. kritisoidusta sisuskalujen toteutuksesta?

Eikö nuo Marshallit ole tuolta näyttäneet jo 90-luvulta lähtien? Pois lukien potikat joka on kyllä harmi homma.

Enemmän minä olisin huolissani niistä old school point-to-point-harakanpesistä. Eihän sellaisia tosin saa enää tehdäkään.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
McLeach
02.03.2023 16:20:28
JuSu: Missä vaiheessa pitää alkaa huolestua tuosta em. kritisoidusta sisuskalujen toteutuksesta?

Se on tämä sama efekti kun etsit tyhjää ruutua parkkihallista niin on pakko laittaa radio hiljemmalle, että näet paremmin. Eli ei kannata huolestua.
McNulty
02.03.2023 18:27:22 (muokattu 02.03.2023 18:30:47)
Mikko1978: Ihan ok näkymä Originin hintaluokassa, mutta mistä muodostuu kaksinkertainen hinta Originiin verrattuna?

Varmaan siinä vaiheessa jos komponenttien ladonta on tehty Englannissa sen Kiinan sijaan. Tai mikäli vahvistimen valmistuksessa on enemmän englantilaisille maksettuja palkkoja kuin kiinalaisille. Väittäisin siis puhtaasti työn hinnan muodostavan isoimman eron hinnassa. Toisaalta, mulla ei ole ollut mahdollisuuksia vertailla rinnakkain esim. Originin ja Studio Classic/Vintage -sarjan vahvistimien komponentteja tai esim. muuntajia ja kuristimia ja päätellä niistä onko merkittävää eroa vai ei. Ehkä, ehkä ei.

Jostain syystä se SV20 kuulostaa kuitenkin erilaiselta mitä Origin. Mulle se on yksistään sen hintalapussa olevan eron oikeuttava tekijä.

basisti1971: Riippunee vahvasti siitä miltä kantilta asiaa ajattelee, mutta...

No ajattele vaikka siltä kantilta, että kyseessä on n. 700-800€ laite joka on valmistettu Euroopassa. Mitä tuolla rahalla pitäisi siis saada jos otetaan huomioon länsimaiset tuotantokustannukset?
moving in stereo
samiko
02.03.2023 19:47:57
McNulty:

No ajattele vaikka siltä kantilta, että kyseessä on n. 700-800€ laite joka on valmistettu Euroopassa. Mitä tuolla rahalla pitäisi siis saada jos otetaan huomioon länsimaiset tuotantokustannukset?

"Eurooppa" ei ole porukalle tarpeeksi lähituotettua. Sillä Lontoolla tai Tenneseelläkään ei ole enää mitään merkitystä koska Delhi ja Hanoi ja hintalaatusuhde. Riihimäki ja naapurin Jarkko tekijänä vielä on sitä mille annetaan arvoa, Jarkko on vielä Facessa "kaverina".
Mikko1978
03.03.2023 03:51:28
samiko: "Eurooppa" ei ole porukalle tarpeeksi lähituotettua. Sillä Lontoolla tai Tenneseelläkään ei ole enää mitään merkitystä koska Delhi ja Hanoi ja hintalaatusuhde. Riihimäki ja naapurin Jarkko tekijänä vielä on sitä mille annetaan arvoa, Jarkko on vielä Facessa "kaverina".

Itse kyllä arvostan varsinkin tämän ketjun aihepiirissä Made in England -tekstiä silloin, kun näkymä kuorien sisällä ei mene sekaisin Made in PRC:n kanssa.
JuSu
03.03.2023 09:31:52 (muokattu 03.03.2023 09:46:40)
Mikko1978: Itse kyllä arvostan varsinkin tämän ketjun aihepiirissä Made in England -tekstiä silloin, kun näkymä kuorien sisällä ei mene sekaisin Made in PRC:n kanssa.

Mä arvostan hyvää soundia, toimintavarmuutta, helppoa roudattavuutta. Jos nää toteutuu, niin mulle on ihan sama, miltä se sieltä sisältä näyttää. Toistaiseksi SC20H:n kanssa on mennyt hyvin reilun vuoden päivät. Mutta jos se toteutustapa voi aiheuttaa pitemmällä ajanjaksolla jotain ongelmia, niin se toki kiinnostaa/huolettaa.

