Aihe: Etuasteputken vaihto Orange Terror Stampiin 1 2 | |
---|---|
![]() 23.01.2023 08:22:22 | |
Nyt menee taas turhan monimutkaiseksi. Jos haluatte puhdasta soundia niin silloin hankitaan vahvistin, joka tuottaa puhdasta soundia. Ei tarvitse alkaa pohtimaan jotakin putkien toimintaa atomitasolta lähtien. | |
![]() 23.01.2023 12:22:58 | |
Jes, kiitoksia. Pitänee käydä ostamassa putkia ja kokeilla mikä toimii parhaiten. Pääte tuossa tietty antaa mitä antaa, siihen ei voi luonnollisesti vaikuttaa. Suurin ongelma tuossa on se että gaini on puolenvälin jälkeen mulle käyttökelvotonta sirkkeliä. Toivottavasti sitä putken vaihdolla saa hieman järkevämmäksi. | |
![]() 23.01.2023 16:42:27 | |
Nyt menee taas turhan monimutkaiseksi Vaan eipähän menekään, jos/kun soittaja haluaa itse kokeilla, nysvätä ja moddata. Ihmiset kun tekevät monet ruokaakin itse, vaikka kaupasta saa sen seitsemän sortin valmisryönääkin. Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ | |
![]() 23.01.2023 21:34:44 | |
JoKo: Suurin ongelma tuossa on se että gaini on puolenvälin jälkeen mulle käyttökelvotonta sirkkeliä. Toivottavasti sitä putken vaihdolla saa hieman järkevämmäksi. Vasta puolenvälin jälkeen? Mun mielestä toi on jopa aika hyvä skaala sille säädölle jos puolet ei ole vielä edes överiä. Vaikka sen gain:in saa tappiin niin ei sitä sinne pakko ole säätää. Muotoillaan asia näin: jos putken vaihdon jälkeen saat saman lopputuloksen "gain" säätövälillä 1 - 10 kuin aikaisemmin välillä 1 - 5 niin onko mikään oleellisesti muuttunut? Siis jos low gain säröt kuulostaa p***lta jo nyt niin ei ne tuu muuttumaan paremmaksi sillä että ruuvaat samat soundit vähän isommalta alueelta sitä gain namiskaa. Mun Cratesta esimerkiksi lähtee lämpöinen "kliini" gain jossain kello ysissä ja "crunch" soundit kello kympissä. Siitäkin yli kello 12:n tulee pelkkää sirkkeliä ja oikeestaan suuret gain säädöt on jo aika kuraa, niinkuin ne taitaa olla kaikissa high gain vahvistamissa... käsi pystyyn; kuinka moni vetää 5150:lla tai Dual Rectifier:illa gainit täysillä...? Joten jos siitä sun vahvistimesta saa hyvät soundit pihalle kun gain on säädetty vaikka kolmoseen tai neloseen, tai miksei vaikka matalammalekin, niin mikä on ongelma? | |
![]() 24.01.2023 08:28:08 | |
Muotoillaan asia näin: jos putken vaihdon jälkeen saat saman lopputuloksen "gain" säätövälillä 1 - 10 kuin aikaisemmin välillä 1 - 5 niin onko mikään oleellisesti muuttunut? Siis jos low gain säröt kuulostaa p***lta jo nyt niin ei ne tuu muuttumaan paremmaksi sillä että ruuvaat samat soundit vähän isommalta alueelta sitä gain namiskaa. On helpompi säätää namiskaa varsinkin kiireessä kesken biisin jos se ei ole niin millintarkkaa puuhaa. Tiedän että ei toi nyt siinä mielessä ole hyvä kuten oikeasti hyvät vahvistimet on mutta ei ton kokoisia vahvareita joilla pystyy soittamaan bändin kanssa kovin paljon ole. | |
![]() 24.01.2023 12:32:54 (muokattu 24.01.2023 12:34:33) | |
