Aihe: Jimi Hendrix - kitarasankareiden kuningas?
1 2 3 4 555 56 57 58 59
Kefiiri
16.01.2023 13:59:05 (muokattu 16.01.2023 13:59:51)
Mortte: Sharon Lawrence: Jimi Hendrix: Mies, Musiikki ja Totuus

Tuo on kyllä vakuuttavan oloinen selvitys. Mistäs sitä koskaan tietää minkä verran kukakin pistää omiaan mutta olihan tuo avartavaa luettavaa ja hyvin kirjoitettu.
En ole musiikin asiantuntija.
sub zero
16.01.2023 14:04:12
Mortte: Siis "The Cry Of Lovella", "Rainbow Bridgellä" ja "War Heroesilla" ei ole mitään tekemistä Alan Douglasin kanssa!!

Joo, en käynyt mielessäni läpi noita levyjen nimiä, ja oletin, että Crash Landing on yksi noista levyistä, mistä tässä oli puhe. Mutta joo, ei ole.

Mutta ei, piti lähteä julkaisemaan tätä "kadoksissa ollutta tuplaa", minun mielestä kyllä vain ihan rahanteko mielessä!

En nää syytä pitää rahantekona, kun motiivi on niin selkeänä tuossa, että julkaistiin se, mitä silloin jo 1971 olisi haluttu julkaista. Mitchell ja Kramer ne raidat valitsivat.

Loistava juttu, että saatiin tuolloin nuo keskeneräisen levyn oleelliset raidat samalle levylle ilman mitään War Heroes -levyn täyteraitoja. Jos joku on noihin 1970-luvun julkaisuihin kehittänyt fiksaation, se on hänen ongelmansa.
minä tykkään käydä koulua, minä tykkään laulaa
Mortte
16.01.2023 14:13:05
sub zero:
Loistava juttu, että saatiin tuolloin nuo keskeneräisen levyn oleelliset raidat samalle levylle ilman mitään War Heroes -levyn täyteraitoja. Jos joku on noihin 1970-luvun julkaisuihin kehittänyt fiksaation, se on hänen ongelmansa.

Ei tolla 90-luvun "First Rays"-levyllä ole kaikkia oleellisia raitoja. Siltä puuttuu "Pali Gap", "Look Over Younder", "Bleeding Heart", "Tax Free" ja "Midnight". Janie ja kumppanithan julkaisi nuo sitten "South Saturn Delta"-lätyllä, joka sisältää War Heroesin tavoin täyteraitoja (tosin mun mielestä ei War Heroesilla muita ole ku se Peter Gunn / Catastrophe). Joten ihminen voi valita: haluaako antaa rahansa Janie Hendrixille ostamalla nuo 90-luvun levyt uutena vai ostamalla käytettynä nuo vanhat, tokihan voi tietty nuo 90-luvun levytki ostaa käytettynä, niin rahnat ei mee suoraan Hendrix Legacylle.
Don't you know that I'm losing hold
Kefiiri
16.01.2023 14:13:31 (muokattu 16.01.2023 14:20:57)
sub zero: Jos joku on noihin 1970-luvun julkaisuihin kehittänyt fiksaation, se on hänen ongelmansa.

Musa on musaa. Historiallisesti autenttisin juttu ei välttämättä ole musiikillisesti optimaalisin. Harvoin toki se näpelöitykään :D
En ole musiikin asiantuntija.
Mortte
16.01.2023 15:15:42
Kefiiri: Musa on musaa. Historiallisesti autenttisin juttu ei välttämättä ole musiikillisesti optimaalisin. Harvoin toki se näpelöitykään :D

Musiikkihan se toki on meikäläisenki ykkösprioriteetti. Mää kuiteski aloitin vinyylinkeräyksen jo alle 10-vuotiaana. Tykkään kuunnella albumikokonaisuuksia, kokoelmia kuuntelen vain silloin, kun ne pääsääntöisesti sisältää matskua albumikokonaisuuksien ulkopuolelta, yksittäisiä biisejä en kuuntele muuten, kun perjantaisin katsomalla oluen kanssa youtube-pätkiä, toki joskus lähes tunnin mittaisiakin livetaltiointeja.