Mulla on myös ollut ja on vieläkin SC20H:n kanssa rinnan mm. Origin 50W ja DSL 20W, sekä mini-Jubilee, Origin 20 W on ollut omistuksessa aiemmin. Ihan vaan virrat päälle laittamalla kuulee eron Kiinan ja Englannin tuotannon välillä, hurinat ja häiriöt on ihan selkeästi eri tasolla. Eli on siinä toteutuksessa jotain eroa, vaikka samalta näyttääkin.

Tietty tää nyt on puolustelua, mutta perustuu ihan puukorvan omaan käytännön kokemukseen. =)
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Jukka Häikiö
03.03.2023 10:12:22

Sen verran tuosta toteutuksesta, mikäli huollettavuus ja käytön varmuus merkitsee. Jos potikat on esmes piirilevyssä kiinni, saattaa pelkkä potikanvaihto tuottaa arbeettia enemmän kanssa, vähän niinkuin jos putkien kannat on suoraan piirilevyssä, eikä chassiksessa, saattaa myös tuottaa päänvaivaa, kuten myös jos input ynnä muut liitäntäjakit on piirilevyssä, niin vähän hittiä ja plugi on vinossa, jakin lisäksi saattaapi myös piirilevy saada damagea. Tämä pätee tietyiltä osin myös pedaaleihin, tallaat vähän ohi spedusta ja se suoraan piirilevyyn kolvattu jakki murtaa sen huonommassa tapauksessa. Tätähän on myös kalliimmissa, ns butiikkistatusta kantavissa vaffareissa ja polkimissa. Elikkäs huollettavuus ja haavoittuvuus on mun mielestä aika oleellisia, joten meikäläisenkin kaltainen ei elektroniikkavelho onnistuu jakit, potikat, putkenkannat vaihtamaan tarvittaessa itse. Tokihan huokeammat vehjekset on tehty tuotantotehokkuutta silmällä pitäen, eikä niiltä voi hintansa puolesta odottaa työläämpiä ratkaisuja. Sillees kyllä noissa vaffarihommissa kustaan asiakasta linssiin, kun market-osaston yksinkertaista tusinaelektroniikkaa myydään suhteellisen kovaan hintaan, nättiin pakettiin pakattuna, tokihan pitää muistaa kohderyhmän olevan marginaalista, vrt. vaikka kodinelektroniikkaan, ollen volyymiltaan ihan eri levelillä.
Joskus aikanaan ostin tuollaisen Orangen AD15, made in England combon, käytettynä 600€, uuden hinta karvan auki tonnin, tämä siis joskus 2000-luvun alkupuolella. Menin sen sitten poikamaista uteliaisuuttani avaamaan(tottakai)jossain kohtaa ja samat halpisratkaisut paljastuivat.

Kombo jatkoi matkaa pikapuoliin.

JuSu: Mä arvostan hyvää soundia, toimintavarmuutta, helppoa roudattavuutta. Jos nää toteutuu, niin mulle on ihan sama, miltä se sieltä sisältä näyttää. Toistaiseksi SC20H:n kanssa on mennyt hyvin reilun vuoden päivät. Mutta jos se toteutustapa voi aiheuttaa pitemmällä ajanjaksolla jotain ongelmia, niin se toki kiinnostaa/huolettaa.

Mulla on myös ollut ja on vieläkin SC20H:n kanssa rinnan mm. Origin 50W ja DSL 20W, sekä mini-Jubilee, Origin 20 W on ollut omistuksessa aiemmin. Ihan vaan virrat päälle laittamalla kuulee eron Kiinan ja Englannin tuotannon välillä, hurinat ja häiriöt on ihan selkeästi eri tasolla. Eli on siinä toteutuksessa jotain eroa, vaikka samalta näyttääkin.

Tietty tää nyt on puolustelua, mutta perustuu ihan kokemukseen.
No höh, kyllä se siitä...
basisti1971
03.03.2023 11:33:26
Moi.

Shredator: Enemmän minä olisin huolissani niistä old school point-to-point-harakanpesistä.

Hyvin suunniteltuina ovat vähintään yhtä turvallisia kuin piirilevylaitteetkin.
Yleensä moninkertaisesti turvallisempia.
Ja vaikka huonostikin suunnittelisi, minimaalinen määrä johtoja takaa sen ettei johto katkea/irtoa ja heilahda paikkaan johon ei tulisi koskea ;).

