Aihe: Line6 Helix
1 2 3 4 565 66 67 68 6971 72 73 74 75
Shredator
25.02.2023 10:11:20

noon: Tommosta jäätymistä en ole havainnut koskaan. Kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmaa. Kopkop. Kun muisti loppuu, eli dsp se vaikuttaa vaan siihen ettei signaaliketjuun saa enää lisättyä uusia blokkeja.

Hyvä tuuri, sanoisin. Näitä on nyt ollut useampi (taitaa olla neljäs menossa) niin ongelma on toistuva ja mitä olen foorumeita katsellut niin on muillakin samaa. Laite siis tilttaa ja siinä ei auta kun käynnistää uudestaan, tietokonehan se on. Tapahtuu juuri patcheissa jossa on maksimit käytössä, joten kiertotienä olen laittanut vähemmän tavaraa. Uusimman kanssa ei (vielä) ole ongelmaa ollut, että onkohan joku päivitys korjannut tämän.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Shredator
25.02.2023 10:16:52

Entropia666: Tätä en ite allekirjoita. Toisella bändikaverilla on Helix LT ja mulla on QC. Meikä on kuitenkin vastuussa täysin soundipaletista ja oon rakentanu molempien vehkeiden presetit. Linjaan nää kuulostaa täysin samalta ku mikitetty kaappi. Se missä voi mennä vikaan, on se kun kaapit puuttuu lavalta. Tähän ei auta FRFR:t tai kulmamonitorit kun niissä on auttamatta liian vähän tehoo ja mikitetty soundi.

Se ero tulee esiin erityisesti kahden kitaristin bändeillä, jossa toisella oikea vahvistin ja toisella mallintava. PA:sta soundi on varmaan sama juu, vaan kyllä siinä eroa on lavalla ja lavan edessä ja erityisesti tuntuu. Päätteellä ja kaapilla voit kompensoida juu, ei se silti ole sama, eikä fyysisesti voisi ollakaan.

Eipä se multa ole pois jos joku käyttää mallintavia, onhan niissä puolensa. Mutta väittäisin kyllä aktiivisena keikkakävijänä että bändit soundasi paremmalta vielä 10 vuotta takaperin kun oli ehtaa tavaraa käytössä.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Entropia666
25.02.2023 10:22:50

Shredator: Se ero tulee esiin erityisesti kahden kitaristin bändeillä, jossa toisella oikea vahvistin ja toisella mallintava. PA:sta soundi on varmaan sama juu, vaan kyllä siinä eroa on lavalla ja lavan edessä ja erityisesti tuntuu. Päätteellä ja kaapilla voit kompensoida juu, ei se silti ole sama, eikä fyysisesti voisi ollakaan.

Eipä se multa ole pois jos joku käyttää mallintavia, onhan niissä puolensa. Mutta väittäisin kyllä aktiivisena keikkakävijänä että bändit soundasi paremmalta vielä 10 vuotta takaperin kun oli ehtaa tavaraa käytössä.

Tosta oon samaa mieltä että ero on varmasti jos toisella on kaappi lavalla ja toinen vetää suoraan linjaan. Mutta jos toisella on mallintava + pääte + kaappi ja volat on samat, niin eroa ei todellakaan pysty kuulemaan bändisoiton läpi, kun se on yksinäänkin lähes olematon. Monestihan tässä on vaan että jengi speksaa ihan liian pieniä päätteitä noiden kanssa ja jää volan kanssa jalkoihin. Sama ilmiö olisi edessä jos olis kaks putkivahvistinta ja toinen jyräis isommalla volalla. Ihmiskorva on erittäin herkkä volan vaihtelulle ja sitä on myös helppo huijata sillä.

