Aihe: Neural DSP Quad Cortex
1 2 3 4 532 33 34 35 3645 46 47 48 49
LaXu
06.02.2023 20:19:06
laaksonm: Mitenkä nuo capturet toimii? Onko niihin mallinnettu tietyt asetukset ja niitä ei voi itse säätää?
Valmiina olevia mallinnoksia voi säädellä itse samanlailla kuin oikeita vahvistimia?

Capture on vähän kuin kuva vahvarista tai pedaaleista tietyillä asetuksilla. Gainia voi muuttaa ja se käyttäytyy aikalailla niinkuin vahvistimessakin, mutta capture-blokin EQ on vähän niin kuin laittaisit EQ-pedaalin perään. Eli ei toimi samoin kuin vahvarin omat kontrollit, mutta voi säätää kyllä soundia. Autenttisin capture on kuitenkin vakio-asetuksilla.

Sitten on tietysti miljoona muuta tapaa, esim. erilliset EQ blokit ennen/jälkeen, valittu kaappi jne joilla muovata soundia haluamaansa suuntaan.
Ambitus
07.02.2023 15:28:15

laaksonm: Valmistajan sivuilla oli lista vahvistimista 50 kpl, niin näitä voi säätää kuin oikeita vahvistimia vai?
Muiden tekemiä captureita voi ilmeisesti latailla laitteeseen, että ei tarvitse itse tehdä?

Vahvistinmallinuksia on tosiaan joku 50. QC:n mukana tulee n.1400 valmista capturea eri vahvistimista, etuasteista, päätteistä ja purnukoista. Eli ei tartte ihan heti mennä etsimään netistä captureita.
www.facebook.com/MatiasKupiainenOfficial/
laaksonm
08.02.2023 08:59:02
Joo kiitos vastauksista.
Vaikeuksia päättää ostaako tämä vai yksi hyvä putkivahvistin ja keinokuorma.
Kuulokkeiden kanssa soittoon cortex taitaa viedä voiton.
Jeszse
08.02.2023 11:34:22
En omista cortexia mutta kyllä tänä päivänä ostaisin mielummin sen ku minkä tahansa putkivehkeen. Jos on pakko ajella kaappiin ni joku päätevahvistin vaan kaveriks ja kovaa ajoo.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
Guitarfreak
08.02.2023 13:39:59
Jeszse: En omista cortexia mutta kyllä tänä päivänä ostaisin mielummin sen ku minkä tahansa putkivehkeen. Jos on pakko ajella kaappiin ni joku päätevahvistin vaan kaveriks ja kovaa ajoo.

Kukin tyylillään :D en jaksais tehdä niitä säätöjä mitä tommonen tietokone vaatii soundatakseen hyvältä ja tietty option-paralysis (keksikää suomennos..) pysäyttää kaiken ku haistelis korkkia ja miettis liikaa.. kiuas tulille ja kovaa soittoa toimii mulle.

Mut se on vaan mun henkilökohtainen ongelma :)
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Antti1
08.02.2023 13:43:12
Ei kai se eroa periaatteen tasolla mitenkään siitä, että kokoat mahdollisen poljinlaudan purkkeineen piuhoineen, vahvarin läjittäminen, piuhat kaikkialle kiinni, virrat vehkeisin ja rokkenroull.

Jos nyt pakkomiellepäissään ruuvaa kaikkea mahdollista ja tekee muutenkin jotain eriskummallista, niin saahan siihen aikaa menemään. Niin saa tosin sen poljinlaudan purkkien ruuvaamiseenkin.
Entropia666
08.02.2023 13:53:59

Guitarfreak: Kukin tyylillään :D en jaksais tehdä niitä säätöjä mitä tommonen tietokone vaatii soundatakseen hyvältä ja tietty option-paralysis (keksikää suomennos..) pysäyttää kaiken ku haistelis korkkia ja miettis liikaa.. kiuas tulille ja kovaa soittoa toimii mulle.