Shredator: Eihän sellaisia tosin saa enää tehdäkään.

Höpö höpö, ei sen enempää (AITO) PTP kuin (markkinamiehen ptp=) turret/lugboard/eyelet/ymv. rakenteita kielletty ole, aiheuttavat vain yksinkertaisesti hyväksymisvaiheessa bisnesmalliin suhteutettuna usein ylitsepääsemättömiä kustannuksia joten ovat harvinaisia, tai kalliita.
Yleensä kumpaistakin.

T:Samuli
basisti1971
03.03.2023 11:51:34
Moi.

McNulty: Varmaan siinä vaiheessa jos komponenttien ladonta on tehty Englannissa sen Kiinan sijaan.

Ladontakone on kuitenkin melkoisella varmuudella kummassakin tapauksessa sama Kiinalainen, kuten aaltojuotoskonekin.

Se, että nappia ei painakaan tai linjaa ei valvokaan kiinalainen Kiinan kansalainen, vaan EU/UK kansalainen, tekee toki kustannusrakenteesta erilaisen, mutta ainakaan mulle ei ~tuplahintaa selitä.
Koska komponentitkin ovat melkoisella todennäköisyydellä samoja Kiinalaisia kumaisessakin tapauksessa.
Ylläolevat oletukset toki sillä mielellä että komponenttitason valmistus oikeasti suoritetaan Englannissa, eikä pelkkää kokoonpanoa, jolloin sekä ladonta- että aaltojuotoskone ovat oikeasti sama kone, tai ainakin saman konsernin yksikössä olevia.

McNulty: No ajattele vaikka siltä kantilta, että kyseessä on n. 700-800€ laite joka on valmistettu Euroopassa.

Vaikken Kiinan taloudellista tukemista millään mittarilla hyvänä asiana pidäkään, pitäkööt lordit tunkkinsa ja ryvetkööt rauhassa Brexit krapulassaan.
Sääliksi toki käy lampai...eikun brittejä, mutta niin käy sääliksi erään toisenkin entisen suurvallan kansalaisia.
Tyyten toisesta syystä tottakai.

McNulty: Mitä tuolla rahalla pitäisi siis saada jos otetaan huomioon länsimaiset tuotantokustannukset?

Tokkopa osaisin vastaustani kysymykseesi paremminkaan (toistamiseen) muotoilla, joten surutta lainaan:

Mikko1978: Itse kyllä arvostan varsinkin tämän ketjun aihepiirissä Made in England -tekstiä silloin, kun näkymä kuorien sisällä ei mene sekaisin Made in PRC:n kanssa.

Shredator
03.03.2023 12:50:18

basisti1971: Moi.

Hyvin suunniteltuina ovat vähintään yhtä turvallisia kuin piirilevylaitteetkin.
Yleensä moninkertaisesti turvallisempia.
Ja vaikka huonostikin suunnittelisi, minimaalinen määrä johtoja takaa sen ettei johto katkea/irtoa ja heilahda paikkaan johon ei tulisi koskea ;).

Höpö höpö, ei sen enempää (AITO) PTP kuin (markkinamiehen ptp=) turret/lugboard/eyelet/ymv. rakenteita kielletty ole, aiheuttavat vain yksinkertaisesti hyväksymisvaiheessa bisnesmalliin suhteutettuna usein ylitsepääsemättömiä kustannuksia joten ovat harvinaisia, tai kalliita.
Yleensä kumpaistakin.

Viittasin tuossa vaan taannoin muistaakseni Gearpagella olleeseen hassuun lankaan näistä aidoista wanhoista ptp-peleistä, jotka oli sellaisia häkkyröitä että tarkastajasetä saattaisi viettää hetken jos toisenkin sellaisen kanssa ennen hylsyn antamista.

Väittäisin kyllä että hyvin suunniteltu ja tehty piirilevykone on ominaisuuksiltaan ylivoimainen ja turvallisin ratkaisu ja siksi valmistajat niitä suosivatkin butiikkifirmat mukaan lukien. Sitten on näitä turreteille (markkinamiehen ptp) tehtäviä yksittäiskappaleita, joilla on varmasti paikkansa custom-koneena.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
McNulty
03.03.2023 13:21:21
basisti1971: Se, että nappia ei painakaan tai linjaa ei valvokaan kiinalainen Kiinan kansalainen, vaan EU/UK kansalainen, tekee toki kustannusrakenteesta erilaisen, mutta ainakaan mulle ei ~tuplahintaa selitä.

