Aihe: 1 ainoa mixaus ja masterointi plugin !?
1 2 3
Biitzilla
08.02.2023 18:36:08
rintapek: Nehän on sinulla jo.
Vain itse voit tietää onko ne mieleisiäsi käyttää tai kuulostavatko siltä kuin pitää.

Mun tarkoitus oli saada täältä suosituksia. Jos joku on vaikka kasannut hyvän setin niin siitä voisi päästä hyvään alkuun.. :)
Henri Henri Olavi
08.02.2023 19:47:31 (muokattu 08.02.2023 19:48:27)
Hommaa se Ozone. Siinä riittää opeteltavaa ja sillä saat tehty ihan kaiken sitten kun osaat. Mut ota se Advanced, älä mitään laimennettuja versioita.
Muistisääntö itselle: älä koskaan vastaa Ärgeen viesteihin.
Biitzilla
09.02.2023 10:17:59
Henri Henri Olavi: Hommaa se Ozone. Siinä riittää opeteltavaa ja sillä saat tehty ihan kaiken sitten kun osaat. Mut ota se Advanced, älä mitään laimennettuja versioita.

En 500 eurolla kyllä osta...!

Vai muuttaako tämä oleellisesti mitään jos olettaa että vaikka niitä FL-studion plugineja osaa käyttää hyvin?
Henri Henri Olavi
09.02.2023 12:15:10
Biitzilla: En 500 eurolla kyllä osta...!

Vai muuttaako tämä oleellisesti mitään jos olettaa että vaikka niitä FL-studion plugineja osaa käyttää hyvin?

Eiköhän niillä stock-kamppeilla saa väännettyä aivan hyvin. Omasta osaamisesta kaikki riippuu, oli se markan plugari tai kymppitonnin laitos.
rintapek
09.02.2023 12:56:55

Biitzilla: En 500 eurolla kyllä osta...!

Mä en nyt edelleenkään ymmärrä mitä olet ajamassa takaa.

Sanotaan ny vaikka näin, että;
- mä en pysty kotona äänittämään oikeita rumpuja. Saan naputeltua/koostettua rumpuraidat tavalla tai toisellakin, mut koneella ei automaagisesti ole kuin generalmidisaundit eikä ne tyydytä mua, niin vaihtoehdoksi jää ettiä jostain rumpuplugari, eli vst-instrumentti, joka saundaa paremmalta.
Onneks niitä on, jopa ilmaisia. Vaan etsii, lataa, asentaa koneelle ja ottaa käyttöön.
Jos ei löydy, niin pitää olla ilman, tulla toimeen sillä mitä on tai kaivaa kuvetta ja ostaa sellainen mitä tarvitsee tai minkä haluaa.

- sama koskee vaikkapa equja, kaikuja, kompuroita joista kaikki tarpeelliset löytyy DAWini vakiovarusteista, mut jos ja kun mä löydän vaikkapa reverbin joka mun korvaan saundaa paremmalta ja on mulle helpompi käyttää ja joka ei edes maksa mitään, niin miks mä kysyisin, että "pärjäänkö koneeseen sisäänleivotulla"? Tottakai tarvittaessa pärjään, mut miks pitäis?
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
anapena
09.02.2023 14:04:29
Ota Ozonesta joku karvalakkiversio, käytät sitä, ja päivität sen sitten joskus jonkun tarjouksen myötä isompaan.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Biitzilla
10.02.2023 16:14:28
rintapek:
- sama koskee vaikkapa equja, kaikuja, kompuroita joista kaikki tarpeelliset löytyy DAWini vakiovarusteista, mut jos ja kun mä löydän vaikkapa reverbin joka mun korvaan saundaa paremmalta ja on mulle helpompi käyttää ja joka ei edes maksa mitään, niin miks mä kysyisin, että "pärjäänkö koneeseen sisäänleivotulla"? Tottakai tarvittaessa pärjään, mut miks pitäis?

Kun kuuntelen joskus jotain "ammattilaisen" tekemään housea tai loungea niin huomaan jotain eroja omaan soundiin.