Mut se on vaan mun henkilökohtainen ongelma :)

Yhtä paljon ku se putkivahvari. Säädöthän noissa mallinnuksissa on samat ku fyysisissä laitteissa ja captureissa ei periaatteessa oo säätöjä olleskaa. Sit toi että tulee valinnan vaikeus on ihan täysin itse aiheutettu ongelma. Mä tein omista vahvareista kopiot ja heitin pari kylkeen pari efektiä joita käytän muutenkin ja antanu olla sen jälkeen. En oo käyny ees laitteen kaikkia soundeja läpi, enkä tiiä miks pitäis. Kai sitä jokainen tietää suurin piirtein mitä vahvaria lähtee kaupassa tai torilla kattomaan sen sijaan että käy soittamassa koko valikoiman läpi. :D

niin ja päätteen läpi kitarakaappiin tää soundaa ihan samalta ku vahvari mistä kopio tehtiin jos haluu tykitellä semmosella meiningillä menemään. Mulla on IEMeissä IR (sama menee FOHiin), mut mulla myös mesan 412 lavalla ja treeniksellä mölyämässä Behkun A800 -päätteen läpi. Ei eroo putkinupilla soittamisesta mitenkään, paitsi sillä että voin soitella useempaa vahvaria kerralla.
Liity: Kitara Discordissa
"Sähkökitara ei ole akustinen soitin vaan psykoakustinen." Lunnu, 2023.
laaksonm
09.02.2023 05:36:58
Tulevaan vaa semmoinen olo että maksaa turhasta, jos ei tarvitse mitään monimutkaisia singnaaliketjuja ja monia eri vahvistimia. Vain perinteinen Marshall ja Fender ja muutamat efecktit.
Entropia666
09.02.2023 08:25:35

laaksonm: Tulevaan vaa semmoinen olo että maksaa turhasta, jos ei tarvitse mitään monimutkaisia singnaaliketjuja ja monia eri vahvistimia. Vain perinteinen Marshall ja Fender ja muutamat efecktit.

Tää on siitä vähän huono kela että harva käyttää esim. delaystä tai muistakaan modulaatioista kaikkia asetuksia mitä niistä löytyy. Tai soittaa välttämättä monikanavaisesta vahvarista muuta ku yhtä kanavaa. Sit jos puhutaan kamarunkun ulkopuolelta niin millaseen musaan käy että soitetaan kymmeniä eri vahvareita ja efektejä saman setin sisällä? Vaikka soundit ois sinällään hyviä, niin veikkaan että aika paskalta ja rasittavalta kuulostais.

Ite rullaan muutamalla efektillä, neljällä eri vahvarilla (joista kolme on omien vahvarien capturet) ja yhdellä IR:llä. Kysehän näiden monipuolisuudessa ei oo siitä että yks jantteri käyttää miljoonaa soundia, vaan että miljoona eri tyyppiä voi löytää sen yhden oman soundin samasta laitteesta.
laaksonm
09.02.2023 16:59:32
Entropia666: Tää on siitä vähän huono kela että harva käyttää esim. delaystä tai muistakaan modulaatioista kaikkia asetuksia mitä niistä löytyy. Tai soittaa välttämättä monikanavaisesta vahvarista muuta ku yhtä kanavaa. Sit jos puhutaan kamarunkun ulkopuolelta niin millaseen musaan käy että soitetaan kymmeniä eri vahvareita ja efektejä saman setin sisällä? Vaikka soundit ois sinällään hyviä, niin veikkaan että aika paskalta ja rasittavalta kuulostais.

Ite rullaan muutamalla efektillä, neljällä eri vahvarilla (joista kolme on omien vahvarien capturet) ja yhdellä IR:llä. Kysehän näiden monipuolisuudessa ei oo siitä että yks jantteri käyttää miljoonaa soundia, vaan että miljoona eri tyyppiä voi löytää sen yhden oman soundin samasta laitteesta.

Tää oli kyllä hyvä pointti.
LaXu
09.02.2023 20:16:01
laaksonm: Tulevaan vaa semmoinen olo että maksaa turhasta, jos ei tarvitse mitään monimutkaisia singnaaliketjuja ja monia eri vahvistimia. Vain perinteinen Marshall ja Fender ja muutamat efecktit.

Mun vakkarisoundit on käytännössä Fender puhtaat, Marsutyylin säröt. Mulla on pedaalilauta rakennettu BluGuitarin Amp1 Mercury Edition vahvarin ympärille tätä varten ja upealtahan se kuulostaa, mutta se on selvästi isompi, painavampi ja kalliimpi kuin monet mallintavat. Tosin onhan siinä lautaan mahdutettu ihan aikuisten oikeasti 100W vahvarikin jonka voi kytkeä kaappiin...