Tälle asiallehan meistä kukaan muu ei mahda yhtikäs mitään. Paini jatkunee teikäläisen korvien välissä, jos on jatkuakseen.

Tuosta laitteiden tuotantoasteesta pitäisi varmaan kysyä Marshall Amplification PLC:ltä, niin ei tarvitsisi olla arvailujen ja mutun varassa.

Mä en osaa sanoa, mikä on oikea hinta tuotteelle joka sisältää länsimaista työtä X prosenttia. Sen kuitenkin pystyn toteamaan, että yksistään henkilöstökustannukset ovat korkeammat Euroopan maantieteellisellä alueella kuin kaukana idässä.

Se mikä on tuplahintaista mihinkin verrattuna on suhteellista. Onneksi on tarjolla vaihtoehtoja niin setä-Samulit ja kumppanit voivat ostaa Origin-sarjaa tai vallan jotain muuta.

Eiköhän tämä aihe ollut sitten tässä.
moving in stereo
Mikko1978
03.03.2023 14:37:58 (muokattu 03.03.2023 15:13:12)
Shredator: Viittasin tuossa vaan taannoin muistaakseni Gearpagella olleeseen hassuun lankaan näistä aidoista wanhoista ptp-peleistä, jotka oli sellaisia häkkyröitä että tarkastajasetä saattaisi viettää hetken jos toisenkin sellaisen kanssa ennen hylsyn antamista.

Väittäisin kyllä että hyvin suunniteltu ja tehty piirilevykone on ominaisuuksiltaan ylivoimainen ja turvallisin ratkaisu ja siksi valmistajat niitä suosivatkin butiikkifirmat mukaan lukien. Sitten on näitä turreteille (markkinamiehen ptp) tehtäviä yksittäiskappaleita, joilla on varmasti paikkansa custom-koneena.

Ne ikivanhat huonosti toteutut PTP:t laulavat kuitenkin usein edelleenkin, mutta huonosti toteutetut PCB:t ovat monesti romutettu jo varsin tuoreina. PCB:n hyvä ominaisuus on halpa hinta isompia sarjoja tehtäessä. Turret board taasen on esim. kestävyyden ja huollettavuuden suhteen valovuosia edellä. Osat voi vaihtaa suoraan ilman muiden komponenttien irroitteluja, kaikki osat ovat juotoksineen hyvin näkyvillä, mikään lämpökuorma ei aiheuta sivuvahinkoa, juotokset ovat kestävämpiä / paremmin näkyvillä En ymmärrä, että mikä tekee joka suhteessa turret boardia herkemmin haavoittuvasta PCB:stä jotenkin turvallisen.

Ja jottei kovin pahasti menisi aiheen viereen, niin hiljattain hankin Marshall 2061x:n. Suhteellisen tuoreeksi Marshalliksi Made in England sopii tuon kylkeen ihan ok. Vielä en ole päässyt edes kokeilemaan vahvistintani, mutta oletusarvo on, ettei kyseinen vahvistin murene ihan heti käsiin.
McNulty
03.03.2023 16:15:05
Mikko1978: Ne ikivanhat huonosti toteutut PTP:t laulavat kuitenkin usein edelleenkin, mutta huonosti toteutetut PCB:t ovat monesti romutettu jo varsin tuoreina. PCB:n hyvä ominaisuus on halpa hinta isompia sarjoja tehtäessä. Turret board taasen on esim. kestävyyden ja huollettavuuden suhteen valovuosia edellä. Osat voi vaihtaa suoraan ilman muiden komponenttien irroitteluja, kaikki osat ovat juotoksineen hyvin näkyvillä, mikään lämpökuorma ei aiheuta sivuvahinkoa, juotokset ovat kestävämpiä / paremmin näkyvillä En ymmärrä, että mikä tekee joka suhteessa turret boardia herkemmin haavoittuvasta PCB:stä jotenkin turvallisen.