P.S. Tehty Quad Cortexilla, mutta tossa on testi kun tein capturen omasta vahvarista ja laitoin molemmat kaapin läpi. Siellä on myös capture putkipäätteen läpi. Aika velho saa olla että ton eron erottaa kun päälle lyödään vokalisti, basisti ja ennen kaikkee kovasti mättävä rumpali ja yleisön hälinä: https://www.dropbox.com/sh/xf0dudbl … r5ou/AABI2lWRyPCGHHJcI8gTfrLRa?dl=0
Liity: Kitara Discordissa
"Sähkökitara ei ole akustinen soitin vaan psykoakustinen." Lunnu, 2023.
Jaketsu
25.02.2023 13:41:27 (muokattu 25.02.2023 13:42:20)
Entropia666: Putkipäätteet tässä tarkotusessa soundaa kauheelta, joten niitä en suosittele muuten kuin jos käyttää pelkkiä etuastemallinnuksia.

Vaikkei tällä hetkellä ole omalla kohdallani aikeissa edes pääte + kaappisysteemillä mennä, niin olen aina miettinyt miten tuo toteutettaisiin. Eli meneekö se niin, että riittävän jytkyllä trankkupäätteellä voi käyttää täyttä vahvistinmallinnosta eikä pelkästään preamppia? Eli joku signaaliketjun splitti sitten vain, jossa toisessa on IR -> FOH ja toinen sitten jostakin dedikoidusta ulostulosta, jonka tuuttaa päätteeseen?
Entropia666
25.02.2023 15:05:57 (muokattu 25.02.2023 15:11:21)

Jaketsu: Vaikkei tällä hetkellä ole omalla kohdallani aikeissa edes pääte + kaappisysteemillä mennä, niin olen aina miettinyt miten tuo toteutettaisiin. Eli meneekö se niin, että riittävän jytkyllä trankkupäätteellä voi käyttää täyttä vahvistinmallinnosta eikä pelkästään preamppia? Eli joku signaaliketjun splitti sitten vain, jossa toisessa on IR -> FOH ja toinen sitten jostakin dedikoidusta ulostulosta, jonka tuuttaa päätteeseen?

Se on aika yksinkertainen kuvio: noissa mallintavissa/profiileissa on yleensä pääteaste mallinnettu mukaan, eli se signaali tarvii vaan neutraalisti vahvistaa kaappiin. Etuastemallinnokset on tietty poikkeus. Putkipäätteet värittää soundia, mikä on etuasteiden kanssa helvetin hyvä juttu, mutta kun se pääte on jo soundissa mukana, niin sen vaikutuksen tuplaaminen harvemmin on hyvä juttu (kukaan ei laita putkinuppiakaan enää uudestaan putkipäätteen läpi).

Sen mallintavan saamiseks kitarakaapin läpi tarvii vaan flättiä ja neutraalia tehoo. Trankkupääte on siihen hommaan täydellinen. Kitaristeille kaupitellaan kaikkia kalliita päätteitä tähän hommaan, mutta todellisuudessa PA-puolelta on paljon kustannustehokkaita ratkaisuja tähän. Mulla on toi Behkun A800 painon ja hinnan puolesta, mutta käytännössä tohon käy mikä vaan PA-pääte kunhan liitännät on vaan sopivat. Me ollaan jaettu toisen kitaristin kaa toi pääte, mut itestään jos käyttelee niin voi sit käyttää sillattuna millo saa kaikki tehot monona käyttöön. Noissa harvemmin on plugilähtöjä kaappipiuhalle, joten oon vaan laittanu speakonin normaalin kaappipiuhan toiseen päähän.

Noi kitaroille tarkotetut kalliit päätteet puoltaa paikkansa mun mielestä vaan sillo jos on ehdoton tarve saada se pääte mahtumaa spedulautaan.

Käytännön kannalta mä oon tehny kaverin Helixiin polun niin, että alarivi menee kahtia ja vahvarin jälkeen tulee splitti. Toinen pää menee IR kautta FOH/IEM ja toinen raakana päätteeseen. Toinen vaihtoehto on uhrata yks FX looppi tolle, sijainti gridillä on sama. QC:ssa on neljä riviä ja voi erikseen päättää jokaisen rivin ulostulon, niin siinä on helpompi ja joustavampi tehdä noita reitityksiä, mut periaate on ihan sama. Kumpikaan EI käytä etuastemallinnoksia, vaan ihan normaaleja vahvarimallinnoksia.
Jaketsu
25.02.2023 16:51:48
Kiitän kattavasta tietoiskusta! Delayt ja reverbit yms. on tuolla systeemillä kaiketi laitettava heti vahvariblokin perään eikö? Tai sitten en vain tuota tajua.
samiko
25.02.2023 17:23:48
Shredator: Se ero tulee esiin erityisesti kahden kitaristin bändeillä, jossa toisella oikea vahvistin ja toisella mallintava. PA:sta soundi on varmaan sama juu, vaan kyllä siinä eroa on lavalla ja lavan edessä ja erityisesti tuntuu. Päätteellä ja kaapilla voit kompensoida juu, ei se silti ole sama, eikä fyysisesti voisi ollakaan.

