Aihe: Käytättekö sähkökitaroissa kostutinta?
1 2 3
faq1
23.02.2023 19:40:52
Ainakin akustisissa kokopuukantisissa kitaroissa kostutus on melko tärkeä. Mutta kyllä muutkin puuosia sisältävät soittimet siitä hyötyisivät.

Käytättekö sahkökitarassa kostutusta talvisaikaan?
Jeszse
23.02.2023 19:44:31 (muokattu 23.02.2023 19:44:52)
En &#032 &#032
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
Kefiiri
23.02.2023 19:50:29
Juu ei.

Kuivuus harvemmin halkaisee lankkukitaraa ja nauhojen päät saa vaan paremmin viilattua pois tieltä kun otelauta kuivahtaa.
En ole musiikin asiantuntija.
faq1
23.02.2023 20:01:20
Kefiiri: Juu ei.

Kuivuus harvemmin halkaisee lankkukitaraa ja nauhojen päät saa vaan paremmin viilattua pois tieltä kun otelauta kuivahtaa.

Joo tuskin sähkökitaroissa paljon muuta voi tapahtua, kuin vaan otelaudan kuivuminen ja siitä johtuen hieman törröttävät nauhojen päät. Joku on joskus puhunut kaulan halkeamisesta??

Miten muuten tuo viilaus tehdään ilman että ei naarmuta kaulaa?
zedder
23.02.2023 20:02:37 (muokattu 23.02.2023 20:12:09)
Eeben-otelaudat tuppaavat useinkin kehittelemään hiushalkeamia talvisaikaan, mutta eiköhän ne saa ehkäistyä samoin kuin halkeamat käsissä, eli "rasvaamalla".

Kostuketta saattaa toki toisinaan niihin sähkökitaroihin joutuu silleen tahattomasti.
Trubamolli.
Kefiiri
23.02.2023 20:05:36
faq1: Miten muuten tuo viilaus tehdään ilman että ei naarmuta kaulaa?

En tiedä :D

Justiin viilailin yhtä halpista, kalliimpiin en uskaltaisi kajota. Jeszse varmaan osaa vastata tuohon.
Jeszse
23.02.2023 20:12:20 (muokattu 23.02.2023 20:15:43)
Kefiiri: En tiedä :D

Justiin viilailin yhtä halpista, kalliimpiin en uskaltaisi kajota. Jeszse varmaan osaa vastata tuohon.

Noh siis... :D

Teipillä suojaaminen on hyvä homma, mut jos viilaa vaan teippiin asti ni sehän ei oo valmis. Siinä saa olla tarkkana ku viilaa just sen verran että viimenen veto raapasee teipin mukanaan. Loput on lähinnä käsien ja työkalujen asennoista kiinni, ja hyvähän se tietty on jollain hierasta vielä se lakkapintakin sileeks ku kyllä niitä naarmuja tulee väkisinkin. Tl;dr, tarkkuus, varovaisuus, kokemus + oikeet työkalut.

Tästä päästäänkin suoraan siihen että jengi monesti sanoo että semmosilla rautakaupan hiomasienillä saa hyvin nauhanpäät viilattua, ni se on erittäin nounou itelle, koska se on pehmee ja taipuu paikkoihin jonne sitä ei halua.
Jeszse
23.02.2023 20:14:35 (muokattu 23.02.2023 20:14:58)
faq1: Joo tuskin sähkökitaroissa paljon muuta voi tapahtua, kuin vaan otelaudan kuivuminen ja siitä johtuen hieman törröttävät nauhojen päät. Joku on joskus puhunut kaulan halkeamisesta??

Otelaudassa voi puusta riippuen ilmetä jotain halkeilua jos pääsee liikaa kuivahtaan mutta haitta siinäkin on lähinnä kosmeettista. Koko kaula ei kyllä kosteusvaihtelusta halkea.
faq1
23.02.2023 20:53:33
No ei tosiaan minun hommia ole tuo viilaaminen.

Kuinka usein tuota otelautaa täytyisi rasvata? Kieltenvaihdon yhteydessä varmaan. Vaihdan ne vaan kerran vuodessa, joten en tiedä pitäiskö useamminkin rasvailla?
Jeszse
23.02.2023 20:57:27
faq1: No ei tosiaan minun hommia ole tuo viilaaminen.

Kuinka usein tuota otelautaa täytyisi rasvata? Kieltenvaihdon yhteydessä varmaan. Vaihdan ne vaan kerran vuodessa, joten en tiedä pitäiskö useamminkin rasvailla?