Ja jottei kovin pahasti menisi aiheen viereen, niin hiljattain hankin Marshall 2061x:n. Suhteellisen tuoreeksi Marshalliksi Made in England sopii tuon kylkeen ihan ok. Vielä en ole päässyt edes kokeilemaan vahvistintani, mutta oletusarvo on, ettei kyseinen vahvistin murene ihan heti käsiin.

Suosittelen seuraamaan Youtubessa Lyle Caldwellia ja hänen Psionic Audio -kanavaa. Esim. kalliit p2p Morganit eivät kauheasti kerää kiitosta, koska suunnittelutyössä on valittu mm. halvat ja väärät konkat (liian pienet). Pelkkä toteutustapa ei aina kerro aivan kaikkea vahvistimesta. Se turretboard tai P2P-toteutus ei ole automaattisesti parempi, ei myöskään heikompi tai huonompi. Monesti myös vahvistimen ominaisuudet määrittelevät toteutustavan ja sen järkevyyden. Hieman siis tulee näppylöitä pelkästä piirilevyjen dumaamisesta tai jonkun toisen vaihtoehdon automaattisesta asettelusta jalustalle, jollain tavalla paremmaksi. Pitäisi perehtyä paljon tarkemmin käytettyihin komponentteihin ja siihen miten vahvistin on suunniteltu.

Myös niissä "kiinan piirilevykoneissa" on keskenään eroa. Esim. tuollaisen Marshall Originin pystyy korjaamaan, mutta Boss Katanaa ei. Tai no, kaiken pystyy korjaamaan, mutta sen mielekkyys ja järkevyys tulee usein esteeksi. Tässä suhteessa esim. Katana ei kerää kiitosta vaikka muutoin hyvä vahvistin olisikin.

Mun mielestä ei ole edelleenkään mitenkään omituista löytää 700€ pikkunupista piirilevyä. Nuo Marshallin SV ja SC-sarjan pikkunupit ja kombothan ovat tämän aikakauden halpiksia, eikä sitä ole kieltäminen. Ne ovat kuitenkin soundillisesti eri maata kuin vaikkapa vielä halvempi Origin-sarja tai Class 5. Kuluttajalle on siis annettu vaihtoehto halvan Marshallin lisäksi päästä käsiksi "legendaarisiin" soundeihin suhteellisen edullisesti.

Sen sijaan ihmettelen, miten yli 2000 euron "putiikkikoneessa" voi olla alimitoitetut ja hengenvaaralliset elkot. Vaikka kaikin puolin sen pitäisi olla parempi, laadukkaampi, kun on oikein turrettilevylle tehtyä p2p-kamaa.
moving in stereo
Mikko1978
03.03.2023 19:28:21
McNulty: Suosittelen seuraamaan Youtubessa Lyle Caldwellia ja hänen Psionic Audio -kanavaa. Esim. kalliit p2p Morganit eivät kauheasti kerää kiitosta, koska suunnittelutyössä on valittu mm. halvat ja väärät konkat (liian pienet). Pelkkä toteutustapa ei aina kerro aivan kaikkea vahvistimesta. Se turretboard tai P2P-toteutus ei ole automaattisesti parempi, ei myöskään heikompi tai huonompi. Monesti myös vahvistimen ominaisuudet määrittelevät toteutustavan ja sen järkevyyden. Hieman siis tulee näppylöitä pelkästä piirilevyjen dumaamisesta tai jonkun toisen vaihtoehdon automaattisesta asettelusta jalustalle, jollain tavalla paremmaksi. Pitäisi perehtyä paljon tarkemmin käytettyihin komponentteihin ja siihen miten vahvistin on suunniteltu.

Myös niissä "kiinan piirilevykoneissa" on keskenään eroa. Esim. tuollaisen Marshall Originin pystyy korjaamaan, mutta Boss Katanaa ei. Tai no, kaiken pystyy korjaamaan, mutta sen mielekkyys ja järkevyys tulee usein esteeksi. Tässä suhteessa esim. Katana ei kerää kiitosta vaikka muutoin hyvä vahvistin olisikin.

Mun mielestä ei ole edelleenkään mitenkään omituista löytää 700€ pikkunupista piirilevyä. Nuo Marshallin SV ja SC-sarjan pikkunupit ja kombothan ovat tämän aikakauden halpiksia, eikä sitä ole kieltäminen. Ne ovat kuitenkin soundillisesti eri maata kuin vaikkapa vielä halvempi Origin-sarja tai Class 5. Kuluttajalle on siis annettu vaihtoehto halvan Marshallin lisäksi päästä käsiksi "legendaarisiin" soundeihin suhteellisen edullisesti.

