Tendulaatti 10.01.2023 01:16:53 | |
---|
Osaatteo sanoa saako tommoset vanhan vinyylisoittimen kaiuttimet käymään telkkariin.. vahvistin löytyy |
Tendulaatti: Osaatteo sanoa saako tommoset vanhan vinyylisoittimen kaiuttimet käymään telkkariin.. vahvistin löytyy Se riippuu siitä millainen/millaiset audion ulostulo(t) sun TV:ssä on ja millaiset sisääntulot vahvarissa. Lähtökohtaisesti pitäisi onnistua. Yksinkertaisimmillaan (jos tv:ssä ei ole muita audio ulostuloja) vedät tv:n phones outista 3,5 mm (yleensä) -> RCA -piuhalla äänet sun vahvarin johonkin vapaaseen sopivaan RCA-sisääntuloon. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
Pinewood 10.01.2023 08:43:35 (muokattu 10.01.2023 08:46:07) | |
---|
|
Sax-pappa 10.01.2023 11:00:10 | |
---|
|
Henri Henri Olavi 10.01.2023 12:11:10 (muokattu 10.01.2023 12:18:50) | |
---|
Pinewood: Nykytelevisioissa on harvoin rca-lähtöjä. Varsinainen äänilähtö on yleensä optinen. Jep, siksi sanoinkin, että simppelein tapa (jos vahvarissa ei ole optista, kuten mulla ei ole) on vetää phones outista 3,5 mm -> RCA -piuhalla vahvariin. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
Pinewood 10.01.2023 13:42:39 (muokattu 10.01.2023 13:44:18) | |
---|
Henri Henri Olavi: Jep, siksi sanoinkin, että simppelein tapa (jos vahvarissa ei ole optista, kuten mulla ei ole) on vetää phones outista 3,5 mm -> RCA -piuhalla vahvariin. Tuota olen aikoinani käyttänyt itsekin. Eikös tuossa kuulokeliitännän käytössä kuitenkin ollut se ero muihin lähtöihin verrattuna, että television äänenvoimakkuuden säätö vaikuttaa lähtevän signaalin voimakkuuteen, mikä voi tilanteesta riippuen olla jopa jonkinlainen etukin, kun saa vanhan vahvistimen äänenvoimakkuuden television osalta kaukosäädettäväksi. Muuten epäilen, ettei sen kuulokeliitännän äänenlaatu ainakaan parempi ole kuin varsinaisista äänilähdöistä saadun. |
AP 10.01.2023 13:45:33 (muokattu 10.01.2023 13:46:44) | |
---|
Henri Henri Olavi: Jep, siksi sanoinkin, että simppelein tapa (jos vahvarissa ei ole optista, kuten mulla ei ole) on vetää phones outista 3,5 mm -> RCA -piuhalla vahvariin. Tosin jos johtoja on yksi (RCA/3,5 mm) niin toinen kanavahan jää mykäksi. Tosin on olemassa johtoja, joissa yksi 3,5 mm plugi jakautuu kahteen RCA-stöpseliin. Lieneekö kovin hifiratkaisu, mutta tuovat sitä vaatimattomatkin "oikeat" kaiuttimet pontta telkun äänentoistoon, joka ei useinkaan ole kovin juhlavaa tasoa. "Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura |
Henri Henri Olavi 10.01.2023 13:54:24 (muokattu 10.01.2023 13:58:15) | |
---|
AP: Tosin jos johtoja on yksi (RCA/3,5 mm) niin toinen kanavahan jää mykäksi. Tosin on olemassa johtoja, joissa yksi 3,5 mm plugi jakautuu kahteen RCA-stöpseliin. Eikös tämä ole kuitenkin se yleisin plugi->RCA-johto? Ainakin mulla on niitä laatikot täynnä, eikä ainoatakaan sellaista jossa olisi vain yksi RCA-pää. Eli stereopiuha. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
Pinewood 10.01.2023 13:56:41 | |
---|
AP: Tosin jos johtoja on yksi (RCA/3,5 mm) niin toinen kanavahan jää mykäksi. Tosin on olemassa johtoja, joissa yksi 3,5 mm plugi jakautuu kahteen RCA-stöpseliin. Lieneekö kovin hifiratkaisu, mutta tuovat sitä vaatimattomatkin "oikeat" kaiuttimet pontta telkun äänentoistoon, joka ei useinkaan ole kovin juhlavaa tasoa. Ehdottomasti. Ja yleensähän tuo tulee kuntoon sillä, että 3,5 mm plugi on stereo josta lähtee kaksi rca:ta, koska onhan kuulokelähtökin stereo - ellei nyt puhuta mistään mustavalkokauden matkatelkkareista. :) |
