Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5254 255 256 257 258266 267 268 269 270
Lennu
25.01.2023 04:58:52

Alfons Åberg: En ole lukenut ketjua takaperin niin en tiedä montako kertaa on ollut

Sama homma, mutta käsittääkseni puut ei vaikuta kitaran sointiin. En tiedä onko tämä jo käsitelty täällä.
Muistakaa klikata kirjoitukselleni aina plussa :) Lisää blogissani himassa.net
jkiva
25.01.2023 07:57:59 (muokattu 25.01.2023 08:02:36)

mvirta: Pitäisiköhän lukea tämä ketju ääneen yhdelle mun SG:lle jossa on pirullinen dead spot G -kielellä 12 -nauhalla, kaikkea muuta olen jo kokeillut.

Viritysmittari klipsillä lapaan saattaa korjata tuon. Eli lisää massaa kaulaan. Siirtää resonanssin toivottavasti vähemmän haitalliseen kohtaan, hyvällä tuurilla kaulan "ulkopuolelle".

Ei kai niinkään puun ongelma vaan yksittäisen konstruktion "ominaisuus". Tyypillistä mm. Fenderin bassoille, jonka hillitsemiseksi Leo Fender siirsi Music Manissä ja G&L bassoissa yhden virittimen lavan alareunaan.
2randpo
25.01.2023 09:46:30 (muokattu 25.01.2023 09:47:11)

Lennu: Sama homma, mutta käsittääkseni puut ei vaikuta kitaran sointiin. En tiedä onko tämä jo käsitelty täällä.

Joo, mun mielestä se oli näin, että ei vaikuta. Piste.

Ja vaikka vaikuttaisi, niin sillä ei ole merkitystä, koska kvanttifysiikan mukaan
kohteen (esim. ääni) havainnointi vaikuttaa suoraan aistiin ja kokemuksen sisältöön. Eli käytännössä, kokemus ratkaisee olipa puut tai muut mitä hyvänsä materiaalia.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
Terry Pantheras
25.01.2023 17:13:21
2randpo: Joo, mun mielestä se oli näin, että ei vaikuta. Piste.

Ja vaikka vaikuttaisi, niin sillä ei ole merkitystä, koska kvanttifysiikan mukaan
kohteen (esim. ääni) havainnointi vaikuttaa suoraan aistiin ja kokemuksen sisältöön. Eli käytännössä, kokemus ratkaisee olipa puut tai muut mitä hyvänsä materiaalia.

Hmjoo, ehkäpä otsikon "puilla" tarkoitetaankin "puintia", eli sikäli kvanttifyysilliset ilmiöt voisivat olla tämänkin verisen "ongelman" keskiössä.

Pitääkin muuten kysyä chatGPT:ltä tätä eri vinkkeleistä!
I was never a fan of subtle effects, I wanna ability to hear when you turn it on... That's why I never understand... you know, "It's transparent". Why to turn it on if it's transparent? - J. Mascis
jkiva
25.01.2023 17:34:09

Terry Pantheras:

noni, yes! Jään innolla odottamaan vastausta. :D
Lunnu
25.01.2023 20:20:01
Terry Pantheras: Hmjoo, ehkäpä otsikon "puilla" tarkoitetaankin "puintia", eli sikäli kvanttifyysilliset ilmiöt voisivat olla tämänkin verisen "ongelman" keskiössä.

Kuulostaa puisevalta

No sieltähän se totuus löytyy...*tsih*
Nostalgy is not what it used to be
jkiva
27.01.2023 18:15:33

Testasin putiikissa 70-luvun Fenderiä. Raskas ku perkule, tahmea kaula, eikä soinut akustisesti oikeastaan yhtään. Hintaa oli kuitenkin lähemmäs 3 tonttua.

Että semmoset hyvät puut! ;-).

Sanoisinko, että jos tuo olis uus kitara jollain muulla merkillä niin tuomittais paskaksi. Nykypäivän kiina ja indonesian kitarat on kymmenesosahinnalla 10x parempia soittaa, kuin tuo vanha verkonpaino. Huh huh, kaames kokemus. :(
msalama
27.01.2023 18:24:50

Joo, niissä on paljon paskoja. Mä olen kuitenkin onnekkaasti onnistunut löytämään itselleni niitä hyviä.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
msalama
27.01.2023 18:27:28 (muokattu 27.01.2023 18:27:56)

...niin ja todettakoon sitten vielä, ettei yhtäkään noista Kiinan ja Intian kitaroista ole enää olemassakaan 50+ vuoden päästä, koska niissä eivät esim. nauhat kestä, eikä halpiksia kannata nauhoittaa uudelleenkaan. Ja sitten, jos ostat sellaiseen esim. Mighty Miten vaihtokaulan, niin sehän ei enää olekaan halpis...
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
mpekkanen
27.01.2023 18:35:31
jkiva: Testasin putiikissa 70-luvun Fenderiä. Raskas ku perkule, tahmea kaula, eikä soinut akustisesti oikeastaan yhtään. Hintaa oli kuitenkin lähemmäs 3 tonttua.

Että semmoset hyvät puut! ;-).