Jokatapauksessa tuo Henkan "First Rays Of the New Rising Sun" merkkasi mulle lähinnä halppiskokoelmaa (halppista mauttoman kantensa vuoksi erityisesti, Henkalla oli kyllä huono tuuri noitte kansiensa kanssa, ei tainnu elämänsäkään aikana tykätä kuin US "Are You Experienced"-kannesta), koska ei tarjonnut mulle mitään sellaista Hendrixiä, jota mulla ei jo olisi. Kaiken muun vastenmielisyyteni levyyn liittyen olen jo selvittänytkin. Mutta olen tosiaan hardcore-fani, monille on varmastikin ihan sama, missä muodossa tai kenen julkaisemana Henkkaa kuuntelee. Hienoja biisejähän tuo toki sisältää, tosin "My Friend" ja "Belly Button Window" nyt ei kaksisia biisejä ole, vikassa toki hienot sanat.
sub zero
16.01.2023 18:33:27 (muokattu 16.01.2023 18:38:38)
Mortte: Ei tolla 90-luvun "First Rays"-levyllä ole kaikkia oleellisia raitoja. Siltä puuttuu "Pali Gap", "Look Over Younder", "Bleeding Heart", "Tax Free" ja "Midnight".

First Raysin tarkoitus oli sisältää niitä keskeneräisen levyn kappaleita. Noista kappaleista vain Bleeding Heartia oli suunniteltu tulevalle levylle. Jostain syystä se jätettiin pois. En itse tätä ratkaisua sure.

Sen sijaan "Midnight Lightning", "Drifter's Escape" ja "Lover Man" oli mainittu tulevan levyn suunnitelmissa. Nämäkin jätettiin pois. Näistä ratkaisuista voi varmaan kiistellä, enkä tiedä tarkkaan mihin ne perustuvat. Ehkä niitä ei pidetty riittävän valmiina tai ehkä kappaleiden mukaan ottaminen oli yleensä ollut epävarmaa. Noin puhtaan musiikillisesti Kramerin ja Mitchellin valinnat tuntuvat minusta varsin hyviltä.
Mortte
16.01.2023 18:57:56 (muokattu 16.01.2023 19:00:36)
sub zero: First Raysin tarkoitus oli sisältää niitä keskeneräisen levyn kappaleita. Noista kappaleista vain Bleeding Heartia oli suunniteltu tulevalle levylle. Jostain syystä se jätettiin pois. En itse tätä ratkaisua sure.

Sen sijaan "Midnight Lightning", "Drifter's Escape" ja "Lover Man" oli mainittu tulevan levyn suunnitelmissa. Nämäkin jätettiin pois. Näistä ratkaisuista voi varmaan kiistellä, enkä tiedä tarkkaan mihin ne perustuvat. Ehkä niitä ei pidetty riittävän valmiina tai ehkä kappaleiden mukaan ottaminen oli yleensä ollut epävarmaa. Noin puhtaan musiikillisesti Kramerin ja Mitchellin valinnat tuntuvat minusta varsin hyviltä.

Niin onkos sulla joku mediaalinen yhteys Hendrixiin? Mitä mää oon lukenu, niin käsittääkseni vain 6 kappaletta tulevalta levyltä oli lähes valmiina Hendrixin kuollessa. Juu, mies tais raapustella useammanki paperin tulevan levyn sisällöstä eri biiseillä, oon jostaki lukenu, että myös "Somewhere" olisi ollut ehdolla. Mutta ei kukaan voi tietää, mitä levylle lopulta olisi tullut, koska se todellakin oli täysin keskeneräinen. Niin, siis sun mielestä "Belly Button Window", joka on siis Henkan kitaralla tekemä demo, puoltaa täysin paikkaansa tolla "keskeneräisellä levyllä, joka nyt siis on se todennäköisin oikea, neljäs Hendrix-levy?"

Mutta juu, en mää taida tätä enää jatkaa, sulla on tuo sun oma käsitys, jota et halua muuttaa. En määkään omaani, mutta mun ei perustukaan pelkästään siihen, mitä on kirjoitettu "First Rayn" liner noteseihin.