AP 10.01.2023 14:07:53 | |
---|
Henri Henri Olavi: Eikös tämä ole kuitenkin se yleisin plugi->RCA-johto? Ainakin mulla on niitä laatikot täynnä, eikä ainoatakaan sellaista jossa olisi vain yksi RCA-pää. Eli stereopiuha. Hoho, mulla taas on noita 1 RCA - 1 RCA -johtoja tai sellaisten parinippuja vaikka miten,mutta ehkä jossain yksi tuommoinen miniplugista kahdeksi ärseeaaksi jakautuva. Ja tästä tulee mieleen, että voiko olla niin, ettei telkkarissa ole ollenkaan kuulokeliitäntää. Meillä on joku 5-6 vuotta vanha Samsung, jonka äänentoisto on nyt vähän puhelinta parempi, mutta ei häävi. Samassa lipastossa olisi kunnon viritinvahvistin ja ämyrit, mutta ei mitään konstia näiden yhdistämiseen. Vai voiko se pistoke olla jossain todella ovelasti kätkettynä? "Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura |
Henri Henri Olavi 10.01.2023 14:13:50 | |
---|
AP: Meillä on joku 5-6 vuotta vanha Samsung, jonka äänentoisto on nyt vähän puhelinta parempi, mutta ei häävi. Samassa lipastossa olisi kunnon viritinvahvistin ja ämyrit, mutta ei mitään konstia näiden yhdistämiseen. Vai voiko se pistoke olla jossain todella ovelasti kätkettynä? Mulla on 2011 vuoden Samsung ja siinä kyllä on 3,5 mm phones out. On siinä myös optinenkin lähtö. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
Henri Henri Olavi 10.01.2023 14:15:13 | |
---|
AP: Hoho, mulla taas on noita 1 RCA - 1 RCA -johtoja tai sellaisten parinippuja vaikka miten,mutta ehkä jossain yksi tuommoinen miniplugista kahdeksi ärseeaaksi jakautuva. Joo, mullakin on noita, mutta sellaisia joissa toisessa päässä olisi "mono" 3,5 mm ja toisessa päässä siten vain yksi RCA, ei ainoatakaan. En tosin tiedä onko sellaisia edes olemassa. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
Gary Enfield 10.01.2023 14:22:47 | |
---|
Mulla taitaa olla RCAt molemmissa päissä. Vaikkei sieltä telkusta näy kuin pleikka ja leffat, niin ne 2-tie kajarit on kyllä kivat ja parantaa kokemusta. |
Pinewood 10.01.2023 15:19:42 (muokattu 10.01.2023 15:20:21) | |
---|
Omassa, viime vuonna ostetussa keskitason LG:ssa on vain optinen lähtö, ei rca:ta eikä edes kuulokeliitäntää. Rca:ta silloin ostaessani etsin, mutta ei sitä tainnut tuossa hintaluokassa olla missään. Kuulokeliittymän puutetta en edes huomannut ennen kuin nyt. Koitin katsoa, onko jossain piilossa, mutten siltikään löytänyt eikä sitä tosiaan teknisissä tiedoissakaan mainita. Kai telkkarikuulokkeiksi nykyään oletetaan Bluetooth-kuulokkeet. No, vanhan kotiteatterivahvistimen kautta saa sitten langalliset laatukuulokkeet kiinni, jos on tarvis. |
Henri Henri Olavi 10.01.2023 15:25:21 (muokattu 10.01.2023 15:26:00) | |
---|
Joo, uusissa tv:issä on yleensä vain optinen ja ehkä HDMI äänilähtö, olen huomannut. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
AP 10.01.2023 15:27:04 | |
---|