Sanoisinko, että jos tuo olis uus kitara jollain muulla merkillä niin tuomittais paskaksi. Nykypäivän kiina ja indonesian kitarat on kymmenesosahinnalla 10x parempia soittaa, kuin tuo vanha verkonpaino. Huh huh, kaames kokemus. :(

Ei noita 70-luvun Fendereitä todellakaan kaikki pidä hyvinä. Niitä on kritisoitu lähes kaikesta, mutta on siellä ihan hyviäkin joukossa. Ilmeisesti tuo kokeilemasi yksilö ei ollut sieltä parhaimmasta päästä...
fxb
27.01.2023 19:38:43 (muokattu 27.01.2023 19:39:27)
mvirta: Pitäisiköhän lukea tämä ketju ääneen yhdelle mun SG:lle jossa on pirullinen dead spot G -kielellä 12 -nauhalla, kaikkea muuta olen jo kokeillut.

mulla oli gibsonin sgssä sama mutta f# ihan sama mistä kohtaa kaulaa soitti aina jäi sustainit puuttumaan kuulemma tyyppivikaa noissa. lisäpaino lapaan voi auttaa/siirtää deadspottia. laitoin omani kiertoon, ei se haitannut mutta kun sen tietää niin se kaihertaa mieltä heh
jkiva
27.01.2023 19:46:05 (muokattu 27.01.2023 19:46:29)

msalama: Joo, niissä on paljon paskoja.

Jeps, sen ymmärtää, mutta sitä ei, että ne paskatkin maksaa yli kaks tonnia, tai edes tonnia.
mpekkanen
27.01.2023 19:48:53
jkiva: Jeps, sen ymmärtää, mutta sitä ei, että ne paskatkin maksaa yli kaks tonnia, tai edes tonnia.

Maailmassa on paljon ylihintaista romua ja joku sitäkin kerää... Onneksi ei ole kuitenkaan pakko ostaa mitään.
Penasol
27.01.2023 20:12:26

msalama: eikä halpiksia kannata nauhoittaa uudelleenkaan.

Miksei? Itse olen parikin nauhoittanut. Minusta juuri halpis kannattaa nauhoittaa, koska siinä on ensinnäkin huonot nauhat ja toisekseen halvalla ostettuun kitaraan voi laittaa helposti vähän rahaakin. Ei ne muistaakseni paria kymppiä enempää maksanut.
En tiiä saatana
jkiva
27.01.2023 20:21:31

Penasol: Miksei? Itse olen parikin nauhoittanut. Minusta juuri halpis kannattaa nauhoittaa, koska siinä on ensinnäkin huonot nauhat ja toisekseen halvalla ostettuun kitaraan voi laittaa helposti vähän rahaakin. Ei ne muistaakseni paria kymppiä enempää maksanut.

Jeps, jos kaula ja kitara on muuten hyvä niin tottakai kannattaa. Nauhat on kulutustavaraa. Ite nauhoitutin ammattilaisella 80-luvun Takaminen SG-tyyppisen lankun vaikka homma makso melkein kitaran markkina-arvon verran. Tuli erinomainen skeba kun siinä on oikeesti ne "hyvät puut". ;-)
samiko
27.01.2023 20:54:14
Penasol: Miksei? Itse olen parikin nauhoittanut. Minusta juuri halpis kannattaa nauhoittaa, koska siinä on ensinnäkin huonot nauhat ja toisekseen halvalla ostettuun kitaraan voi laittaa helposti vähän rahaakin. Ei ne muistaakseni paria kymppiä enempää maksanut.

No jos itse tekee ja homma on mielenkiintoista niin miksei. Mutta en minä ainakaan mitään muutaman kympin affinitya veisi pajalle nauhoitettavaksi, kun uusia saa nauhojen hinnalla repullisen.
msalama
27.01.2023 20:55:23 (muokattu 27.01.2023 20:59:31)

juuri halpis kannattaa nauhoittaa

Ei kannata taloudellisesti, koska jälleenmyyntiarvo ei siitä kasva. Mutta jos itselleen teettää, niin toki sitten.

Mä melkein mietin, että vaihdattaisko nauhat mun taannoiseen MIC 2018 Skuju CV Teleen. Vaan ei, koska se hammastikkukaula nyt vaan ei istu, joten vaihdossa meni. Ihan hyvä skitta muutoin tosin, mutta alavirtaan uitin silti ja terve menoa sinänsä.
msalama
27.01.2023 20:57:36

No jos itse tekee ja homma on mielenkiintoista niin miksei

No tämä kyllä juu. Tommosella kun on hyvä treenata ja jos onnistuu, niin lopputulemana saattaa olla jopa hyvä ja kestävä käyttöskittakin.
Penasol
27.01.2023 21:00:15 (muokattu 27.01.2023 21:02:13)

Jos vaihtoehtona on uusien nauhojen laitto (n. 10-20€ + muutaman tunnin äheltäminen) tai vastaavan kitaran ostaminen (100-500€), niin taloudellinen valintani osuu nauhojen laittoon. Käytetty halpis siitä uudestakin halpiksesta tulee, siihen on vaan joutunut laittamaan nauhojen hintaa enemmän rahaa.
En tiiä saatana
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)