Edit: sen verran lisään, että tämä keskustelu lähti alunperin käyntiin siitä, mitä oleellista studiokamaa on julkaistu Hendrixin kuoleman jälkeen. Mun mielestä ei yhtään napakymppilevyä, mutta kaikille halukkaille tulen aina suosittelemaan noita kolmea jo mainitsemaani levyä, koska ne sisältävät kaiken mielestäni oleellisen, sitä ovat myös nuo mainitsemani biisit First Rayn ulkopuolella.
sub zero
16.01.2023 20:48:00
Motte: Mitä mää oon lukenu, niin käsittääkseni vain 6 kappaletta tulevalta levyltä oli lähes valmiina Hendrixin kuollessa.

Oma käsitykseni on, että 11 kappaletta oli tilassa, jossa puuttui lähinnä viimeiset miksailut.

Niin, siis sun mielestä "Belly Button Window", joka on siis Henkan kitaralla tekemä demo, puoltaa täysin paikkaansa tolla "keskeneräisellä levyllä, joka nyt siis on se todennäköisin oikea, neljäs Hendrix-levy?"

Tuosta kappaleesta oli tehty otto bändin kanssa, mutta Hendrix ja Kramer pitivät myöhemmin Hendrixin yksin esittämästä demosta sen verran, että päätyivät ainakin yhdessä tekemään sille jonkinlaisen miksauksen. En tiedä enempää, mutta kun otetaan vielä huomioon, että kyseinen äänitys on mielestäni varsin laadukas ja Kramer ja Mitchell arvioivat sen kerran toimivan sellaisenaan kappaleena ja että sitä oli suunniteltu levylle, niin en pidä valintaa huonona.
On Every Street
18.01.2023 04:51:09
Mortte: Noniin, lätty kuunneltu lävitse! Oli tuo "Cherokee Mist" vähä parempi ku muistin, mutta onhan se sellainen hyvin luonnosmainen. Kuulostaa muute, ettei Hendrix edes soittaisi siinä iha oikeaa sitaria, vaan sitä "sähkökitaraversiota", sehän oli sellainen pisarabodylla oleva Vox jo olemassa tuohon aikaan.

Tämä raitahan oli ennen tuota levyä saatavilla useammallakin bootleg-julkaisulla, mutta muistaakseni oli paljon epäilystä siitä, että onko se aito Hendrix-raita ollenkaan. Mutta jos Kramer on valmis sen miksaamaan ja levylle laittamaan, niin kai sen täytyy olla.

Osasyy tähän epäilykseen oli useammallakin bootlegilla (joista tunnetuin oli jopa nimeltään "Cherokee Mist") esiintynyt sitarilla soitettu feikkiraita, "Danny Boy", jolla ei ole mitään tekemistä Hendrixin kanssa (mutta joka ilmeisesti oli myös Douglasille onnistuttu myymään aitona Hendrix-raitana).
Cat food, cat food, cat food, again!
Mortte
18.01.2023 11:18:52 (muokattu 18.01.2023 11:19:58)
On Every Street: Tämä raitahan oli ennen tuota levyä saatavilla useammallakin bootleg-julkaisulla, mutta muistaakseni oli paljon epäilystä siitä, että onko se aito Hendrix-raita ollenkaan. Mutta jos Kramer on valmis sen miksaamaan ja levylle laittamaan, niin kai sen täytyy olla.

Osasyy tähän epäilykseen oli useammallakin bootlegilla (joista tunnetuin oli jopa nimeltään "Cherokee Mist") esiintynyt sitarilla soitettu feikkiraita, "Danny Boy", jolla ei ole mitään tekemistä Hendrixin kanssa (mutta joka ilmeisesti oli myös Douglasille onnistuttu myymään aitona Hendrix-raitana).

Minä en pitäisi Kramerinkaan mukanaoloa ehdottomana varmuutena siitä, että raita tosiaan on Hendrixin tekemä. Olikos hän siis muka mukana ihan kaikissa Hendrix-levytyksissä (no ei ainakaan niissä Henkan USA:ssa ennen läpimurtoa tekemissä kauheuksissa). Viittaan tällä epäilylläni siihen, että mies peukaloi turhilla kaikuefekteillä sitä 2010-luvun "Are You Experienced"-julkaisua. Ja joku ei varmaan olisi lähtenyt Janie Hendrixin kelkkaan ollenkaan, mutta kaippa Kramer sitte lähti sen takia, että halusi estää kaiken mahdollisen kuran julkaisun, Janie varmaan julkaisi kaiken mahdollisen, mistä vaan rahaa irtoaa.