Mut entäs sitten, kun olisikin tarvetta sille pedaalille, jota ei just satu omistamaan? Tai tekiskin mieli kokeilla Vox-tyyppistä soundia ihan vaan koska on tylsää? Se helposti johtaa siihen, että mennään pedaali- tai vahvarikaupoille ja nurkkiin kertyy kaikenlaista ja rahaakin kuluu.

Mallintavat on omiaan tällaisten tilanteiden kanssa. Kaikkea löytyy parin napin päästä, mut ei ole pakko käyttää. Mä yritin tuota "ostan vaan sen yhden putkivahvarin joka tekee tarpeeksi" jokunen vuosi sitten, mutta olen sittemmin palannut Fractal Audion mallintavan pariin.
laaksonm
09.02.2023 21:46:58
LaXu: Mun vakkarisoundit on käytännössä Fender puhtaat, Marsutyylin säröt. Mulla on pedaalilauta rakennettu BluGuitarin Amp1 Mercury Edition vahvarin ympärille tätä varten ja upealtahan se kuulostaa, mutta se on selvästi isompi, painavampi ja kalliimpi kuin monet mallintavat. Tosin onhan siinä lautaan mahdutettu ihan aikuisten oikeasti 100W vahvarikin jonka voi kytkeä kaappiin...

Mut entäs sitten, kun olisikin tarvetta sille pedaalille, jota ei just satu omistamaan? Tai tekiskin mieli kokeilla Vox-tyyppistä soundia ihan vaan koska on tylsää? Se helposti johtaa siihen, että mennään pedaali- tai vahvarikaupoille ja nurkkiin kertyy kaikenlaista ja rahaakin kuluu.

Mallintavat on omiaan tällaisten tilanteiden kanssa. Kaikkea löytyy parin napin päästä, mut ei ole pakko käyttää. Mä yritin tuota "ostan vaan sen yhden putkivahvarin joka tekee tarpeeksi" jokunen vuosi sitten, mutta olen sittemmin palannut Fractal Audion mallintavan pariin.

Mulla taitaa olla vaan liian vanhanaikainen mieli näitä mallintavia kohtaa. Tarvii sen konkreettisen vahvistimen ja pedaalit.

Itsellä soittaminen ja pienet äänittelyt semmosta kotona yksikseen harrastelua, niin varmasti parempi lopputulos tulisi mallintavalla kuin niin sanotuilla oikeilla laitteilla.
samiko
09.02.2023 22:53:42 (muokattu 09.02.2023 22:59:54)
laaksonm: Joo kiitos vastauksista.
Vaikeuksia päättää ostaako tämä vai yksi hyvä putkivahvistin ja keinokuorma.
Kuulokkeiden kanssa soittoon cortex taitaa viedä voiton.

Mulla on yksi tuttu joka paraikaa painii vastaavan asian kanssa, ja juurikin pitää toimia makkarivolumella ja korvakuulokkeilla, mutta pitäis olla marsustäkki. Näistä saa jotekin aivonyrjähdyksen koska vastaushan on aivan ilmeinen. Tää on vähän sama kuin haluaisi Testarossan Jeepin sijaan mutta pitäis päästä maastossakin.

Osta kumpikin, Marsu ja matolaatikko.

Jos ei ole rahaa niin paljon niin sitten osta se matolaatikko.

Miettikää nyt ihan oikeasti, autenttista lahkeiden lepatusta luureilla - aivot sulaa :D.
laaksonm
10.02.2023 05:32:37
samiko: Mulla on yksi tuttu joka paraikaa painii vastaavan asian kanssa, ja juurikin pitää toimia makkarivolumella ja korvakuulokkeilla, mutta pitäis olla marsustäkki. Näistä saa jotekin aivonyrjähdyksen koska vastaushan on aivan ilmeinen. Tää on vähän sama kuin haluaisi Testarossan Jeepin sijaan mutta pitäis päästä maastossakin.

Osta kumpikin, Marsu ja matolaatikko.

Jos ei ole rahaa niin paljon niin sitten osta se matolaatikko.

Miettikää nyt ihan oikeasti, autenttista lahkeiden lepatusta luureilla - aivot sulaa :D.

En haekkaan autenttista lepatusta luureilla tietenkään. Ongelma on siinä että ei ole sitä konkreettista vahvistinta mitä ruuvailla. Järkevin varmasti mallintava mutta mutta..