Sit ku alkaa pakastaa ja ilmat kuivua. Voihan siihen suositella vaikka jouluna ja juhannuksena. En oo ite kokenu mitään säännöllistä tarvetta.
Tympee Huttunen
23.02.2023 21:08:14
Ei ole tänä talvena tarvinnut edes akkareissa kostutinta.
faq1
23.02.2023 21:11:58
Tympee Huttunen: Ei ole tänä talvena tarvinnut edes akkareissa kostutinta.

Miten silläi oot selvinnyt? Mulla huoneessa suurimmaksi osaksi 20% ilmankosteus.
Jokunen vuosi sitten sain akkarin kannen halki sillä että en kostutellut.
Jeszse
23.02.2023 21:29:39 (muokattu 23.02.2023 21:32:25)
Sitä oon kyllä ihmetelly että mulla on tossa nurkassa 2017 keväällä valmistunu akustinen kitara jonka kanssa en oo koskaan käyttäny kostutinta, ja nytkin se on puolen metrin päässä patterista ja ikkunasta, mutta ei halkeeman halkeemaa missään. Varsinkin ku ennen kopan kasaan liimausta espanjasta ostetut ruusupuusivut ja -pohja meni aivan mutkalle ku kelit meni pakkaselle.

Sen sijaan kotimaisesta kuusesta väsätty toisen akkarin kansi on halkeillut, mutta toisaalta sitä en oo jaksanu koskaan tehdä valmiiks asti ja sitä ei oo pintakäsitelty mitenkään.

E. Nyt kun muistelee ni samaa suomalaista kuusta ton valmiinkin kansi kyllä on.
Tympee Huttunen
23.02.2023 22:02:37
faq1: Miten silläi oot selvinnyt? Mulla huoneessa suurimmaksi osaksi 20% ilmankosteus.
Jokunen vuosi sitten sain akkarin kannen halki sillä että en kostutellut.

Mulla on kolme mittaria tossa samalla seinällä, missä akkarit roikkuu ja ilmankosteus ei ole kertaakaan mennyt alle 30%, vaan pyörii tasaisesti 40% lukemissa.
faq1
23.02.2023 22:05:32
Mulla on eri kitaroissa otelautoina: Ruusupuu, Laakeripuu ja yhdessä Composite.
Voiko noita kaikkia öljytä? Olen kuullut että on joku otelautapuumalli jota ei saisi öljytä?

Mikä on öljyämisen ensisijainen tarkoitus? Ei varmaankaan kostutuksen korvaaminen?
Jeszse
23.02.2023 22:40:41 (muokattu 23.02.2023 22:41:02)
faq1: Mulla on eri kitaroissa otelautoina: Ruusupuu, Laakeripuu ja yhdessä Composite.
Voiko noita kaikkia öljytä? Olen kuullut että on joku otelautapuumalli jota ei saisi öljytä?

Mikä on öljyämisen ensisijainen tarkoitus? Ei varmaankaan kostutuksen korvaaminen?

Se on pintakäsittelyä. Pysyy hyvänä. Lakattua otelautaa ei tarvi öljytä, eikä komposiittia.
Matias.
23.02.2023 23:05:33 (muokattu 23.02.2023 23:06:21)
Käytän. Harvemmin kostuttelen sitä. Kaularautaa ei ole tarvinnut säätää sen jälkeen moneen vuoteen kun laitoin kostuttimen. Ennen säädin joka talvi ja kesä.
Guitarfreak
23.02.2023 23:25:05
Soittajaa välillä kostutan
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Kefiiri
23.02.2023 23:38:14 (muokattu 23.02.2023 23:41:18)
Jeszse: Noh siis... :D

Teipillä suojaaminen on hyvä homma, mut jos viilaa vaan teippiin asti ni sehän ei oo valmis. Siinä saa olla tarkkana ku viilaa just sen verran että viimenen veto raapasee teipin mukanaan. Loput on lähinnä käsien ja työkalujen asennoista kiinni, ja hyvähän se tietty on jollain hierasta vielä se lakkapintakin sileeks ku kyllä niitä naarmuja tulee väkisinkin. Tl;dr, tarkkuus, varovaisuus, kokemus + oikeet työkalut.

Tästä päästäänkin suoraan siihen että jengi monesti sanoo että semmosilla rautakaupan hiomasienillä saa hyvin nauhanpäät viilattua, ni se on erittäin nounou itelle, koska se on pehmee ja taipuu paikkoihin jonne sitä ei halua.

Juu, huolellisuus ja kärsivällisyys auttavat monessa hommassa pitkälle. Kunpa niitä myytäisiin kaupassa!

Ja tuosta hiomasienijutusta olen erittäin samaa mieltä.

Laitan öljyä ruusupuiseen otelautaan jos se näyttää kuivalta, harvemmin kuin vuosittain. Yksi ebenotelautainen soitin on, se ei koskaan näytä kuivalta, en ole öljynnyt.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)