Mietin vain että onko jollain tietyillä plugareilla mahdollista saada itse parempaa soundia kuin nykyisillä. Toki varmaan en osaa niitä käyttää hyvin.

Mutta jos olisi joku oikotie ja saisi tavallaan ammattilaissoundin ilman liikaa vaivaa.

Ja omiin korviin en luota! innon hetkillä kaikki kuulostaa mahtavalta, mutta seuraavana päivänä se voi ollakin aikamoista kuraa.... ;)
Henri Henri Olavi
10.02.2023 19:37:50
Biitzilla:

Mutta jos olisi joku oikotie ja saisi tavallaan ammattilaissoundin ilman liikaa vaivaa.

No kun ei oikein ole. Se soundi on aika suoraan verrannollinen siihen, kuinka monta tuhatta tuntia sitä penkkiä on kulutettu.
Mikael
11.02.2023 00:38:59

Oikotie on palkata ammattilainen tekemään asia.
Fuzz is Clean!
oksatboys
15.02.2023 11:49:11

Mikael: Oikotie on palkata ammattilainen tekemään asia.

ja myös ainoa tie koska
Ja omiin korviin en luota!
Biitzilla
15.02.2023 21:46:22
oksatboys: ja myös ainoa tie koska

Tarkoitatko ettei kuulemisen kokemukseen voi vaikuttaa mieliala ja se olisi täysin subjektiivinen asia?

Kyllä sitä käytetään erilaisia mittareita myös analysoimaan ääntä varmistaakseen sen onko oma kokemus äänestä oikea vai ei.
iec
16.02.2023 14:50:25 (muokattu 16.02.2023 14:59:38)

Biitzilla: Tarkoitatko ettei kuulemisen kokemukseen voi vaikuttaa mieliala ja se olisi täysin subjektiivinen asia?

Kyllä sitä käytetään erilaisia mittareita myös analysoimaan ääntä varmistaakseen sen onko oma kokemus äänestä oikea vai ei.

Joku tässä joskus suositteli miksaushommiin, että kuunnellaan hetken aikaa (ei liian pitkiä pätkiä) jotain hyvin tuttua referenssibiisiä tai biisejä. Sillä tarkastetaan että oman miksauksen yleisbalanssi on suunnilleen oikea ja että sieltä ei pistä esiin mikään liian poikkeava soitin tai soundi liikaa.

Toinen erittäin tärkeä asia mun mielestä on se, että studiomonitorit ja kuulokkeet on sellaiset, että ne toistavat neutraalisti. Ja jos ei neutraaliuteen pääse, niin ainakin pitää tuntea omien laitteiden poikkeamat, jotta osaa miksata biisien taajuusbalanssin oikein. Studiomonitoreita voi kalibroida ihan kotikonstein. Samoin kotistudiota voi akustoida (ja parhaaseen tulokseen pääsemiseksi niin kannattanee tehdä). Kuulokkeisiin kannattaa myös panostaa, että ovat mahdollisimman neutraalit. Tiettyihin laadukkaisiin kuulokkeisiin löytyy myös kalibrointitiedostoja (Sonarworks, Oratory jne jne).

Itsekin painin ihan saman ongelman kanssa. Vaikka on laadukkaat kuulokkeet ja studiomonitorit kalibroitu (niin että ne oikeasti laadukkaat biisit kuulostavat todella hyviltä), ei ne omat harrastemiksaukset kuitenkaan ole helppoja. Ei tahdo millään hoksata että mikä on pielessä. Vähän niinkö mun yksi serkku sanoi kerran, että hän ei osaa laulaa. Kuulee kyllä että oma laulu menee nuotin vierestä, muttei osaa korjata sitä kohdalleen vaikka kuinka yrittää.

Eli ei ole oikotietä onneen. Vaatii kovasti harjoittelua ja opettelua. En tiedä olisko esim tästä youtube-sarjasta yhtään apua sinulle: https://www.youtube.com/@kotistudiokoutsi7260 Omasta mielestä nuo opetusvideot ovat olleet ihan ok. En ole niitä kaikkia katsellut läpi, mutta näin harrastelijan korvaan vaikuttaa asiallisilta jutuilta.

