Pinewood 28.01.2023 10:06:22 (muokattu 28.01.2023 10:10:23) | |
---|
samiko: Se on vaan niin että 100e kitaraan ei kannata tehdä remontteja koska uuden saa halvemmalla. Ihan turha vängätä että jos itse tekee satulan, käämii mikit, tekee nauhatyön, takoo tallablokin jne. koska harva niitä tekee ja vaikka osaisi, on sille omalle ajallekin joku arvo. Eihän esmerkiksi autorokarikaan korjaa autoa 10 tuntia ja sijoittaa rahaa osiin 50e ja pitää hyvänä diilinä että sai satasen voittoa. No on noiden halpisten korjamisessa sekin mahdollisuus, että käyttää niitä korjaamisen opetteluun, jos vaikka haluaa oppia tekemään nauharemontteja itse. Ja kun korjaa omaansa, ei tule muilta sanomista, jos ei onnistukaan. Jos taas korjaus onnistuu ja sitten myy kitaran halvalla pois, voi saada oppikokemuksen päälle hyvän mielen, jos ostaja on onnellinen. :) |
Penasol 28.01.2023 10:16:24 | |
---|
Pinewood: No on noiden halpisten korjamisessa sekin mahdollisuus, että käyttää niitä korjaamisen opetteluun, jos vaikka haluaa oppia tekemään nauharemontteja itse. Ja kun korjaa omaansa, ei tule muilta sanomista, jos ei onnistukaan. Jos taas korjaus onnistuu ja sitten myy kitaran halvalla pois, voi saada oppikokemuksen päälle hyvän mielen, jos ostaja on onnellinen. :) Nimenomaan! En tiiä saatana |
msalama 28.01.2023 10:23:23 (muokattu 28.01.2023 10:29:14) | |
---|
ja tätä vastaan olen väittänyt No minä käytin tuossa näemmä vähän väärää verbin muotoa, koska sen po. "NAUHOITUTTAA" eli teettää ulkopuolisella, jotta pointti tulisi selväksi. Mutta jos itsellesi teet joko rakkaudesta lajiin taikka soittimeen, niin mikäs siinä, koska jälkimmäisessä tapauksessa sitä tuskin myisit kuitenkaan. Ja ensimmäisessä puolestaan, hmmm niin no, rakkaus lajiin - ja hauskaahan se kaiken maailman nysvääminen toki on muutenkin. Mutta jollei harrastusta asiaan ole eikä ko. soitin ole rakas, niin ei mitään järkeä. Ja koska suurimmassa osassa tapauksia tilanne on juuri tämä, niin eipä niitä tuonne 50+ vuoden päähän montaa tule säästymäänkään. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
Penasol 28.01.2023 10:35:09 | |
---|
msalama: Mutta jollei harrastusta asiaan ole eikä ko. soitin ole rakas, niin ei mitään järkeä. Ja koska suurimmassa osassa tapauksia tilanne on juuri tämä, niin eipä niitä tuonne 50+ vuoden päähän montaa tule säästymäänkään. Tässä olet epäilemättä oikeassa. Vähän kiinnostaa mitä noille tulee tapahtumaan. Jotenkin kitara tuntuu esineeltä, jonka viskaaminen roskiin tuntuisi väärältä. Jotenkin se vertautuu tässä suhteessa kirjaan. Eikä noita ole kyllä roskiksissa näkynytkään. No jaa, kerran joku kiikutti naapuritalon pihassa klassista kitaraa jätekatokseen. En tiiä saatana |
msalama 28.01.2023 10:46:42 (muokattu 28.01.2023 10:47:38) | |
---|
Eipä niitä juuri pois heitellä juu, mutta joskus lykästää. Tuolla TDPRI:n puolella joku kertoi joskus pelastaneensa itselleen aika hakatun, mutta silti alkuperäiskuntoisen, -69 Telen vaihtolavalta. Se kun ei ollut ilmeisesti mahtunut muuttokuormaan :D Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
hallu 28.01.2023 11:03:42 | |
---|