Sillo ku tuo "Both Sides Of the Sky" tuli, luin jonkun intoa puhkuvan artikkelin, että Hendrix olisi tehny kokonaisen levyllisen noita sitari-kokeiluja ja kirjoittaja odotteli innokkaana sen virallista julkaisua. Lienee siis bootleggina tommonenki viritelmä tullut.
sub zero
18.01.2023 11:26:11
Mortte: Viittaan tällä epäilylläni siihen, että mies peukaloi turhilla kaikuefekteillä sitä 2010-luvun "Are You Experienced"-jukaisua.

Tähän tietoon olisi kiva saada joku lähde.
Mortte
18.01.2023 13:30:48
https://www.discogs.com/release/232 … drix-Experience-Are-You-Experienced

Yllä linkki painokseen, jolla erikoinen kaiku kappaleessa "Love Or Confusion" ja laulun tuplaus säkeistöjen alussa "May This Be Lovessa". Koko CD:tä en ole kuunnellut, joten näitä "miksauksia" voi olla enemmänkin. Siitä vaan kuuntelemaan ja vertaamaan vaikkapa alkuperäiseen Track-älpyyn tai jos ei sitä satu löytymään, niin 80-luvun vinyyleissäki on samat miksaukset ku orkkiksessa.
Mortte
18.01.2023 13:33:31 (muokattu 18.01.2023 13:39:31)
Niin, selailin nettiä, niin se julkaisematon "sitarimestariteoslevy" on nimeltään "Black Gold", jota tietojen mukaan Janie Hendrix edelleen "panttaa" jossaki kassakaapissaan...

Edit: kun selailin lisää, löytyi wikipediasta tieto tästä "Black Gold"-albumista, että Jimi olisi nauhoittanut sen just ennen kuolemaa. "Cherokee Mist"hän taas on (ainaki väitteiden mukaan) vuodelta 1968. Sitten selvisi, että on toinen bootleg nimeltään Black Gold, jossa siis tuo Cherokee Mist oli alunperin.

Jotenki vaan alkaa tuntua, että ihan täyttä potaskaa koko homma...
Mortte
18.01.2023 14:56:57
Näkyy olevan youtuubissaki 2009 versio "Love Or Confusionista", jossa ainaki tän kirjaston tietokoneen kaiuttimen perusteella sama outo kaiku ja vertailuksi ilmeisesti orkkis US-vinyyliltä sama biisi:

https://www.youtube.com/watch?v=V76AfeML8Pc

https://www.youtube.com/watch?v=yrriKuo_iFY
sub zero
18.01.2023 16:55:08
Masteroinnit kuulostaa tietysti usein erilaiselta (muistan selviä eroja jo 1991 CD-painokset vs. 1997 CD-painokset). mua mietitytti nimenomaan tuo, että kirjoitit, että siihen on "lisätty" jotain.
sub zero
18.01.2023 21:22:27 (muokattu 18.01.2023 21:24:51)
Mortte: Niinkuin tässä on tullut selväksi, Eddie Kramer on tehnyt muutoksia Henkan musaan, vaikkakin pieniä, lisännyt siis niihin ainakin lauluun kaikua ja tuplannut Henkan lauluja tai sitten ainakin antanut noille hyväksyntänsä.

En ole vielä nähnyt lähdettä, että nämä muutokset olisivat muuta kuin tavanomaisesta remasteroinnista syntyviä. Sehän on yleistä, että remasteroinnit kuulostaa keskenään erilaiselta ja niiden paremmuudesta sitten kiistellään. Jotkut soittimet kuuluu toisissa masteroinnissa paremmin kuin toiset. Jo niissä 1997 remastereissa kuului jotkut soittimet paljon paremmin kuin vanhoissa painoksissa. En muista kenenkään tästä valittaneen, vaikka toki masterointeihin liittyy kai aina kiistoja.