EDIT:
Tässä juttua kalibrointiin sopivista mittamikrofoneista: https://www.jochenschulz.me/en/blog … hringer-emc8000-vs-beyerdynamic-mm1
Halvalla Behringer ECM8000-mikillä saa siis aika hyvin kohdalleen. Pitää vain muistaa, että ei ihan hulluna korjaile sieltä 10kHz ylöspäin, kun kyseisen mikin vastekin laskee hieman.

Tässä kalibrointiin sopiva ohjelmisto: https://www.roomeqwizard.com/

Sitten yksi asia minkä kanssa kannattaa olla tarkkana. Windowsilla ja myös Macillä(ilman apuohjelmaa) ei yleensä ne järjestelmän EQ-muutokset ole synkassa Audiointerfacen ajurien kanssa. Eli kannattaa olla tarkkana onko DAW-softassa oma korjaus kajareille tai kuulokkeille vai onko se järjestelmässä. Ja miten bouncaa biisin pihalle (ettei mene vahingossa oman äänentoistolaitteiston huonekorjauksen mukaan tiedostoon). Been there & done that, eli kokemuksen syvällä rintaäänellä kerron tämän :D
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
oksatboys
16.02.2023 14:55:43 (muokattu 16.02.2023 14:55:52)

Biitzilla: Tarkoitatko ettei kuulemisen kokemukseen voi vaikuttaa mieliala ja se olisi täysin subjektiivinen asia?

En tarkoita, mutta sanoisin että suurimmaksi osaksi harjaantunut kuulo on objektiivinen. Siis esimerkiksi tilanteessa jossa kokenut miksaaja miksaa omassa studiossaan.

Käytetään joo mittareita, mutta ei niiden perusteella vielä kummoista miksausta saa aikaan. Enemmän hyötyä niistä on ehkä masteroidessa, teknisen masteroinnin voisikin tehdä ehkä pelkillä mittareilla.
Biitzilla
19.02.2023 17:38:40
oksatboys: En tarkoita, mutta sanoisin että suurimmaksi osaksi harjaantunut kuulo on objektiivinen. Siis esimerkiksi tilanteessa jossa kokenut miksaaja miksaa omassa studiossaan.

Käytetään joo mittareita, mutta ei niiden perusteella vielä kummoista miksausta saa aikaan. Enemmän hyötyä niistä on ehkä masteroidessa, teknisen masteroinnin voisikin tehdä ehkä pelkillä mittareilla.

Joo tottakai omien korvien pitää toimia jotta voi musaa tehdä ja tuottaa.

Kyllähän ne korvat kertoo että ammattimaisemman miksaukset on jotenkin napakampia ja soittimet erottuu ytimekkäämmin... En vain oikein tiedä mitä noiden tekijät ovat äänelle tehneet.

Olen katsonut opetusvideoita miksaamisesta mutta mitään suurta oivallusta en ole vielä saanut.
Biitzilla
19.02.2023 17:41:28
iec:
Eli ei ole oikotietä onneen. Vaatii kovasti harjoittelua ja opettelua. En tiedä olisko esim tästä youtube-sarjasta yhtään apua sinulle: https://www.youtube.com/@kotistudiokoutsi7260 Omasta mielestä nuo opetusvideot ovat olleet ihan ok. En ole niitä kaikkia katsellut läpi, mutta näin harrastelijan korvaan vaikuttaa asiallisilta jutuilta.

Joo. Ensimmäiseksi sanotaan että kompressointi ja EQ voimakkaasti käytettyinä on oleellisinta.

Oma kokemus on että jos kompressoin masterin niin biisistiä katoaa kokonaan avaruus ja puhti. Yksittäisiä trackeja toki voi kompressoida.