Huomannut itsekin että bändien kitarasoundit ovat huonontuneet. Tässä 3. Naisen kitaravideolla pystyy hyvin kuulemaan mikä ero on vahvarilla vs. Fractalilla. Sakarilla on "tymäkkä" ja ponnarimiehellä jotenkin Mikki Hiiri, vaikka ite soittaja olikin eri mieltä.

https://www.youtube.com/watch?v=QwRe_rlYmYE
Entropia666
25.02.2023 17:31:58

Jaketsu: Kiitän kattavasta tietoiskusta! Delayt ja reverbit yms. on tuolla systeemillä kaiketi laitettava heti vahvariblokin perään eikö? Tai sitten en vain tuota tajua.

Riippuu miten tekee routtaukset ja paljonko DSP:tä jälellä. Helixillä pitää laittaa ennen splittiä, mut QC:ssa on niin paljo löylyä että siinä voi laittaa tuplana omille linjoilleen molemmat: https://www.dropbox.com/s/o653nvdesrofbki/IMG_7962.jpg?dl=0
Jaketsu
25.02.2023 19:20:24
Entropia666: Riippuu miten tekee routtaukset ja paljonko DSP:tä jälellä. Helixillä pitää laittaa ennen splittiä, mut QC:ssa on niin paljo löylyä että siinä voi laittaa tuplana omille linjoilleen molemmat: https://www.dropbox.com/s/o653nvdesrofbki/IMG_7962.jpg?dl=0

Aivan, kävi tuo tuplaus mielessä, mutta mietin onko siinä mitään järkeä. Onhan siinä tosiaan hyvinkin jos prosessointitehoa vaan riittää. Varmaan pitää joskus tulevaisuudessa miettiä Neuralia itsekin.
noon
26.02.2023 09:27:50

Se voi olla, että on ollut hyvä tuuri. Seuraan suht.aktiivisesti Facebookin Hellix ryhmiä ja en ole sieltäkään tällaisia postauksia nähnyt (tai sitten en ole vaan kiinnittänyt huomiota).

Omissa preseteissä on melkein kaikki blokit käytössä. Mutta hyvä jos oot löytänyt "work aroundin" ongelmalle.

Shredator: Hyvä tuuri, sanoisin. Näitä on nyt ollut useampi (taitaa olla neljäs menossa) niin ongelma on toistuva ja mitä olen foorumeita katsellut niin on muillakin samaa. Laite siis tilttaa ja siinä ei auta kun käynnistää uudestaan, tietokonehan se on. Tapahtuu juuri patcheissa jossa on maksimit käytössä, joten kiertotienä olen laittanut vähemmän tavaraa. Uusimman kanssa ei (vielä) ole ongelmaa ollut, että onkohan joku päivitys korjannut tämän.
Lego
04.03.2023 18:38:01
Jes, eipä itsellä ole kovin kummoisia ketjuja soundissa (kevyt kompura, OD, vahvistin, reverb/delay), eikä ole ainakaan monitoritoiminnassa kyykännyt joten eiköhän tuo yhden tunnin kestä livenäkin. Lämpenee toki mutta ei ole vaikuttanut toistaiseksi toimintaan.
aristoteles666
05.03.2023 18:11:59

Lego: No sepä kiva, olikos sulla niitä keikkailukokemuksia tuon kanssa kun sitä kysyttiin?