msalama: No minä käytin tuossa näemmä vähän väärää verbin muotoa, koska sen po. "NAUHOITUTTAA" eli teettää ulkopuolisella, .......... Tää on hauska juttu suomenkielessä, jota en koskaan ole ihan täysin ymmärtänyt. Muistan joskus kuulleeni seuraavan muistisääntölorun "hevonen vetää, renki vedättää, isäntä vedätyttää, metsähallitus vädätätyttää". Yritin kääntää tuota lorua tähän nauhottamiseen, mutta en ihan hoksannut miten se menisi " seppä nauhoo, kitaraliike nauhottaa, kitaraliikkeen asiaksa nauhoituttaa ja....... mitä sitten?" tässä ketjussa voisi kyllä aloittaa, että muusikoiden netin jäsen niuhottaa :-D . |
Penasol 28.01.2023 11:06:44 (muokattu 28.01.2023 11:09:59) | |
---|
Myönnän, että ymmärsin vähän tahallani tuon väärin. Ja myönnän auliisti myös ärsyttävän tapani niuhottaa tällaisista asioista. Joskus vaan ei voi vastustaa kiusausta! Taitaa olla jonkin sortin humanistista kielipelailua/pilkunnussimista kertynyt tuonne takaraivoon kun on nyt ollut hommat enemmän tuota käytännön tekemistä ja tarttee sitä välillä päästellä pihalle. En tiiä saatana |
jkiva 28.01.2023 11:49:39 | |
---|
msalama: Mutta jollei harrastusta asiaan ole eikä ko. soitin ole rakas, niin ei mitään järkeä. Ja koska suurimmassa osassa tapauksia tilanne on juuri tämä, niin eipä niitä tuonne 50+ vuoden päähän montaa tule säästymäänkään. Just tuossa aamulla tajusin, että kun maailma hukkuu roskaan, niin itse asiassa on ekoteko parantaa sitä halpista paremmilla osilla ja siten ehkäistä sen joutumista kaatikselle. Pelastetaan maailma kitara kerrallaan! |
JMKM 28.01.2023 12:00:06 | |
---|
jkiva: Just tuossa aamulla tajusin, että kun maailma hukkuu roskaan, niin itse asiassa on ekoteko parantaa sitä halpista paremmilla osilla ja siten ehkäistä sen joutumista kaatikselle. Pelastetaan maailma kitara kerrallaan! Jos se on vaihtoehto uuden samanlaisen ostamiselle, niin kyllä. |
msalama 28.01.2023 12:17:52 | |
---|
Pelastetaan maailma kitara kerrallaan! Niin tai sitten ostetaan heti suoraan sen verran parempi, ettei sitä tarvitse päivittää. Ja mitä laadukkaampi soitin lähtöjään, niin sitä pienempi todennäköisyys sen jätemyllyyn joutumisellekaan. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
msalama 28.01.2023 13:35:35 | |
---|
Myönnän, että ymmärsin vähän tahallani tuon väärin No vänkäämiseltä se vähän kuulostikin, mutta teenhän tuota toki itsekin kun sille päälle satun. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
Laulava Kylätohtori 28.01.2023 14:21:02 | |
---|
jkiva: Just tuossa aamulla tajusin, että kun maailma hukkuu roskaan, niin itse asiassa on ekoteko parantaa sitä halpista paremmilla osilla ja siten ehkäistä sen joutumista kaatikselle. Pelastetaan maailma kitara kerrallaan! Joku ilkeämielinen voisi kutsua tätä viherpesuksi, mutta emmehän me ole ilkeämielisiä, joten ekoteolla mennään. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
jkiva: Just tuossa aamulla tajusin, että kun maailma hukkuu roskaan, niin itse asiassa on ekoteko parantaa sitä halpista paremmilla osilla ja siten ehkäistä sen joutumista kaatikselle. Pelastetaan maailma kitara kerrallaan! Eiku se on ekoteko jättää noi halpikset kokonaan ostamatta. Loppuu se turhan roskan tekeminen. |
Penasol 28.01.2023 14:52:01 | |
---|
msalama: No vänkäämiseltä se vähän kuulostikin, mutta teenhän tuota toki itsekin kun sille päälle satun. Joo, mutta kyllä minä sinänsä ihan vakavissani olin. Näiden kanssa puljaamisessa on monia eri tasoja, ja itse olen viehättynyt hakkaamaan päätäni seinään noiden romujen kanssa. Ei se vältsiin kaikin puolen järkevää ole, mutta halvan kaman hinkkaaminen täysin käyttökelpoiseksi on tyydyttävää ja jossain tapauksissa myös taloudellisesti erittäinkin kannattavaa. Mutta, kuten mainittua, vain tietyissä raameissa itse tehden. En tiiä saatana |