Pinewood: Omassa, viime vuonna ostetussa keskitason LG:ssa on vain optinen lähtö, ei rca:ta eikä edes kuulokeliitäntää. Rca:ta silloin ostaessani etsin, mutta ei sitä tainnut tuossa hintaluokassa olla missään. Kuulokeliittymän puutetta en edes huomannut ennen kuin nyt. Koitin katsoa, onko jossain piilossa, mutten siltikään löytänyt eikä sitä tosiaan teknisissä tiedoissakaan mainita. Tähän kai on tyytyminen. Meillä oli ennen myös digiboksi, jonka kautta telkkariohjelma kulki ja siinä oli ihan RCA -lähdöt joten homma hoitui niin. Pitäiskö nyt sitten tehdä todellinen kaapeli_miehem ratkaisu ja alkaa katsoa esimerkiksi Netflixit kännykkä/Chromecastin sijaan läppärin avulla. Hdmillä kuva koneesta telkkariin ja tietokoneesa kyllä on kuulokeliitäntä, joten siitä saisi äänipuolen vahvistimeen. Meillä tosiaan on ihan vaan vanhat Mission-kaksitiekaiuttimet telkkarin molemmin puolin, olisko etäisyyttä metri ruutuun molemmin puolin. Ei mitään kovin järeää, mutta kerrostalokäyttöön ihan riittävä "kotiteatteri". "Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura |
Milkop 10.01.2023 15:32:45 | |
---|
Pöytäkone on itsellä kiinni telkkarissa HDMI:llä ja kone toki omien kajariensa lisäksi kytkettynä vahvistimeen. En tiedä onko tuo nyt mikään erityinen "kaapelimiehen ratkaisu", mutta hyvin toimii. Voisikin kokeilla tuota kuulokeliitäntä-systeemiä kun nykyisellään itse tv:n katseluun tarvitsee käyttää television omaa äänentoistoa. "Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse." |
Antti1 10.01.2023 15:44:31 | |
---|
Röyhkeää mainostusta, mutta mulla toisen töllökaiuttimen juuri rikkouduttua jäi ylimääräiseksi tollanen ProCaster DE4337 esivahvistinmöykky, joskin ilman bluetoothia oleva versio: https://audiovideo.fi/testi/procast … e4337h-bt-av-esivahvistin-testissa/ Tolla menee useampikin kanava tarvittaessa sekä digiä että analogista molempiin suuntiin: HDMI (ARC), optinen, coaxiaali, rca jne. Saa lunastaa halvalla pois. Muuten toimii normaalisti, mutta kaukosäätimen virtapainike on nähnyt parhaat päivänsä ja vaatii välillä vähän useammankin painalluksen tai visiitin laitteen virtanamikalla. |
Henri Henri Olavi 10.01.2023 15:51:06 | |
---|
Antti1: Röyhkeää mainostusta, mutta mulla toisen töllökaiuttimen juuri rikkouduttua jäi ylimääräiseksi tollanen ProCaster DE4337 esivahvistinmöykky, joskin ilman bluetoothia oleva versio: https://audiovideo.fi/testi/procast … e4337h-bt-av-esivahvistin-testissa/ Tolla menee useampikin kanava tarvittaessa sekä digiä että analogista molempiin suuntiin: HDMI (ARC), optinen, coaxiaali, rca jne. Saa lunastaa halvalla pois. Muuten toimii normaalisti, mutta kaukosäätimen virtapainike on nähnyt parhaat päivänsä ja vaatii välillä vähän useammankin painalluksen tai visiitin laitteen virtanamikalla. Siinähän vaikuttaa olevan hyviä ominaisuuksia. Erityisesti nämä osui silmään: "ProCaster tarjoaa jakotaajuussäädöt oikein hyvin. Eri kaiuttimille (pääkanavat, keskikanava, surroundit) voidaan määritellä kullekin oma jakotaajuus välillä 40-200 hertsiä. Väli 40-150 menee kymmenen hertsin hyppäyksin ja viimeinen askel hyppää sitten suoraan 200 hertsiin. Lisäksi stereokäyttöön ja Dolby Digital / DTS -ääniraidoille voi asettaa subwooferin tason erikseen. Eli halutessasi saat musiikille neutraalimman ja leffoille jytymmän soundin. Itse asiassa subbarin tasonsäätö on vielä erikseen Pro Logic II tai DTS NEO -prosessointia käyttäville lähteille. Sitä voi hyödyntää sitten kolmanteen erilaiseen subbariprofiiliin vaikka pelikäyttöön. " CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
Sax-pappa 10.01.2023 15:58:27 | |
---|
Henri Henri Olavi: Joo, uusissa tv:issä on yleensä vain optinen ja ehkä HDMI äänilähtö, olen huomannut. Harvassa on nykyään kuulokeliitäntäkään, eli analogista ääntä ei saa mistään ulos. |