Itse pakittaisin tuossa tilanteessa kitaran volumenuppia mutta kukin tyylillään... Mun pointti on ehkä enemmänkin se, että a) jos ei halua ns. "high gain" vahvistinta niin miksi ylipäätään hommata sellainen ja sitten tuskailla että gain:ia on siksi myös helposti liikaa omiin tarpeisiin? b) noin puolet namiskan rotaatiosta on musta oikeastikin hyvä säätöväli; ääripäät on yleensäkin äveröintiä varten tai vaikka pelivaraa heikommille mikeille. Mikään ei hatuta niin paljon kuin säädin joka ei tunnu tekevän käytännössä mitään c) vaikka saisit puljattua gain:in alemmaksi niin se ei muuta vahvistimen perussoundia tai matalamman gain:in säröytymisominaisuuksia. Modi lähinnä laajentaa sen low gain skaalan herkkyyttä mutta musta sen voisi silti hoitaa ennemmin Spinal Tap tyyliin: korvaa asteikko 1-5 asteikolla 1-10 ja asteikko 6-10 asteikolla 11-20. Nyt sä voit säätää gainit vaikka 20:een! ;-) Mutta joo... putken vaihto voi auttaa... tai sitten kannattaa perehtyä ton laitteen piiriin ja vaikka etsiä sieltä sopiva jännitteenjako "attenuator" jota rukkaamalla putkea saa yliohjattua vähemmän. Joku taisi myös mainita trimmer säätimen joka varmaan hoitaa saman asian. ..Tai sitten vaan pakittaa kitarasta volyymia. ;-) Electro Harmonixilta on tossa formaatissa pelkkä pääte (eli tarvitset pedaalit ajaaksesi sitä rutulle) ja nykyään on muutenkin jos minkälaista hilavitkutinta tossa pedaali-on-vahvistin -formaatissa. Henk. koht. en niele väitettä, että Micro Stamp on ainoa optio tuon sortin vahvistimeksi. Mun mielestä suurin ongelma on, että valitsit itsellesi lähtökohtaisesti vahvistimen joka ei ollut sellainen mitä oikeasti tarvitsit. | |
![]() 24.01.2023 18:33:28 (muokattu 24.01.2023 18:35:58) | |
JoKo: ei ton kokoisia vahvareita joilla pystyy soittamaan bändin kanssa kovin paljon ole. En ole perehtynyt mutta noin kompakteja vahvareita, joissa olisi noinkin paljon säätöjä, niin ei niitä tosiaan kauhean paljon liene. Ja keikalla kiireessä tehtävä hienosäätö, potikan liikeradan laajuus ja tietty ennakoitava lineaarisuus ovat siinä aina plussaa. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 25.01.2023 12:54:05 | |
Kannattaa perehtyä, pienellä silmäilyllä löytyis ainakin... Traynor Quarterhorse Bluguitar Amp1 sarja, useita vahvistimia Electro-Harmonix Howitzer H&K StompMan H&K Spirit AmpMan Blackstar Amped1 Blackstar Amped2 (julkaistiin juuri äsken?) Quilter Superblock Kyro Dulo Hotone Mojo Attack Milkman Sound sarja, useita vahvistimia Victory V4 sarja, useita vahvistimia Taurus Stomp-Head Seymour Duncan PowerStage 170 Diago Little Smasher Demeter Mighty Minnie Jätin pois vahvistimet ilman etuvahvistinta ja kompaktit pedaalin kokoiset vahvistimet jotka eivät ole suoranaisesti pedaalimuodossa esim. Harley Benton Block 800B & 300B, Crate PowerBlock, TC electronic BAM200 jne. Kyllä noissa vaan nykyään on aika paljon valinnanvaraa mun mielestä. Luulisi löytyvän joku itselle sopiva vehje tuostakin listasta toki kriteereitä voi olla moneen lähtöön. | |
![]() 25.01.2023 16:46:11 (muokattu 25.01.2023 18:31:40) | |
teemu-t-k: Kannattaa perehtyä, pienellä silmäilyllä löytyis ainakin... No jösses! Seison korjattuna. Ei ole tullut perehdyttyä kun soittokamat ovat valmiiksi aika kompaktit. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 25.01.2023 19:20:40 (muokattu 26.01.2023 09:22:57) | |
Laitoin viestiä Orangelle. Terror Stampin kortilla olevaa trimmeriä voidaan säätää kun halutaan vaikuttaa tuon putken vahvistukseen. Eli pienemmälle ruuvaamalla myös putken yli-ohjautuminen pienenee. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)