En ole Alan Douglasin "Voodoo Soup"-lättyä kuullut, mutta kun katsoin wikipediasta levyn tietoja, se sisältää versioita Henkan biiseistä samoilta levyiltä kuin "First Rays Of the New Rising Sunillaki" kahta biisiä lukuunottamatta. Eikä Douglas ole puuttunut alkuperäissoittajien raitoihin muuten, kuin kahteen biisin vaihtanut rumpaliksi studiomuusikon. Toisinsanoen levy toimii yhtälailla hänen näkemyksenään siitä, mikä Henkan neljäs levy olisi voinut olla, toisaalta multa menee pojot Douglasilla, hän kun ei käyttänyt levyn nimenä Hendrixin todennäköisesti tulevalle levylle valitsemaansa nimeä.

Tuossa levyllähän on peukaloitu noita kappaleita aika paljon. Niiden kahden uuden rumpuraidan lisäksi esim Freedomista on poistettu yksi kitararaita, Midnightista poistettu se kappaleen jälkipuolen efekti (onko nyt phaser vai flanger...), Nightbird Flyingista poistettu perkussiota, Angelista poistettu ne virvelin efektit. En muista kenenkään tällaista peukalointia puolustaneen, mutta jos semmoisesta tykkäät, niin olkoot. Myöskin mukana on raitoja, kuten Midnight, Peace in Mississippi ja Pali Gap, joita ei suunniteltu tulevaksi seuraavalle levylle.
Mortte
19.01.2023 09:27:47
Laulujen ei pitäisi tuplaantua masteroinneissa. Tässäpä 2009 versio "May This Be Lovesta", säkeistöjen alussa on tuplattu Henkan laulu, jota ei todellakaan ole alkuperäisessä. Tuubista ei kylläkään löydy vanhaa versiota, joten kuunnelkaa omilta levyiltänne, mikäli semmosia omistatte.

https://www.youtube.com/watch?v=D1oJXFaUC5E
Mortte
19.01.2023 10:11:05
Vielä tuli mieleen, että on sitä Experience Hendrix -leirissäkin julkaistu kappaleita, joissa vanhat soitinraidat on korvattu uusilla. "Valleys Of Neptune"-lätyllä on "Mr. Bad Luck (joka siis on sama kuin Look Over Yonder") ja "Lover Man", joihin Mitch Mitchell ja Noel Redding jostain syystä soittivat basson ja rummut uusiksi vuonna 1987. Vaikka nyt "paikkauksen" tekikin alkuperäissoittajat, ei se musta tee hommaa yhtään sen hyväksyttävämmäksi.

Ja tässäpä se LÄHDE:
https://en.wikipedia.org/wiki/Valleys_of_Neptune
sub zero
20.01.2023 09:46:37 (muokattu 20.01.2023 09:47:26)
Mortte: Laulujen ei pitäisi tuplaantua masteroinneissa. Tässäpä 2009 versio "May This Be Lovesta", säkeistöjen alussa on tuplattu Henkan laulu, jota ei todellakaan ole alkuperäisessä. Tuubista ei kylläkään löydy vanhaa versiota, joten kuunnelkaa omilta levyiltänne, mikäli semmosia omistatte.

En omista nykyään tuota debyytti-levyä fyysisenä (levy- ja kasettikokoelmani on aika rajoitettu), ja olisi kiva, jos joku muukin innostuisi kokeilemaan. Itse en tuossa mitään sellaista kuullut, mikä kuulostaisi uudelta, vaikka aikanaan 1991 ja 1997 CD-painokset kuuntelin puhki.

Mortte: Vielä tuli mieleen, että on sitä Experience Hendrix -leirissäkin julkaistu kappaleita, joissa vanhat soitinraidat on korvattu uusilla. "Valleys Of Neptune"-lätyllä on "Mr. Bad Luck (joka siis on sama kuin Look Over Yonder") ja "Lover Man", joihin Mitch Mitchell ja Noel Redding jostain syystä soittivat basson ja rummut uusiksi vuonna 1987.

On se ehkä hiukan pienempi paha, jos yhtyetoverit ovat asialla, vaikka varsin arveluttavaa toki, etenkin kun en pidä hylätyllä materiaalilla rahastamisesta muutenkaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)