jkiva 28.01.2023 16:01:47 | |
---|
samiko: Eiku se on ekoteko jättää noi halpikset kokonaan ostamatta. Loppuu se turhan roskan tekeminen. Sekin, mutta kun niitä tuolla markkanassa käytettynä pyörii, niin ne kannattaa käyttää niin pitkään kuin mahdollista. Ja säästyy sen uuden ostamiselta, joka taas vähentää (ajan myötä) turhaa uustuotantoa |
Jukka Häikiö 28.01.2023 21:12:33 | |
---|
Penasol: Tässä olet epäilemättä oikeassa. Vähän kiinnostaa mitä noille tulee tapahtumaan. Jotenkin kitara tuntuu esineeltä, jonka viskaaminen roskiin tuntuisi väärältä. Jotenkin se vertautuu tässä suhteessa kirjaan. Eikä noita ole kyllä roskiksissa näkynytkään. No jaa, kerran joku kiikutti naapuritalon pihassa klassista kitaraa jätekatokseen. Tota noin, roskiksesta on 90-luvulla löytynyt Vox ac30 ja Höfner President basso, itse en löytöä tehnyt, mutta kaverini pelasti beisin ja joku muu sen stygen. No höh, kyllä se siitä... |
msalama 29.01.2023 08:27:23 | |
---|
No jos maailmanpelastukseen mennään, niin ei se kyllä kovin eettistä ole tuota kiinakamaa ostaa siksikään, että siinä tulee samalla tukeneeksi totalitääristä hallintoa ja huonoja työoloja. Kiinaduunarilla kun ei ole lähellekään yhtä hyvää työturvatasoa kuin läntisillä kollegoillaan mitä tulee mm. haitallisilta kemikaaleilta suojautumiseen, joten parempi vain ostaa sitä länsikamaa ihan jo senkin puolesta. Moraalia peliin ihmiset! Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
msalama 29.01.2023 08:33:45 | |
---|
Mutta, kuten mainittua, vain tietyissä raameissa itse tehden Joo ja siitä me ollaan toki samaa mieltä, että nysväily on mukavaa an sich. Olenhan mä itsekin moddannut tuota vanhaa Super Twiniäni helvettiin ja takaisin, ja osassa halvemman pään luutuistakin on mm. itserakennetut tallat yms :D Eli pirun hauskaahan se on ja ihan itsessään kannatettavaa toimintaa, joten eipä siinä... Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
samiko 29.01.2023 12:20:08 | |
---|
jkiva: Sekin, mutta kun niitä tuolla markkanassa käytettynä pyörii, niin ne kannattaa käyttää niin pitkään kuin mahdollista. Ja säästyy sen uuden ostamiselta, joka taas vähentää (ajan myötä) turhaa uustuotantoa Ei ei ja ei. Kun roskan jälleenmyymisestäkin tulee ongelma, niin se vähentää myös uusien roskien ostamista. Se on vähän sama että ei sitä riistettyä eläimen lihaa kannata olla ostamatta kun se lentäisi muuten roskiin. Tai ei minun lentomatkustaminen saastuta koska se kone lentää ilman minuakin. Roskan ostaminen ei ole koskaan ekoteko. Sitä bulkkikaman ostamista voi sitten perustella jollain muulla, esimerkiksi halpiskitara on hyvä aihio omalle kitarantuunaushommalle. |
jkiva 29.01.2023 13:11:02 | |
---|
samiko: Ei ei ja ei. Kun roskan jälleenmyymisestäkin tulee ongelma, niin se vähentää myös uusien roskien ostamista. Sitähän mä tarkoitin. Ne "roskat" on jo tuonne kentälle joku myynyt ja joku ostanut. Ne kannattaa kunnostaa ja käyttä pitkään ja siitä nimenomaan vähenee uuden "roskan" ostaminen ja valmistus. Mulla on just tuossa Squier Affinityn pohjalta rakentumassa uniikki hyvä ja kohtuuhintainen kitara henkilölle, joka ei halua ostaa mitään uutta. Tuo on nuorisossa nykyään aika yleinen filosofia. Tää kiertotalousjuttu on kyllä jo aika off topic... sorry, mutta virran mukana mennään. Pelatetaan maailma kitara kerrallaan! |