Sen sijaan ihmettelen, miten yli 2000 euron "putiikkikoneessa" voi olla alimitoitetut ja hengenvaaralliset elkot. Vaikka kaikin puolin sen pitäisi olla parempi, laadukkaampi, kun on oikein turrettilevylle tehtyä p2p-kamaa.

Jos osat on valittu väärin tai vahvistin on suunniteltu huonosti, niin ei tietenkään sitä mikään toteutus korjaa. Mutta siinä vaiheessa, kun huonon suunnittelun ja väärin valittujen osien ongelmat alkavat realisoitumaan, niitä palaneita komponentteja on kiva vaihdella, kun ei tarvitse irroitella piirilevyjä, potikoita, johtoja ja muuta roinaa. Sekin on kivaa, kun ei ole piirilevyä, joka voisi toimintasavun poistuessa ns. kyrvähtää. Turretit kestää minkä tahansa salaman ja huoltomiehen tunaroinnin. Ihan heti tule mieleen sellaista turreteilla toteutettua vahvistinta, jota ei voisi korjata. Varsinkaan nykypäivän tinoilla ei kannata vähätellä sitäkään, millaisen pohjan juotoksille mikin toteutus tarjoaa.

En minä automaattisesti piirilevyjä huonona ratkaisuna pidä. Ovathan esimerkiksi lukemattomien vanhojen Marshallien piirilevyt osoittautuneet kilometrejä kestäviksi. Tylsää on vain se, että nykyiset piirilevyt-Marshallit eivät ole yhtä robusteja kuin mitä nuo vanhat painokset olivat. Osaamisesta se ei ole siis kiinni, mutta 40 vuotta jatkunut valmistuksen halpuuttaminen näkyy vain enemmän kuin toivoisin.

Hintaluokka noille taitaa olla 800-950. Kyllä siihen hintaan voisi ihan hyvin odottaa saavansa edes jämäkämmät potikat ja jakit.
McNulty
03.03.2023 20:13:06
Mikko1978: Hintaluokka noille taitaa olla 800-950. Kyllä siihen hintaan voisi ihan hyvin odottaa saavansa edes jämäkämmät potikat ja jakit.

Itseasiassa SV20H nupin potikat ja jakit ovat ihan tukevat kun niitä tuossa etupaneelissa ronaa. Ne eivät mulju eikä heilu lainkaan. Potentiometriä kääntäessä sellaista pientä "viisarin raapimista kontaktipintaan" voisi olla aavistuksen enemmän, mutta kaiken kaikkiaan ulkoisesti SV20H on oikeinkin jämäkän tuntuinen. Jos tuota kuvaa sisuskaluista ei näkisi, niin ei tietäisi.

Mutta olen samaa mieltä... kuten yllä kirjoitinkin niin olisihan ne potikat voineet olla 24mm Alphat tai vastaavat. Toisaalta, ihan samalla tavoin tätä 785€ (tämän hinnan maksoin aikoinaan itse T-kaupasta) nuppia voi modata ja korjata kuin sitä turretboardillista vehjettä. Mikään ei estä meikäläistä duunaamasta SV20H:n potikoita uusiksi ja hyppylangat potikoilta piirilevylle. En ole toistaiseksi kokenut aiheelliseksi tai tarpeelliseksi.

2,5 vuotta jos ei päivittäistä niin viikottaista käyttöä eikä tämäkään ole vielä murentunut käsiin. Ihan uteliaisuuttani kysyn, että minkäs verran sinulla on kokemusta ko. vahvistimesta?

