Aihe: Särisevän ja pörisevän kitarapedaalin korjaus
1
forreal
23.01.2023 12:30:31 (muokattu 23.01.2023 12:35:38)
Mulla tuli yhden pedaalikaupan kylkiäisenä hyvä särö T-Rex HOBO, joka, kuten myyjä kertoikin, särisee ja pörisee. Itse olen tietämätön ja taitamaton näissä pedaalien korjauksissa, mutta ajattelin silti kysyä apua. Voiko olla, että uloslähtevästä plugista puuttuu yksi kosketuspinta, niin se aiheuttaa kontaktihäiriön ja pörinan? Laitoin pedaalin myyntiin ja kuva pedaalin sisuskaluista löytyy tuolta myynti-ilmoituksesta:

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1797516

Jos kyse on tuosta, niin miten tuollaisen onnistuisi fiksata?
"King Crimson ceased to exist in September 1974, which was when all English bands in that genre should have ceased to exist." (Robert Fripp) "Everyone knows rock attained perfection in 1974. It's a scientific fact." (Homer Simpson)
s151669
23.01.2023 12:40:19

forreal:Voiko olla, että uloslähtevästä plugista puuttuu yksi kosketuspinta

Ei. Siinä sisääntulojakissa on se keskimmäinen siksi, että se käyttää stereojakkia patterin miinuspuolen irtikytkemiseen. Ulostulojakissa ei ole moiselle tarvetta.
Antikitarasankari. Siis basisti.
forreal
23.01.2023 12:46:44
s151669: Ei. Siinä sisääntulojakissa on se keskimmäinen siksi, että se käyttää stereojakkia patterin miinuspuolen irtikytkemiseen. Ulostulojakissa ei ole moiselle tarvetta.

Kiitos - hyvä tietää tuokin. Itse kun ei näistä ole niin perillä, niin vaikea sanoa onko siellä joku vaan löysällä vai mitä.
"King Crimson ceased to exist in September 1974, which was when all English bands in that genre should have ceased to exist." (Robert Fripp) "Everyone knows rock attained perfection in 1974. It's a scientific fact." (Homer Simpson)
jhlamm
27.01.2023 21:54:58
Hieman enemmän pitäisi tietää särinästä ja pörinästä.

Onko se pätkivää tai ajoittaista? Tällöin kyse voi olla kosketushäiriöstä. Tämä tuskin kuitenkaan ilmenee, jos kaikki pysyy paikoillaan soittaessa. Jos häiriö on jatkuvaa, syy on todennäköisemmin jossain komponenteissa.

Yleisin veikkaus näissä on, että on laitettu väärä muuntaja kiinni pedaaliin (väärä polariteetti tai liian suuri jännite). Eli tässä tapauksessa lähtisin paikallistamaan vikaa DC-liittimeltä eteenpäin.

Jotain piirikaaviota löytyy täältä: https://www.freestompboxes.org/viewtopic.php?t=23880

Tuon mukaan näyttäisi tuo 9V olevan kytkettynä suoraan ainakin NE555 ja HEF4013 piireihin. Näistä ehkä kannattaa lähteä liikkeelle.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)