Putkeen pari vuotta pari kertaa viikossa.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
hasako
09.03.2023 19:21:01
Oisko kellään tiedossa,mistä sais ostettua hyviä presettejä hx stomppiin.
WanhaWetäjä
10.03.2023 12:24:44 (muokattu 10.03.2023 12:54:25)

hasako: Oisko kellään tiedossa,mistä sais ostettua hyviä presettejä hx stomppiin.

Muitten tekemien presettien ongelma on usein se että ne on tehty eri kitaralla millä itse soittaa kuin myös kaikki muu tekijään liittyvä kuten soittotatsi, soittotyyli vaikuttavat siihen miltä presetit kuulostavat omilla kamoilla.

Nyt kun tuon 3.5 päivityksen mukana tuli tuo uusi kaappisysteemi niin sekin muuttaa kuviota eli vanhat presetit kannattaa unohtaa.

Luovuin IRien käytöstä koska en jaksa selata tuhansia vaihtoehtoja löytääkseni yhden hyvän, uudella kaappisysteemillä soundien teko on helppoa, ei tarvi edes monimutkaisia eq säätöjä kun mikkejä voi vaihdella ja niiden paikkaa muuttaa.

Joskun kokeilin ilmaisia muiden tekemiä patcheja, mm Matteo Mancuson snapshoteille tekemää, vaikka mulla on sama kitara niin jostain syystä en kuulostanut yhtään samalta.
https://youtu.be/156BLcycMAA No joo, tässä tapauksessa soundi lähtee sormista.

EDIT https://www.glenndelaune.com/helix- … 021/p/389701631/category=117975648. Tuollakin vois jotain olla, aika kalliita ja vanhalla systeemillä tehtyjä tosin.

https://youtu.be/bAhp2UqEWYY. Tuolta vois jotain löytyä.

EDIT II https://johnnathancordy.gumroad.com/l/helix?layout=profile. Tuolta lisää.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
samiko
10.03.2023 14:34:25
WanhaWetäjä: Muitten tekemien presettien ongelma on usein se että ne on tehty eri kitaralla millä itse soittaa kuin myös kaikki muu tekijään liittyvä kuten soittotatsi, soittotyyli vaikuttavat siihen miltä presetit kuulostavat omilla kamoilla.

Tää sama huomattu ihan fyysisissäkin kitarakamoissa. Ajatushan on tietenkin se että saadaan ihmiset ostelemaan joko fyysisiä laitteita tai sitten jotain IR:iä. Monasti se on huomattu että kaverin kiva soundi johtuikin sitten siitä kaverista. Itse soitettuna kaverin kamoilla homma kuulostaa taas... no, omalta.

Oma filosofia musalaitteessa kuin laitteessa että jos siitä ei saa ns. preseteillä miellyttävää irti, niin laite ei ole minua varten. Ei se potikan vääntäminen milli johonkin suuntaan mitään suuria muuta kokonaiskuvassa.
pappasfin
10.03.2023 14:49:31
Vaikka en omistakaan Helixiä niin nuo WanhaWetäjän ja Samikon komentit tuosta, että asiaan vaikuttaa ne oma muut kamat joilla soittaa ja eritoten myös se soittaja, jolla on omat taidot mukaanlukien tatsi, nyanssit, musiikintulkinta etc. ja jo pelkästään se soittajan käyttämä plektra vaikuttaa soundiin, se ääni on kaikkien yhteenlaskettu summa ja kokonaisuus.

Oli pakko laittaa plussat molemmille äijille koska tähän asiaan kiinnitetään aivan liian vähän huomiota. Meikäkin on hakenut useampaan otteeseen David Gilmourin soundia näistä omista kamoista ja sormista. Voi pojjaat kun on muuten melkosen vaikeaa, jo ihan sen takia, että on vähän eri kamat mutta eritoten kun mulla ei ole Gilmourin sormia ja musiikillista taitoa ja tulkintaa ;D
PappaSFin
PekkaM
10.03.2023 15:26:15
Little Cubes on ollut ainoa rahan arvoinen. IR:t ja niitä hyödyntävät presetit samassa paketissa itse ruuvailtavaksi. Niissäkin on vähän jätetty homma kesken ja snapshotteja tai stompia ei ole ihmeemmin viitsitty ruuvailla.