Ja Cortexiin liittyen vielä että. Kuinka normi Wah pedaali toimii tän kanssa? Vai pitääkö olla laitteen oma pedaali?
Entropia666
10.02.2023 08:52:18

laaksonm: En haekkaan autenttista lepatusta luureilla tietenkään. Ongelma on siinä että ei ole sitä konkreettista vahvistinta mitä ruuvailla. Järkevin varmasti mallintava mutta mutta..

Ja Cortexiin liittyen vielä että. Kuinka normi Wah pedaali toimii tän kanssa? Vai pitääkö olla laitteen oma pedaali?

Tossa QC:ssa on samat napit ku fyysisessä laitteessa (pl. capturet), joten ihan samalla tavalla voit pyöritellä nappeja ku fyysisessäkin vahvarissa.

Voit tietysti käyttää normaaliakin wahia, ei siinä oo mitään voimakenttää mikä estää sen laittamisen kitaran ja QCn välin. :D Soundaa ihan normaalilta. Ite käytän QCn wahia kun tartteen auto engage pedaalin, mut jos se ei ois välttämättömyys niin rullaisin itekkin oman RMCn kanssa.

Jengi miettii näitä mallintavia ihan ihmeellisistä kulmista. Sitä kannattaa enemminkin lähestyy ku mitä tahansa muutakin nuppia.
laaksonm
10.02.2023 21:39:25
Entropia666: Tossa QC:ssa on samat napit ku fyysisessä laitteessa (pl. capturet), joten ihan samalla tavalla voit pyöritellä nappeja ku fyysisessäkin vahvarissa.

Voit tietysti käyttää normaaliakin wahia, ei siinä oo mitään voimakenttää mikä estää sen laittamisen kitaran ja QCn välin. :D Soundaa ihan normaalilta. Ite käytän QCn wahia kun tartteen auto engage pedaalin, mut jos se ei ois välttämättömyys niin rullaisin itekkin oman RMCn kanssa.

Jengi miettii näitä mallintavia ihan ihmeellisistä kulmista. Sitä kannattaa enemminkin lähestyy ku mitä tahansa muutakin nuppia.

Tiedän että mulla on jotenkin häiriintynyt ajatusmaailma näitä mallintavia kohtaan. Tässä on tullut hyviä pointteja joten pitää varmaan antaa kunnon mahdollisuus tälle. Katsotaan sitten kuin nopeeta menee torille vai jääkö käyttöön.
Entropia666
11.02.2023 11:33:57

laaksonm: Tiedän että mulla on jotenkin häiriintynyt ajatusmaailma näitä mallintavia kohtaan. Tässä on tullut hyviä pointteja joten pitää varmaan antaa kunnon mahdollisuus tälle. Katsotaan sitten kuin nopeeta menee torille vai jääkö käyttöön.

Moni tuntuu miettivän näitä mallintavia melkosten mutkien ja mentaaliakrobatioiden kautta, vaikka tosiassa nää on suurin piirtein samassa lokerossa ku 80-luvun etuasteet, mutta vaan paremmilla toiminnoilla.

Isoin sudenkuoppa mihin jengi lakoo ekana on se ettei ymmärretä että IR on aina mikitetty soundi, ei vahvarisoundi. Jos on tottunu kuuntelemaa pelkkää vahvaria ilman mikitystä, niin se voi tuntua oudolta. Tän pystyy helposti skippaamaan sillä että hommaa neutraalin trankkupäätteen (esim. PA-käyttöön tarkotetut halpoja ja yleisiä) ja sit pistää sen kautta ilman IR:ää kitarakaappiin. Soundaa täysin samalta ku mikä tahansa muu vahvari kunhan päätteessä on vaa tarpeeks löylyä (yli 200W).

Tossa esimerkkinä kun tein captureita omasta mesaläjästä ja sit vertailin niitä kaapin läpi: https://www.dropbox.com/sh/xf0dudbl … 25r5ou/AABI2lWRyPCGHHJcI8gTfrLRa?dl
guitarmigi
14.02.2023 12:44:24
Mielenkiinnosta kysyn, että QC:lla kaappaamaan soundeja levyiltä esim. Petruccin soundeja? Vai onko laite niin monipuolinen, että minkä vaan kitaristin soundeja on jo valmiina laitteessa?
guitarmigi
14.02.2023 12:45:01
Unohtui sana pystyykö ekasta kysymyksestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)