Mutta eikö masterin kompressointi ole oikeastaan tapa korjata miksauksen virheitä?
Henri Henri Olavi
19.02.2023 17:57:24 (muokattu 19.02.2023 17:58:33)
Kannattaa tutustua myös bussikompurointiin ja paralleliin jne. Monesti myös toimivampaa on käyttää useampia kompuroita raidalla, eikä yrittää yhdellä päästä maaliin.
kuchisabishii
Mikael
20.02.2023 13:38:28 (muokattu 20.02.2023 13:49:04)

Biitzilla: Olen katsonut opetusvideoita miksaamisesta mutta mitään suurta oivallusta en ole vielä saanut.

Katselu on vain yksi askel. Pitää myös käyttää (paljon) aikaa kokeiluun ja opetteluun. Kannattaakin nimenomaan keskittyä aluksi aivan perustyökaluihin mitä oma DAW tarjoaa ja opetella niillä saamaan järkeviä tuloksia aikaan.

Ensimmäiseksi sanotaan että kompressointi ja EQ voimakkaasti käytettyinä on oleellisinta.

Oman kokemuksen mukaan noita työkaluja pitää käyttää tarpeen mukaan - ei lähtökohtaisesti voimakkaasti tai paljon.

Oma kokemus on että jos kompressoin masterin niin biisistiä katoaa kokonaan avaruus ja puhti. Yksittäisiä trackeja toki voi kompressoida.

Vaikuttaa siltä että kompressoit liikaa ja ehkäpä liian ärhäköin asetuksin. Masterissa usein (ainakin mulle) riittää hyvin kevyt kompressointi. Aika hyvä lähtökohta on valita hidas attack ja nopea release sekä kepeä ratio (esim 2:1) ja kompressoida vain 1-2db ja lisätä sama määrä make-up gainia. Siitä sitten testailemaan että miten muutokset vaikuttavat asiaan. Joskus voi toimia myös kaksi vähän eri sävyistä kompuraa peräkkäin.

Mutta eikö masterin kompressointi ole oikeastaan tapa korjata miksauksen virheitä?

Ei. Masterin kompressori - jos sellaista käyttää - kannattaa laittaa mikasukseen jo aivan alkuvaiheessa, jotta yksittäisiä raitoja miksatessa kuulet myös sen masterin vaikutuksen asiaan (sama koskee busseja jos sellaisia käytät). Joa laitat sen sinne miksauksen päätteeksi, vaikuttaa se kaikkeen siihen asti tekemääsi ja näin tilanne on snadisti arvaamaton ja hallitsematon (voi toki myös toimia tuurilla).
Fuzz is Clean!
Mikael
20.02.2023 15:31:49

Jep. Kyllä mäkin siis ensin rakentelen perusbalanssin ensimmäisenä kuntoon ihan gain + HPF -pohjalta ennen kuin mitään kompuraa laitan mihinkään ja tietty jos siellä jollain raidalla on jotain merkittävästi pielessä niin korjaan sen eq:lla kuuntelukelpoiseksi. Joten siis tietty perusbalanssi aivan ensimmäiseksi kuntoon.

Konemusassa on tietty vähän erilainen lähestyminen etenkin jos raidat on virtuaali-instrumentteja ja niiden efektejä, jotka on olemassa jo sävellys- ja biisintekovaiheessa.
Fuzz is Clean!
Biitzilla
20.02.2023 18:57:47
Mikael:
Konemusassa on tietty vähän erilainen lähestyminen etenkin jos raidat on virtuaali-instrumentteja ja niiden efektejä, jotka on olemassa jo sävellys- ja biisintekovaiheessa.

Mulla lähes kaikki on virtuaali-instrumentteja. Joskus on joku ei itse äänitetty, kaupallinen rumpupätkä ja joku ei itse äänitetty vokaalijotlaus lähinnä tuomaan fiilistä ei niinkään että olisi laulamista.

Mulla on sinällään hyvin helppo lähtökohta ja tavoite, esimerkiksi yritän saada soundin suurin piirtein samanlaiseksi kuin tässä: https://www.youtube.com/watch?v=j-cnex3Bfq8

Eli tavoite on ihan tusina kamaa, ei mitään haastavaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)