On kyllä vähän nihkeetä että maksaisin enää mistään.
Jaketsu
10.03.2023 17:24:33
Itse en kyllä preseteistä maksa penniäkään, yksi kokeilu riitti. Ilmaiset maistiaiset sitten toki eri juttu, niistä voi löytääkin uusia ideoita. Youtubesta on kaikki omaan käyttöön soveltuvat niksit muutoin apinoitu.

ps. Ei liity millään tavalla ylläolevaan: Olenko ainut vai kuulostaako muistakin Helixit, plugarit jne aina vähän köpöltä kuulokkeilla? Lähinnä pohdiskellut mikä tämän efektin korvissa saa aikaan? Studiomonitorit sekä kuulokkeet (suljetut) ovat molemmat äärimmäisen neutraalit, mutta monitorisaundi on aina omasta mielestäni suvereeni. Samaa ilmiötä taasen ei tapahdu jos luukuttaa vaikka Ghostin Melioraa, Dark Side Of The Moonia tai mitä hyvänsä, molemmat kuulostavat pirun hyvältä. Tai sitten vaan olen idiootti ja luon väkisin itselleni loputonta ruuvaustyömaata sen sijaan, että vain prkl soittaisi näillä vehkeillä.
pappasfin
10.03.2023 20:02:38 (muokattu 10.03.2023 20:29:19)
Jaketsu: Itse en kyllä preseteistä maksa penniäkään, yksi kokeilu riitti. Ilmaiset maistiaiset sitten toki eri juttu, niistä voi löytääkin uusia ideoita. Youtubesta on kaikki omaan käyttöön soveltuvat niksit muutoin apinoitu.

ps. Ei liity millään tavalla ylläolevaan: Olenko ainut vai kuulostaako muistakin Helixit, plugarit jne aina vähän köpöltä kuulokkeilla? Lähinnä pohdiskellut mikä tämän efektin korvissa saa aikaan? Studiomonitorit sekä kuulokkeet (suljetut) ovat molemmat äärimmäisen neutraalit, mutta monitorisaundi on aina omasta mielestäni suvereeni. Samaa ilmiötä taasen ei tapahdu jos luukuttaa vaikka Ghostin Melioraa, Dark Side Of The Moonia tai mitä hyvänsä, molemmat kuulostavat pirun hyvältä. Tai sitten vaan olen idiootti ja luon väkisin itselleni loputonta ruuvaustyömaata sen sijaan, että vain prkl soittaisi näillä vehkeillä.

Vaikka ei olekaan Helixia vaan Axe niin itsekin todennut, että soundi Beyerdynamic DT880 Pro kuulokkeista ja Adam A5X monitoireista ei ole ihan sama, onneksi itellä molemmista soundi on kuitenkin erinomaisen hyvä. Mutta joo, toisessa se ääni tulee läheltä korvaa ja toisesta pidemmän matkan takaa ja asiaan vaikuttaa varmaan myös se, että monitoreissa enempi vaikuttaa myös se tila kun taas kuulokkeissa ei ja onhan noissa varmaan hieman eri ominaisuudet taajuusvasteiden toistamisessa ym. ja sitä en tiedä kuinka paljon jokin imbedanssi vaikuttaa ääneen kun en ole tekninen ihminen, mutta onhan noissa eroja ja varmaan siinä syytkin miksi joku soundi toisessa kuulostaa hyvältä ja toisessa kököltä.

Itellä mulla on tapana kun väännän jotain soundia tosta Axesta niin tarkistan sen monitorista sekä kuulokkeista ja miltä se kuullostaa.

EDIT: mulla noissa molemmissa on hyvät äänet niin ylä - ala- sekä keskitaajuuksilla johtuen noiden vehkeiden ominaisuuksista toistaa ääntä eri tasoilla jne.

Unohtu mainita, että yleensä väännän äänet käyttäen monitoreja ja vaan tarkistan sitten noiden kuulokkeiden kautta soundit myös.

https://www.youtube.com/watch?v=TBlRazcMQUk
PappaSFin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)