V1 etuasteputken vaihdoin ja putken kantakin tuntui laadukkaalta eikä heilunut tai huojunut. Myöhemmin opinkin, että Beltonin kantoja käytetty (ainakin tässä mallissa). Haukkunut siis hintansa jo moneen kertaan ja mielestäni yksi Marshallin parhaimmista vahvistimista 2000-luvulla. Eihän tämä 1987X ole tai 1959, mutta jonkin verran halvempi. Halvempi kuin DSL ja niissä se piirilevyhässäkkä on vielä surkeampi. Käytännössä Marshall on parantanut piirilevykoneitaan Studio Classic ja Studio Vintage sarjoissa, jos oikein tarkkoja ollaan ;)
moving in stereo
mike tapping
04.03.2023 13:33:53 (muokattu 04.03.2023 13:39:11)
Minäkin hyppäsin Marshall-bandwagoniin kun hommasin eilen Origin 5 kombon. Mun eka marsu ikinä. :D Tähän asti olen ollut omien vahvistinten kanssa enempi kallellaan ison äffän soundimaailmaan vaikka ainahan ne wanhat marshall-soundit on silti kuulostaneet hyvältä. Ymmärrän toki, että kyseessä on "halpislaite" jne mutta se toimii hienosti kotiäänittelymielessä ja siinä on ainakin jonkin verran perinteistä brittihenkeä soundissa. Täydentää erinomaisesti nykyistä vahvistinkokoelmaani pikkuvoxin ja -fenderin sekä wanhan italialaisen Davolin rinnalla.

Jossain vaiheessa harkitsin jo DSL vitosta, mutta en lopulta tykännyt. Tämä Origin sen sijaan jää taloon.
dropD
04.03.2023 13:50:58

McNulty: No ajattele vaikka siltä kantilta, että kyseessä on n. 700-800€ laite joka on valmistettu Euroopassa. Mitä tuolla rahalla pitäisi siis saada jos otetaan huomioon länsimaiset tuotantokustannukset?

Hyvä kysymys. Jos aihetta purkaa ihan matematiikan valossa käyttäen muutamaa näppivakiota. Otetaan hintahaarukan välistä 750 euron laite. Sen veroton hinta on 605. Jälleemyyjä pyrkii 33% myyntikatteeseen eli valmistajalta lähtiessä hinta on 403 euroa. Valmistaja pyrkii 33% katteeseen, jolloin laitteen valmistukseen jää 268 euroa. Hyvälaatuiset materiaalit tuon tyyppiseen koneeseen kustantaa 250-300 euroa, mistä voidaan vetää johtopäätös, että materiaaleista on tingitty. Jos valmistaja onnistuu hankkimaan edes jollain tapaa toimivat materiaalit 150 eurolla, jää tuotantokuluihin 118 euroa. Jos tästä tulee kolmanneskin duunarin käteen, lukee tilinauhassa 39 euroa. Brittiläisen kokoonpanotyöntekijän vuosipalkka on 29000 euron luokkaa eli 15 euroa tunnilta. Verrokiksi kiinalaisen kokoonpanotyöntekijän vuosipalkka on 24000 euroa eli 12,5 euroa tunnilta. Eli kiinalainen voi käyttää 3,12 tuntia ja brittiläinen 2,6 tuntia vahvistinta kohden. Lienee melko selvää ettei tuossa ajassa ei putkenkantoja ja potikoita erikseen juotella tai hehkupiuhoja twistailla.
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
harryk
04.03.2023 14:32:54

Olen tehnyt tähän mennessä yli 500 putkivahvistinta käyttäen eri valmistustekniikoita. Tein pari konetta testimielessä turreteilla, enkä pitänyt siitä lainkaan. Turret-nasta pitää lämmittää tosi kuumaksi, jotta juotoksesta tulee luotettava. Silloin on vaara, että komponentti rikkoutuu liiallisen kuumuuden takia. Sen lisäksi useamman komponentin jalat eivät mahdu turretin reikään, jolloin osa niistä pitää kiinnittää turretin runkoon sen ympäri kiertämällä. Jos tällaisia osia pitää vaihtaa, siihen menee aikaa. Eyelet-tekniikka on huomattavasti selkeämpi ja helpoompi hallita rakennusvaiheesta mahdollisiin huoltotöihin. Näiden lisäksi riittävän tanakka läpikuparoitu pcb-levy on hyvä, sillä siinä yhdistyvät eyelettien helppo huollettavuus piirilevytekniikan etuihin. Tässä tekiikassa suurin osa komponenteista voidaan vaihtaa irrottamatta levyä tai yhtä ainoaa johtoa, jotta osa saadaan vaihdettua. Olemme huoltaneet ja modanneet n. 1000-1500 erimerkistä putkilaitetta ja meidän ns. Ei-huolleta-lista pitenee kokoajan surkean huollettavuuden takia.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)